Jump to content

Prosjekt Fjordwing 19HT


Fjordnissen

Recommended Posts

Hei igjen! Føler at jeg har passert en milepæl idag, nå kan jeg endelig si at jeg er helt ferdig med motorprosjektet! :yesnod:  :clap:  :clap::flag:  

Koplet opp batteriene og satte inn benken bak, montert lensepumpe, og ryddet opp i litt ledninger og diverse som har samlet seg opp i båten. Nå er den endelig nøkkelferdig, har testet alt og hatt start på motoren. Alt virker perfekt! Det ser ut til at jeg var heldig når jeg koblet alt opp igjen, ingen poff eller røyk noen plasser :giggle:.

 

Må nesten legge ut et par bilder :smiley:

 

Fra dette...:

bilde

 

Til dette:

bilde

Se bort ifra fenderlistene :blush: , de er nå kommet på plass med endestykker

 

bilde

Er ikke helt fornøyd med slutt finishen på motorbrønnen, blir vel antakelig å pusse ned og sparkle opp noe rundt kantene. Det ble litt spor etter glassfiberduken, spesielt på bb side.

 

bilde

Benken på plass, har to batterier under den, et til start og et til forbruk. Benken blir vel trekt om og lakket om etterhvert.

 

bilde

Kan såvidt skimte bryterpanelet til venstre under rattet, ville ha det slik, da jeg ikke har så mange andre muligheter for å plassere det.

 

Interiøret er så som så, men i første omgang har jeg prioritert og få båten opp å gå. Kjenner at jeg har veldig lyst til å piffe opp interiøret nå, og så skulle dørken ha vært skiftet. Hardtopen og vindskjerm skal iallefall av i vinter for utbedring av lekkasjer.

 

Båten slik den står nå er helt ferdig og klar til å sjøsettes, men det får bli senere, må reise bort på jobb en ukes tid først... Litt vemodig å forlate den slik, hadde veldig lyst å få testet den med vann under kjølen. Men det får vel vente til jeg kommer hjem igjen. Nå blir det en liiiten :drink: på meg.

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde som sagt en F250 på en Fjordwing og fikk 47-48 knop. Virker som den overplaner når du får mye fart på den. Er spent på om du får det til med bedre rigging enn jeg hadde.

 

Hadde også en 225 Johnson type gammel, fikk samme fart. Lurer på om skroget gir seg på denne farta. Må få rapport her etter prøvetur.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde som sagt en F250 på en Fjordwing og fikk 47-48 knop. Virker som den overplaner når du får mye fart på den. Er spent på om du får det til med bedre rigging enn jeg hadde.

 

Hadde også en 225 Johnson type gammel, fikk samme fart. Lurer på om skroget gir seg på denne farta. Må få rapport her etter prøvetur.

Det skal du få. Det er vel mye oppdrift i de "ekstra kjølene" bak, så det er vel godt mulig det.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Fin båt dette og for ikke og snakke om alle arbeidstimene du må ha brukt

Har kjøpt en småsliten fjordwing 19ht selv nå så leser det jeg finner om disse båtene,blir vell kansje en tråd ettervert.

Min har en eldre Marinær 150hk og skal ifølge selger gjøre 45knop med denne.

Redigert av Beivakongen (see edit history)

FjordWing 19ht

Link to post
Share on other sites

Hei. Fin båt dette og for ikke og snakke om alle arbeidstimene du må ha brukt

Har kjøpt en småsliten fjordwing 19ht selv nå så leser det jeg finner om disse båtene,blir vell kansje en tråd ettervert.

Min har en eldre Marinær 150hk og skal ifølge selger gjøre 45knop med denne.

Takk for det☺ Har gått med noen timer ja på denne jobben. Å mer tid står for tur...☺ skal piffe opp interiøret også etterhvert.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hei igjen. Da er båten transportert til vinterlagring. Skulle været tilsi det, blir det testkjøring. Vist ikke blir båten stående innendørs frem til våren.

 

Har hatt igang motoren, alt virker som det skal så langt, gjenstår å se om alt virker når jeg får sjøsatt?

bilde

bilde

bilde

Er fornøyd med resultatet, synes båten kler denne motoren godt?
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ser meget bra ut :) blir spennende med test tur :)

mulig eg overså det på bildene, men har du drenering i motorbrønnen?

Takk for d! Godt observert! Nei har ikke fått drenering i brønnen ennå. Skal fikse det iløpet av vinteren. Skal løfte av vindskjerm og HT i vinter for å skifte ut pakninger. Tar dreneringen til motorbrønnen i samme slengen. Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei Båten er råtøff med den motoren,forøvrig en svært god maskin.husk å la motoren få varmen i seg før du belaster den da varer den leeeeeenge.Lykke til.

Takk for det! syntes selv båten "kler" denne motoren godt. Blir spennende med sjøsetting om ei stund...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Liten oppdatering...

Fikk sjøsatt båten idag! :yesnod:  :thumbsup:  Lite bilder underveis, men alt gikk forsåvidt greit, bortsett fra at det virker som motoren får for lite bensin ved gasspådrag. Kan gi full gass også begynner den bare å fuske/dør ut... mistenker at den får for lite bensin. Den funker helt fint ellers, men så snart jeg skal gi litt på, så fusker den etter et minutt eller 2... Slakker jeg opp til nesten tomgangsfart er alt normalt igjen... Hmm...

 

 

bilde

Endelig i sjøen! :yesnod: 

 

 

bilde

Fortøyd og venter på sommeren :yesnod:

 

Kommer tilbake med oppdatering, når jeg har funnet ut av problemet. Er det noen som kansje vet hva disse symtomene kommer av, så bare fyr løs :smiley:

Link to post
Share on other sites

kan være mange ting, fra tett sil inne i tanken, tett filter på motor, en kobling som trekker luft et eller annet sted, bensinpumpe som fusker osv ..   så du må bare gå systematisk gjennom bensinsystemet. Om du søker her så bør du finne flere tråder med gode tips

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Finn ut hva som er galt før du strekker helt ut hendelen.! :) Dimensjon på bensinslangen fra tanken til motor? Skar elegant en Suzuki DT115 . Var levert med bensinslange med innvendig diameter på 8mm.

Hadde antagligvis havarert igjen hadde vi ikke bestemt oss for å kjøre uten deksel på første turen etter overhaling/innkjøring.. Men så da att bensinfilteret tømde seg. turtallet steg rett før det begynte å fjuske. (da blir det varmt) 

Bytta til 10mm slange. og problemet var løst. 

Dvs. vart lei av og bære bensinkanner.. så DF 115 vart innkjøpt. :)

Link to post
Share on other sites

Har søkt litt gjennom diverse tråder her. Så jeg må vel bare prøve meg frem, ta en ting av gangen... Slangen fra motor til tank er 10mm inv. Tenkte faktisk å prøve en løs tank, bare for å utelukke at det kan være den innbygde tanken som er problemet.

Link to post
Share on other sites

slange på "sugesiden" som ligger litt i klem eller med litt kink kan lett suges flat av vakumet fra pumpa.  Ga meg litt hodebry på en 80hk her for noen år siden  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har nå tatt løs slangen fra tank-filter-forbruksmåler og hatt ute bensinfilteret på motoren. Det var helt rent der. Men filteret på tank var full av dritt. Så er egentlig overrasket over at det i det hele tatt kom noe bensin gjennom der. Håper dette er problemet. Får teste imorgen

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering igjen.

 

Har nå sjekket bensinslangen hele veien fra filteret på motoren-forbruksmåler-vannutskiller filter-tilkopling på tank og tanken. Det var mye dritt i filteret på bensintanken. Har rengjort det og sjekket tanken for mer dritt, men der var ikke mye, fikk vel opp det som var igjen der.

 

Nå funker alt bare godt. Ingen problemer med motoren☺ var bare ute en liten stund nå ikveld og kjørte. Dro den ikke helt ut, men rundt 46-47 knop begynte den med litt chinewalk, egentlig forventet det... må bare prøve meg litt frem der☺

 

Endelig kan jeg senke skuldrene litt, båten går som ei kule med den motoren! arti det

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Liten oppdatering etter litt mer erfaring med båten.. Den går noe helt sinnsykt med den motoren, med rett trimming har jeg sett 59knop på gps. Den blir veldig ustabil rundt 48 knop, men vist jeg jobber med det, og gir gass, og trimmer motoren riktig, så forsvinner nesten chinewalken, og er ganske så kjørbar over 50 knop. Storfornøyd med resultatet, hekken holder og vel så det. Det var vel det jeg var mest spent på mtp hvilken motor jeg hengte på :giggle: Den går faktisk på rett under literen på mila ved rundt 33-34 knop. Tør ikke si hvor mye den drikker ved "nesten" fullt gasspådrag! Men det er mye! :sweat:  men funfaktoren teller såå myye mer enn forbruk! :lol:

 

Litt bilder som beviser at båten flyter ennå :giggle:

bilde

 

bilde

Interiøret har jeg planer om å piffe opp senere... I samme tid skal jeg bytte dørken og forsterke bunnen...

 

bilde

 

 

Liten filmsnutt

 

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...