Jump to content

Prosjekt Fjordwing 19HT


Fjordnissen

Recommended Posts

Er ferdig med prosjektet mitt for i år, båten er sjøsatt til familiens store glede:-) puter og kalesje får bli til neste år. Satt på en 90 hk jeg, lang stamme. Lagde også en alu plate mellom motor og akterspeil for å fordele kraften motoren sparker med. se bilde.

bilde

Link to post
Share on other sites

Fint jobbat! Blev ju riktigt bra dedär! vad hände med 225hk Yamaha?!? :confused:

 

Här är tråden till mitt projekt (som jag visade några bilder på här tidigare). Tyvärr är det på finska, men har en hel del bilder.

 

toppfart ligger på ca. 37 knop och båten går mycket fint och reagerar bra på trim.

 

I framtiden när garantin gått ut kommer jag att "chip" trimma motorn till 115hp och byta till stålpropeller... torde gå väl över 40 knop då!

 

http://www.moottorivene.info/keskustelu/projektit/fjord-18-wing-dc-jagt-r-t10783/0/

Redigert av Dep (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykke til ! Og det mener jeg helt oppriktig og uten ironi :thumbsup: Jeg har holdt på med Fjordgrynt siden 2009 - nå endelig ser jeg enden på det prosjektet. Det dukker stadig opp nye utfordringer som krever nye løsninger - av og til tenker jeg at museumskuratorene har en enkel oppgave - å bare ta vare på det som er. Vi som ikke resteaurerer det gamle - men pusser opp og moderniserer, må stadig bryne oss på nye oppgaver, og av og til må man lese seg opp også på nye fagfelt. Slikt tar tid.

Takk for det! har lest igjennom tråden din, flott båt du har der.

 

Kunne sikkert ha vært ferdig med båten, hvis jeg har stått på, men vil ikke stresse, da blir det bare et ork å da blir jeg lei. Du har rett, slike prosjekter byr på ulike utfordringer her og der, men det hører vel med når man begir seg ut i dette?

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Går sakte dette prosjektet ?, men har da fått gjort litt de siste dagene, hvis det fremdeles er noen som leser denne tråden. Har endelig gjort siste delen av glassfiberarbeidet, har lagt x antall lag med csm og vevd duk på hekken. Pusset ned og avsluttet det hele med tre lag epoxy. Før en nu runde med pussing og sparkling.

 

Imorgen blir det lakkering (les rulling) med biltema 2-komp.

 

bilde

 

bilde

Vil ha båten på havet nå, prioriterer å ferdiggjøre det jeg har påbegynt, resten, og siste finish på hekken tar jeg til vinteren.

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei. Lenge siden sist oppdatering, har vært bortreist på jobb, og holdt på med husprosjekt og diverse. Må jo holde fruen fornøyd også?

 

Har fått gjort litt idag, har kostet støv av Yamahaen og fått montert den på båten. Med god hjelp fra talje og jekkestropper er den omsider montert og boltet fast?

bilde

bilde

Ikveld blir det en velfortjent ??

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Har i dag montert instrumenter og lagt opp strøm, og montert hydraulikkslangene til motor og luftet systemet.

 

bilde

 

bilde

 

Fader altså! Hadde planen klar på hvordan jeg skulle fylle og lufte systemet, men likevel ble det et gris uten like. Jaja nå har jeg iallefall gjort meg ferdig med det.

 

Stusser på en ting. Skal det være en liten dødgang på rattet? Tipper den er på rundt 0,5-1cm... har no feedback styrepumpe. Har luftet begge veier til det er ren olje uten luft som kommer ut av luftenipler stb /bb side. Har 4 turn på rattet fra borde til borde, som er det samme som står i manualen...

 

Trodde det skulle være umiddelbar respons på rattet? Eller er dette normalt?

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen! En liten oppdatering hvis det fremdeles er noen som følger denne tråden :smiley: stille her gitt!

 

Har igår å idag holdt på med div. småtterier, montert skjult bryterpanel, (under dashbordet), Hengt opp og skjult kabler fra dashbord og akterover. Har også malt meg ferdig under motorbrønn/ (gamle motorrom) med 2-komp, noe som viste seg og være en h*** jobb, hvis man ikke har veeeldi lange og fleksible armer :lol:

 

Ellers har jeg skiftet ut gamle finerplater til benken som skal være bak, da de gamle platene var klare for utskifting :thumbsup:

 

Det som gjenstår da for å få en sjøklar båt er:

- Montere benken bak

- Kople til batteriene

- Trekke bensinslange fra tank til motor ( og montere filter og forbruksmåler)

- Sette inn stolene igjen  :clap:  :yesnod:

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette her blir kjempebra! Flott arbeid

 

PS. Hvordan forbruksmåler har du?, hva kostet den og hvor kjøte du den?

Takker! Har orginal Yamaha forbruksmåler, kjøpte kittet helt nytt på ebay 6Y5-W0088-54-00, dette inkluderer instrument, kabler og sender, alt man trenger. Betalte 2500 inkl. frakt/toll for det i vinter. (Var heldig og fikk prutet litt :yesnod:)

Link to post
Share on other sites

Takker! Ja ser frem til å få se den med vann under kjølen igjen :smiley: Det var virkelig en flott båt du har der :yesnod: er det inne i Hognfjorden du har filmet?

Takk før det? Ja det er fra Hognfjorden. Den står på land nu, har oppgradert til Riviera 925 . Men jeg liker Fjorden så godt at jeg ikke har hjerte til å selge den??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...