Jump to content

Prosjekt Fjordwing 19HT


Fjordnissen

Recommended Posts

Hva med å sette i gang med et sideprosjekt. Jeg tenker det kanskje er like greit å montere to påhengere på brakett, da kan du beholde et plant akterspeil. Evt. med kasse slik som High Performance har. Hvis du hadde funnet en gammel båt til gibortpris (som jeg gjorde) kan du jo holde den du har operativ. Og så slipper du å gjøre om motorbrønn og all den jobben du har lagt ned allerede. Bare en tanke :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hehe... båten er snart 50 år.

 

Båten ser skikkelig shit ut, alle lurer på om den kommer hel opp av vannet.

 

Hehe.....Skikkelig ulv i fåreklær det der.

 

Alltid moro å finne ut hvor langt en kan tøye strikken, ....før den ryker.

Dvs før båten går oppløsning.

Gamle plastbåter har tendens til å delaminere når de presses.

 

Men har du to motorer, så kan du kjøre sakte, å likevel være Passbåt Trolleren.

 

Link to post
Share on other sites

Gamle plastbåter har tendens til å delaminere når de presses.

 

tja, kan ha , om de har blitt kjørt over lengre tid med skader osv.   Men også mange båter fra denne perioden som er solid bygd med tykt laminat og som sikkert er tilnærmet like solide idag

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hva med å sette i gang med et sideprosjekt. Jeg tenker det kanskje er like greit å montere to påhengere på brakett, da kan du beholde et plant akterspeil. Evt. med kasse slik som High Performance har. Hvis du hadde funnet en gammel båt til gibortpris (som jeg gjorde) kan du jo holde den du har operativ. Og så slipper du å gjøre om motorbrønn og all den jobben du har lagt ned allerede. Bare en tan

Det er mye som skal gjøres med båten før den tid. Men om jeg tar valget om å ha to påhengere, så blir det nok ombygging av hekken etterhvert... Noe brakett på hekken er nok uaktuelt for min del, da jeg ønsker at det skal se så orginalt ut som mulig... Om jeg går for det...

Link to post
Share on other sites

Tviler ikke på at min Rana 16 Line skal takle min 90HK totakts Mariner uten problemer. Båten er 15.5 fot lang og fra 1970, uten tvil så er de gamle båtene solid bygd.

Har selv en 17,5 fots rana med 30hk, vurderer og erstatte den med en 50hk, ikke for farta, men for å ha den ekstra krafta når det er flere i båten, det er skjeldent vi er mindre enn 4 personer i den. Den blir brukt som hyttebåt, fiskebåt

Link to post
Share on other sites

Tviler ikke på at min Rana 16 Line skal takle min 90HK totakts Mariner uten problemer. Båten er 15.5 fot lang og fra 1970, uten tvil så er de gamle båtene solid bygd.

Hadde foressten en 13 fots nordkapp seagirl med 60hk før i tida, ble den kalt... Skjelden båt, elendig i litt sjø, da den var veldig flatbunnet, har ikke funne den igjen etter mange søk på nettet

Link to post
Share on other sites

Båten vil vel oppføre seg bedre i den trøblete farta du nevner og, med to motorer med kontraroterende propeller?

Mener bestemt at du bare må sette igang med et slikt prosjekt. Og legg ut mye bilder her på BP: 

Trenger bra lesestoff igjennom vinteren  :giggle:

Med kontraroterende propellere så er jo ikke det noe problem, uansett hastighet.... Men det er mye annet jeg ønsker og gjøre med båten før en eventuell dobbelinstallasjon er aktuell, jeg bare tenker høyt :-)

 

Men om det blir et slikt prosjekt, så kommer det masse bilder her. I vinter blir det ikke så mye oppdateringer, da båten blir liggende i havna...

Link to post
Share on other sites

Først og fremst er planen og forsterke bunnen, bytte ut dørken, så etter det får vi se... Er veldig veldig fornøyd med å se nesten 60 gps knop med mitt oppsett sånn det er nå, men hadde vært skøy og sett enda mere, i en snart 50års gammel hardtop båt :-) Denne båten er ulv i fåreklær!

Link to post
Share on other sites

tja, kan ha , om de har blitt kjørt over lengre tid med skader osv.   Men også mange båter fra denne perioden som er solid bygd med tykt laminat og som sikkert er tilnærmet like solide idag

Glassfibern har ei nedbrytingstid på rundt 30000 år, og den e på topp når det gjeld styrke når den er ca halvveis... altså 15000 år, æ bære lura på om d blir nå år til før æ får opplev det, at båtn svekkes pga det  :giggle:  :lol: Selfølgelig om ikje båtn har vært misshandla i si tid da...

Link to post
Share on other sites

Hadde foressten en 13 fots nordkapp seagirl med 60hk før i tida, ble den kalt... Skjelden båt, elendig i litt sjø, da den var veldig flatbunnet, har ikke funne den igjen etter mange søk på nettet

 

åpen båt?  mener å ha sett 13 og 15 fot Nordkapp norfun 

 

Vil da ellers ikke si fjordwingen er så gammel og stygg akkurat  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

åpen båt?  mener å ha sett 13 og 15 fot Nordkapp norfun 

 

Vil da ellers ikke si fjordwingen er så gammel og stygg akkurat   :smiley:

 

Min hadde vindskjerm lik de 15-17 fotingene, bortsett fra benkplasseringen som er på stb/bb side på de. På min var den en tversgående benk akter. Utseendemessig var de lik. Kan sikkert rote frem et bilde visst jeg finner det av den. Hadde en sliten gammel 60hk mariner på den, fikk et par og 40 knop alene i båten med denne motoren.

 

Joda Fjordwingen er gammel den! :giggle: den er jo sikkert 50 år, eller ennå eldre...! :lol:  men stygg syntes jeg ikke den er, fjordene er fine båter, er jo derfor jeg har valgt å "fornye den noe". Men den er stygg innvendig, utslitt av bruk og alder. Men det skal jeg jo gjøre noe med da etterhvert... Sånn som den er nå, er den egentlig en helt grei bruksbåt :smiley:

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja, kom gjerne med bilde, disse kjenner jeg ikke til.    

Vet jo at det fins et 14,5 foter som er ganske lik 16 foteren på bildet  - ble din båt noe ala det da? 

 

bilde

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

ja, kom gjerne med bilde, disse kjenner jeg ikke til.    

Vet jo at det fins et 14,5 foter som er ganske lik 16 foteren på bildet  - ble din båt noe ala det da? 

 

bilde

Min båt var veldig lik den på bildet, men den hadde ikke benker på hver side som den på bilde. Den hadde to stoler fremme og en tversgående benk akter.

Vet jeg har bilde av båten en plass, jeg må bare finne det, har bare ikke orket å lete igjennom alt :) Da bilder fra den tiden jeg hadde av båten, bare fantes på papir...

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke gjort så mye med Wingen i vinter... Har valgt å la den bli liggende i havna i vinter. Skal montere vhf og kartplotter i  nærmeste fremtid, og ta meg av litt småfiks bare...

Blir mest sannsynlig og ta av ht/vindskjerm når det blir litt varmere i været og fikse lekkasjer m.m. Og om jeg rekker det iløpet av sommeren i år, så blir jeg og skifte ut dørk, og forsterke bunnen...

Er storfornøyd med bygget mitt, bortsett fra at båten har blitt noe mer topptung og fremtung etter ombyggingen, men ikke noe mer enn forventet, da tyngdepunktet er endret noe :) Tror den har godt av litt mer vekt på hekken.

Link to post
Share on other sites

Har kjørt mye med båten siden jeg fikk sjøsatt den, og den er veldig stabil og fin å kjøre i alle hastigheter, og helt opp til 46-48 knop, over det så blir den veldig ustabil... (så tenkte det var vel det skroget tålte). Beste marsfart er rund 35-40 knop med forbruk mellom 0,8-1,0l pr mil med min motor...

Men etter noen forsøk, så har jeg funnet ut at båten er faktisk dønn stabil når man når kommer over 50, det er også et punkt da de "de ekstra kjølene bak løfter seg "litt" ut av vannet" Fra 50 og opp til toppfart er båten faktisk dønn stabil...

Link to post
Share on other sites

ja, kom gjerne med bilde, disse kjenner jeg ikke til.    

Vet jo at det fins et 14,5 foter som er ganske lik 16 foteren på bildet  - ble din båt noe ala det da? 

 

 

Nå skal jeg ikke begynne å diskutere på dette, det kan godt hende båten var en 14,5 foting. Men mener bestemt den jeg hadde, var en 13,5 fots seagirl, og har sett et par til salgs siden jeg har eid en... Det er nå 18-19 år siden jeg hadde en i eie, så det kan jo hende hukommelsen spiller meg et puss der... Har ikke funnet bilder av den ennå, men jeg har de... på en lur plass sikkert :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Du skal hylles for det bygget her!! 

 

Jeg har en maken båt som sårt trenger denne ombyggingen, og det klør etter å komme i gang. Nå leter vi etter en plass jeg kan holde på, min far ble ganske så engasjert (det har aldri skjedd med bilprosjektene mine :p )

 

Jeg må få si at du har gjort en ganske så gjennomtenkt og fin jobb. God praktiker!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...