Jump to content

Prosjekt Fjordwing 19HT


Fjordnissen

Recommended Posts

Eg tror det var for å baugen litt ned . men samtidig merket eg at ann lå seg litt til siden når hun som satt bak satt seg over på siden så mulig det er en fordel ved flere i båten. Men i hovedsak var det vel for ann "stailet"litt .

Er nesten helt sikker på at det 21" propell på no. Tidligere eier sa båten gjorde 45 om du var 1 eller 6 stk i båten. Så vil tro eg kunne hentet litt mer på toppfart med en annen propell.skal du montere motorheisnpå din eller får du tilpasset slik at du ikke trenger ?bilde

Link to post
Share on other sites

Ok. drar du den helt opp til turtallssperra med den propellen kan du sikkert hente mer fart med større prop. Skal prøve uten flapsene først å se. Har bygget hekken opp etter mål for langstammet motor og motorbrønn vil bli bygd etter mål fra Yamahaen så hadde håpet å slippe heis. Det ser ut på bilde at hekken din er noe lavere enn min. Men det kan jo være bildet som lyver.

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Hvorfor monterer man motorheis? Hilsen en som er helt grønn på dette.

 

mindre motstand fra stamme/girhus i høy fart

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvorfor monterer man motorheis? Hilsen en som er helt grønn på dette.

I hovedsak for å få minst mulig motor i vannet = mindre motstand/påvirking fra motor, ergo høyere toppfart. Kan ikke så veldig mye selv heller, men det er nå dette jeg har funnet ut etter å ha lest litt rundt om dette.
Link to post
Share on other sites

Har hatt både Fjordling og Fjordwing.

 

Meldte med Eivind Amble som konstruerte Fjordwingen når jeg hadde den, han syns det var ett artig prosjekt. Dessverre fungerte det dårlig, fikk 48 knop. Riggingen var vel kanskje ikke optimal, prøvde med heis også. Den hadde tendens til overplaning da den har mye bæring bak. Syns nok Fjordlingen er en bedre båt selv om jeg ikke var overbegeistret for den heller.

 

Hadde jeg skulle hatt prosjekt idag hadde det blitt en Finnsport 500. Den er det meget bra skrog på. Har hatt en med 115 hk "Tower of Power" på. Morsom båt.

 

Har prøvd heis både på Fjordlingen og Fjordwingen. Vil ikke anbefale det, syns ikke det ble bra.

Link to post
Share on other sites

Har hatt både Fjordling og Fjordwing.

 

Meldte med Eivind Amble som konstruerte Fjordwingen når jeg hadde den, han syns det var ett artig prosjekt. Dessverre fungerte det dårlig, fikk 48 knop. Riggingen var vel kanskje ikke optimal, prøvde med heis også. Den hadde tendens til overplaning da den har mye bæring bak. Syns nok Fjordlingen er en bedre båt selv om jeg ikke var overbegeistret for den heller.

 

Hadde jeg skulle hatt prosjekt idag hadde det blitt en Finnsport 500. Den er det meget bra skrog på. Har hatt en med 115 hk "Tower of Power" på. Morsom båt.

 

Har prøvd heis både på Fjordlingen og Fjordwingen. Vil ikke anbefale det, syns ikke det ble bra.

Hmm.. Men vil ikke plassering av vekt helt akter kompansere litt for overplaning? Tenker da på batterier, bensintank etc... Vel nå var jo ikke målet mitt veldig høy toppfart. Er jo foreløpig bare på spekulasjonsstadiet[emoji1] Men har jo mulighet for å flytte bensintanken noe mer bak, samt batterier og annet utstyr... ville ikke dette kompansere noe for overplaning? Jeg har iķke motorheis, tror ikke jeg blir å prøve heis heller... Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor mye hk fjordwingen i sin tid ble konstruert for, men vil nok tro at begge båtene blir straks mer harmonisk å kjøre med mindre vekt på hekken. Tung motor samt lift som flytter vekta enda lenger bak hjelper jo heller ikke på - 250'en er vel ca 270 kg om jeg ikke husker feil? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Blit intressant att se hur mitt eget projekt kommer att bli (ursprungligen Fjordwing 18 SP) jämfört med Fjordwing 19HT båtarna som nämns här.

 

Tror min båt kommer att bli betydligt lättare och största vikten kommer placeras långt bak, eftersom jag skurit loss vindruta och fördäck :smiley: , det blir alltså en "styrpulpet" båt av Fjordwingen.

 

Kanske det blir mindre "överplaning" när viktpunkten flyttas långt bak i själva skrovet? Har tänkt sätta på en löjligt liten motor (ny Mercury 80hp) jämfört med de båtar som visats här :lol:

 

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Blit intressant att se hur mitt eget projekt kommer att bli (ursprungligen Fjordwing 18 SP) jämfört med Fjordwing 19HT båtarna som nämns här.

 

Tror min båt kommer att bli betydligt lättare och största vikten kommer placeras långt bak, eftersom jag skurit loss vindruta och fördäck :smiley: , det blir alltså en "styrpulpet" båt av Fjordwingen.

 

Kanske det blir mindre "överplaning" när viktpunkten flyttas långt bak i själva skrovet? Har tänkt sätta på en löjligt liten motor (ny Mercury 80hp) jämfört med de båtar som visats här....

Flott å se fremgang i prosjektet ditt. Blir bra dette! Båten blir nok mye lettere uten overbygget/vindskjerm og uten finern ja. Tror ikke du vil få problem med overplaning med den motoren.

 

Du skulle jo ha laget deg en prosjekttråd her på forumet, slik at vi kan følge med, er jo artig å følge med på slikt, i allfall synes nå jeg det[emoji1]

 

Har vært innom den linken med prosjektet ditt, men har vært lite oppdateringer der.....?[emoji1]

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor mye hk fjordwingen i sin tid ble konstruert for, men vil nok tro at begge båtene blir straks mer harmonisk å kjøre med mindre vekt på hekken. Tung motor samt lift som flytter vekta enda lenger bak hjelper jo heller ikke på - 250'en er vel ca 270 kg om jeg ikke husker feil?

Min motor veier rett over 200kg, (har 225hk 2,8 v6 2-takt) noe som er tilsvarende eller lettere enn den motoren og drevet som stod i (b21 og 270 drev) vet ikke nøyaktig vekt, og jeg skal ikke bruke lift på min båt, nettopp pga det du beskriver[emoji1] . Jeg vil tro båten bærer denne motoren fint. Fjordwingen var konstruert for rundt 170-180hk i sin tid. Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har vært dårlig med fokus på prosjektet i det siste. Men har som smått begynt på han igjen :smiley: Holder på å lage ny motorbrønn, tidligere i år tilpasset jeg platene som blir motorbrønnen. Idag har jeg laget hullkil i alle hjørner før støping. Blir å starte støpingen av motorbrønnen imorgen. Begynner å se en ende på dette! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen. Har da skjedd litt siden sist. Har snart fullført motorbrønnen. Mye drittjobb med mye pussing å mikkmakk. Hater glassfiberstøv. Hehe... Men må på jobb en 14 dager så blir ikke gjort noe mer foreløpig. Begynner å se en ende på dette. Skal bli godt å bli ferdig iløpet av sommeren, forhåpentligvis!

bilde

Her har jeg støpt i alle hjørner...

bilde

Alt støpt. Har støpt opp ca 4-5mm tykt rundt alle kanter og hjørner og ca 2mm på flatene. Tror det burde holde...

bilde

Fått malt litt også...
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Link to post
Share on other sites

Ferdig plasta, nå er det sparkling og pussing som gjelder.

bilde

 

Tetta alle hull til instrumenter og styrekonsoll

bilde

 

Har blitt mindre og mindre bilder utover i prosjektet, begynner å bli klar for sjøen nå. Etter sparkling og pussing ble det tre lag epoxyprimer og bunnstoff/ topcoat. Skal ta ett lag til med topcoat i brønnen før motor blir installert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...