Jump to content

Redningsvest - påbud må fjernes .


Hvalen

Recommended Posts

 

 Ifølge rapporten har det ikke vært mulig å påvise effekter på antall dødsulykker fra fritidsbåt etter så kort tid, men det anbefales en utvidelse av påbudet til å omfatte alle fritidsbåter.  Påbudet har ført til at flere bruker vest, noe som bidrar positivt til økt sjøsikkerhet.

 

Siden det ikke er påvist effekter, og siden så mange allerede nå bruker vest, så finner man det altså likevel naturlig å anbefale å utvide påbudet.

:rolleyes:  :lipseal:  :worry:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Man må jo bare gratulere logikken i den konklusjonen. Påbudet har ført til at flere bruker vest - derfor bør det utvides. Det vi ikke kan si noe om, er om det hjelper på ulykkesstatistikken....

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Har sagt det før og sier det igjen; jeg er veldig for at vesten skal på når det er utrygge forhold, man er alene i båten og også ved høyere fart enn "kosefart" (f.eks. over 10 knop). Ellers klarer jeg ikke helt å se behovet, enten båten er under eller over 8 meter. Kan virke som overformynderiet får sjansen til å slå til igjen her :headbang:

 

Ser det helt klart for meg; en gjeng med byråkrater som smiler forsiktig (og samtidig med en viktig og til dels hoven mine) godt plassert i vesten de har fått utdelt (sponset av Redningsselskapet) samtidig som de ser påtatt interessert rundt seg mens de er på befaring ombord i en eller annen større Princess og sjekker ut at behovet for vest er til stede i indre Oslofjord. De færreste har hatt noe annet med sjøen å gjøre enn da de så "Baywatch" på 90-tallet og har som byråkrater flest særdeles lite innsikt i det de er satt til å forvalte. Gleder meg nesten til å se bildene fra pressereportasjene som viser at det jeg så for meg stemte :giggle: På en prikk!

 

Jeg bruker alltid vest når jeg freser rundt med jolla, men å ta på meg vesten ombord i seilbåten min på nærmere 45 fot en rolig sommerdag der vi er en gjeng som siger rolig avgårde i et par knops fart i solsteiken kommer ikke til å skje, påbud eller ikke. Punktum.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som er så gale her er jo at det ikke finnes krefter til å håndheve påbudet.

 

Det vises økt bruk av redningsvest nå - antakeligvis fordi folk ønsker å slippe unna bot, og ønsker å være fornuftige - men når et par sesonger har gått og man ser at de som seiler uten vest ikke får noen reaksjon, da vil jeg tro bruken vil gå kraftig ned.

 

Lager man lover folket ikke forstår og som man ikke klarer å håndheve - så begynner kanskje folk å tro at flere av lovene er ufornuftige.

Når demingen brister..

 

Jeg bruker alltid vest i båten pga helsa da jeg vil få god bruk for den om jeg faller overbord, men voksne, friske mennesker må jo kunne få lov til å bedømme dette selv. Slik det alltid har vært.

Link to post
Share on other sites

skal snart forflytte meg til et område i landet hvor det ikke har vært Politi eller annen ordensmakt siden en drukningsulykke i 1983, så hvem står for kontrollen i slike utkantstrøk ?

Og med så glissent med båttrafikk så vil man oppdage både kystvakt og politi på flere nautiske mil- så da kan vel vesten taes på for syns skyld om det skulle vise seg at de faktisk er ute på sjøen. Men har ikke tro på økte bevilgninger til havnepoliti, så dette blir en utvidelse an dette tulleforbudet som ingen kontrollerer.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Liker dårlig når noen få stempler båtfolk som lovstridige drittunger som må ha politiet som barnevakt på sjøen for å følge de lover og regler som gjelder.

 

Båtfolk flest følger de regler som gjelder. Ikke prøv å gjøre dette til en sak om å få mer politi og oppsyn på sjøen, det trenger vi ikke.

 

Allerede sist sommer var det ingen tvil om at langt flere i småbåter hadde vesten på.

--------------

 

Noen utskudd er det alltid, men ikke la de ødelegge for oss alle og ikke la de få utskuddene bestemme at det skal være mer kontroll på sjøen fordi de selv ikke klarer å følge de lover og regler som gjelder uten barnevakt. 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke å stemple båtfolk - det gjelder folk generelt.

Hvordan tror du det hadde gått på motorveien uten trusselen om politi?

 

Å kalle dem drittunger kom fra deg, ikke fra meg.

 

 

Det vil alltids være folk som følger lover - men ikke kom å si at storparten av befolkningen aldri bryter regler de ikke liker der og da..

Det blir bare en tullballdiskusjon om du ikke kan innrømme det. Ta fartsgrenser som eksempel. Båtfolk kjører også bil.

 

Det gjelder ikke å få mer oppsyn på sjøen, men å få regler som blir fulgt uten oppsyn - og da må de være fornuftige.

 

Men en positiv ting jeg la merke til da jeg var utpå en dag, var at flesteparten av ungdommene brukte vest og holdt moderat fart inne i vågen. Slik var det ikke før, og det tror jeg er pga de har lært at det er lurt - ikke at de blir påtvunget noe.

I dag kom tilogmed en gruppe med 5 vannscootere samlet innover i et par knops fart, så man har ikke helt mistet troen.

 

Det du kaller utskudd kaller jeg flesteparten. Da solen tok godt her en dag, var det veldig få vester å se.. Det var meg, ungdommen og seilfolket følte jeg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Folk flest, på land og på vann, følger hundrevis av lover og regler hver dag, hver time, hvert minutt, uten å mukke ett sekund. Uten å trenge politi som barnevakt for å gjøre det. 

 

Noen få gjør det ikke. Noen få er til og med i mot å følge reglene med mindre de får barnevakt. De om det. Folk flest vil ikke ha det sånn. 

 

Men kanskje det viktigste, ikke prøv å gjøre folk flest til potensielle forbrytere ved å si at det bryter ut anarki og kaos om vi ikke har barnevakt overalt hvor vi ferdes. Noen trenger barnevakt hele tiden, de fleste trenger det ikke og vil heller ikke ha det. 

Link to post
Share on other sites

Flytemiddelpåbud er OK (uansett "størrelse) (ha-ha-ha) men gi fn i polithåndheving bøter og faenskap. Innfør Janne Karlsons smilekurs i stedet ig oppfordre "whoever it night be" til å bruke vest. De som gir FN. gir fn uansett.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Pinkvin: Å ikke bruke vest kan knapt kalles anarki og kaos... Ting blir satt på spissen.. ok.

 

Du unngikk elegant å kommentere fartsgrense-eksempelet mitt, fordi der vet du at de fleste synder..

Ofte pga. fartsgrensene oppleves urimelige.. Riktig eller ikke.

Å si at de følger de andre reglene er akkurat mitt poeng.. Om lovene føles fornuftige så blir de fulgt - og ofte trenger man ikke lover i det hele tatt for at folk skal oppføre seg.. Heldigvis.

Man skal jo bare et par poster opp her for å se et eksempel på en (som jeg anser for å være fornuftig etter det jeg har lest fra ham) skrive at han aldri ville bruke vest om ikke situasjonen tilsa at han burde det. Det er mange fornuftige folk som sier det. De opplever loven som ufornuftig, så de velger å ikke forholde seg til den... Tror du andre vil bli påvirket av dette? Jeg gjør.

Det er ikke anarki, det er menneskets natur. Misunnelse ovenfor de som nyter sola i bar overkropp, mens de selv sitter med flyteutstyr på. Misunnelsen ligger i oss fra vi er barn - vi lærer bare at det ikke er en god egenskap å ha, så vi prøver å skjule den. Noen bedre enn andre. Det er ikke anarki.

 

 

Å måtte ha en lov for å gjøre det som er fornuftig taler jo ikke bra for at folk er fornuftige. Da er man fornuftig under tvang.

Om vestbruken har gått opp etter man blir truet med bøter, så vil det si at de fleste båtfolk egentlig aldri har vært fornuftige, ikke sant?

Rart hvordan data kan snus til å promotere ens eget syn så lenge man er snever nok. Ok, den setningen angrer jeg på, men jeg skal ikke slette den. Kommer til å irritere meg lenge. Gjør litt godt.

 

 

Jeg er enig med deg; de fleste trenger ikke barnevakt - men jeg legger også til at de fleste ikke trenger et påbud for å gjøre det som er fornuftig. Jeg tror nemlig de fleste folk stort sett er fornuftige.

Se på sykkelhjelmbruken etter kampanjene som ble kjørt... holdningsendring - ikke tvang, er løsningen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

For å gjøre det helt klart: Jeg er for å bruke vest på sjøen. Redningsvestene i dag er beskjedne i størrelse, og mange er faktisk forholdsvis behagelige å bruke. Og at de utgjør en sikkerhet er vel udiskutabelt.
Når det er sagt så er det påbudet jeg ikke aksepterer. Dette er noe som man fint kan bedømme selv, når det er nødvendig med vest eller ikke. Og grensen på 8 meter gjør påbudet fullstendig hodeløst. Da er altså båten helt ufarlig mens en båt på 7,99 detter man kanskje ut fra. Vel, skal ikke utbrodere dette mer.
Selv kommer jeg til å praktisere som før. I min 14 fots River som går i 25 knop bruker jeg vest og dødmannsknapp (det har jeg alltid gjort), mens i min 24 fots Mørebas blir praksisen som følger: Ingen vest inne i båten, kalesjen oppe eller nede. Vesten ligger imidlertid lett tilgjengelig.
(Las en utfyllende kommentar til regelverket en gang som slo fast at kalesje ikke var å regne som innelukket, så derfor må vest brukes).
Så var det den såkalte evalueringen. Dette er da vel ikke noen evaluering. Dette kunne man da ha skrevet før påbudet trådte i kraft. Ikke imponerende, og veldig logisk.
Tror det ikke men håper dette idiotiske påbudet forsvinner en dag. La båtfolket få lov å bestemme selv når de skal ta på vesten. De fleste er fornuftige mennesker.


 

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Er det noen som virkelig har opplevd at PATRONENE ikke har holdt i mer enn to år? At man må bytte bobinene hvert annet år er så, men at patronene har lekket ut uten at mekanismen har blitt utløst har jeg for egen del aldri opplevd, hørt eller sett.

Forørig venter jeg fortsatt på at Maritime her på forumet skal komme tilbake med informasjon om de har klart å skaffe slike bobiner for salg enkeltvis uten patron da disse settene koster omtrent like mye som en ny vest på tilbud!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forørig venter jeg fortsatt på at Maritime her på forumet skal komme tilbake med informasjon om de har klart å skaffe slike bobiner for salg enkeltvis uten patron da disse settene koster omtrent like mye som en ny vest på tilbud!

Det er nok ganske bevisst fra forhandler sin side. Tenk deg selv hvor behagelig det er å kunne selge nye vester til samme familie annenhvert år.

Da far føler seg litt usikker på hva han trenger for å serve vestene når det blir ett tema på starten av sesongen, mor mener at det tryggeste er å skifte hele greia, og ikke minst 14 åringen synes det er stas å alltid ha "siste skrik" når det gjelder alskens klesplagg.

 

At RS og andre skriker etter påbud i tillegg, gjør jo bare at de gnir seg ekstra godt i hendene.

 

 

Vi bruker konvensjonelle flytevester når vi går med båten, men har en oppblåsbar en som brukes av den som er på dekk ved fortøyning o.l

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har veid noen hundre slike patroner i forbindelse med brannsystemer på Frigg. Det var ikke ofte, men noen ganger, at vi måtte skifte patroner som ikke holdt mål.

 

Selv har vi to 'blåsevester' om bord Hulda. Jeg bruker en vanlig gammeldags som er utstyrt med hempe for å koble på sikkerhetsline. Admiralen bruker sin oppblåsbare. Når de går ut på dato, blir de ikke erstattet. Ser rett og slett ikke vitsen med designet. Finner en vanlig vest mer behagelig, dessuten beskytter den ribbena mine når jeg raster rundt her og der.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som virkelig har opplevd at PATRONENE ikke har holdt i mer enn to år?

 

 

Forørig venter jeg fortsatt på at Maritime her på forumet skal komme tilbake med informasjon om de har klart å skaffe slike bobiner for salg enkeltvis uten patron

Har opplevet at CO2 patroner til luftpistol har tømt seg når de har ligget ubrukt, men tok nok mer enn 2 år.

 

Min lokal Watski-forhandler selger bobin løst og i 'kit' med CO2 patron.

 

Venter forøvrig på de første oppslagene i avisene der personer har omkommet med vest på fordi den automatiske vesten ikke har fungert. Skal bli interessant å se om det skaper ny debatt om bruk av flyteplagg og falsk trygghet med automatiske vester.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har veid noen hundre slike patroner i forbindelse med brannsystemer på Frigg. Det var ikke ofte, men noen ganger, at vi måtte skifte patroner som ikke holdt mål.

 

 

 

Ikke holder mål som i at de (co2 patronene) har mistet noe av sin vekt grunnet luften er lekket ut?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...