Jump to content

vikeplikt for seilbåt?


BØstrøm

Recommended Posts

Jeg synes hele regelen om at motorfartøy skal vike for seilfartøy er noe forbanna tull. Den skulle vært slettet for mange tiår siden. Så godt som alle seilfartøy i dag har motor og kan vike for trafikk fra styrbord!

 

Og det må de da også når de bruker motor. Så hva er problemet?

Link to post
Share on other sites

Mente du at under 20 meter per def er pleasurecraft i AIS verden?

 

 

 

i Colreg på engelsk står det om lanterner

 

 

. In a sailing vessel of less than 20 metres in length the lights prescribed in paragraph (a) of this Rule may be

combined in one lantern carried at or near the top of the mast where it can best be seen.

(

. A sailing vessel underway may, in addition to the lights prescribed in paragraph (a) of this Rule, exhibit at or near

the top of the mast, where they can best be seen, two all-round lights in a vertical line, the upper being red and the

lower green, but these lights shall not be exhibited in conjunction with the combined lantern permitted by paragraph (b)

of this Rule.

(

. A sailing vessel of less than 7 metres in length shall, if practicable, exhibit the lights prescribed in paragraph (a) or

(b) of this Rule, but if she does not, she shall have ready at hand an electric torch or lighted lantern showing a white

light which shall be exhibited in sufficient time to prevent collision.

 

 

så jeg kan ikke se noe som sier att du ikke skulle kunne ha Sailing vessel på AIS'n

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

Er det noe særlig internasjonalt farvann i Kategatt og Skagerrak?

 

Det er ikkje internasjonalt farvann der, men særreglane gjeld berre i «Norsk innenlandsk farvann», i praksis innaskjers. Så i Skagerak og Kattegatt er det dei internasjonale reglane som gjeld.

 

Frå Lovdata:

 

Regel 39. Anvendelse (a) De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann, herunder på Svalbard og Jan Mayen, når intet annet går frem av reglene i dette kapittelet. (b) Reglene i dette kapittel gjelder også for utenlandske fartøy. © Norsk innenlands farvann er havner, elver, kanaler, innsjøer og alle farvann som ligger innenfor den utenskjærsgrensen som er særskilt fastsatt i loslovgivningen. Norsk innenlands farvann omfatter farvann under norsk jurisdiksjon på Svalbard og Jan Mayen
Link to post
Share on other sites

http://no.wikipedia.org/wiki/Territorialfarvann ......utenfor det internasjonalt farvann

 

glem dette med 'nyttefartøy' / fritidsfartøy.....det er en særnorsk regel som gjeller innanfor Færder ! :wink:

 

det håller du kommer til Strømstad så finns ikke den regeln.

 

de fleste land klarer seg uten en sånn særregel.........Int sjøveisregler fanger opp eksakt samme intensjon med regel 9b

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Til den som mener det bare er å starte motoren og holde av veie uansett: hva gjør man om man har motorhavari, drivstoffproblemer, tom tank, tau i propellen etc etc, og derfor går for seil?

 

På et eller annet tidspunkt kan man møte en seilbåt som kun kan ha fremdrift for seil. Da blir det vel litt for meget å forvente at man uansett skal opptre som motorbåt, når man har et regelverk som også innbefatter "tilstanden seilbåt".

 

Så er det faktisk en del seilbåter som ikke har motor, dog ikke som fedres i internationale farvann... Tenker da på diverse joller, konkurransebåter etc.

 

Stadig blir seilbåter kritisert for å "aldri " bruke seilene, men går mye for motor. Vært nok av tråder om det her. Men når det kommer andre båter, ja da skal vi vennligst starte motoren...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg gjentar meg selv, men jeg faller gjerne av hvis det er det jeg skal,og ville egentlig foretrukket det i dette tilfelle, men har ikke oppfattet reglene slik. Sett at jeg bestemte meg for å falle tydelig av, uten å måtte slå, og holdt en kurs på 70grader. I samme øyeblikk fant "supertankeren" eller lastebåten ut at han skulle gå bak seilfartøyet. Litt etter forstår han min intensjon, og går tilbake på kurs, det samme gjør jeg. Slik jeg har forstått det, er det for å unngå slike situasjoner man skal stå på retten sin, og det tydelig. Mener også at avtaler på VHF ikke fritar noen for skyld, eller står over sjøfartsreglene hvis det alikevel skulle bli en situasjon/kollisjon, pga. faren for misforståelse. Det beste jeg kan gjøre er nok allikevel å rope på VHF, forklare at jeg er seilfartøy, og spørre om han vil gå bak meg, eller om han foretrekker at jeg faller av. Nå gjør jo AISn det lettere å identifisere fartøy nå enn tidligere, slik at en misforståelse nesten er utelukket mht hvem som er implisert/avtaler. (har overhørt samtale på VHF for noen år siden, hvor 2 større fartøyer nesten kolliderte, fordi den ene ikke var båten den andre trodde han snakket med) For meg blir det helt feil hvis reglene sier en ting, og praksis er noe annet. Skjønn gir rom for misforståelser. Så kan man mene noe om størrelse på motorfartøyet, seilfartøyet osv, men det blir selvfølgelig veldig vanskelig å sette grensene. I mitt tilfelle er jeg ett seilfartøy som holder ca. 6 knop i litt sjø, mens motorfartøyet holder 15. Lantereføringen min var tricolor i toppen av masten godkjent for fartøy opp til 20 meters lengde(kraftig type). Jeg står vel ved oppsummeringen jeg kom med tidligere. Mener jeg gjorde rett, men jeg skal bli raskere til å bruke VHF.

Link to post
Share on other sites

 

Finst det særreglar i Sverige?

 

ja det finns det, kalles Sjötrafikförordningen se sid 46 og framåt.......

og Sjötrafikkungörelsen sid 55 og framåt........

 

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

 

 

gir bland annet 'motorseilere' fritak fra konen.....

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor ville ikke det andre fartøyet benytte seg av sine vikeplikt eller plikten til å unngå et sammenstøt? Jeg sliter fortsatt med å skjønne hvorfor så mange her støtter ham enten man er en "kollega", eller ikke!

Var den litt myntet på meg kanskje?

Jeg kan i så fall ikke se at jeg har støttet styrmannen på lasteskipet i forhold til sjøveisreglene.

Reglene er jo som de er og da mener jeg at BØstrøm har seilt riktig. MEN; jeg mener fortsatt at han burde gjort mer for å forsikre seg om at det andre fartøyet virkelig var klar over at de hadde vikeplikt. F.eks over VHF. Ingen ønsker en kollisjon. Men nå kommer jeg med årets spørsmål/forslag; (Mulligan og Mouche, ikke skyt :-)). Om en seilbåt går for seil, med seillanterner, og kommer i en situasjon som BØstrøm… Seilbåten har mulighet for tidlig å vike men velger å beholde kurs og fart for ikke å skape forvirring all tid han antar at det andre skipet har observert at det er et fartøy under seil han får inn på sin BB side. Kunne det da vært en idé for seilbåten å tenne ei topplanterne, "late" som han er motordrevet å vike?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

God ide. Dersom man velger/kan/ønsker å oppføre seg som en motorbåt/vike, og fører/tenner lanterne som om mann var det i tillegg, så må det være legitimt å føre slik lanterne selv om man ikke fyrer opp motoren :thumbsup:

 

Dog er topplanternen ankerlanterne. Motorlanternen er halvveis opp i masta, ihvertfall hos meg...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

(Mulligan og Mouche, ikke skyt :-))

 

By invitation.

Jeg vet ikke. For det første hadde han vist feil signaler. Man kan ikke tenne NUC for å få andre til å flyttte seg heller.

Og, seilfartøyet seilte for babords halser med en tricolor tent.

Hadde han tent topplanterna hadde det maskindrevne fartøyet sett et merkelig syn. Et klart grønt lys med et ullent hvitt lys under.

Jeg tror det hadde bidradd til forvirringa.

Som sagt før, jeg mener fartøyet under seil gjorde alt rett. Og at det maskindrevne fartøyet var uoppmerksom et øyeblikk.

Ingen ble skadet eller fornærmet. Alt gikk bra.

 

 

Dog er topplanternen ankerlanterne. Motorlanternen er halvveis opp i masta, ihvertfall hos meg...

Ei ankerlanterne er ei ankerlanterne og ei topplanterne er ei topplanterne. Sjøl om ankerlanterna er plassert over topplanterna på de fleste seilbåter.

Det er ikke noe som heter ei motorlanterne.

Link to post
Share on other sites

God ide. Dersom man velger/kan/ønsker å oppføre seg som en motorbåt/vike, og fører/tenner lanterne som om mann var det i tillegg, så må det være legitimt å føre slik lanterne selv om man ikke fyrer opp motoren :thumbsup:

....

 

Med tanke på alle som (bilrelatert) bruker tåkelys feil og/eller glemmer å slå de av så synes jeg dette ikke er noen god ide.

Link to post
Share on other sites

Ja Mulligan vi er enige om at TS gjorde (nesten) alt rett :-). Men det var det med å slippe å bli kjørt ihjel da. I utgangspunktet ser lasteskipet en båt på sin babord side. Ok, den er observert men den er for langt unna til å se hva det er bortsett fra at den kommer i 6 knop og fra BB. Så i første rekke konsentrerer han seg om de plottene han har på andre siden. Han går i 15 knop og da kan det komme fort på når han plutselig oppdager at det er en seilbåt, da har han også kanskje allerede klarert med en del av de andre skipene hvordan alle skal forholde seg og hvilke kurser de styrer for å unngå sammenstøt. Så på en eller to kablers avstand oppdager han at det er en seilbåt… da kan det fort gå galt. Men det var bare et forslag, kanskje ikke så lurt, ikke vet jeg. Men det er uansett for seint å si "ikke skyt" når du har ræva full av hagl for å si det sånn


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

 

 

gir bland annet 'motorseilere' fritak fra konen.....

 

Jepp, samme regler forbyr seilere å krysse opp gjennom trange sund om de er til sjenanse for møtende trafikk. Særlig når de møter flere båter på motgående kurs. Den var jeg ikke klar over. Og jeg skal benytte meg av den neste gang jeg møter slike i sundene ved Gullholmen. Så vær obs dere seilende svensker når det kommer en rød seiler med norsk flagg for motor.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på alle som (bilrelatert) bruker tåkelys feil og/eller glemmer å slå de av så synes jeg dette ikke er noen god ide.

Nei da har jeg ikke flere forslag. Da gjenstår det bare å ønske alle lykke til og håpe på at alle andre følger med på dere. Og at de kan reglene, at de ser dere, at ingen sover, (men det er kanskje bare seilere som seiler singlehanded mens de ligger nede og sover) og at hvis dere blir kjørt i senk så var det ihvertfall med æren i behold


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Jepp, samme regler forbyr seilere å krysse opp gjennom trange sund om de er til sjenanse for møtende trafikk. Særlig når de møter flere båter på motgående kurs. Den var jeg ikke klar over. Og jeg skal benytte meg av den neste gang jeg møter slike i sundene ved Gullholmen. Så vær obs dere seilende svensker når det kommer en rød seiler med norsk flagg for motor.

 

Fikk meg til å tenke på dengangen to relativt store seilere krysset gjennom Lyngør i ganske god vind. Skal love det ble hønseflokk av motorbåter der da :-)) Så i mine øyne ut som galskap hele seansen. Men antagelig lovlig, bare dumt. Men som en har påpekt så kan jo motorbåter bare skyve på spaken og dreie på rattet så er de unna veien ;-)

 

Og han som dundret for seil i god vind gjennom Skjærshalden. Han var så nær oppi gjesteplassene før han slo at vi kunne se porene på nesa hans. Også vannvidd...

 

Og han som kom som ei kule for seil ut fra båtplassene bakerst i gjestehavna i Stavern på en dag havna var stappfull.

----

 

Men igjen, motorbåter kan bare skyve spaken og dreie rattet så en trenger kanskje ikke å overdrive problemet.

Link to post
Share on other sites

 

Med tanke på alle som (bilrelatert) bruker tåkelys feil og/eller glemmer å slå de av så synes jeg dette ikke er noen god ide.

 

 

Nei da har jeg ikke flere forslag. Da gjenstår det bare å ønske alle lykke til og håpe på at alle andre følger med på dere. Og at de kan reglene, at de ser dere, at ingen sover, (men det er kanskje bare seilere som seiler singlehanded mens de ligger nede og sover) og at hvis dere blir kjørt i senk så var det ihvertfall med æren i behold

 

-Kan de reglene så vet de jo hva de har å forholde seg til allerede.

-Sover de så vil de ikke se lanternene heller.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at lasteskipets manøvrering kan forsvares ut ifra en antagelse om at føreren ikke visste at det var en seilbåt. Man må vel uansett forholde seg til muligheten for at det kan være en seilbåt inntil man har sikker informasjon som bekrefter eller avkrefter dette?

Link to post
Share on other sites

Der er vel ingen som har forsvart hans manøver?! Jeg har prøvd å forklare den på sett og vis men blir uansett beskyldt for å forsvare han eller være kollegial. Dere klarer bare ikke å se hva jeg skriver fordi dere har klørne så til de grader ute for å forsvare vikeplikten for seilbåten. Men om navigatørens manøver var klanderverdige, og seilbåten sto på retten helt til det smalt. Er det kun den ene som hadde feil? Tror dere virkelig på det selv?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Nå først forstår jeg krigen mellom seilere og andre. Det finnes jo overhodet ingen vilje til dialog! Men stå på retten uansett og lykke til

Flere av oss som seiler ønsker jo faktisk å bøye av og ikke stå på retten, og praktiserer det jo også.

To trykk på autopiloten og stramme/slippe litt ut på skjøtet anser jeg som mye enklere enn å være i en uavklart situasjon i kanskje ti talls minutter.

At jeg da kommer litt senere til land er en ren bonus :saint:

Men det bryter jo med at den som ikke skal vike, skal holde fart og kurs.

 

Jeg mener fremdeles at ditt forslag om å tenne motorlanternen (som altså ikke heter motorlanternen) kombinert med å vike må være ett greit kompromiss som ikke burde kunne skape farlige misforståelser.

 

Og om han som kommer mot sover eller ei spiller da mindre rolle, for man er ikke lenger på kollisjonskurs uansett.

 

Enhver er sin egen lykkesmed, og ute i naturen velger jeg alltid strategier der jeg selv er den aktive part for at situasjoner ikke skal kunne eskalere.

Nevnte metode er defensiv på en måte der man selv bestemmer at mann ikke lenger skal være på kollisjonskurs, det er ikke overlatt til kompetansen og årvåkenheten til en annen.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...