Jump to content

Prosjekt Fjordwing 19HT


Fjordnissen

Recommended Posts

  • 5 måneder senere...

Hei igjen...

Etter å ha brukt båten en sesong, begynner man jo og se ting man gjerne vil endre/ fikse litt på... Dette er jo en gammel båt, så jeg skal skifte ut noen pakninger i vindskjermen. Tror jeg har løsningen på dette... Orker ikke å begynne å ta ut skruer o.l. da den er veldig gammel og i frykt for å ødelegge noe. Motoren funker som bare det, og hekken har aldri vist noe tegn til slitasje :-)

 

Har fått et inntrykk av at dette er virkelig en skikkelig god sjøbåt. Har vært i 3-4 meters bølger uten noe spesielt ubehag, den har en dyp v-bunn som skjærer seg gjennom alt av bølger, i  tillegg har den fartspotensiale (maxfart ifølge gps 59 knop) :yesnod:  tenker bare på og forsterke bunnen litt mer så den tåler ennå litt mere.. Men det blir etterhvert :smiley:

 

Hadde planer om å montere ny hekksvinger til ekkolodd etterhvert, da både den gamle svingeren min og speedloggen ble revet av akterspeilet i sommer... i større hastigheter... :lol:

 

Så kommer det store spørsmålet... Hvordan kan jeg unngå at disse giverne skal bli revet bort i større hastigheter? Er dette normalt? Det er jo ikke virkelig store hastigheter det er snakk om (max 50-55 knop)... "festet" som er skrudd fast i hekken er jo der, det er resten som forsvinner... Vil jo gjerne tro at slike givere er laget for å tåle en viss påkjenning...

 

Så derfor har jeg investert i en ny Dragonfly 7 pro, kombinert ekkolodd/kartplotter som jeg tenkte å montere, men vil jo gjerne ikke miste giveren neste tur jeg er ute liksom :giggle:  Tenkte også på å montere ny pitot tube, for å få fart gjennom vannet i tillegg...

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pitot: motoren har innebygd pitothull i stammen - se om det ikke stikker opp en slangeet sted. 

 

svinger: ville brukt innvendig svinger.    

Jeg har en Eagle 168 svinger, ment for ekstern montasje, satt ned i en klatt epoxy, registrerer fint opptil 25 knop og opptil 120 meter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

pitot: motoren har innebygd pitothull i stammen - se om det ikke stikker opp en slangeet sted. 

 

svinger: ville brukt innvendig svinger.    

Jeg har en Eagle 168 svinger, ment for ekstern montasje, satt ned i en klatt epoxy, registrerer fint opptil 25 knop og opptil 120 meter

Ja er klar over at undervannshuset har pitothull orginalt, men det er en ettermontert nosecone på det.

Tenkte faktisk på innvendig montasje... Men ekkoloddet/kartplotteren jeg har kjøpt følgte det med en CPT-DVS svinger, (Høyoppløselige bilder av bunnen) så vet ikke om den fungerer like bra med innebords montering... Jeg må vel kansje bare prøve og skru den fast i hekken. Prøvde å lime svinger og speedloggen med epoxy til hekken, men det holdt ikke...

Link to post
Share on other sites

Jeg må vel kansje bare prøve og skru den fast i hekken. Prøvde å lime svinger og speedloggen med epoxy til hekken, men det holdt ikke...

 

ble kanskje ikke stor nok limflate til å få tilstrekkelig styrke?  Du kan evt lime på en trekloss, så skru fast i denne ..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har flere småprosjekter i vinter. Blant annet skifte ut dørken og stringers (er vel strengt tatt ikke noe småprosjekt akkurat :giggle: ...), men får vente med akkurat det til jeg får lagret båten innendørs :-) Hardtopen skulle også hatt seg en "overhaling" da denne lekker flere plasser, den blir vel sannsynligvis tatt av og tatt hjem så jeg kan holde på med den i garasjen i vinter. Skulle også fått skiftet ut alt av teak i båten.

 

Veksler mellom tanken på å bytte ut de gamle benkene av teak, med ny teak, eller støpe nye i glassfiber og lakke/male det. Tenkte jo det med siste alternativet med alt av innredning i glassfiber så er det jo veldig enkelt mht rengjøring, motstandsdyktighet mot vær og vind, lettere vedlikehold osv. Men det blir kansje ikke like fint og orginalt som med teaken som er orginalt da... Syntes det er veldig pent med litt teakdetaljer... Jeg ønsker jo og holde båten i mest mulig i orginal stand, bare tenkte på og modernisere den litt på enkelte områder :-)

 

Går jeg for å bytte ut alt av teak med ny, så kan jeg gjøre dette iløpet av vinteren. Men vist jeg skal støpe alt nytt i glassfiber må jeg vente til jeg får skiftet ut dørk/stringers først.

 

Har også en plan om nytt dashbord, da det som er der pr nå, er lite funksjonelt. Må tenke litt på det, har ikke så mye å gå på mht plass og sikt fremover under hardtop osv.. Kunne jo utvidet det som er der fra før, men har ikke så mye å gå på før det går utover sikt fremover under hardtopen, skulle jeg ha gjort det slik jeg ønsker slik at alle instrumentene går klar av rattet, så går det utover sikten fremover også.

 

Tenkte faktisk litt på å enten flytte instrumentene frem til den kanten som er under vindskjermen, eller støpe en brakett til de i taket til hardtopen. Tror det hadde vært veldig stilig og hatt de i taket på hardtopen da, der kommer de ikke i veien for synet fremover samtidig som de er nesten midt i synsfeltet fra førerstolen. Det er kanskje en litt uoriginal løsning i en så liten båt men... Tror faktisk det er den mest praktiske løsningen, da dashbordet som er der fra før har veldig dårlig plass, alt havner liksom "under" rattet på et vis. Om jeg går for den løsningen med å montere alt oppunder taket i hardtopen, så får jeg jo plass til det meste oppunder der... radio, instrumenter, vhf, bryterpanel, osv...

 

Bare slenger ut en masse ideer og tanker... hva sier dere?

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe jeg aldri hadde trudd, er at denne båten faktisk ble noe framtung med denne motoren, så tenker å skaffe en tilsvarende motor å hekte på hekken... Må jo selfølgelig utvide motorbrønn og slikt, men det er ikke noe problem mht vekta

 

Hadde vært kult og hatt en Fjordwing med 2x225hk yamaha på hekken da :-) Tipper jeg hadde vært den kjappeste fjorden i fjorden da  :lol: Er ikke i tvli lengre på at denne båten tåler en motor til på ca 200 kg på hekken

 

Hadde en Volvo B21 innenbords fra før med drev, men etter konverteringen så kunne jeg flyttet vannlinja flere cm akter..., så jeg spøker litt med 2x225hk eller 2x300/400hk(evinrude isåfall)

 

Vil gjerne bruke båten i sommermnd sammens med familie og slikt.

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var en her inne som hadde 250hk Yamaha 4T på en slik båt og som skrev om det - lurer på om ikke brukernavnet var gbraen  - du får prøve et søk. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bare likte tanken på rundt 500hk, eller mer! på en liten 19 foting, tror det hadde vært veldig skøy. Har tenkt litt på det siden jeg bygde om båten, motorbrønnen er akkurat litt for liten nå til å ha plass til to v6'ere, det er plass nok til 2 rekkeseksere sånn den er nå. Men det er absolutt mulig med litt modifisering...

Så jeg tenker hvorfor ikke?

Link to post
Share on other sites

Liker båten slik den er nå, den er fin på koseturer, fiske, osv.. Og liker den ennå bedre når jeg drar på litt, fordeom den blir veldig trøblete rundt 45 knop, men rundt 50 og oppover er den dønn stabil. Da kan jeg slippe rattet og sjekke facebook :-) hehe. Så tenker det hadde vært artig med litt mere fart, siden det virker sånn at den bare ber om mer fart desto fortere jeg kjører...

 

Ja jeg vet at det er en kjedelig hardtop båt, men den har fartspotensiale om man jobber litt for det... Har selv sett 59 på gps'n, og fikk bare følelsen av at den ville ha litt mere da :-)

Det er nettopp derfor jeg driver og leker med tanken på en til motor, samtidig blir den mer stabil i større hastigheter med to motorer...  Båten tåler det, det er jeg ikke i ett sekund tvil om!

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kansje ikke like godt mottatt overalt her hjemme på berget, mn akkurat det drit æ nu en loddrett mars i :-) 

Vil gjerne ha båten så orginal som mulig, fordeom det medfør en evt dobbelinstallasjon og litt modifisering for å få det til.

Men det e ikje uvirkelig for mæ å se båten om nån år med 2x yammisa, veradoa... eller drømmen e jo 2x seven marine på hekken. Båtn klara det, må bære legg opp litt kapital først

"Just because I can"

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...