Jump to content

vikeplikt for seilbåt?


BØstrøm

Recommended Posts

Jeg kan ikke se at lasteskipets manøvrering kan forsvares ut ifra en antagelse om at føreren ikke visste at det var en seilbåt. Man må vel uansett forholde seg til muligheten for at det kan være en seilbåt inntil man har sikker informasjon som bekrefter eller avkrefter dette?

 

jo men jeg tror att Styrmannen har blivet vilseledd av AIS-infon........han går videre i tron han skall møte en liten motorbåt.

 

jeg har min transponder på Sailingvessel....o merker en klar forskjell i dag kontra uten AIS....de store båtene legger om kursen langt tidligere

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

Fikk meg til å tenke på dengangen to relativt store seilere krysset gjennom Lyngør i ganske god vind. Skal love det ble hønseflokk av motorbåter der da :-)) Så i mine øyne ut som galskap hele seansen. Men antagelig lovlig, bare dumt. Men som en har påpekt så kan jo motorbåter bare skyve på spaken og dreie på rattet så er de unna veien ;-)

 

Og han som dundret for seil i god vind gjennom Skjærshalden. Han var så nær oppi gjesteplassene før han slo at vi kunne se porene på nesa hans. Også vannvidd...

 

Og han som kom som ei kule for seil ut fra båtplassene bakerst i gjestehavna i Stavern på en dag havna var stappfull.

Krysset gjennom Lyngør sundet med noe de fleste vil kalle en stor seilbåt i sommer (i mye vind). Men det var før kl 7 om morgenen, eneste andre båten vi så var en robåt, så ingen ribba høner etter oss. Krysset også opp fra Arendal og gjennom Risør. Der var det mer båter. Startet motoren flere ganger for å holde stø kurs og unngå å forstyrre motorbåter. Det som var gøy var å se erfarne motorbåteiere lese hva vi ville gjøre, de passerte vi fint da de vek noen grader tidlig. Uerfarne ble litt krøll, det var da vi startet motoren. Krysser i ca 7 knop, så forstå ikke hvorfor motorbåter skal kjøre forbi oss i 5 knop soner.

 

Har min dårlige samvittighet overfor motorbåter da jeg har seilt mange båter uten motor. Derfor prøver jeg å være usynlig nå. En av de interesante tilfellene var ut av havna, satte spinnaker innerst i havna, det kom ett skikkelig kast så vi seilte ut i full plan. Tøfft da, vil ikke gjøre det igjen. Var en av høststormene vi dro ut for å trene, ingen motorbåter er dumme nok til å gå ut da, så risikerte ikke å møte andre båter.

Link to post
Share on other sites

Der er vel ingen som har forsvart hans manøver?! Jeg har prøvd å forklare den på sett og vis men blir uansett beskyldt for å forsvare han eller være kollegial. Dere klarer bare ikke å se hva jeg skriver fordi dere har klørne så til de grader ute for å forsvare vikeplikten for seilbåten. Men om navigatørens manøver var klanderverdige, og seilbåten sto på retten helt til det smalt. Er det kun den ene som hadde feil? Tror dere virkelig på det selv?

 

Jeg ser hva du skriver, men det er mulig jeg ikke forstår deg helt. Forøvrig var det ikke meningen å ha klørne ute, bare å komme med en liten presisering uten at det var myntet på noen spesielle. Men jeg forstår at det kan oppfattes på forskjellige måter. I den forbindelse vil jeg også bemerke at du også later til ha klørne ute når du ganske konsekvent bruker uttrykket "å stå på retten sin" når det slik jeg ser det egentlig ikke er snakk om noe annet enn å følge sin plikt til å opprettholde kurs og fart når man ikke har vikeplikt selv.

 

Hvis det smeller, kan man naturligvis klandre begge navigatørene, men det er ikke dette det er snakk om her. Hvor lenge man skal vente med å vike når man ikke har vikeplikt, mens fartøyet som har vikeplikt ikke viker, er vel litt uklart, bortsett fra at så lenge man viker tids nok til å unngå sammenstøt, er det greit. Hele hensikten med reglene er jo at den ene skal vike mens den andre holder stø kurs og jevn fart slik at forholdene er så forutsigbare som mulig. Med andre ord skal man etter reglen "stå på retten sin" helt til det er klart at den som har vikeplikt ikke viker, men ikke så lenge at det smeller. Det er vel strengt tatt bare i de tilfellene hvor det faktisk smeller at man kan beskylde noen for å ha stått på retten sin. (Rent bortsett fra at man da i de siste sekundene ikke har hatt rett til å stå på retten sin.)

Link to post
Share on other sites

 

jo men jeg tror att Styrmannen har blivet vilseledd av AIS-infon........han går videre i tron han skall møte en liten motorbåt.

 

jeg har min transponder på Sailingvessel....o merker en klar forskjell i dag kontra uten AIS....de store båtene legger om kursen langt tidligere

 

Jeg ser den og jeg kan godt forstå at styrmannen antok at det var en motorbåt til å begynne med, men ettersom de fleste seilbåter når som helst kan opptre som motorbåter, kan man ikke ta det for gitt at AIS gir et entydig svar. Det er en farlig praksis. På samme måte har man jo vikeplikt når man går for motor, selv om AIS-informasjonen tilsier at det er en seilbåt.

 

Jeg synes det virker som om mange undervurderer viktigheten av å vike tidlig og tydelig når man har vikeplikt. Dette er jo spesielt viktig nettopp fordi den man skal vike for, i utgangspunktet ikke skal vike. (Jeg får nesten presisere at dette inntrykket ikke er på bakgrunn av det folk skriver her, men på bakgrunn av hvordan jeg erfarer at folk manøvrerer. Det er med andre ord ikke ment som noen anklage mot noen spesielle.)

Link to post
Share on other sites

Nå først forstår jeg krigen mellom seilere og andre. Det finnes jo overhodet ingen vilje til dialog! Men stå på retten uansett og lykke til

 

Har mer en 30 sesonger bak meg i seilbåt i og kan ikke huske å ha vært i nærheten av noen ulykke eller nesten ulykke (utenfor regattabanen).

Eneste unntaket var en annen seiler som ikke hadde fått med seg vikelpliktsreglene for andre seilere.

Har derfor stor tiltro til dagens regler og viktigheten av å vise hva man gjør tidlig og tydelig og føler ikke at dette går på "lykke og fromme".

Link to post
Share on other sites

Jeg ser hva du skriver, men det er mulig jeg ikke forstår deg helt. Forøvrig var det ikke meningen å ha klørne ute, bare å komme med en liten presisering uten at det var myntet på noen spesielle. Men jeg forstår at det kan oppfattes på forskjellige måter. I den forbindelse vil jeg også bemerke at du også later til ha klørne ute når du ganske konsekvent bruker uttrykket "å stå på retten sin" når det slik jeg ser det egentlig ikke er snakk om noe annet enn å følge sin plikt til å opprettholde kurs og fart når man ikke har vikeplikt selv.

Ja vi kan vel være enige om at ting kan virke litt ekstra "hardt" når diskusjonen foregår skriftelig. En del nyanser som tonefall og glimt i øyet blir borte ;-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Har mer en 30 sesonger bak meg i seilbåt i og kan ikke huske å ha vært i nærheten av noen ulykke eller nesten ulykke (utenfor regattabanen).

Eneste unntaket var en annen seiler som ikke hadde fått med seg vikelpliktsreglene for andre seilere.

Har derfor stor tiltro til dagens regler og viktigheten av å vise hva man gjør tidlig og tydelig og føler ikke at dette går på "lykke og fromme".

Jeg har 30 år som navigatør bak meg hvis slike ting er viktig, og i motsetning til deg har jeg sett et par ulykker.Så hvis alle seiler etter sjøveisreglene med en viss defensiv holdning i tillegg skal vi nok unngå å se så mange fler. God sommer :-) Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg synes hele regelen om at motorfartøy skal vike for seilfartøy er noe forbanna tull. Den skulle vært slettet for mange tiår siden. Så godt som alle seilfartøy i dag har motor og kan vike for trafikk fra styrbord!

Eneste unntaket var en annen seiler som ikke hadde fått med seg vikelpliktsreglene for andre seilere.

 

:lol::lol: begge kunne ju slått på motorn........ :lol::lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Så hvis alle seiler etter sjøveisreglene med en viss defensiv holdning i tillegg skal vi nok unngå å se så mange fler. God sommer :-)

Det er vel det alle gjør?

Men så er det den gangen du er trøtt etter et langt strekk.

Og er litt uoppmerksom.

Da blir det debatt av det.

Link to post
Share on other sites

Vedrørene lanterneføring:

 

Er man ofte utsatt for slike hendelser som trådstarter var i, så har man tenkt på det i forskriftene.

 

Regel 25 Seilfarføy underveis

Foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, kan et seilfartøy underveis vise hvor de best kan ses på eller nær mastetoppen to rundtlysende lanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med rødt lys og den nederste med grønt lys. Disse lanternene skal dog ikke vises samtidig med den kombinerte lanternen som er tillatt i henhold til punkt (b) i denne regel.

Link to post
Share on other sites

Kanskje må eg leseregelverk om igjen. Eg ser ikkje relevans i diskusjon hvorvidt mannskap valgte å seile eller bruke motor i fritidsbåten. Fritidsbåten skulle uansett holdt av veien for innkommende nyttetrafikk på sin stb side.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Mener også at avtaler på VHF ikke fritar noen for skyld, eller står over sjøfartsreglene hvis det alikevel skulle bli en situasjon/kollisjon, pga. faren for misforståelse.

Slik er det vel på veien - dersom bil A har forkjørsrett men gir signal / later som om at han ønsker å vike (f.eks. kan det være at bil B kommer opp en bratt bakke vinterstid og vil få problemer med å komme seg opp om han stopper), for så å med vilje og vitende kjøre inn i B - så blir det normalt forsikringsutbetaling fra ansvarsforsikringen til B.

 

På sjøen hjelper det ikke så mye å snakke om "skyld" - ref Skarbak/Doris. Motivasjonen for å følge sjøveisreglene må utelukkende være å unngå sammenstøt, ikke for å unngå "skyld".

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid syntes at det er interessant å høre på når "gamlekara" prater om viktige ting. Det er lærerikt å lese spesielt det fru Jakobsen skriver her syns jeg, ikke bare erfaringene men også holdningen :yesnod: Men dette handler jo ikke om meninger. Diskusjoner er moro det men vi har jo regler :smiley: Som sakt før her så er jeg av den defensive typen og vil ikke ha noe farlige situasjoner, ingen vil vel det. Men som alltid er det jo ting i regler som gjør at vi kan fatte feil beslutninger. Som feks. det at båt som ikke har vikeplikt skal holde stø kurs. Fin regel som skal unngå farlige situasjoner og holde orden. Men den fungerer jo bare om begge har sett hverandre og kan reglene! Legger man tidlig om kursen noen få grader tar man ofte bort vikereglene og begge går klar av hverandre.

Jeg er ganske ydmyk ovenfor dere her som har masse erfaring og kan dette, jeg har lite erfaring og kan lite om emnet, har jo bare tulla rundt i skjærgården....jeg frisker opp med sjøveisreglene hver vår og holder noen av reglene tett ved brystet, som de fire første her som jeg mener er det grunnleggende for at det skal funke sikkert på sjøen. Hornsignalene husker jeg bare i en uke, så de skal få en egen plass i båten. Siden jeg ikke har VHF syns jeg det er viktig å ha med seg. Må få kjøpt meg VHF, og kurs selfølgelig :smiley:

 

Klippet og limt.

 

> Du har vikeplikt for båter som kommer fra styrbord (høyre)

> Du har vikeplikt for båter du innhenter

> Motorbåter har vikeplikt for seilbåter under seil

> Fritidsbåter har alltid vikeplikt for nyttefartøyer

 

Andre vikeregler

1. Innhentende båt viker for båt som blir innhentet: En båt som tar igjen en annen båt, skal vike for den som blir tatt igjen. Dette gjelder også for en seilbåt som tar igjen en motorbåt. Hvis du må forbi, velg den siden som er lengst bort fra annen trafikk eller land. Er du i tvil om du er innhentende eller ikke, skal du gå ut ifra at du er det.

 

2. Hold god avstand til nyttetrafikk: Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk.

 

3. Hold til styrbord i trange led : En båt som seiler i en trang led eller et trangt løp skal holde til styrbord, så nær ledens eller løpets yttergrense som mulig, når det lar seg gjøre uten fare. Båter mindre enn 20 meter og seilbåter skal ikke sjenere gjennomfarten for en stor båt som bare kan gå sikkert i en trang led eller et trangt løp. En fiskebåt skal ikke sjenere gjennomfarten for en hvilken som helst annen båt som går i trang led eller et trangt løp.

 

4. Hold god avstand til båter som ikke kan manøvrere normalt : Både motorbåter og seilbåter skal vike for båter som fisker, som ikke er under kommando, eller som har begrenset evne til å manøvrere.

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg er også defensiv i stilen, så jeg har bare vært på kryssende kurs med annen seilbåt et par ganger. Da har jeg bare lagt om egen kurs helt og latet som om jeg skal en heeeelt annen plass. det som er fint på sjøen er at ingen vet hvor du egentlig har tenkt deg. For det meste, når jeg seiler, så er jeg bare utpå for å seile, så det spiller ingen rolle om jeg må legge om kursen, går over stag eller snur 180 grader. Roter jo bare utpå der, for kosens skyld.

 

Var vel noe om babord halser, eller var det styrbord... :)

 

-og der datt motorbåtfolket av.... :)

 

Ser at noen skriver på begge sider av bommen ett eller annet som jeg ikke husker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...