erik-a Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Eg tror det var for å baugen litt ned . men samtidig merket eg at ann lå seg litt til siden når hun som satt bak satt seg over på siden så mulig det er en fordel ved flere i båten. Men i hovedsak var det vel for ann "stailet"litt . Er nesten helt sikker på at det 21" propell på no. Tidligere eier sa båten gjorde 45 om du var 1 eller 6 stk i båten. Så vil tro eg kunne hentet litt mer på toppfart med en annen propell.skal du montere motorheisnpå din eller får du tilpasset slik at du ikke trenger ? Link to post
Fjordnissen Svart 9.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 (redigert) Ok. drar du den helt opp til turtallssperra med den propellen kan du sikkert hente mer fart med større prop. Skal prøve uten flapsene først å se. Har bygget hekken opp etter mål for langstammet motor og motorbrønn vil bli bygd etter mål fra Yamahaen så hadde håpet å slippe heis. Det ser ut på bilde at hekken din er noe lavere enn min. Men det kan jo være bildet som lyver. Redigert 9.April.2015 av Fjordwing19HT (see edit history) Link to post
erik-a Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Det stemmer nok at hekken er lavere . brønnen er gjort kortere slik at det er bedre plass i cabin. Men hekken er bare forsterket. Hvor i landet holder du til ? Link to post
Fjordnissen Svart 9.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Holder til i Vesterålen. Har ikke gjort noe med "bakpart/brønn" da jeg trenger den plassen, motoren bygger over en halvmeter innover når den er tiltet opp. Link to post
gbraen Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Har hatt en sånn med Yamaha F250 på Link to post
ivar Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 gbraen, har du hatt både fjordling og -wing? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjordnissen Svart 10.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 gbraen, sykt! Hvordan var båten med den motoren? Link to post
Torsen67 Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Hvorfor monterer man motorheis? Hilsen en som er helt grønn på dette. Link to post
Fjordnissen Svart 10.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Har litt støpejobb igjen i motorbrønn, mest kosmetisk, men det blir senere. I mellomtiden blir det litt småpusking med forskjellig. Har som smått begynt med tetning av lekkasjer mellom vindskjerm og dekket. Link to post
ivar Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 (redigert) Hvorfor monterer man motorheis? Hilsen en som er helt grønn på dette. mindre motstand fra stamme/girhus i høy fart Redigert 10.April.2015 av ivar (see edit history) Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjordnissen Svart 10.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Hvorfor monterer man motorheis? Hilsen en som er helt grønn på dette.I hovedsak for å få minst mulig motor i vannet = mindre motstand/påvirking fra motor, ergo høyere toppfart. Kan ikke så veldig mye selv heller, men det er nå dette jeg har funnet ut etter å ha lest litt rundt om dette. Link to post
gbraen Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Har hatt både Fjordling og Fjordwing. Meldte med Eivind Amble som konstruerte Fjordwingen når jeg hadde den, han syns det var ett artig prosjekt. Dessverre fungerte det dårlig, fikk 48 knop. Riggingen var vel kanskje ikke optimal, prøvde med heis også. Den hadde tendens til overplaning da den har mye bæring bak. Syns nok Fjordlingen er en bedre båt selv om jeg ikke var overbegeistret for den heller. Hadde jeg skulle hatt prosjekt idag hadde det blitt en Finnsport 500. Den er det meget bra skrog på. Har hatt en med 115 hk "Tower of Power" på. Morsom båt. Har prøvd heis både på Fjordlingen og Fjordwingen. Vil ikke anbefale det, syns ikke det ble bra. Link to post
Fjordnissen Svart 10.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 (redigert) Har hatt både Fjordling og Fjordwing. Meldte med Eivind Amble som konstruerte Fjordwingen når jeg hadde den, han syns det var ett artig prosjekt. Dessverre fungerte det dårlig, fikk 48 knop. Riggingen var vel kanskje ikke optimal, prøvde med heis også. Den hadde tendens til overplaning da den har mye bæring bak. Syns nok Fjordlingen er en bedre båt selv om jeg ikke var overbegeistret for den heller. Hadde jeg skulle hatt prosjekt idag hadde det blitt en Finnsport 500. Den er det meget bra skrog på. Har hatt en med 115 hk "Tower of Power" på. Morsom båt. Har prøvd heis både på Fjordlingen og Fjordwingen. Vil ikke anbefale det, syns ikke det ble bra. Hmm.. Men vil ikke plassering av vekt helt akter kompansere litt for overplaning? Tenker da på batterier, bensintank etc... Vel nå var jo ikke målet mitt veldig høy toppfart. Er jo foreløpig bare på spekulasjonsstadiet[emoji1] Men har jo mulighet for å flytte bensintanken noe mer bak, samt batterier og annet utstyr... ville ikke dette kompansere noe for overplaning? Jeg har iķke motorheis, tror ikke jeg blir å prøve heis heller... Redigert 10.April.2015 av Fjordwing19HT (see edit history) Link to post
ivar Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Vet ikke hvor mye hk fjordwingen i sin tid ble konstruert for, men vil nok tro at begge båtene blir straks mer harmonisk å kjøre med mindre vekt på hekken. Tung motor samt lift som flytter vekta enda lenger bak hjelper jo heller ikke på - 250'en er vel ca 270 kg om jeg ikke husker feil? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dep Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Blit intressant att se hur mitt eget projekt kommer att bli (ursprungligen Fjordwing 18 SP) jämfört med Fjordwing 19HT båtarna som nämns här. Tror min båt kommer att bli betydligt lättare och största vikten kommer placeras långt bak, eftersom jag skurit loss vindruta och fördäck , det blir alltså en "styrpulpet" båt av Fjordwingen. Kanske det blir mindre "överplaning" när viktpunkten flyttas långt bak i själva skrovet? Har tänkt sätta på en löjligt liten motor (ny Mercury 80hp) jämfört med de båtar som visats här Link to post
Fjordnissen Svart 11.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 (redigert) Blit intressant att se hur mitt eget projekt kommer att bli (ursprungligen Fjordwing 18 SP) jämfört med Fjordwing 19HT båtarna som nämns här. Tror min båt kommer att bli betydligt lättare och största vikten kommer placeras långt bak, eftersom jag skurit loss vindruta och fördäck , det blir alltså en "styrpulpet" båt av Fjordwingen. Kanske det blir mindre "överplaning" när viktpunkten flyttas långt bak i själva skrovet? Har tänkt sätta på en löjligt liten motor (ny Mercury 80hp) jämfört med de båtar som visats här.... Flott å se fremgang i prosjektet ditt. Blir bra dette! Båten blir nok mye lettere uten overbygget/vindskjerm og uten finern ja. Tror ikke du vil få problem med overplaning med den motoren. Du skulle jo ha laget deg en prosjekttråd her på forumet, slik at vi kan følge med, er jo artig å følge med på slikt, i allfall synes nå jeg det[emoji1] Har vært innom den linken med prosjektet ditt, men har vært lite oppdateringer der.....?[emoji1] Redigert 11.April.2015 av Fjordwing19HT (see edit history) Link to post
Fjord21DC Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Artig tråd og flott arbeid! Pen båt med fine linjer.. :) Link to post
Fjordnissen Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) Vet ikke hvor mye hk fjordwingen i sin tid ble konstruert for, men vil nok tro at begge båtene blir straks mer harmonisk å kjøre med mindre vekt på hekken. Tung motor samt lift som flytter vekta enda lenger bak hjelper jo heller ikke på - 250'en er vel ca 270 kg om jeg ikke husker feil?Min motor veier rett over 200kg, (har 225hk 2,8 v6 2-takt) noe som er tilsvarende eller lettere enn den motoren og drevet som stod i (b21 og 270 drev) vet ikke nøyaktig vekt, og jeg skal ikke bruke lift på min båt, nettopp pga det du beskriver[emoji1] . Jeg vil tro båten bærer denne motoren fint. Fjordwingen var konstruert for rundt 170-180hk i sin tid. Redigert 12.April.2015 av Fjordwing19HT (see edit history) Link to post
Fjordnissen Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Artig tråd og flott arbeid! Pen båt med fine linjer.. :)Takk for det![emoji106] Link to post
Fjordnissen Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Har vært dårlig med fokus på prosjektet i det siste. Men har som smått begynt på han igjen Holder på å lage ny motorbrønn, tidligere i år tilpasset jeg platene som blir motorbrønnen. Idag har jeg laget hullkil i alle hjørner før støping. Blir å starte støpingen av motorbrønnen imorgen. Begynner å se en ende på dette! Link to post
Fjordnissen Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Hei igjen. Har da skjedd litt siden sist. Har snart fullført motorbrønnen. Mye drittjobb med mye pussing å mikkmakk. Hater glassfiberstøv. Hehe... Men må på jobb en 14 dager så blir ikke gjort noe mer foreløpig. Begynner å se en ende på dette. Skal bli godt å bli ferdig iløpet av sommeren, forhåpentligvis! Her har jeg støpt i alle hjørner... Alt støpt. Har støpt opp ca 4-5mm tykt rundt alle kanter og hjørner og ca 2mm på flatene. Tror det burde holde...Fått malt litt også... Link to post
Fjordnissen Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Et par bilder underveis. Ble ikke mange bilder under støpingen, da det gikk hektisk for seg før herderen slo inn. Et helv**** jobb å pusse ned igjen... Link to post
Fjordnissen Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Hmm, lastet opp bildene via mobil. Noen som vet hvordan man roterer bildene? De var i utgangspunktet stående? Link to post
tofte2 Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Hei dere, dette er en artig tråd synes jeg. Holder på med samme prosjekt selv, en 72 modell Fjordwing 19HT som bygges om til utenbords. https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24875/img_2538.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24875/img_2855.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24875/img_2910.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24875/img_2921.jpg Link to post
tofte2 Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Ferdig plasta, nå er det sparkling og pussing som gjelder. Tetta alle hull til instrumenter og styrekonsoll Har blitt mindre og mindre bilder utover i prosjektet, begynner å bli klar for sjøen nå. Etter sparkling og pussing ble det tre lag epoxyprimer og bunnstoff/ topcoat. Skal ta ett lag til med topcoat i brønnen før motor blir installert. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn