Jump to content

vikeplikt for seilbåt?


BØstrøm

Recommended Posts

Nå er jeg motorbåtmann men har vokst opp med seilbåt så jeg har jo da et bein i hver båttype. Det å skulle ta bort vikereglene for motor mot seil lurer jeg fælt på hvem skulle gagne. Først, hvordan skulle det bli forsvarlig å seile når det er en del trafikk på fjorden? Og, når man ser hvor mange med motor som enten gir F eller ikke kan regler skulle dette bli det komplette kaos. I de tilfellene jeg er i en vikesituasjon med motor mot motor er det fifty fifty om jeg må vike selv om det er den andre som SKAL vike. I tilfellene med motor mot seil har jeg aldri opplevd noe tull, nettopp fordi regelen er så klar som den er. Nå skal det sies at jeg er defansiv både på sjøen og ellers i trafikken og står ikke alltid på retten min selv om den er til stede. Det å legge en kursendring tidlig så tydeligheten blir soleklar er jo det beste, men kanskje ikke like lett med seilbåt alltid. Men i dette tilfellet her høres det jo ut som at det skulle vært mulig å få til når man har god tid. Syns at de som har sjøen som arbeidsplass burde få det enklest mulig og at vi som er på sjøen for å ha det gøy kan gi dem minst mulig frustrasjoner enten man er motor eller seil, man vinner jo liksom ikke om det smeller heller da. I et sånt tilfelle som dette er det jo VHF'n som skal brukes, er ikke det en av grunnene til at man har den? Og, om jeg ikke hadde autopilot som kunne tatt over for meg, skulle det vel gått an å få satt fast rattet eller kulten så man kunne gått ned å fått i gang VHF'n. Eller er jeg helt på jordet her?

Link to post
Share on other sites

Jeg håndstyrer også sjelden på havet, kun når det er mer vær enn jeg tørr overlate til autopiloten.

 

Jeg vil si meg enig med Alf-Inge. Hold unna. På havet er det som regel plass til det.

 

En erfaren godsbåtskipper sa til meg en gang : naviger som om alle du ser er fulle eller sovna.

Han hadde lært det på styrmann skolen og praktiserte det selv.

Følger mann den regelen er det sjelden resten av regelverket kommer til anvendelse.

Untaket er tett trafikk, trange farvann, eller når dårlig vær reduserer valgmulighetene. Går man medvind pga bølger og vind vil mann helst ikke jibbe, og helst ikke tørne.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Enig Astor.

Og følger man godt med og er litt defensiv så skal det mye til at stressende situasjoner i det hele tatt oppstår. Gjelder med fritidsbåter også. I noen tilfeller kan rormannen sitte å sløve, og han har rett og slett ikke sett deg.

 

Nyttetrafikken gir jeg gladelig fri vei for. Det koster meg så lite å legge om noen grader tidlig nok og vise tydelig at jeg holder meg unna kursen deres.

 

Det som har fått meg litt varm i toppen noen få ganger med saktegående båt er siktende seilbåter som har deg på kornet etter at du tidlig og tydelig har lagt om kursen for tredje gang, og de som uten noen logisk grunn slår mot deg rett etter du krysset bak.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I forfjor gikk vi over fra svenskekysten til Gilleleje i Danmark. Opp sydfra kom det glidende en 'Pleasure Craft' (som vi plukket opp på AIS'en før den var synlig på horisonten) i tre knops fart for fulle seil, en liten tass: http://windowstorussia.com/kruzenstern-has-won-the-world-cup-of-tall-ships.html

 

Etter det har jeg funnet at Hulda, som måler under 20 meter, er Pleasure Craft. Enten jeg går for seil eller ikke, så holder jeg av veien. Noen ganger virker det som om enkelte lastebåter sikter på oss når vi krysser Kattegat, det er ubehagelig, og de reagerer som regel ikke på oppkall over kanal 16. Andre ganger får vi en vettug kommunikasjon. En gang kom 'Maersk Niagara' glidende i 16 knop. Vi holdt 90 grader på separasjonssonen og seilte i 6 knop mellom Læsø og Göteborg. Vi lurte på om han hadde til hensikt å krysse for- eller aktenom oss. "We will cross in front of you". "OK, we will change course 20 degree North". "Thank you, good watch". Og da visste vi at han så oss, og at vi ville ikke bulke. Og det fungerte helt utmerket med en håndholdt VHF.

 

Ellers så skal man være klar over at norske regler ikke nødvendigvis har samme tolking/praktisering andre plasser.

Link to post
Share on other sites

Bra spørsmål. Slik jeg har forstått har jeg forkjørsrett, og da skal man etter reglene beholde kurs og fart. Når/hvis jeg vikier gjør jeg det markant og ikke nølende(type 30grader) . Problemet her ble en sol i ansiktet som gjorde at jeg ikke greide å lese nyttefartøyets kursendring. Nå har jo Hulda muligens opplysninger om at alle fartøyer under 20meter er Pleasurecrafts. Jeg viker gjerne, men eventuelt ihht reglene. Kan man tolke reglene som man vil, utifra hvilket land man er fra, hvor gammel man er, eller hvor mange hk som finnes i dypet, er det jo dømt til å gå galt fra tid til annen. Jeg spør om råd, og kommer etter denne tråden til å bli ivrigere som gnist, men.....er regler i endring her?Eventuelt uklare.

Link to post
Share on other sites

Reglene er enkle: Lystfartøy skal vike for nyttefartøy. Er man i tvil, skal man vike.

 

Forøvrig er ikke "forkjørsrett" et gyldig begrep. Enten har man vikeplikt (plikt til å vike), eller så har man ikke vikeplikt (ikke plikt til å vike). Hele regelverket er bygd opp rundt defensivitet i konfliktsituasjoner, og å være tydelig i det man gjør for å unngå å skape usikkerhet.

 

Selv om man er sikker på egen rett, kan den andres oppførsel skape usikkerhet. Da er en selv pliktig til å vike (til tross for "forkjørsrett") for å fjerne usikkerheten.

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg er usikker på som motorbåtfører ovenfor seilbåter, er når dem krysser fjorden for jeg vet aldri når dem slår om og krysser andre veien.

Noen ganger har dem hatt opptil NM til land i den retningen dem seiler, da har jeg følt meg trygg og passert akter for dem, men plutselig slår dem om og jeg begynner å svette..

Nei seilbåter med seil oppe holder jeg meg unna, ikke trygt ;)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Reglene er nok ikke så enkle Alf-Inge. Det er ingen forskjell på nyttefartøy og lystfartøy i internasjonalt farvann. Seilbåt og motorfartøy derimot...

 

Reglene er nok (nesten) så enkle i norsk farvann, der jeg stort sett ferdes.

 

Ser man bort fra lyst- og nyttefartøy, gjelder like fullt det å unngå konflikt så langt det er mulig. Det er det som er hovedpoenget mitt. Jeg antar det gjelder ute på havet også. Der har man jo i tillegg mye mer plass å styre unna ...

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg er usikker på som motorbåtfører ovenfor seilbåter, er når dem krysser fjorden for jeg vet aldri når dem slår om og krysser andre veien.

 

Noen ganger har dem hatt opptil NM til land i den retningen dem seiler, da har jeg følt meg trygg og passert akter for dem, men plutselig slår dem om og jeg begynner å svette..

 

Nei seilbåter med seil oppe holder jeg meg unna, ikke trygt ;)

 

Fordelen med motorbåt er jo at du kan svinge unna dit du vil, når du vil. Trenger ikke ta hensyn til hvor vinden kommer fra, og kan gå my grunnere enn en seilbåt. Så du gjør rett i å holde såpass med avstand til seilbåten at den er fri til å slå når den må. Det kan jo være en grunne midtfjords som gjør at den må slå, en grunne du som motorbåt ikke trenger å ta hensyn til, og derfor ikke har lagt merke til.

 

Det hender tilogmed at seilbåter slår uten at det er noen "fornuftig" grunn til det, annet enn at de faktisk har seil langt nok i den retningen til å komme seg dit de egentilg skal.

Link to post
Share on other sites

Hvis alle holdt seg til regelverket og praktiserte godt sjømannskap uavhengig av størrelsen på båten/skipet man fører så er vel ikke dette så vanskelig som mange her ser ut til å ville gjøre det? Jeg undres mest over de som mener at fritidsbåtene bør vike uansett (for de er minst?) og at de som synes å mene dette ellers er folk man kan møte på sjøen som førere av skip hvor formell maritim kompetanse er påkrevd! Og nå bannet jeg vel i kjerka igjen! :giggle:

 

Dette er vel ellers en diskusjon som dukker opp hvert eneste år uten at noe er endret eller at noen har endret sin mening?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Reglene er diffuse, åpne for tolkning og relativt komplekse. Rettspraksis tilsier også at en stor båt kan kjøre rett på en mindre båt (nyttebåt!) uten rettslige konsekvenser, selv når den kommer rett fra styrbord. Moralen er at man kommer seg ikke utenom "sunn fornuft" og evt tidlig kommunikasjon.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan noen vise til begrepet Nyttefartøy i Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)?

 

Regel 44 er vel den mest omdiskuterte reglen, og kommer opp gang på gang i disse diskusjonene.

 

I slike situasjoner der stor og liten båt (relativt til hverandre) er på kollisjonskurs har jeg heller regel 17(b) i bakhodet.

 

For meg er valget enkelt, jeg velger en kurs/fart som gjør at jeg unngår kollisjonskurs med et fartøy som jeg vet ikke kan endre kurs for å unngå sammenstøt dersom jeg skulle velge å benytter meg av regel 17a for lenge.

Redigert av Lett match (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mja.... det er nå I alle fall rettspraksis at de små må vike for de store.

 

MT Doris renner i senk, og tar livet av, fiskeren i Skarbak.

Det er en helt klar situasjon hvor Doris skal holde av veien for Skarbak, men velger å beholde kurs og fart.

De har endatil en dialog på VHF.

Politiet instiller på henleggelse.

Tydeligere kan det nesten ikke sies.

 

Så kan man ha en akademisk diskusjon om sjøveireglene til man blir blå. Eller rent i senk.....

Link to post
Share on other sites

MT Doris renner i senk, og tar livet av, fiskeren i Skarbak.

Det er en helt klar situasjon hvor Doris skal holde av veien for Skarbak, men velger å beholde kurs og fart.

De har endatil en dialog på VHF.

Politiet instiller på henleggelse.

Tydeligere kan det nesten ikke sies.

Kapteinen ble aldri dømt for uaktsomt drap - men ble det idømt noe økonomisk ansvar i saken?

Link to post
Share on other sites

Saken ble henlagt. Såvidt jeg kan finne ut brukte de Skipssikerhetsloven, og ikke Sjøveisreglene.

At en sak blir henlagt er vi jo forsåvidt vant med etter hvert.

Bastøferga kjørte på en båt de trodde var et fritidsfartøy. Viste seg å være en reketråler.

Begge fikk en smekk over fingrene av retten i Horten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...