Jump to content

OpenCPN - utvikles nå også for installasjon på Android enheter


Seastar

Recommended Posts

Kommer OpenCPN appen for Android med ny videreutviklet versjon i nærmeste fremtid?

 

Svar fra Dave Register, sjefsutvikleren av OpenCPN-prosjektet:

 

Hello, thanks for asking.
OCPN 5.6.0 for Android is in process, expect Release in 3-4 weeks.
Thanks
Dave

 

:santa:

God Jul til alle!

Seastar:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Svart (redigert)

Hei

Android brukere, - husk å oppdatere til ny plug-in for o-charts , som gjøres fra internt i appen!

 

Her er flere opplysninger, som jeg tidligere la inn i den etablerte tråden som omhandler "OpenCPN for PC":

 

https://baatplassen.no/i/topic/115586-opencpn-gratis-kartplotterprogramvare/?do=findComment&comment=2348834

 

Lykke til med de gode forbedringene av funksjonene vedrørende o-charts kartene i praktisk bruk!

 

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Husk å sjekke om det er oppdateringer til de forskjellige plugins dere bruker,

Gå inn på valget "utvidelser" i opencpn programmet eller i appen og søk etter oppdateringer i Master katalogen.....!

 

Den nye o-charts plug in har kommet med små rettelser fra den var utgitt, og er nå per 16. mars, i versjon 1.0.5.0, der det spesielt er korrigert en feil, som angår brukere av Android Appen av OpenCPN.

 

OBS! Viktig:

Les og følg alltid manualen vedr installasjon og bruk av den nye o-chart plugin, spesielt om deres eksisterende kartpakke fortsatt er innenfor 1 års gyldighet for gratis oppdateringer!

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/new-o-charts-plug-in-oesenc-oernc-pi-retired-261661.html

 

Ved nykjøp av kartpakker vil den nye plugin lagre de nye kartene i et nytt format, som gjør kartene bl.a. raskere å arbeide med!

NB!

Men den største fordelen og forandringen med den nye o-charts plugin er jo at man kan oppdatere kartene sine fremover, fra en funksjon internt i plug in!

 

Dette blir da raskt og effektivt siden det bare blir KUN de nye forandringene som til enhver tid blir lastet ned og automatisk oppdaterer kartpakken.

 

Lykke til:thumbsup:

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her i tråden for OpenCPN versjonen for Android enheter, vil jeg gjøre oppmerksom på at det er kommet en ny versjon med forbedringer og tilpasninger, for de som bruker mobiltelefon og nettbrett med Android OS

 

Det er også et egen support forum for android versjonen (betalversjonen av Dave Register), og som krever innlogging som bruker av denne originale utviklede versjonen av Dave Register:

 

https://bigdumboat.com/aocpn/forum/index.php

 

 

 

Ellers:

Se forøvring den samme opplysningen om ny versjon i tråden for OpenCPN versjonen for datamaskin (PC) :

 

https://baatplassen.no/i/topic/115586-opencpn-gratis-kartplotterprogramvare/?do=findComment&comment=2357371

 

Lykke til:sailing:

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei igjen

Da har Android versjonen av OpenCPN kommet i ny versjon, med mange forbedringer!

 

Smidig og rask på kartene o.l. er ting som gleder meg!

 

Kopiert inn fra Android-Forumet, der Dave nå kom med denne info:

 

25 minutes ago
Hello all OpenCPN for Android users.

OpenCPN for Android Version 5.8.4[100] is now released to General Download at the Google Playstore.


Release notes
1.  General update synchronizing OpenCPN for Android to OpenCPN 5.8.4 on all other platforms.

2.  Several new Features added, including a "Send to..." function allowing convenient sharing of Waypoints, Routes, and Tracks between participating OpenCPN devices.

3.  Improved usability and performance across all device types.

4.  Full compliance with Google Android release policies, including updated data protection and privacy requirements.

Thanks for your support.

Dave
 
Lykke til alle sammen og God Sommer!:sailing::thumbsup:
Seastar
Link to post
Share on other sites

Finnes det noe sted på nett noe lettfattelig dokumentasjon på hvordan man kommer i gang med OpenCPN med kart?  (Jeg antar at all informasjon jeg trenger er tilgjengelig i denne tråden og i andre tråder, men jeg er ikke helt klar for å bla meg gjennom mange årganger med diskusjon for å finne det jeg trenger).

 

Jeg ønsker å ha OpenCPN både på laptop (Archlinux) og telefon (Android), kanskje etterhvert på en dedikert enhet (f.eks. raspi med touchscreen tilkoblet eller android-pad).

 

Jeg prøvde så vidt OpenCPN for en god del år siden, men da var alt bare "svart" - kart måtte man få tak i på egen hånd, og det var ikke noe særlig dokumentasjon på hvordan man gikk frem, hva man skulle lete etter og hvor man skulle putte det inn.  Dengangda var det tilsynelatende bare én måte å få løst kartproblematikken på, og det var å finne tak i råfiler gjennom torrent, dermed var det også lite med offentlig tilgjengelig informasjon om hvordan man gikk frem.

 

Jeg er ikke helt fremmed for tanken på å betale for kartgrunnlag, men straks det er snakk om å måtte sloss med DRM-helvete (slik jeg skjønner fra noen av de få innleggene jeg har lest), så har jeg en meget sterk preferanse for å få tak i kartdata på "alternative" måter.

Link to post
Share on other sites

tobixen....

 

Ja, heldigvis så går verden fremover, ihvertfall når det gjelder teknologi og programvare.

 

Siste versjon, 5.8.4 er nettopp utgitt på Playstore, OpenCPN av David Register!

 

Gjør deg kjent med den og du laster ned de kartene som er tilgjengelige og som du ønsker direkte inn i appen......, som f.eks de beste kartene som er å få tak i for f.eks norskekysten, som leveres for en billig penge fra:

 

https://o-charts.org/shop/en/8-oesenc

 

Les om kartene  og orienter deg godt på denne siden , så burde det ikke være noen problemer med å få gode kart og hyppige oppdateringer av kartene!

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx

 

 

Programmet for PC og de forskjellige OS finner du på :

 

https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloads.html

 

Dagens versjon er 5.8.2. , men det ventes "i hvert øyeblikk" en ny serviceutgivelse for PC utgaven som da også vil bli

OpenCPN versjon 5.8.4

 

Lykke til,

dette er ikke noe problem med dagens muligheter, men jeg vil anbefale alle å sette seg inn i virkemåten og ikke minst lese bruksanvisninger, for da får man max ut av dette gode hjelpemiddel!

 

Seastar:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg så litt på dette.  OpenCPN lar seg lett installere både på Archlinux (kan velge mellom 5.8.2 og "git version") og android, men kartene er fortsatt en bøyg.

 

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:charts:chart_sources inneholder en del hint, det finnes en del frie kart (og det blir forhåpentligvis stadig mer).  De norske kartene er vel frigitt nå?

 

o-charts er betalingsbasert og DRM-basert, OpenCPN er fri programvare.  DRM og fri programvareer som olje og vann, i utgangspunktet lar det seg ikke kombinere. Jeg har ikke sett så mye på hvordan akkurat OpenCPN/o-charts-kombo'en virker, jeg antar at man må installere en binærblobb som en ekstra "modul" til OpenCPN som kan gjøre akkurat denne jobben.  Uansett.  Når man betaler penger for noe, så forventer jeg at det er "pay and play".  Da blir jeg ikke særlig imponert når det står ting som dette i nettbutikken:

 

> To get the download link you need to follow some extra steps after ordering your charts. Please, read the manuals before purchasing.

 

Mon tro om jeg ikke kommer til å blåse bort noen penger til Navionics igjen for oppdatert kartpakke over Middelhavet.  Jeg skulle i utgangspunktet mye heller ha brukt penger på kart til OpenCPN, men å måtte bruke tid og krefter for å få noe DRM-opplegg til å fungere, det ... gidder jeg rett og slett ikke.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 15.6.2023 at 18.33:

Jeg skulle i utgangspunktet mye heller ha brukt penger på kart til OpenCPN, men å måtte bruke tid og krefter for å få noe DRM-opplegg til å fungere, det ... gidder jeg rett og slett ikke.

 

Jeg er ikke ute etter noen diskusjon, men bare sånn for ordens skyld, tobixen, - det er heldigvis sånn at alle får velge hva som passer dem i valg av utstyr og leverandører av kart!:thumbsup:

 

Men jeg kan ikke være enig i din uttalelse over her,

for slik jeg oppfatter den store hop av brukere av OpenCPN og proffe kart fra o-charts, så har de ikke problemer verken på Android-appen eller på PC versjonen med å få kartene levert av o-charts til å virke helt topp, og med jevnlige gode kartoppdateringer.

 

Nå har vi i tillegg nettopp fått nye videreutviklede OpenCPN-versjoner, og som fungerer helt topp, etter min egen erfaring!

 

Det jeg derimot har oppdaget og innsett over tid, er viktigheten av at brukeren selv setter seg godt inn i eget behov og tester ut det kartprogrammet man har valgt, ved å lese bruksanvisningene og eventuelle anbefalinger av brukere på div. opencpn tråder / forum!

 

Med litt innsats så er det ikke noen eventuelle "problem" , som ikke enkelt kan løses.........!

 

Fortsatt lykke til med dine valg!:sailing:

God sommer!:yesnod::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Seastar said:

Jeg er ikke ute etter noen diskusjon, men bare sånn for ordens skyld, tobixen,

Og jeg er heller ikke ute etter å være surmaget og negativ, selv om det kanskje kan oppfattes slik.  Jeg antar også at åsaken til at o-charts har DRM-mekanismer på plass er krav fra kartdataleverandørene, og ikke noe o-charts selv har funnet på - men allikevel, det burde være mulig med litt bedre skreddersøm.  Det er mulig det er enklere enn hva jeg forestiller meg, men allikevel - det burde ikke være nødvendig å "lese dokumentasjonen" for å komme seg i gang med å bruke noe programvare og laste ned data.

 

Raymarine-systemet jeg har suger lut, og jeg har ingen muligheter til å selv forbedre systemet.  Jeg er usikker på om kartabonnementet fra Navionics inkluderer mulighet til å laste opp nye kartdata til Raymarine-systemet, men det har jeg ikke fått til å virke.  Jeg seiler heller med hunngamle kart på plotteren enn å bruke mer penger på et så elendig system.

 

OpenCPN har jeg ikke prøvd skikkelig enda, men der har jeg om ikke annet en teoretisk mulighet til å selv fikse de største irritasjonsmomentene - eller eventuelt donere penger til hovedutvikler eller noen andre som kan fikse det for meg.  Jeg er villig til å sluke noen kameler for å få byttet ut Raymarine-systemet, men akkurat nå har jeg hverken tid eller penger til å foreta en større utbytting nå.

 

Navionics Boating App som jeg har på mobilen er ikke særlig bra - men duger til en viss grad.  Jeg antar at det er noe slags form for DRM på plass der også, og jeg hadde en ganske så negativ erfaring med at app'en plutselig tvang meg til å logge inn (noe som tar tid, særlig når man ikke aner hvilket passord man har brukt) akkurat mens jeg trengte navigasjonsinformasjonen mest.  Det koster også mye med "kartabonnement", men det er i det minste "pay and play", og ikke "read the manual, pay and pray".

 

Jeg har fortsatt ikke kjøpt kartabonnement fra navionics og har dermed foten på gløtt for å revurdere o-charts - men det blir jo uansett vesentlig dyrere enn navionics, ettersom jeg med navionics kjøper en pakke "Middelhavet og Svartehavet" i stedet for å kjøpe kartpakker for hvert land vi stikker innom.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Det var et godt svar, tobixen!

 

Jeg forstår hva du mener....., og med din innsikt så hadde sikkert utvikler- /og test- teamene for denne opensource-programvaren lyttet på dine forslag......!

Jeg kjenner flere av de som er aktivt med i utviklingen, og beta-testingen, og der er Hubert hos o-charts en sentral mann!

En knakande kjekk kar, som gjerne hjelper til hvis det skulle være noe!:sailing::thumbsup:

Ha en fin sommer!

 

Da går jeg i feriemodus:yesnod::thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 15.6.2023 at 17.00:

Jeg ønsker å ha OpenCPN både på laptop (Archlinux) og telefon (Android), kanskje etterhvert på en dedikert enhet (f.eks. raspi med touchscreen tilkoblet eller android-pad).

Jeg er ikke helt fremmed for tanken på å betale for kartgrunnlag, men

Skal du ha kartene på mer enn 2 TO pc`r kjøp en dongle  og ha den ene lisensen på den, så er det bare å putte den inn i hva som helst.

mener nå at o-charts  kart er nesten gratis. Hven andre leverer HELE Norge for 21€ GRATIS oppdatering  hver uke i et år? og de virker etter det og.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Roger jo said:

mener nå at o-charts  kart er nesten gratis. Hven andre leverer HELE Norge for 21€ GRATIS oppdatering  hver uke i et år? og de virker etter det og.

 

Det er et vektig argument for å vurdere o-charts når jeg en gang kommer tilbake til Norge.  Men norske sjøkart kan vel nå hentes gratis og fritt rett fra kilden, eller har jeg misforstått noe?

Link to post
Share on other sites

Jeg har installert o-chart på PC og Android.  Litt uheldig at det ikke er dongleløsning for Android, så den er låst til en bestemt telefon. Kartinstallasjonen var også litt plundrete på telefonen, måtte inn i noen ganske rotete menyer, og  laste ned en plug-in først. 

 

Etter litt mer plundring får jeg nå også inn båtens instrumenter via bluetooth. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...