Trykkern Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 (redigert) Som dere selv skriver så har folk ulik oppfatning av hva det vil si å snylte. Såkalte "gratistjenester" blir alltid misbrukt.. Egentlig syns jeg at denne RS diskusjonen bør flyttes over i en annen tråd, men når det er sagt føler jeg nå at du ødelegger for RS med det du skriver. I helgen hadde jeg en positiv opplevelse av RS. I havna jeg lå ble en seilbåt eskortert inn av RS. De fikk ikke i gang motoren etter endt seilas og turte ikke ta sjansen på å seile båten inn. Havna var trang, de var slitne og uerfarne. Gutta på skjøta hadde full kontroll og fikk båten fint på plass. Vi var en del folk som tok imot tau osv. og avslutningsvis sier flere av mannskapet til oss "skulle det være behov for noen form for assistanse på sjøen er det bare å ta kontakt, UANSETT hva det måtte være". "Vi er her for dere" ble det sagt. Flott, dette er bra tenkte jeg. Sett fra ditt ståsted, ville jeg om det var meg som var i deres sko, ha vært en snylter. Jeg er sikker på at RS ikke har samme oppfatning og det er jeg glad for. Redigert 10.August.2016 av Trykkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stradivarius Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Som dere selv skriver så har folk ulik oppfatning av hva det vil si å snylte. Er man medlem i RS kun for å få tilgang til billige serviceoppdrag fra ei RS skøyte, som vi vet koster langt mer enn x årsmedlemskap (mener å ha lest ett tall på 6000,- i timen), og overhodet ikke har noen intensjon om å støtte livreddende arbeid, kun få tilgang til billige serviceoppdrag. Ja da syns jeg det er snylting. For ett eneste serviceoppdrag må dekkes inn gjennom veldig mange års medlemskap. Medlemskap som folk har tegnet for det livreddende arbeidet RS gjør langs hele kysten, ikke for å kjøre diesel eller dykker til båt som ligger trygt fortøyd et sted på Østlandet. Jeg tror helt klart det er mange som er medlem kun med tanke på å ha en billig "kløneforsikring". Jeg er ikke noen spesialist i økonomi men vi vet sånn ca kostnaden pr. time for en fullspekka RS skøyte, og vi vet hva årsavgiften er hos RS. Dette er enkel matte. Pengene går fra de som støtter RS for sitt livreddende arbeid til de som tegner medlemskap og får utført gratis/billige "serviceoppdrag", i hovedsak på Østlandet. ---------- Er på alle måter for at RS skal kunne utføre serviceoppdrag, men en egenandel på feks 1500,- ville kanskje vært med på å fremme folks egen vilje og evne til å fikse opp selv før de ringer RS. Såkalte "gratistjenester" blir alltid misbrukt. Har man betalt medlemskap så føler mange at det er tapte penger om de ikke har benyttet seg av RS sine tjenester, eller, som flere har påpekt her, at RS på en måte "skylder" dem noe fordi de har vært medlem i sååå mange år uten å benytte seg av de. Det er en grunnleggende feil tankemåte, som jeg ikke tror det er mulig å gjøre noe med utover å la pengene snakke, dvs ja til egenandel på serviceoppdrag. Du fremstiller det som om det er folk som betaler for medlemskap fordi de planlegger å kjøre tau i propellen og gå tom for drivstoff med hensikt. I så fall er snyltere en veldig snill betegnelse på disse, men jeg kan umulig tenke meg at de eksisterer i virkeligheten. Jeg har aldri fått tau i propellen, men jeg anser dette som noe som kan skje som et resultat av ren uflaks (selv om det sikkert vanligvis skyldes kløning) og jeg ser ikke noe problem med at folk betaler en slags forsikring med tanke på at dette kan skje, uten at det på noen måte betyr at de går inn for å kjøre tau i propellen. Når det gjelder å gå tom for drivstoff kan man vel godt si at det så godt som alltid er helt selvforskyldt, men på den annen side er dette et problem med en ganske enkel løsning dersom RS er i nærheten og kan hjelpe med en kanne. Jeg mener imidlertid det er grunnleggende feil fokus å beskylde brukere av slike tjenster for å være snyltere, all den tid RS tilbyr disse tjenestene. Dersom RS får mange ekstra betalende medlemmer ved å tilby disse tjenestene, slik at de tjener penger på det totalt sett, er det vinn-vinn for alle parter og da er ikke snylter noe beskrivende begrep. Dersom RS taper penger på denne ordningen er det RS du bør kritisere og ingen andre, for det er de som velger å operere på denne måten. Forøvrig kan jeg vel tenke meg at det er mer givende for manskapet når de tar slike oppdrag og faktisk er til nytte og hjelper folk når det trengs. Det er nok lettere å gå lei dersom man bare unntaksvis har oppdrag i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Forøvrig kan jeg vel tenke meg at det er mer givende for manskapet når de tar slike oppdrag og faktisk er til nytte og hjelper folk når det trengs. Det er nok lettere å gå lei dersom man bare unntaksvis har oppdrag i det hele tatt.Viktig poeng! Har snakket en del om RS med fem kamerater/bekjente og en tidligere sjef som er med som mannskap hos RS i Stavanger. I følge dem opplever de slike "småoppdrag" stort sett som kjekke. De synes det er givende å kunne hjelpe andre folk på sjøen, men ikke minst gir slike oppdrag verdifull erfaring å ta med seg til når mer vanskelige oppdrag kommer, både teknisk og med tanke på samarbeid på teamet. Enkel motorhjelp, slep, dykkejobber og annet er greit å kunne øve seg på under rolige forhold. Når de da kan trene på slikt og samtidig hjelpe folk med trøbbel er det et pluss for alle parter. Når det gjelder RS sin politiske (og kommersielle) deltagelse på vestfronten er jeg mer skeptisk. Meldte meg ut av NAF av lignende årsak (de er ikke lengre enn en organisasjon for å hjelpe og fremme folks behov med bil, men har blitt mer et talerør for diverse direktorater som har alt annet enn bil i fokus). Ja til vest, når det er behov! Og gi folk tilliten (og opplæringen) til å kunne ta fornuftige beslutninger og vurderinger slik at flere får sjansen til å utvikle seg til å bli fornuftige båtfolk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arosnes Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Jeg er medlem, men RS sin oppførsel i saken om Arne fra Forra irriterte meg veldig. De burde la moral og politikk ligge og konsentrere seg om andre ting. http://www.nordlys.no/nyheter/arne-gikk-i-strupen-pa-redningsselskapet/s/1-79-7091265 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Er man medlem i RS kun for å få tilgang til billige serviceoppdrag fra ei RS skøyte (...) og overhodet ikke har noen intensjon om å støtte livreddende arbeid, kun få tilgang til billige serviceoppdrag. Ja da syns jeg det er snylting Dersom ikke RS hadde vært "veihjelp" på sjøen hadde 50% droppet medlemskapet. Folk flest tenker mest på seg selv og et ikke medlem for å støtte en god sak Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Jeg tror andelen hadde vært mer lik 90% enn 50%! Rabatten på forsikringspremien teller nok også. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Jeg er medlem, men RS sin oppførsel i saken om Arne fra Forra irriterte meg veldig. De burde la moral og politikk ligge og konsentrere seg om andre ting. http://www.nordlys.no/nyheter/arne-gikk-i-strupen-pa-redningsselskapet/s/1-79-7091265 RS har vel en tvilsom agenda her, etter som de er storselgere av redningsvester... Ingen tvil...de gamle er eldst.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Jeg tror andelen hadde vært mer lik 90% enn 50%! Rabatten på forsikringspremien teller nok også. Kjenner meg ikke igjen. Min motivasjon for å være medlem hos RS var bortimot 100% veldedig motivert i de 10-15 år jeg var med. Alle problemer jeg har hatt i disse årene har jeg satt min ære i å kunne løse selv (eller via kjente/andre), og ikke belaste en redningstjeneste med praktiske problemer. Og min utmelding var motivert av vest saken, men like mye av måten de har agert i saken som av selv saken. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Kjenner meg ikke igjen. Det betyr vel bare at du tilhører de 10% og ikke de 90%? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Det betyr vel bare at du tilhører de 10% og ikke de 90%? Tilhørte Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.