Jump to content

vikeplikt for seilbåt?


BØstrøm

Recommended Posts

Dette fant jeg i et dansk hefte brukt til undervisning i sjøveisreglene.

 

Vis hensyn overfor erhvervstrafikken.

Erhvervsfartøjer har ingen særlige rettigheder iflg. søvejsreglerne.

 

Fritidssejlere skal vise hensyn overfor erhvervstrafikken, og så vidt muligt tilrettelægge sejladsen sådan, at faren for sammenstød ikke opstår. Oftest sejler vi jo med de mindste og dermed de mest manøvredygtige skibe.

 

Kommer du alligevel i en situation, hvor der opstår fare for sammenstød med et erhvervsskib, gælder de almindelige vigeregler for begge fartøjer


Nasjonale regler er ikke tatt hensyn til her.

 

Er veldig enkelt og godt skrevet! :thumbsup:

 

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

En til fra samme heftet:

 

 

Du kan blive nødt til, at bryde reglerne.

 

Der kan opstå situationer, som ikke klares ved at følge
søvejsreglerne, men hvor der må handles efter en sund
og besindig vurdering af forholdene samt vises hensyn
over for de øvrige i situationen implicerede skibe. Hele
søvejsregelkomplekset må altså ikke anses for
fuldstændigt, men skal anvendes med fornuft og i overensstemmelse med "godt sømandskab".
Der findes tilfælde, hvor det er åbenlyst, at reglerne ikke slår til, f.eks. fordi farvandet ikke giver plads til de
foreskrevne vige-manøvrer, fordi der er flere end to skibe indblandet i en situation, eller fordi afgivelse af
foreskrevne signaler vil være direkte vildledende. I sådanne tilfælde har man pligt til, at tillempe reglerne
med fornuft eller om nødvendigt, hvis der er overhængende fare, at handle på tværs af reglerne.
Bestemmelsen giver på den anden side ikke ret til at fravige reglerne. blot fordi man frygter, at et andet skib
ikke vil overholde reglerne.
Endelig kan som et lidt mere specielt tilfælde nævnes, at når skibe sejler i konvoj, bør der af andre skibe
udenfor konvojen tages hensyn til konvojskibenes "begrænsede manøvremuligheder".

 

Skuffende enkelt forklart! :thumbsup:

 

Edit: Siden jeg fant dett på: http://www.duelighed.dk/

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg er også defensiv i stilen, så jeg har bare vært på kryssende kurs med annen seilbåt et par ganger. Da har jeg bare lagt om egen kurs helt og latet som om jeg skal en heeeelt annen plass. det som er fint på sjøen er at ingen vet hvor du egentlig har tenkt deg. For det meste, når jeg seiler, så er jeg bare utpå for å seile, så det spiller ingen rolle om jeg må legge om kursen, går over stag eller snur 180 grader. Roter jo bare utpå der, for kosens skyld.

Var vel noe om babord halser, eller var det styrbord... :)

-og der datt motorbåtfolket av.... :)

Ser at noen skriver på begge sider av bommen ett eller annet som jeg ikke husker.

Så bra Eureka :smiley: med regelen som omhandler vikeplikt for seil mot seil går det sikkert helt fint an krasje også om to båter som krysser med hurtig intervaller møtes. Jeg var 12 år sist jeg var med å seilte men mins at regelen var noe som at om to båter seiler i samme retning skal den som er nærmest vinden vike for å ikke ta vinden fra den andre og at det er den som har vinden inn fra babord som skal vike for den med vind inn fra styrbord, mulig reglene på dette er mer avanserte. Jeg har ikke behov for å kunne dem heller da, men greit å vite grunnprinsippene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor trenger du bare å kunne et utvalg av sjøveisreglene, og ikke alle sammen?

Venta på den fra deg Mulligan,

 

Hvor mange er det som har et hode som kan huske alt hele tiden? Og hvorfor skal jeg kunne vikereglene spesifikt for seilbåt når jeg kun fører motorbåt? Da er det bedre å pugge de man bruker mest og som er viktigst ikke sant? Jeg sier ikke at noen regler er uviktige, men at når sånn som meg som farter 99% av tiden i oslofjorden på høylysdag aldri får bruk for en del regler.

 

Hvor mange er det med DL5 som kan ta eksamen på nytt etter 10år uten å lese på nytt?

 

Det jeg skal fram til er at de reglene man ikke bruker glemmer man som regel.

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor skal jeg kunne vikereglene spesifikt for seilbåt når jeg kun fører motorbåt?

 

Hvis det er mange seilbåter på fjorden i din nærhet så kan det gjøre det enklere for deg å forutse hvilken seilbåt som vil foreta hvilken neste manøver/endring av kurs og hvorfor, og det igjen vil gjøre det greiere for din egen ferdsel og hva du trolig må foreta deg for å overholde din egen vikeplikt for disse andre båtene?

Jeg velger å tro at de helt grunnleggende reglene mht vikeplikt kan alle lære seg. At noen synes å velge sine egne regler, eller tolkninger av regelverket, er en annen sak, men litt bekymringsfullt så for egen del forventer jeg det meste fra andre på fjorden og vil alltid velge ¨være "feig", eller defensiv, for å unngå sammenstøt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis det er mange seilbåter på fjorden i din nærhet så kan det gjøre det enklere for deg å forutse hvilken seilbåt som vil foreta hvilken neste manøver/endring av kurs og hvorfor, og det igjen vil gjøre det greiere for din egen ferdsel og hva du trolig må foreta deg for å overholde din egen vikeplikt for disse andre båtene?

Jeg velger å tro at de helt grunnleggende reglene mht vikeplikt kan alle lære seg. At noen synes å velge sine egne regler, eller tolkninger av regelverket, er en annen sak, men litt bekymringsfullt så for egen del forventer jeg det meste fra andre på fjorden og vil alltid velge ¨være "feig", eller defensiv, for å unngå sammenstøt.

Ja det har du helt rett i Mouche :thumbsup: Er sikkert derfor jeg husker grunnprinsippene i regelen også regner jeg med. Vet ikke om det meg du sikter til når du skriver velge sine egne regler eller tolkninger av regelverket..... Jeg har respekt for sjøveisreglene, det må sies. Om jeg noen gang tar turen over, noe jeg har veldig lyst til må jeg sette meg inn i regler og ordne til sånn at det kan gjøres på en sikker måte, men de defansive holdningene jeg har vil alltid være tilstede. Det skal også sies at jeg prøver alt for å holde meg unna seilbåter, de skal få være i fred.

Link to post
Share on other sites

 

Hvis det er mange seilbåter på fjorden i din nærhet så kan det gjøre det enklere for deg å forutse hvilken seilbåt som vil foreta hvilken neste manøver/endring av kurs og hvorfor, og det igjen vil gjøre det greiere for din egen ferdsel og hva du trolig må foreta deg for å overholde din egen vikeplikt for disse andre båtene?

Amen. Så kanskje vi kan slippe utsagn som "virrer fram og tilbake" og "komplett uforutsigbare".

Link to post
Share on other sites

Hvis det er mange seilbåter på fjorden i din nærhet så kan det gjøre det enklere for deg å forutse hvilken seilbåt som vil foreta hvilken neste manøver/endring av kurs og hvorfor, og det igjen vil gjøre det greiere for din egen ferdsel og hva du trolig må foreta deg for å overholde din egen vikeplikt for disse andre båtene?

Det er rett og riktig at motorbåtfolk bør ha en viss forståelse til hvordan en seilbåt oppfører seg. Det finnes f.eks. motorbåtfolk som tror at seilbåter krysser bare for å gjøre det vanskeligere for motorbåtfolket å overholde "vikeplikten" (ref "virrer fram og tilbake" og "komplett uforutsigbare") ;-)

 

Når det er sagt, regler for hvilken seilbåt som skal beholde kursen og hvilken seilbåt som skal endre kurs når to seilbåter møtes ... det er nok ganske langt nede på lista over ting en motorbåtfører trenger å vite. :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Må du drite deg ut hver gang?

Du har sikkert, som alltid rett.

 

Det var en av episodene som fikk meg til virkelig å reagere på hensynsløs bruk av den størstes rett.

 

Det er hevet over enhver tvil at seilbåtene har vikeplikt for ferga, men.

 

Det er et lite felt, 8 båter, 100 m. bredt. Ferga velger å gå rett gjennom feltet.

Hadde fyren på ferga giddi å ta føttene ned fra konsollen og gitt to knepp på autopiloten så hadde ingen ferger ikke holdt rutetida, ingen passasjerer hadde blitt forsinket og ingen lastebiler hadde ikke kommet fram til bestemmelsestedet i tide.

Og ingen regattaseilere hadde fått løpet ødelagt.

 

Men ferga hadde forkjørsrett.

Og den sterkestes rett.

Og brukte den.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har sikkert, som alltid rett.

 

Det var en av episodene som fikk meg til virkelig å reagere på hensynsløs bruk av den størstes rett.

 

Det er hevet over enhver tvil at seilbåtene har vikeplikt for ferga, men.

 

Det er et lite felt, 100 m. bredt. Ferga velger å gå rett gjennom feltet.

Hadde fyren på ferga giddi å ta føttene ned fra konsollen og gitt to knepp på autopiloten så hadde ingen ferger ikke holdt rutetida, ingen passasjerer hadde blitt forsinket og ingen lastebiler hadde ikke kommet fram til bestemmelsestedet i tide.

Og ingen regattaseilere hadde fått løpet ødelagt.

 

Men ferga hadde forkjørsrett.

Og den sterkestes rett.

Og brukte den.

 

Jeg er helt enig. At man har rett behøver ikke bety at man oppfører seg som en ....

Link to post
Share on other sites

 

Det som plager meg er at situasjonen fort kunne blitt farlig, og da hjelper det lite å ha loven på sin side. Jeg forventet hele tiden å se en markant kursendring, som gjorde at fartøyet kunne passere bak meg. Isteden styrte han opp styrbord, samtidig som, eller litt før jeg falt av. Hadde jeg gjort som jeg gjorde, og han valgt å omsider vike til babord slik at han skulle passere bak meg, kunne jakta fort vært igang, med meg som Elgen Albino.Jeg synes i etterpåklokskapens lys at han navigerte klønete, for deretter å bruke seg på meg. Men han hadde vel strengt tatt heller ikke forventet å finne en norsk lystseiler i Vesterhavet medio februar.

 

Noen ganger kan det svare seg for oss i seilbåt å legge oss på parralellkurs med "nyttefartøyet". De passerer oss ganske fort med sine 15+ knop. Deretter legger vi oss tilbake på vår opprinnelige kurs. Skulle det vise seg at fartøyet velger å stå på regel 17 og legger kursen "bak oss" er ingen skade oppstått og ingen iritasjon har oppstått.

Slik du gjorde ved å seile skarp babord for så å krysse bak fartøyet kan ofte ende i ubehag.

 

Vike Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig.

:thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger kan det svare seg for oss i seilbåt å legge oss på parralellkurs med "nyttefartøyet". De passerer oss ganske fort med sine 15+ knop. Deretter legger vi oss tilbake på vår opprinnelige kurs. Skulle det vise seg at fartøyet velger å stå på regel 17 og legger kursen "bak oss" er ingen skade oppstått og ingen iritasjon har oppstått.

Slik du gjorde ved å seile skarp babord for så å krysse bak fartøyet kan ofte ende i ubehag.

 

 

:thumbsup:

Vel talt. +1 som det heter på internettspråket :-)

Med saktegående motorbåt gjør jeg ofte det samme selv. Yrke eller fritidsbåt spiller ingen rolle.

Mer behagelig for alle parter.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...