Jump to content

Redningsvest - påbud må fjernes .


Hvalen

Recommended Posts

Venter forøvrig på de første oppslagene i avisene der personer har omkommet med vest på fordi den automatiske vesten ikke har fungert. 

 

 

Det er bare å google "Lifejacket failed", så får du nok lesestoff.

Har sett det sjøl ved test av tokammer vester at et kammer ikke har løst seg ut.

Link to post
Share on other sites

Mouche:

Her har du de etterlyste bobbinene:

Rimeligste versjon:

https://www.maritim.no/7oc-uml-bobbin#.V4Jz7DVvI6s

https://www.maritim.no/7oc-halkey-roberts-bobbin#.V4J00jVvI6s

 

Litt dyrere fra Baltic, men med den fordel at pakningen er forseglet slik at de kan ligge i båten uten å ta til seg fukt:

https://www.maritim.no/baltic-bobbin-halkey-roberts#.V4J13TVvI6s

https://www.maritim.no/baltic-bobbin-united-molders#.V4J2DTVvI6s

 

Vi har laget en beskrivelse av hvordan man selv kan skifte patron:
https://havna.maritim.no/2016/06/24/ta-service-pa-egen-redningsvest/

 

I tillegg tilbyr Maritim butikkene å gjøre servicen helt gratis, bortsett fra trykkprøving som tar såpass med tid at vi må beregne litt for jobben.

 

 

Om noen skulle være i tvil om hva undertegnede mener om vestpåbudet, så kan dere lese artikkelen i Båtliv. At Redningsselskapet aktivt promoterer lovpåbud og deretter gjør butikk av det er ikke greit, her seiler de under falskt flagg.

Dersom man dukker ned i materien så dør det knapt noen mens de kjører båt på vanlig og normal måte. På en fin sommerdag innaskjærs bør man kunne nyte sola med bar overkropp uten å være lovbryter.

 

At menn over 50 er overrepresentert er kanskje logisk. Mange som er ute på sjøen i den kalde årstiden er menn med grått hår eller ikke noe hår, som fisker eller setter garn og teiner.

 

Kanskje vi gamlinger ikke faller oftere over bord, men at vi ikke klarer å komme opp i båten igjen? Mine to sønner tar pull-ups uten å se særlig anstrengte ut, jeg tar ingen. Jeg sliter i alle fall med å klatre opp ei knøttlita badetrapp som er påmontert jolle eller skjærgårdsjeep. I tresjekta har jeg faktisk ikke trapp i det hele tatt, og det er mer risikabelt enn å være uten vest. Kanskje Redningsselskapet burde begynne å selge badetrapper og ordne med et relevant påbud om dette?

 

Ingen ønsker at noen skal dø på sjøen, men lovpåbudet treffer ikke av den enkle grunn at man ikke har kunnskap om hvorfor dødsfallene intreffer. Redningsselskapet forteller stadig om hvor mange som ikke hadde vest da de druknet, men ingenting om vest ville forhindret dødsfallet. Frem til i sommer har jeg hatt gleden av å være formann i Norges Båtbransjeforbund, og har fulgt disse prosessene fra innsiden. Det er mye synsing og lite kunnskap ute og går, og med Rednigsselskapet som pådriver er det lite som kan gjøres av andre for å stoppe en helt unødvendig lov. Når det er sagt: Bruk vest når du kjører fort, når du stopper for å fiske og henger over rekka og trekker redskap, når du henger etter tærne for å få tau ut av propellen, i det hele tatt bruk huet! Og, når det er kald i vannet: Bruk flytedrakt som kan snøres igjen på ermer og ben. Test badetrappa en dag vannet er kaldt, klarer du å få den ned når du ligger i vannet, og klarer du å entre den? Jeg er snart 60 og stiv som en stokk, og har testet. Beholder medlemskapet på treningssenteret og prioriterer armhevninger heretter.
 

https://www.batliv.no/innhold/batfolk/?article_id=38087

Overskrift: En velutstyrt mann. Konas kommentar: "...så mye for den kritiske pressen...."

 

God båtsommer folkens!

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant lesing med tanke på at det er den type vest som ser ut til å dominere blant brukere av båt mindre enn 8 meter.

 

 

Ja det er det.

Men man kan kjøpe seg økt sikkerhet ved å velge en vest med hydrostatisk utløser. De feiler sjelden eller aldri, men er dyrere.

Jeg har ogå en oppblåsbar, men den har to kammere og to hydrostatiske utløsere.

Som andre har vært inne på, så bruker også jeg til daglig en seilervest. Virker bestandig, og beskytter mot fall.

Men den går også ut på dato etter ti år.

Link to post
Share on other sites

Da jeg fant ut at gebyret for å bli tatt uten påbudt vest bare er 500kr er det bsre å fortsette som før.

En flytevest er vond, varm og unødvendig å ha på seg ved rolig kjøring. Det eneste argumentet for å ha på vest innaskjærs i 2 knop til enhver tid er brann.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Mouche:

 

Her har du de etterlyste bobbinene:

 

Jo, takk for det, men det er ikke hva jeg etterlyste. Du har tidligere her på forumet sagt at du vil prøve å gjøre en jobb for at man skal kunne få disse bobinene for "noe" mindre enn en pris på 129 kroner som jo ikke oppleves som veldig billig for en slik del og uten tvil gir en betydelig fortjeneste i flere ledd. Ikke noe galt i å tjene penger, for all del, men dette er en del jeg ikke synes er egnet til det formålet siden den høye prisen helt klart utgjør en sikkerhetsrisiko siden mange nok kvier seg å for å skifte så ofte som de burde.

 

I ditt innlegg fra 07.07.10 23.02 skriver du; "Mouche " har dyttet pekefingern diskret inn i siden min og etterlyst svar på innlegget. Vi fikk ikke leverandørene med oss på tanken om "bulk-pack" kjøp av bobbiner til lave priser.

Men, det er fint med en påminnelse, jeg skal gjenoppfriske saken hos våre leverandører og se om de er lettere å påvirke nå som markedet er litt mindre opphetet.

 

Dette har jeg faktisk også purret på ved flere senere anledninger, dog uten respons, men håper jo at du fortsatt jobber med saken?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche: Bulk Pack er fortsatt et tema internt hos,det er litt forskjellige meninger om det er et fornuftig valg m.h.t. ansvaret vi har for å levere et sikkert og trygt produkt. I første omgang har vi tatt inn 7-OC (vår egen merkevare) til lavere pris enn de mer kjente merkevarene. Ideelt sett skulle vi fått til å levere enda litt billigere i en vanntett forpakning med trykket instruksjon bakpå. Jeg følger opp etter sommeren når vi er i gang med leverandørforandlingene for neste sesong.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Men de slutter vel ikke å virke? Sånn forresten; får man bot ved bruk av vest som har gått ut på dato?

 

Nei selvfølgelig slutter de ikke å virke.

Men en tenkende person bør vurdere om den bør kasseres.

Spørsmål 2 er så vrøvlete at det velger jeg å se bort fra.

Link to post
Share on other sites

Nei selvfølgelig slutter de ikke å virke.

Men en tenkende person bør vurdere om den bør kasseres.

Spørsmål 2 er så vrøvlete at det velger jeg å se bort fra.

 

Tja, ikke vet jeg hvilken verdi det har om politiet foretar en kontroll og finner at alle ombord har flyteplagg på seg hvis de alle er ubrukelige og f.eks. automatvesten mangler patron, er revnet eller tilsvarende for det er vel reel sikkerhet vi snakker om her? En bil som ikke har gjennomført en EU-kontroll blir avskiltet, trolig av en god grunn så hvorfor ikke også denne type kontrollregime på flyteplagg når de først er påbudt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Får håpe vestpåbudet kommer opp til evaluering snart og revidert. Jeg bruker gladelig vest og dødmannsknapp i jolla i 20 knop men synes det er trist i tresnekka. Ekstra trist er det at min egen vurdering gjør meg til kriminell når jeg vil ha rett stemning i fire- fem knop.

Link to post
Share on other sites

 RS fremstår nå som en organisasjon som kun jobber for at de selv skal få minst mulig å gjøre og enklest mulig arbeidsvilkår ved å innføre flere og flere krav og pålegg. Det er ikke det alle de tusenvis av medlemmer ønsker. Tror jeg.

 

 

 

KK

 

Så du mener RS burde jobbe for høyere alkoholgrense, dårligere båter og redningsvester laget av bly slik at de fikk mer å gjøre.....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så du mener RS burde jobbe for høyere alkoholgrense, dårligere båter og redningsvester laget av bly slik at de fikk mer å gjøre.....

 

Er nok mange RS medlemmer som kun er med for å snylte på billige medlemstjenester og i mindre grad bryr seg om livreddende arbeid. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dykker for å få tau ut av propellen når du ligger trygt fortøyd, påfyll av diesel, starthjelp pga tomme batterier osv. 

 

Bare å ringe. Eller kanskje fikse det selv i stedet. Sitter ikke på oversikten men etter hva jeg har skjønt er det vel såkalte "serviceoppdrag" som utgjør mesteparten av aktiviteten til RS?

Link to post
Share on other sites

Men er det å snylte?

De fleste medlemmene betaler sin kontingent med tanke på sikkerhet og bruker sjelden eller aldri tjenestene. Så at noen medlemmer med den rette holdningen da ikke snylter mens en som trengte hjelp skal kalles snylter synes jeg blir helt feil. Har noe med holdninger til folk det også.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Enig med lurvetass. Redningsselskapet legger opp til at folk skal kunne benytte seg av deres tjenester når de har klart å rote det til for seg selv, også når det ikke er kritisk med tanke på sikkerheten. At enkelte da ender opp med å forårsake større kostnader enn det de betaler for medlemskapet gjør dem ikke til snyltere. Dette er ganske sammenlignbart med det å kjøpe en forsikring. De fleste betaler en del penger i forsikring uten å få noe igjen, mens noen få får utbetalt store beløp for å dekke skader som det strengt tatt ofte hadde vært mulig å unngå. Er dette også snyltere? I så fall er jo hele poenget med en slik ordning at man skal betale et fast beløp for retten til å kunne "snylte" når man trenger det. De største "snylterne" er dog forsikringsselskapene selv, som helt bevisst setter premien høyere enn forventet utbetaling slik at de kan forsyne seg av mellomlegget. Jeg personlig har en litt annen oppfatning av hva det vil si å snylte.

Link to post
Share on other sites

RS er en merkelig organisasjon. På den ene siden er de en kommersiell organisasjon som tjener penger på bl.a. salg av flytevester. (derfor stinker det litt av deres rolle som pådriver i vestpåbudet) På den annen side er de en "NAF veihelp" på sjøen. Tau i propellen? Ring RS. For det tredje brukes de til redningsaksjoner eller SAR. Den delen av RS jeg har størst problemer med er "pekefinger - uthenger RS" som uttaler seg i media etter en redningsaksjon - sikkert fordi de ser på det som gratis reklame. Jeg mener det er uheldig at de blander så mange roller, og spesielt uheldig at man risikerer å bli uthengt i media om man ber om hjelp i en nødsituasjon. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som dere selv skriver så har folk ulik oppfatning av hva det vil si å snylte.

 

Er man medlem i RS kun for å få tilgang til billige serviceoppdrag fra ei RS skøyte, som vi vet koster langt mer enn x årsmedlemskap (mener å ha lest ett tall på 6000,- i timen), og overhodet ikke har noen intensjon om å støtte livreddende arbeid, kun få tilgang til billige serviceoppdrag. Ja da syns jeg det er snylting. For ett eneste serviceoppdrag må dekkes inn gjennom veldig mange års medlemskap. Medlemskap som folk har tegnet for det livreddende arbeidet RS gjør langs hele kysten, ikke for å kjøre diesel eller dykker til båt som ligger trygt fortøyd et sted på Østlandet.

 

Jeg tror helt klart det er mange som er medlem kun med tanke på å ha en billig "kløneforsikring". Jeg er ikke noen spesialist i økonomi men vi vet sånn ca kostnaden pr. time for en fullspekka RS skøyte, og vi vet hva årsavgiften er hos RS. Dette er enkel matte. Pengene går fra de som støtter RS for sitt livreddende arbeid til de som tegner medlemskap og får utført gratis/billige "serviceoppdrag", i hovedsak på Østlandet. 

----------

 

Er på alle måter for at RS skal kunne utføre serviceoppdrag, men en egenandel på feks 1500,- ville kanskje vært med på å fremme folks egen vilje og evne til å fikse opp selv før de ringer RS.

 

Såkalte "gratistjenester" blir alltid misbrukt. Har man betalt medlemskap så føler mange at det er tapte penger om de ikke har benyttet seg av RS sine tjenester, eller, som flere har påpekt her, at RS på en måte "skylder" dem noe fordi de har vært medlem i sååå mange år uten å benytte seg av de. Det er en grunnleggende feil tankemåte, som jeg ikke tror det er mulig å gjøre noe med utover å la pengene snakke, dvs ja til egenandel på serviceoppdrag. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...