Jump to content

vikeplikt for seilbåt?


BØstrøm

Recommended Posts

Kapteinen ble aldri dømt for uaktsomt drap - men ble det idømt noe økonomisk ansvar i saken?

 

Sakset fra aviser:

I henleggelsen heter det:

Slik situasjonen utviklet seg så kunne "Skarbak" utført handlingen som skulle til for å avverge kollisjonen ettersom det var en langt mindre båt.

Gikk på land etter ulykken

Kapteinen på tankbåten «Doris» som rente i senk sjarken «Skarbak» utenfor Bud i fjor høst, ble så preget av hendelsen at han har gått på land

Link to post
Share on other sites

Jeg spør igjen, hvor står det?

Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)
Regel 44. Ansvar mellom fartøy
Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområd
Link to post
Share on other sites

Det står "mest mulig". Hva er det?

Det står "et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde". Hva er det?

 

Tipper jeg du finner svaret på i rettpraksis. Forøvrig er det jo slik iht til regel 18 at man skal holde av veien for fartøy med begrenset evne til å manøvrere.

Link to post
Share on other sites

Det er litt spesielt det som brukes som begrunnelse i henleggelsen av saken der Doris rente Skarbak i senk, og til sterk ettertanke for førere av mindre fartøy.

 

På åpent hav brukes manøverdyktigheten til en liten båt som argument for skyld. Da altså selv om Doris helt klart skulle holde av veien.

Her er det heller ikke snakk om lystfartøy eller åpen båt.

Begge båter er å betrakte som nyttetrafikk.

Link to post
Share on other sites

Tipper jeg du finner svaret på i rettpraksis.

Nettopp. Innholdet i regelen blir definert after the fact.

Vi kan ikke ha det slik.

Det kan ikke være slik at dersom jeg blir påkjørt mens jeg kjører på en forkjørsvei av en bil fra en sidevei så sier "rettspraksisen" etter ulykken at det var min feil fordi den andre bilen var en tankbil.

Link to post
Share on other sites

Nettopp. Innholdet i regelen blir definert after the fact.

Vi kan ikke ha det slik.

Det kan ikke være slik at dersom jeg blir påkjørt mens jeg kjører på en forkjørsvei av en bil fra en sidevei så sier "rettspraksisen" etter ulykken at det var min feil fordi den andre bilen var en tankbil.

Det er nå slik rettsystemet fungerer da. Loven er en rettskilde, rettpraksis er en annen.. For kunne konkludere må man vurdere alle relevante rettskilder.

Link to post
Share on other sites

Mente du at under 20 meter per def er pleasurecraft i AIS verden?

 

Nei, overhode ikke. Men les sjøveisreglene § 9 og utover. Det kan virke som om de over 20 meter har en mulig preferanse i gitte situasjoner.

 

Slik jeg vurderer Hulda, er jeg under tvil 'sailing vessel' (altså seilfartøy) når jeg går for seil. Men rent følelsesmessig vil jeg anta at et 'vessel' heller peker hen på et fartøy i nyttetrafikk. Og da er ikke begrepet 'nyttetrafikk' omhandlet av mulig egennytte, men i erverv. Der man altså tjener penger og er ervervsmessig registrert som foretak.

 

Når jeg starter motoren og plukker ned seilene, så er jeg pr. def. 'pleasuere craft' med en gang propellen kobles inn. Det er i AIS-verdenen. Da skulle jeg allerede vært inne og resatt koden i AIS'en. Nå har jeg møtt svært mange 'sailing vessel' uten seil på riggen, kjørende for motor. Eller motrende seilere, som er 'sailing vessel', uten at de heller har heist opp kula som er påbudt. Eksempelvis i Tyskland tar man fra myndighetshold ikke nødvendigvis så lett på den slags. Og det er blant annet slik forhold som jeg også refererer til i mitt innlegg. Og jeg gidder rett og slett ikke knotte på PC'en hver gang jeg plukker seil og kobler inn propellen. Derfor er og blir Hulda 'pleassure craft'.

 

Og av samme grunn henger den bærbare VHF'en parat til aksjon ved utvendig styreposisjon. Jeg tar ikke fem øre for å kalle opp et fartøy, nå mener jeg ikke uvettige fjordploger som på liv og død skal se meg svette, men de større skipene. Og der er problemet at rormannen ofte verken kan gjøre seg forstått verken på norsk, svensk, dansk, nynorsk, engelsk eller tysk. Und dann es ist nur alles scheise.

Link to post
Share on other sites

Det kan vel være mulig ? Om han seilte N N/E 30 grader nord for Hanstholm og får et fartøy inn tvers på styrbord siden så er det ikke godt å si hvor dette kommer fra, men kanskje han fulgte ei renne ut til sjøs? uansett er det ikke så mye vann inne i bukta der


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

så er det ikke godt å si hvor dette kommer fra, men kanskje han fulgte ei renne ut til sjøs? uansett er det ikke så mye vann inne i bukta der

Det er ingen ting inni bukta der. Det er ingen havn mellom Hanstholm og Hirtshals.

Det er ingen vindparker heller så det var ingen windtender.

Kraftkablene til Norge kommer på land ved Torup, så det kan ha vært et surveyfartøy.

Men det ville jo gå fram av signalene.

Eller........

Link to post
Share on other sites

Det finnes ikkje mulighet å holde meir av veien en "Mest mulig". Så det et ingenting å mulle om.

Fortsatt fikk seilbåten den andre inn på sin stb. Nyttebåt vs fritid er kanskje underordnet. Det er veldig vanlig å måtte legge om kurs for å unngå å hindre nyttetrafikk. Alle kommer borti det før eller siden, enten det er i rom sjø eller havnebasseng.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort det som regel at jeg alltid viker for nyttetrafikk. Den ene gangen jeg ikke kunne vike hadde jeg en del flytebrygger på slep. Kalte da opp fergen og fikk beskjed at den ville passere bak meg. Har også opplevd å nesten blitt påkjørt av en seilbåt. Var med en sjark på garnfiske. Mens vi holdt på og trekke garnet kom en båt seilende rett mot oss. Vi hadde oppe dagsignal men det hjalp ikke. Prøvde å kalle han opp på vhf men fikk ikke noe svar. Vi fikk noen stygge gloser etter oss når han passerte. Så det er enkelte seilere som mener de har forkjørsrett med en gang de har seilene oppe.

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel og bra.

Men denne episoden skjedde ikke i Norge. Den skjedde ute i den store verden hvor man forutsetter at fartøy som skal holde kurs og fart gjør akkurat det for ikke å skape forvirring og misforståelser.

TS gjorde etter mitt syn alt riktig. Han holdt kurs og fart inntil det ble åpenbart at det andre fartøyet ikke ville gjøre noenting for å unngå sammenstøt.

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor ville ikke det andre fartøyet benytte seg av sine vikeplikt eller plikten til å unngå et sammenstøt? Jeg sliter fortsatt med å skjønne hvorfor så mange her støtter ham enten man er en "kollega", eller ikke!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er ingen ting inni bukta der. Det er ingen havn mellom Hanstholm og Hirtshals.

Det er ingen vindparker heller så det var ingen windtender.

Kraftkablene til Norge kommer på land ved Torup, så det kan ha vært et surveyfartøy.

Men det ville jo gå fram av signalene.

Eller........

Hvor kan den ha kommet fra da?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det AIS bildet der lignet fælt på det jeg hadde, bortsett fra at det var noen fiskefartøyer(2 eller 3 ) på andre kurser, samt at fartøyet jeg sikter til kom mer på tvers av kursen min enn røkla. Det var det også ett fartøy til som gjorde noe senere, før jeg kom ut av "strømmen". Ser jo trangt ut på AIS bildet, men det er jo ikke så trangt i virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...