Jump to content

Prosjekt Fjordwing 19HT


Fjordnissen

Recommended Posts

Hvis du leser gjennom min tråd ser du at jeg driver med det samme som deg. Hadde styrt unna tre og heller gått for divinycell plate... Koster litt mer, men blir mye bedre:-)

 

Mitt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/topic/110859-halco-19-oensker-tips-og-raad-rundt-oppussing/

Takk for tipset !☺ skal lese gjennom tråden din. Når det gjelder kjernemateriale blir jeg nok å gå for tre. Etter å ha sett tilstanden på plata som har vært i fra før ( i over 40år!) uten å ha gått i oppløsning, bare litt vasstrukken. Så tror jeg nok at det holder i massevis til mitt bruk.

 

Det går litt trått med prosjektet for tida, pga sykdom og andre prioriteringer, men kommer snart med ny oppdatering på prosjektet☺

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset !☺ skal lese gjennom tråden din. Når det gjelder kjernemateriale blir jeg nok å gå for tre. Etter å ha sett tilstanden på plata som har vært i fra før ( i over 40år!) uten å ha gått i oppløsning, bare litt vasstrukken. Så tror jeg nok at det holder i massevis til mitt bruk.

 

Det går litt trått med prosjektet for tida, pga sykdom og andre prioriteringer, men kommer snart med ny oppdatering på prosjektet☺

Støtter din konklusjon om bruk av kryssfiner som kjernemateriale. Når dette blir limt og støpt inn med epoksy holde det ihvertfall over 40 år :thumbsup:

 

Venter spendt på ny oppdatering.

Link to post
Share on other sites

Har ikke laget noen prosjekt tråd, men har noen innlegg fra motorbytte her

https://baatplassen.no/i/topic/87114-prosjekt-d4-260-i-en-fjord-weekender21/page-2

Er du Sortlands gutt Fjordwing19HT ?

Jeg bor på Sortland ja... Flott båt med fin motor du har der. Den drar vel godt unna? :yesnod: Har siklet lenge etter nyere dieselmotor, men det blir nok bare med drømmen foreløpig. Kjøper jeg større båt i fremtiden, blir det mest sannsynlig med nyere diesel innabords.

 

 

Støtter din konklusjon om bruk av kryssfiner som kjernemateriale. Når dette blir limt og støpt inn med epoksy holde det ihvertfall over 40 år :thumbsup:

 

Venter spendt på ny oppdatering.

Oppdatering kommer :smiley: , skal sortere ut noen bilder å legge ut enten ikveld eller imorgen.

 

Link to post
Share on other sites

Her har jeg som smått begynt med nedpussing av gammel støp. Fy f.... hvor det støver! Kjøpte meg billig vinkelsliper og rasprondell fra biltema til formålet, vinkelsliperen er vel sikkert bare å kaste etterpå regner jeg med. Glassfiberstøv eller det er vel bedre å kalle det pulver, det legger seg overalt og klør så inn i h....!

bilde

 

bilde

Hadde ikke bilde av når jeg var ferdig. Men har etter disse bildene er tatt, slip helt rent nede og opp i begge sidene, og slipt ca 10-15cm ekstra ut rundt hele området for å få heft til den nye støpen.

 

 

På siden av dette har jeg også holdt litt på med opprydding av gammel kabelspagetti, alt skal ut og nytt skal inn :yesnod: Planen var å trekke nye kabler (pluss/minus) frem under dasjen og fordele videre fra koplingskinner til sikringer, bryterpanel og forbrukere.

 

 

bilde

I bildet over vises et av jordingspunktene.. :eek:

 

bilde

Dette var bare noe av det som var under benken akter :headbang: , her er "sikringspanelet"

 

bilde

Da var stort sett alt borte, bare litt småtterier igjen. :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Så har jeg et par spørsmål angående det elektriske... Jeg hadde tenkt å beholde de to batteriene jeg har under benken bak i båten, og trekke pluss (via hovedbryter/batterivelger) og minus frem under dasjbordet til koplingskinner som fordeles videre til forbrukere via sikringer og bryterpanel. Høres det ut som en grei plan? Er litt rusten på det elektriske skjønner dere. (Hadde sikkert vært bedre å forklare med en tegning :giggle: ).

Har en batterivelger, men hvordan kopler jeg strømmen videre fra denne og frem til dasjen? Fant ikke noe koplingsskjema på nettet til den jeg har. Tror det er en sak fra biltema, men har sett den i andre nettbutikker også. Har valgene 1, 1+2, 2, og 0.

 

bilde

Kablene som dere ser er fra batt 1 og 2, den til venstre var kabel fra motoren, hvordan kopler jeg meg videre til forbruk(koplingsskinne) fra denne? Via de små koplingspunkene helt nederst mellom kablene?

Link to post
Share on other sites

Så da er det vel den til venstre som skal ut til motor og forbrukere. Det blir fort trangt med to tre kabelsko på én kobling men det går :-)

Ok så da kopler jeg motor og forbrukere på den som er ledig? Hadde en liten mistanke om d... Tok jo bilder før jeg demonterte, men finner ikke bilde av akkurat den koplingen der. Takk for tipset[emoji1] [emoji106] Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kjernemateriale blir jeg nok å gå for tre. Etter å ha sett tilstanden på plata som har vært i fra før ( i over 40år!) uten å ha gått i oppløsning, bare litt vasstrukken. Så tror jeg nok at det holder i massevis til mitt bruk.

 

bare pass på å holde vannet ute. har vært borti plater som har vært mer som vått flattbrød etter kanskje 20 år....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

bare pass på å holde vannet ute. har vært borti plater som har vært mer som vått flattbrød etter kanskje 20 år....

Jepp. Skal overbore festehullene til påhengern å sparkle dem igjen med epoxy og bore nye hull i epoxyen slik at det ikke blir bart treverk i gjennomgangen. Dette blir de eneste hullene som går gjennom den nye hekken.

 

Plata jeg skal bruke har vært til tørk i snart 6mnd, i håp om å ha fått ut mestparten av fukta i treverket.

Link to post
Share on other sites

Da var tiden inne for ny oppdatering, har ikke så mange bilder fra sluttprosessen av pussingen. (Pga. drittjobb med mye støv) Men har siden siste oppdatering pusset ned alle skarpe kanter som ble igjen etter utskjæring av den gamle finerplata. Har slipt ned til ren glassfiber rundt hele hekken der den gamle finerplata var med en "overlapp" på rundt 10-15cm, for å ha det klart til ny støp.

 

Har støpt igjen hullet til transomen. Er meget fornøyd med resultatet, gikk for annet hvert lag med csm og flettet duk. Slutt resultatet ble ca 8-9mm som er samme tykkelsen som hekken orginalt, støpte det i 2 omganger i frykt for varmgang i støpen. Har målt med rettholdt på utsiden og innsiden og det er ikke noe glippe, nystøpen er helt plan med den orginale hekken :cheers: Traff rimelig godt der. Blir og pusse ned noe på utsiden, skal støpe noen lag med duk på utsiden også.

bilde

 

 

bilde

Har i samme slengen lappet igjen de værste hullene i hekken, mindre skruehull blir sparklet. Da var det stort sett klart for å lime ny plate i hekken.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Mens vi venter på vær til støping.... Operasjon dashbord....

bilde

Slik så dashbordet ut før...

 

bilde

Nye dashen :smiley: Hadde liggende noen VDO insrtumenter, blir å bruke de inntil videre, blir vel skiftet ut etterhvert... Skal bl.a. ha inn en orginal forbruksmåler med tiden.

Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering. Har nå fått støpt igjen det gamle drevhullet og pusset/mattet ned støpen, og hekken er klar for liming av ny plate.

bilde

Her er 2x22mm finer limt sammen med epoxy, klar for å sette i båten.

 

bilde

Her er jeg stort sett ferdig med finerjobben i hekken. I tillegg til de to platene jeg limte på forhånd, har jeg limt ytterligere en plate på 22mm finer i hekken med 2 lag duk imellom.

 

bilde

Skal pusse ned og støpe noen lag med duk på utsiden også.

 

bilde

Stort sett ferdig med hullkil, skal etterhvert støpe 5-6 lag med duk utenpå dette igjen.

 

Har forøvrig lagt igjen noen båtpenger på ebay, noe slitedeler + div annen snacks, blir spennende :wink:

Til liming av ny finer i hekken har jeg kun brukt epoxy. Gjenstøping av gammel transom og videre oppbygging/støp blir det brukt polyester.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor man får tak i pakninger til en grei pris som skal være mellom vindskjerm og båten, og mellom vindskjerm og hardtop? Det ser ut for at det som har vært der fra før er en flat gummipakning ca 10mm bred. Vanskelig å si mer nøyaktig da de gamle pakninene er helt oppmorknet.

Link to post
Share on other sites

 

Til liming av ny finer i hekken har jeg kun brukt epoxy. Gjenstøping av gammel transom og videre oppbygging/støp blir det brukt polyester.

Dette ser ut til å bli veldig bra, godt jobbet! :thumbsup:

 

Husk at dersom du går over til å bruke polyester så vil du få problemer med å få feste til epoksy overflate.

 

 

Noen som vet hvor man får tak i pakninger til en grei pris som skal være mellom vindskjerm og båten, og mellom vindskjerm og hardtop? Det ser ut for at det som har vært der fra før er en flat gummipakning ca 10mm bred. Vanskelig å si mer nøyaktig da de gamle pakninene er helt oppmorknet.

 

Er det ikke like greit å bruke Sikafleks eller Tec7 istedenfor pakning?

Link to post
Share on other sites

Takk for det okristi! Det er kun brukt epoxy mellom finerplatene til selve limingen. Slik at den kommer ikke i kontakt med duken og polyesteren når jeg skal forsegle plata....

 

Har vært innom tanken på å bare bruke tec7 ja. Men er redd det blir mye klin... hadde mest lyst å sette i ny pakning. Får tenke litt til på hva jeg blir å gå for der.

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har da fått støpt litt til. Har fått støpt igjen finerplatene jeg limte fast i hekken. Det ble totalt 6 lag, med 2 lag flettet duk og 4 lag 600gr. Samt støpt fast 3 kne på 22mm, disse ble limt fast med ca 5mm klaring til bunnen for å unngå punktbelastning av skroget. Artig å holde på når man ser fremgangen i jobben :smiley: Det var ikke alltid like motiverende når man holdt på med riving og pussing av glassfiber.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har bare prøvd båten en gang da den ble kjøpt på tampen av sesongen. Maksfart på 45 knop . latterlig god aks med 2 takter:) er montert trimflaps noe som gjorde egenskapene betraktelig bedre på denne båten, i følge forrige eier som har gjort mange oppgraderinger. Det er forsterket skrog på flere plasser da den visstnok var ganske "gele" når han fikk montert denne motoren. Forbruket skal visst nok være overkommelig når man ligger i 25knop. Skal ha båten utpå om en 2 ukers tid :)

Link to post
Share on other sites

 

 

Har bare prøvd båten en gang da den ble kjøpt på tampen av sesongen. Maksfart på 45 knop . latterlig god aks med 2 takter:) er montert trimflaps....

Høres bra ut[emoji1] vet du om hvorfor det ble montert trimflaps, var det på grunn av chinewalking? Jeg spør for jeg hadde trimflaps på min. Men tok de av, tenkte jeg ikke trengte dem når jeg går over til påhenger... Mulig jeg blir å montere dem igjen, men får se hvordan den oppfører seg uten flaps først.... Hvordan er den oppmot toppfart nå da? Hvilken propell kjører du med? Har selv en 23" stål som fulgte med motoren, skal prøve den først og se hvordan den passer min båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...