Vestkystseiler Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Det er nesten umulig for det andre fartøyet å kunne forutse dette på radar eller AIS om natten. Det hører med til historien at det var meget god sikt, og 8-10 sekundmeter vind. TS foerte seilbaatlanterner, og i tillegg lyste han paa seilet sitt med en lyskaster/lommelykt. Greit nok at ingenting av dette vises paa AIS eller radar, men det er vel ikke forbudt for profesjonelle sjoefolk aa bruke oeynene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Ja jeg venta på den Mulligan, og er forsåvidt enig. Men veldig mange båter (og især fritidsbåter) mangler en og annen lanterne innimellom så det alene er etter min mening ikke sikkert nok for å unngå ulykker. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 TS foerte seilbaatlanterner, og i tillegg lyste han paa seilet sitt med en lyskaster/lommelykt. Greit nok at ingenting av dette vises paa AIS eller radar, men det er vel ikke forbudt for profesjonelle sjoefolk aa bruke oeynene ?Eller båtførere å bruke hodet? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Jeg er selvfølgelig klar over det Mulligan, TS hadde retten på sin side. Men det er mye rare folk der ute. Hovedregelen er å holde seg godt vekk og utenfor trøbbel. Iallefall min regel. De eneste jeg er helt trygge på er de store fergene. At noen mener en seilbåt under seil kan starte motoren og manøvrere som motorbåt. Vel. De samme bør ikke være på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Ja TS hadde retten på sin side, det er det ingen tvil om. Men det jeg forsøker å belyse er at man må bruke alle tilgjengelige midler for å unngå sammenstøt. Jeg ser ikke dette som en del av den evinnelige tåpelige "kampen" mellom seil/motor/yrkesfartøy, men at alle må gjøre hva de kan og bruke hodet for å unngå farlige situasjoner. Når man seiler nattestid langs danskekysten bør man absolutt følge med og være på radioen som et minstekrav. I tilleg bør man helt klart sette seg godt inn i den verden man går inn i når man velger å seile internasjonalt Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Opplever gang på gang at nyttefartøy ikke besvarer anrop på VHF kanal 16. Senest i høst to ganger i Hjeltefjorden to slepebåter (den ene med all verdens lanterneføring) kommer mot meg, men skrått, slik at min kurs krysser deres. Jeg kalte opp for jeg var usikker på om de skulle tørne bb og gå inn mot Bergen, eller stb for å gå under Sotrabrua, og jeg ville bare vite hvor jeg kunne gå for ikke å komme foran dem, spesielt i tilfelle de skulle endre kurs. Det virket ikke som han hadde sett meg.. For ordens skyld - jeg gikk for motor. Fikk aldri svar. på VHF, men ble ganske svett. Mitt poeng er at proffene ikke alltid lytter på kanal 16. Da er alternativet å kalle dem opp via Selcall eller hva det nå heter - forutsetter at man kan finne ut hvem det er som kommer mot deg (AIS el.l) Ikke alle som har dette. Så slukket han alle lanternene - passerte galant ned forbi meg på min stb. side og forvant inn mot Bergen. Min løsning ble å gå på Marinetraffic på iPaden - der fant jeg navnet på synderen - og brukte Rogaland Radio til å kalle ham opp separat. Det tok 10 minutter etter passering førkom han kom på VHF og forklarte seg. Men der er forskjell på sjøfolk. Episode 2: Er i august 2014 på vei nordover 2 nm. utenfor Jærens rev. Motorseiler. Ser lanternene av et større skip komme ut fra Stavanger, ser hans bb. lanterne = jeg skal vike hvis det kan oppstå fare for kollisjon. Heldigvis får jeg han inn på Marinetraffic, og det viser seg at det er Stavangerfjord på sørgående. Jeg regner med at han kanskje ikke skal opprettholde kursen, men svinge sørover når han er klar av lysbøyen for sette kusren mot Danmark. Kaller opp Stavangerfjord på VHF kanal 16, de svarer umiddelbart og bekrefter at de har sett meg, og at jeg kan opprettholde kurs og fart, for han vil straks svinge bb og sette kursen sørover som antatt. Sånn skal det være! Det jeg vil ha frem er: 1) VHF gir dessverre ikke nødvendig sikkerhet for oss med småbåter. 2) En for tidlig påbegynt unnamanøver når du er stand-on fartøy kan føre til en farlig situasjon hvis man ikke har fått kontakt. 3) En for tidlig vikemanøver kan også skape en farlig situasjon dersom det andre fartøyet ikke har sett deg slik du tror og kommer til å endre kurs. Da er det bra om man kamn få kontakt med det andre fartøyet for å unngå dette. I Yachting Monthly taes disse problemstillingene opp jevnlig - og særlig dette med å opprettholde kurs og fart når man er stand-on fartøy. Dette er basic og må følges for at hele systemet skal fungere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 (redigert) Jada og jeg opplever stadig at fritidsbåter ikke svarer… og bla bla bla, men jeg syns nå likevel det er verdt forsøket gang på gang. I dette tillfelle ble TS faktisk kalt opp. Problemet er jo at det er ikke styrmannen på den store båten som drukner… Derfor prøver jeg med alle midler når jeg fører fritidsbåt, og er det en idiot av en yrkesskipper som ikke hører, ikke ser og ikke viker… Ja da viker jeg. (Og du opprettholder selvfølgelig hverken kurs eller fart fram til det smeller) Redigert 27.Februar.2015 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Mange fritidsbåter har ikke engang VHF. Andre har ikke sertifikat og tør ikke ha den på Men jeg forventer egentlig at brovakt på større fartøy følger med på kanal 16 og besvarer anrop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Ja og det bør vi kunne forvente også! Men.. av erfaring vet jeg at ved spesielle slep (som du kom over) kan K16 rett og slett bli litt glemt bort. Da er det en kanal mot los/towing master, en mot trafikksentral og en mot dekk. Da er det ofte ikke flere radioer annet at vi må bruke DW. Og den kan fort bli glemt og trykke på igjen ved masse mas på alle radioene. (ingen unnskyldning men en forklaring). Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 27.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 For ordens skyld ble jeg ropt opp rett etter at vi hadde passert hverandre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Sikker på at de ikke forsøkte tidligere? Uansett så er ikke poenget mitt og kritisere deg,tvert i mot. Jeg syns det er tøft å legge seg for hugg så vi får en frisk diskusjon rundt dette. Poenget mitt er som du sikkert har skjønt at vi alle må bruke alle midler for å unngå sammenstøt. Å holde kurs og fart er et gjennomgangstema, og forsåvidt helt riktig. Men IKKE hvis det andre fartøyet ikke har sett deg, det blir litt som å gå i hvit sektor helt til du kræsjer med fyret. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Er det ikke like greit å bare vike unna store båter selv om man har retten på sin side? Uansett om man fører seilbåt eller motorbåt? Min erfaring som motorbåtsjåfør er at det er best å holde seg langt unna seilbåter, for de kjører på retten sin. At man har rett betyr ikke at man har rett til å kjøre på retten sin. Man har også en plikt til å unngå kollisjon. Når jeg kjører bil, så dundrer jeg da ikke ut i et kryss bare fordi alle fra venstre har vikeplikt. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Der støtter jeg deg dennrick. Seilbåt med klutene oppe er som skjær og grunner. Hold god avstand Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatan Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Here lies the body of Michael O'Day Who died maintaining the right-of-way; He was right, dead right, as he sailed along, But he's just as dead as if he'd been wrong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 (redigert) Min erfaring som motorbåtsjåfør er at det er best å holde seg langt unna seilbåter, for de kjører på retten sin. At man har rett betyr ikke at man har rett til å kjøre på retten sin. Man har også en plikt til å unngå kollisjon. Man har faktisk plikt til å "kjøre på retten sin" ihht regel 17. De er forøvrig ikke noe som heter "rettigheter/forkjørsrett" i en slik situasjon, bare plikter. Den ene båten har plikt til å opprettholde fart og kurs, den andre har plikt til å vike. Den båten som har plikt til å opprette fart og kurs, har også plikt til å vike dersom det er nødvendig for å unngå kollisjon. Dersom du har opplevd nestenulykker fordi seilbåter "kjørte på retten sin", dvs opprettholdt fart og kurs ihht regel 17, må det jo bety at du har gitt blaffen i vikeplikten din. For ellers ville det ikke oppstått noen "situasjon". Redigert 28.Februar.2015 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 28.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Nå er jeg selv navigasjonsutdanna på lavere nivå(men høyere enn båtførerprøven). Jeg har seilt den nyervervede båten hjem fra Lisboa, og det er jeg som har utstyrt båten med AIS sender og mottaker. Ett lurt valg før man begir seg gjennom den engelske kanal. Utifra diskusjonen her kan jeg tenke meg å oppsummere.. 1.Jeg hadde plikt til å beholde kurs og fart, lastebåten skulle veket. Ikke vik i hytt og pine, det undergraver systemet. 2. Ha VHF tilgjengelig, og bruk den. 3. Seilbåter med AIS bør ha dette opplyst(sailing wessel) med AIS signalet sitt.(selvom det er misvisende når man går med motor. Da vises dette med motorlanterne) 4. "Størst først" er en viktig regel tilsjøss, om man ønsker å leve litt lenger" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Et godt råd er å ha VHFen i nærheten av styreplass. Kommunikasjon er viktig i slike situasjoner. Å ha radioen stående nede i cabinen er for meg ufortåelig. Hvis man absolutt skal ha radio nede anbefaler jeg Simrads VHF med ekstra trådløst håmdsett eller den nye til Sailor med ekstra kablet håndsett. Det er ved rorposisjon man befinner seg i hovedsak og derfor bør radioen befinne seg i umiddldelbar nærhet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Dersom du har opplevd nestenulykker fordi seilbåter "kjørte på retten sin", dvs opprettholdt fart og kurs ihht regel 17, må det jo bety at du har gitt blaffen i vikeplikten din. For ellers ville det ikke oppstått noen "situasjon". ... nå er det jo ikke alltid så enkelt, en seilbåt kan være nødt til å endre kurs f.eks. pga vindskifte. Også, en seilbåt som krysser mot vinden vil jo ofte ha kurs rett mot land eller skjær, og må naturligvis krysse før det går galt. Alt i alt, seilbåter kan oppføre seg ganske uforutsigbare for motorbåtfolk som ikke har erfaring med seiling. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Vikeplikt regelen er klar, men kanskje ikke mange vet hvor vanskelig det er å se småbåter fra broa på et stort skip. Lanternene på mange seilbåter er jo også en "liten "sak" monter på pulpit forut, som da ikke er mer enn 1 meter over havflaten. Skal ikke mye sjø til da før en ikke ser dette i det hele tatt. (sier ikke at var tilfelle her) Har selv blitt skremt av hvor vanskelig det er å oppdage et hvitt seil på åpent hav, når en selv står 30 meter over havflaten på brua. og da på dagen. Igjen, følg reglene, men ikke unngå å bruke hodet da, en taper sort sett alltid en konfrontasjon med disse nytte fartøyene uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 ved spesielle slep (som du kom over) kan K16 rett og slett bli litt glemt bort. Da er det en kanal mot los/towing master, en mot trafikksentral og en mot dekk. Da er det ofte ikke flere radioer annet at vi må bruke DW. Og den kan fort bli glemt og trykke på igjen ved masse mas på alle radioene. (ingen unnskyldning men en forklaring). Nå går man ikke så fort med slep, og de skifter vel kurs sakte - så det skulle være lett for meg å unngå kollisjon da. Den som jeg traff på var ferdig med slepet, hadde hele lysorgelet på ennå, og hadde nok ikke fått skiftet tilbake til kanal 16 på VHF. Da var det nyttig å bruke Rogaland radio, som fikk kontakt. Takk til fru Jacobsen for at du tar bryet med å gi oss andre litt "innsidefo" om de daglige realitetene ombord i en slepebåt - dette var nyttig kunnskap for meg (og sikkert andre også) !! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Ref Festina Lente: Takk til fru Jacobsen for at du tar bryet med å gi oss andre litt "innsidefo" om de daglige realitetene ombord i en slepebåt Instämmer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alf-inge Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 BØstrøm, skrev den 27 Feb 2015 - 18:00: Lystbåter skal vike for nyttetrafikk. I det området er det ikke noe som heter lysttrafikk og nyttetrafikk. Jeg har aldri forstått hvorfor det er så om å gjøre å "bortforklare" nyttetrafikk. I mitt hode er det så enkelt som at fartøyer som ikke brukes i ren lystseilas, er nyttefartøyer. Det inkluderer lasteskip, passasjerskip, ferger, taubåter, fiskebåter (trålere, ringnotsnurpere, autolinebåter, juksasjarker, etc.), egentlig det meste som ikke er lystbåter. Og nyttefartøyer som beveger seg, er nyttetrafikk. Men det kan jo være at mitt hode er enklere enn gjennomsnittet. Som seiler gjennom nesten 30 år har jeg aldri opplevd konflikt mellom meg og nyttetrafikk, fordi jeg viker dersom jeg er i tvil. Som regel har man som seiler veldig god tid til å vurdere forholdene, og legge opp egen kurs etter trafikken omkring. Må jeg falle av noen streker for å unngå konflikt, så gjør jeg det. Må jeg slå for å unngå konflikt, så gjør jeg det. Og ligger jeg i vindstilla og et skip kommer imot, så fyrer jeg gjerne motoren og putrer ut til siden om nødvendig. Poenget mitt er at det veldig sjelden er nødvendig å "stå på kravene" som seilfartøy. Vi er jo på sjøen for å kose oss, så hvorfor gjøre det så vanskelig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Forstår ikke at noen ønsker å komme opp i situasjoner som dette. Jeg holder klar av nyttetrafikk også på havet. Er det kollisjonskurs viker jeg mye tidlig slik at det opplagt ikke er kollisjonskurs. Nok til at nyttetrafikken kan glemme meg. Betyr kanskje at jeg bruker 30 minutter lenger over Nordsjøen, det er helt greit. På ca 20 000 nm på havet har jeg bare hatt behov for VHF en gang for å klargjøre viking, det var ett slep som var 3000 meter langt utenfor portugal. Vår plan var å gå litt nærmere. På en seilbåt på havet er vi aldri ved styrepossisjon. Å starte motor for å vike har null effekt i litt vind (det blåser ofte på havet). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 (redigert) På en seilbåt på havet er vi aldri ved styrepossisjon. Å starte motor for å vike har null effekt i litt vind (det blåser ofte på havet). Fornemmer en trykkleif, men det virker i lite vind å starte motor. Redigert 28.Februar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Men det kan jo være at mitt hode er enklere enn gjennomsnittet. Det enkle er ofte det beste! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.