Jump to content

vikeplikt for seilbåt?


BØstrøm

Recommended Posts

Det er nesten umulig for det andre fartøyet å kunne forutse dette på radar eller AIS om natten.

 

 

Det hører med til historien at det var meget god sikt, og 8-10 sekundmeter vind.

 

TS foerte seilbaatlanterner, og i tillegg lyste han paa seilet sitt med en lyskaster/lommelykt. Greit nok at ingenting av dette vises paa AIS eller radar, men det er vel ikke forbudt for profesjonelle sjoefolk aa bruke oeynene ?

Link to post
Share on other sites

Ja jeg venta på den Mulligan, og er forsåvidt enig. Men veldig mange båter (og især fritidsbåter) mangler en og annen lanterne innimellom så det alene er etter min mening ikke sikkert nok for å unngå ulykker.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

TS foerte seilbaatlanterner, og i tillegg lyste han paa seilet sitt med en lyskaster/lommelykt. Greit nok at ingenting av dette vises paa AIS eller radar, men det er vel ikke forbudt for profesjonelle sjoefolk aa bruke oeynene ?

Eller båtførere å bruke hodet?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg er selvfølgelig klar over det Mulligan,

TS hadde retten på sin side.

Men det er mye rare folk der ute.

Hovedregelen er å holde seg godt vekk og utenfor trøbbel.

Iallefall min regel.

De eneste jeg er helt trygge på er de store fergene.

At noen mener en seilbåt under seil kan starte motoren og manøvrere som motorbåt.

Vel.

De samme bør ikke være på fjorden.

Link to post
Share on other sites

Ja TS hadde retten på sin side, det er det ingen tvil om. Men det jeg forsøker å belyse er at man må bruke alle tilgjengelige midler for å unngå sammenstøt. Jeg ser ikke dette som en del av den evinnelige tåpelige "kampen" mellom seil/motor/yrkesfartøy, men at alle må gjøre hva de kan og bruke hodet for å unngå farlige situasjoner. Når man seiler nattestid langs danskekysten bør man absolutt følge med og være på radioen som et minstekrav. I tilleg bør man helt klart sette seg godt inn i den verden man går inn i når man velger å seile internasjonalt


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Opplever gang på gang at nyttefartøy ikke besvarer anrop på VHF kanal 16.

 

Senest i høst to ganger i Hjeltefjorden to slepebåter (den ene med all verdens lanterneføring) kommer mot meg, men skrått, slik at min kurs krysser deres. Jeg kalte opp for jeg var usikker på om de skulle tørne bb og gå inn mot Bergen, eller stb for å gå under Sotrabrua, og jeg ville bare vite hvor jeg kunne gå for ikke å komme foran dem, spesielt i tilfelle de skulle endre kurs. Det virket ikke som han hadde sett meg.. For ordens skyld - jeg gikk for motor. Fikk aldri svar. på VHF, men ble ganske svett.

 

Mitt poeng er at proffene ikke alltid lytter på kanal 16.

Da er alternativet å kalle dem opp via Selcall eller hva det nå heter - forutsetter at man kan finne ut hvem det er som kommer mot deg (AIS el.l)

Ikke alle som har dette.

 

Så slukket han alle lanternene - passerte galant ned forbi meg på min stb. side og forvant inn mot Bergen.

Min løsning ble å gå på Marinetraffic på iPaden - der fant jeg navnet på synderen - og brukte Rogaland Radio til å kalle ham opp separat. Det tok 10 minutter etter passering førkom han kom på VHF og forklarte seg.

 

Men der er forskjell på sjøfolk.

 

Episode 2: Er i august 2014 på vei nordover 2 nm. utenfor Jærens rev. Motorseiler. Ser lanternene av et større skip komme ut fra Stavanger, ser hans bb. lanterne = jeg skal vike hvis det kan oppstå fare for kollisjon. Heldigvis får jeg han inn på Marinetraffic, og det viser seg at det er Stavangerfjord på sørgående.

Jeg regner med at han kanskje ikke skal opprettholde kursen, men svinge sørover når han er klar av lysbøyen for sette kusren mot Danmark.

 

Kaller opp Stavangerfjord på VHF kanal 16, de svarer umiddelbart og bekrefter at de har sett meg, og at jeg kan opprettholde kurs og fart, for han vil straks svinge bb og sette kursen sørover som antatt. Sånn skal det være!

 

Det jeg vil ha frem er:

1) VHF gir dessverre ikke nødvendig sikkerhet for oss med småbåter.

2) En for tidlig påbegynt unnamanøver når du er stand-on fartøy kan føre til en farlig situasjon hvis man ikke har fått kontakt.

3) En for tidlig vikemanøver kan også skape en farlig situasjon dersom det andre fartøyet ikke har sett deg slik du tror og kommer til å endre kurs. Da er det bra om man kamn få kontakt med det andre fartøyet for å unngå dette.

 

I Yachting Monthly taes disse problemstillingene opp jevnlig - og særlig dette med å opprettholde kurs og fart når man er stand-on fartøy. Dette er basic og må følges for at hele systemet skal fungere.

Link to post
Share on other sites

Jada og jeg opplever stadig at fritidsbåter ikke svarer… og bla bla bla, men jeg syns nå likevel det er verdt forsøket gang på gang. I dette tillfelle ble TS faktisk kalt opp. Problemet er jo at det er ikke styrmannen på den store båten som drukner…

Derfor prøver jeg med alle midler når jeg fører fritidsbåt, og er det en idiot av en yrkesskipper som ikke hører, ikke ser og ikke viker… Ja da viker jeg.

(Og du opprettholder selvfølgelig hverken kurs eller fart fram til det smeller)

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ja og det bør vi kunne forvente også! Men.. av erfaring vet jeg at ved spesielle slep (som du kom over) kan K16 rett og slett bli litt glemt bort. Da er det en kanal mot los/towing master, en mot trafikksentral og en mot dekk. Da er det ofte ikke flere radioer annet at vi må bruke DW. Og den kan fort bli glemt og trykke på igjen ved masse mas på alle radioene. (ingen unnskyldning men en forklaring).


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Sikker på at de ikke forsøkte tidligere? Uansett så er ikke poenget mitt og kritisere deg,tvert i mot. Jeg syns det er tøft å legge seg for hugg så vi får en frisk diskusjon rundt dette. Poenget mitt er som du sikkert har skjønt at vi alle må bruke alle midler for å unngå sammenstøt. Å holde kurs og fart er et gjennomgangstema, og forsåvidt helt riktig. Men IKKE hvis det andre fartøyet ikke har sett deg, det blir litt som å gå i hvit sektor helt til du kræsjer med fyret.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Er det ikke like greit å bare vike unna store båter selv om man har retten på sin side? Uansett om man fører seilbåt eller motorbåt?

 

Min erfaring som motorbåtsjåfør er at det er best å holde seg langt unna seilbåter, for de kjører på retten sin. At man har rett betyr ikke at man har rett til å kjøre på retten sin. Man har også en plikt til å unngå kollisjon.

 

Når jeg kjører bil, så dundrer jeg da ikke ut i et kryss bare fordi alle fra venstre har vikeplikt.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Min erfaring som motorbåtsjåfør er at det er best å holde seg langt unna seilbåter, for de kjører på retten sin. At man har rett betyr ikke at man har rett til å kjøre på retten sin. Man har også en plikt til å unngå kollisjon.

 

Man har faktisk plikt til å "kjøre på retten sin" ihht regel 17. De er forøvrig ikke noe som heter "rettigheter/forkjørsrett" i en slik situasjon, bare plikter.

Den ene båten har plikt til å opprettholde fart og kurs, den andre har plikt til å vike. Den båten som har plikt til å opprette fart og kurs, har også plikt til å vike dersom det er nødvendig for å unngå kollisjon.

 

Dersom du har opplevd nestenulykker fordi seilbåter "kjørte på retten sin", dvs opprettholdt fart og kurs ihht regel 17, må det jo bety at du har gitt blaffen i vikeplikten din. For ellers ville det ikke oppstått noen "situasjon".

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg selv navigasjonsutdanna på lavere nivå(men høyere enn båtførerprøven). Jeg har seilt den nyervervede båten hjem fra Lisboa, og det er jeg som har utstyrt båten med AIS sender og mottaker. Ett lurt valg før man begir seg gjennom den engelske kanal. Utifra diskusjonen her kan jeg tenke meg å oppsummere..

 

1.Jeg hadde plikt til å beholde kurs og fart, lastebåten skulle veket. Ikke vik i hytt og pine, det undergraver systemet.

2. Ha VHF tilgjengelig, og bruk den.

3. Seilbåter med AIS bør ha dette opplyst(sailing wessel) med AIS signalet sitt.(selvom det er misvisende når man går med motor. Da vises dette med motorlanterne)

4. "Størst først" er en viktig regel tilsjøss, om man ønsker å leve litt lenger"

Link to post
Share on other sites

Et godt råd er å ha VHFen i nærheten av styreplass. Kommunikasjon er viktig i slike situasjoner. Å ha radioen stående nede i cabinen er for meg ufortåelig. Hvis man absolutt skal ha radio nede anbefaler jeg Simrads VHF med ekstra trådløst håmdsett eller den nye til Sailor med ekstra kablet håndsett.

Det er ved rorposisjon man befinner seg i hovedsak og derfor bør radioen befinne seg i umiddldelbar nærhet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dersom du har opplevd nestenulykker fordi seilbåter "kjørte på retten sin", dvs opprettholdt fart og kurs ihht regel 17, må det jo bety at du har gitt blaffen i vikeplikten din. For ellers ville det ikke oppstått noen "situasjon".

... nå er det jo ikke alltid så enkelt, en seilbåt kan være nødt til å endre kurs f.eks. pga vindskifte. Også, en seilbåt som krysser mot vinden vil jo ofte ha kurs rett mot land eller skjær, og må naturligvis krysse før det går galt. Alt i alt, seilbåter kan oppføre seg ganske uforutsigbare for motorbåtfolk som ikke har erfaring med seiling.

Link to post
Share on other sites

Vikeplikt regelen er klar, men kanskje ikke mange vet hvor vanskelig det er å se småbåter fra broa på et stort skip. Lanternene på mange seilbåter er jo også en "liten "sak" monter på pulpit forut, som da ikke er mer enn 1 meter over havflaten. Skal ikke mye sjø til da før en ikke ser dette i det hele tatt. (sier ikke at var tilfelle her) Har selv blitt skremt av hvor vanskelig det er å oppdage et hvitt seil på åpent hav, når en selv står 30 meter over havflaten på brua. og da på dagen.

 

Igjen, følg reglene, men ikke unngå å bruke hodet da, en taper sort sett alltid en konfrontasjon med disse nytte fartøyene uansett.

Link to post
Share on other sites

ved spesielle slep (som du kom over) kan K16 rett og slett bli litt glemt bort. Da er det en kanal mot los/towing master, en mot trafikksentral og en mot dekk. Da er det ofte ikke flere radioer annet at vi må bruke DW. Og den kan fort bli glemt og trykke på igjen ved masse mas på alle radioene. (ingen unnskyldning men en forklaring).

 

 

Nå går man ikke så fort med slep, og de skifter vel kurs sakte - så det skulle være lett for meg å unngå kollisjon da.

Den som jeg traff på var ferdig med slepet, hadde hele lysorgelet på ennå, og hadde nok ikke fått skiftet tilbake til kanal 16 på VHF. Da var det nyttig å bruke Rogaland radio, som fikk kontakt.

 

Takk til fru Jacobsen for at du tar bryet med å gi oss andre litt "innsidefo" om de daglige realitetene ombord i en slepebåt - dette var nyttig kunnskap for meg (og sikkert andre også) !!

Link to post
Share on other sites

BØstrøm, skrev den 27 Feb 2015 - 18:00:snapback.png

Lystbåter skal vike for nyttetrafikk.

 

I det området er det ikke noe som heter lysttrafikk og nyttetrafikk.

 

Jeg har aldri forstått hvorfor det er så om å gjøre å "bortforklare" nyttetrafikk. I mitt hode er det så enkelt som at fartøyer som ikke brukes i ren lystseilas, er nyttefartøyer. Det inkluderer lasteskip, passasjerskip, ferger, taubåter, fiskebåter (trålere, ringnotsnurpere, autolinebåter, juksasjarker, etc.), egentlig det meste som ikke er lystbåter. Og nyttefartøyer som beveger seg, er nyttetrafikk. Men det kan jo være at mitt hode er enklere enn gjennomsnittet.

 

Som seiler gjennom nesten 30 år har jeg aldri opplevd konflikt mellom meg og nyttetrafikk, fordi jeg viker dersom jeg er i tvil. Som regel har man som seiler veldig god tid til å vurdere forholdene, og legge opp egen kurs etter trafikken omkring. Må jeg falle av noen streker for å unngå konflikt, så gjør jeg det. Må jeg slå for å unngå konflikt, så gjør jeg det. Og ligger jeg i vindstilla og et skip kommer imot, så fyrer jeg gjerne motoren og putrer ut til siden om nødvendig. Poenget mitt er at det veldig sjelden er nødvendig å "stå på kravene" som seilfartøy. Vi er jo på sjøen for å kose oss, så hvorfor gjøre det så vanskelig?

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke at noen ønsker å komme opp i situasjoner som dette. Jeg holder klar av nyttetrafikk også på havet. Er det kollisjonskurs viker jeg mye tidlig slik at det opplagt ikke er kollisjonskurs. Nok til at nyttetrafikken kan glemme meg. Betyr kanskje at jeg bruker 30 minutter lenger over Nordsjøen, det er helt greit. På ca 20 000 nm på havet har jeg bare hatt behov for VHF en gang for å klargjøre viking, det var ett slep som var 3000 meter langt utenfor portugal. Vår plan var å gå litt nærmere.

 

På en seilbåt på havet er vi aldri ved styrepossisjon. Å starte motor for å vike har null effekt i litt vind (det blåser ofte på havet).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...