Jump to content

OpenCPN - utvikles nå også for installasjon på Android enheter


Seastar

Recommended Posts

Hei igjen

Dave har lagt ut en ny versjon av OpenCPN appen for Android idag, så en liten påminnelse til de som ikke bruker navigasjonsbrettet sitt til daglig.

De som har kjøpt appen får jo automatisk oppdateringene så snart dingsen er påskrudd og har Internettforbindelse,

 

Hello all users...

I have today started the rollout of OpenCPN for Android Version 1.0.26.
The update should be available to all users worldwide within 24 hours.

OpenCPN for Android Version 1.0.26 Changelog

1.  Correct occasional GPS position error on certain Android 7+ devices
2.  Update NOAA GRIB file download URLs.
3.  Improve GRIB wind barb rendering on high density displays.
4.  Correct error in "Show AIS target real size".
5.  Update Chart Downloader link for USACE iENC chart catalogs.

We hope you enjoy the update, and look forward to your continued feedback.

Thanks
Dave

 

Ha en riktig god sommer alle sammen!

Seastar

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Sjefen for utviklingsteamet av OpenCPN, Dave Register (Cruisersforum-medlem "bdbcat"), har idag gitt ut ny versjon

av OpenCPN for Android:thumbsup:

 

Kopi av utgivelses-notatet:

Hello all users...

I have today started the rollout of OpenCPN for Android Version 5.0.0.
The update should be available to all users worldwide within 24 hours.

OpenCPN for Android Version 5.0.0 Upgrades

1.  Add new User Interface compatible with OpenCPN Desktop application.
2.  Add MBTiles support.
3.  Improved performance on all platforms.

We hope you enjoy the update, and look forward to your continued feedback.

Thanks
Dave

 

Alle som har kjøpt denne appen tidligere vil jo få den nye versjonen automatisk fra Google Play, og jeg fikk den tidlig i dag.....!

Den har nå bl.a. fått den samme brukerinterface som versjon 5.0.0 for PC, - i tillegg til mange forbedringer ellers!

 

Lykke til gamle som nye brukere!

 

Ship o'hoy:sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

Det har vært jobbet godt med å rette div bugs og ikke minst forbedringer som gjør seg gjeldende i mindre eller større grad på de forskjellige "eldre" utgaver av Android og spesielt også på de aller nyeste versjonene av Android.

 

 

Jeg har deltatt innimellom, blant mange andre, for å BETA-teste i utviklingen frem mot dagens nye ferske utgivelse fra Dave:

 

Hello all OpenCPN for Android users...

I have today begun the release of OpenCPN for Android Version 5.0.4 to the Google Playstore.

This release contains many improvements, small and large, including:

1. Implement full support for native 64 bit Android devices
2. Correct several outstanding bugs as reported online
3. Include many small improvements in UI responsiveness and performance

The worldwide rollout of this new version will be available over the next day or so.  You may update your device by visiting the Google Playstore  listing:

https://play.google.com/store/apps/detai...pn.opencpn


I look forward to your feedback.

Thanks for your continued support.
Dave

 

OBS!

Alle som har kjøpt denne appen tidligere vil automatisk få denne siste versjon installert fra PlayButikk i aller nærmeste tid!

 

Lykke til alle sammen:thumbsup:

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

Siden utgivelsen av 5.0.4 versjonen, så kom det en versjon 5.0.6 sist lørdag, med disse forbedringene:

Updates:
1.  Correct fault on Google Maps access.
2.  Correct fault on AIS target list display, 64 bit devices only.
3.  Improve overall chart zoom response when scale change effected.
4.  Correct GRIB current arrow rendering.
5.  Re-implement external USB Mouse recognition and response.
6.  Add ability to show Zoom buttons on canvas control toolbar.
7.  Correct data alignment fault on processing of some ENC cells.
 

Jeg er på "cruise" med hurtigruten og benytter anledningen til å teste ut div navigasjonshjelpemidler på nettbrett, pc og android smarttelefoner.......!

Jeg fikk rapportert til Dave med en gang at denne nye versjonen ikke ville starte opp i det hele tett på min tlf med android 9, etter installasjonen.

På grunnlag av tekn info og logger som jeg la ved fikk Dave fort tak på problemet som kun var relatert til enkelte typer telefoner med android 9, slik at etter noen timer ble dette korrigert i det som nå er gjeldene offisielle versjon på Playbutikk :

 

OpenCPN for Android Version 5.0.7

Updates:
1.  Correct startup fault on some Android 9 devices.

The worldwide rollout of this new version will be available over the next day or so.  You may update your device by visiting the Google Playstore  listing:

https://play.google.com/store/apps/detai...pn.opencpn


I look forward to your feedback.

Thanks for your continued support.
Dave

 

.....og i de videre tester, under virkelige forhold langs kysten, så virker denne siste versjonen av OpenCPN helt upåklagelig med nøyaktighet og stabil drift!

 

Lykke til alle sammen:sailing:

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Svart (redigert)

Hei igjen og med ønske om en God båtsesong:sailing:

 

Siste versjon av OpenCPN for Android, som kan lastes ned fra Playstore, er versjon 5.0.8

 

Den har fungert meget bra siden den ble utgitt 20. november 2019, og går som en drøm også på mitt nye Samsung nettbrett med versjon 10 av Android.

 

Med tilhørende helt topp og oppdaterte kart fra o-chart, med dekning over f.eks hele norskekysten til en rimelig penge, så er dette et meget bra navigasjonshjelpemiddel, som jeg har både på min smarttelefon og på nettbrett!

 

Kopierer ruter, waypoints og tracks mellom enhetene til og fra min hovednavigasjonsenhet ombord, som er en Windows 10-laptop med 17 '' skjerm

 

Ha en fin sommer alle sammen!

Skip o' hoi:flag_bp:

Seastar

 

NB!

Minner også om denne tråden 

 

https://baatplassen.no/i/topic/115586-opencpn-gratis-kartplotterprogramvare/?do=findComment&comment=2200293

 

for OpenCPN programmet for PC, som vi nettopp har satt igang med uttesting og videreutvikling av en Betaversjon som skal gi den nye versjonen som blir hetende OpenCPN 5.2 når den blir klar for offisiell utgivelse.

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen

 

OpenCPN for Android (dagens aktuelle offisielle versjon er fortsatt 5.0.8) har fungert meget bra på mine enheter!

 

Vi har nettopp utgitt ny offisiell versjon for PC, versjon OpenCPN 5.2.0, som er blitt meget bra og stabil, vil anbefale alle å bruke den på sine datamaskiner siden den fungerer all over mye bedre enn tidligere versjon 5.0!

 

Sjefsutvikler Dave og utviklingsteamet med alle testerne holder nå på med å lage ny versjon av OpenCPN for Android basert på videreutviklingen OpenCPN for PC versjon 5.2.0.....!

 

Derfor vil det komme en helt ny versjon også for Android med det aller første.........., og for alle dere som har denne betalversjonen av opencpn-appen, så vil jo oppdateringen komme automatisk i Playbutikk!

 

Dave wrote an answer in Android-forum:

Been heavily focused on releasing new versions of OpenCPN.
But....
I have just now completed implementation of two-way Bluetooth comms in the OpenCPN Android version 5.2, that will be released shortly.

 

Fortsatt god sommer og lykke til alle sammen!:thumbsup:

 

Seastar:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Seastar, jeg har de siste årene klart meg uten OpenCPN, og heller brukt Navionics/Gule sider på mobil/nettbrett.

 

Men tenkte gjøre et nytt forsøk nå. Kan du kjapt kommentere hvordan jeg på enkleste måte kan få tilgang til et egnet kart, jeg har fra før altså abonnement hos Navionics, i tillegg har jeg kartbrikker i plottere ombord fra C-map og Bluechart. Det frister lite å kjøpe flere lisenser enn de jeg allerede har kjøpt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei

Er for tiden på ferie oppe i høyfjellet, begrenset med Internett-tilgang.

Bruk de siste versjoner av OpenCPN, for PC eller Androidapp, og de beste kartene for bl.a. norskekysten får du fra Kartverket som selges og distribueres til OpenCPN gjennom o-charts👍

En uslåelig kombinasjon...., til en meget billig penge!

Siden jeg ikke har mere tid og anledning nå.....,  så håper jeg andre her på forumet som har god erfaring kan gi deg tipsene videre...!

Lykke til!:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Hvis det er noen som har interesse av å være med å teste ut BETA utgave med forandringene og fremskrittene i utviklingen av OpenCPN for Android, så har har alle som vil anledning til det!

 

Det kan være en fin anledning til å komme med tilbakemeldinger om bugs og/ eller komme med konstruktive forslag til forbedringer o.l. til utviklingsteamet!

 

Lederen for programutviklingen, Dave Register, som er forummedlem "bdbcat", har nå utgitt en ny BETA av OpenCPN for Android, - klar for testing:

 

Hello all OpenCPN suporters!

Today I have released OpenCPN for Android, Version 5.2.2 (Beta).
If you have registered as a Beta tester with Google Playstore, you may now download and install this new version.
If you would like to join the Beta test team, please visit:

https://play.google.com/apps/testing/org...pn.opencpn

Changes:
1.  Improve GPS tracking performance while sleeping or inactive.
2.  Improve Route Properties dialog layout.
3.  Allow Route and Waypoint output on USB serial port.
4.  Correct GSHHS chart download and installation.
5.  Correct action on some dialog "Done" buttons.
6.  Implement OpenCPN Managed Plugin capability.
plus...
Numerous improvements to performance, usability, and reliability.

I will have more to say about OpenCPN managed plugins on Android in a separate thread.  Please stand by.

Please enjoy this Beta test, and I look forward to your feedback.
Thanks
Dave

 

Lykke til med testingen dere også!

Alle bidrag med eventuelle ideer om forbedringer o.l. er velkommen!

 

Seastar:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei igjen:thumbsup:

 

Da er den nye versjonen 5.2.2 offisielt ferdig Beta-testet og utgitt for nedlasting.

 

Les gjerne gjennom lenken Dave viser til for info om de nye funksjonene :

Hello all OpenCPN suporters!

Today I have released OpenCPN for Android, Version 5.2.2 to full Production status.

Numerous improvements to performance, usability, and reliability.

You may like to visit the opencpn.org main website to learn more about the new features and capabilities of OpenCPN 5.2.2.
Start here:
OpenCPN 5.2 Features

I will have more to say about OpenCPN managed plugins for Android in a separate thread.  Please stand by.

I hope you enjoy this new updated version  of OpenCPN for Android.
I look forward to your feedback.

Thanks
Dave

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei

Det jobbes ufortrødent videre med nye versjoner og forbedringer også for OpenCPN for Android!

 

Utviklingssjefen for OpenCPN prosjektene, Dave Register, - som holder til i Florida -, har nå kommet med en Beta-test utgave 5.2.4 av appen!

 

Alle som har kjøpt denne tidligere og har adgang til supportforumet for denne betal versjonen, kan logge inn der og melde seg på som Beta-tester.

 

Da kommer den for nedlasting fra Google Butikk og de som eventuelt oppdager bugs o.l. har da anledning til å melde tilbake til Dave!!!!!

 

Hvis det meste går greit i Betatestingen, så kommer vel Dave med den ferdige versjonen til oppgradering automatisk til alle oss som har kjøpt den, innen en uke eller to, vil jeg anta, TROR jeg:thumbsup:

 

Lykke til:sailing:

 

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hvor stort område du har kart over spiller liten rolle, lagringskapasitet er i prinsipp 0-kost i denne sammenheng.

Hvor mye umph du trenger avhenger først og fremst av hva du selv syns du trenger, dernest hvor fort båten beveger seg, hvor mye detaljer du ønsker å vise og hvor høy oppløsning skjermen(e) din har. Skal du i tillegg tracke AIS-targets, ha på kollisjonvarsling med god margin, kanskje bruke radarplugin, seile etter router med autopilot, vise tacticsinfo, filtrere en stor NMEA-datastrøm etc. baller det på seg. Først og fremst er det grafikkoppdatering som koster, dernest I/O. OPN cacher endel, og det merker du gjerne på lugging om du panner over områder større enn skjermen.

Rpi er ikke innafor i det hele tatt i en allout sammenheng, den er altfor treigt, altfor sensitiv på power, altfor treig lagring ut av boksen, det Rpi får gjøre hos meg er SignalK og openHAB/Influx, det gjør den sånn halvveis. Hva som helst som har med skjermoppdatering er for Rpis del bare å glemme. IMO er Rpi mest for lekerommet.

Min OPN-boks akkurat nå, kjører Ubuntu, er bygd på et Gigabyte AORUS-PRO miniITX hovedkort med Core-I5 4.3GHz, 16GB Ram og en NVMe M2 disk. Den får power  via et DC-DC kort, M2-ATX 160W, som aksepterer 6-24V inn. Jeg bruker 2 touchskjermer, den ene for OPN, den andre for SignalK/Instrumentpanel via X og Chrome. Bruker onboard skjermkort. Forbindelse mellom OPN-boksen og SignalK er GBe, Rpi'n klarer ikke stort mer enn 300MB/s om den ikke er opptatt med noe annet, men det holder dog. Jeg har i overkant av 200 delta/s i SignalK når jeg går for motor og samtidig lader LFP, så det er en del trafikk.

Dessuten liker jeg hardware, og lever av IT.
YMMV   ;)  
 

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt som @SamH her, det står noen småmaskiner i båten. Jeg har OpenCNP på en android PAD, laptop og en mini-maskin. Det blir litt for for simpelt på paden, samt at slike padder har en tendens til å slå av skjermen etter en stund og stoppe applikasjonene som kjører i bakgrunnen for å spare strøm.

 

Hoved installasjonen av OpenCPN kjører på en odroid-h2+. Den har en Quad-core 2.3Ghz prosesser og 16GB Ram. Det funker bare flott med CM93-kart, men med kartene fra O-Charts blir det for tregt etter min smak.

 

Jeg liker veldig godt å sitte med paden i sofaen og se på kart og planlegge turer. Da kan man sitte behagelig med paden i fanget og finne viker og havner og drømme seg bort. For meg er OpenCPN på paden et supplement, et jeg liker godt, men det funker ikke for en del andre ting som f.eks.  tracking av turer.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Karlsenkystfiske skrev for 22 timer siden:

Noe som skjer i OpenCPN verden?
Prøvde på en Raspberry Pi en gang, men den ble alt for slapp på maskinvarefronten. Hvor mye muskler må man ha i dag for å kjøre kart over hele Norge?

Jeg ser du får svar av folk som kan mye om de forskjellige alternativene som OpenCPN kan kjøre på!

 

Jeg for min del holder meg til HP laptop med windows 10, 6 GB Ram og det fungerer helt utmerket, stabilt og ikke noe å klage på!

 

Android:

Dave og teamet holder på for fullt med en ny versjon av OpenCPN for Android, og nå sist den 30. april 2021 fikk jeg en ny Beta 5.2.6. (75), der Dave har fått rettet et par Bugs som jeg innrapporterte forleden dag.

 

Det er mange som er med på testingen , og alle som ønsker det , kan bare melde seg på for Betautgaver av Android-appen!

 

Må tro at det nå nærmer seg utgivelse offisielt av den nye versjonen......, den Beta jeg fikk nå til helgen har jeg testet ut både på min Xiaomi Poco F smarttlf og på et samsung TabA 10,5 nettbrett og det fungerer nå meget bra på begge duppedittene og er meget stabilt og lager også stabile tracks og WP og Ruter!

 

Så dette blir bra for kommende båtsesong!

 

Det ser derfor ut til at Dave har funnet løsningene fortløpende under BETA testingen.

Det har vært noen "utfordringer" i det siste med Betautgavene i forhold til "enkelte" nyere enheter og modeller / merker og også de som har fått Android 11, der var det noen som fikk problemer med div plugins!

 

Dette er nå løst, så jeg ser frem til at den nye versjon for Android snart dukker opp på PlayStore!

 

Lykke til alle sammen! :thumbsup:

Ship o' hoi:sailing:

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset :thumbsup:

Var ikke klar over at det var mulig å oppdatere plugin fra OpenCPN. Hadde en egen app for oeSENC plugin.

Har hatt litt e-post korrespondanse med support og jeg har funnet ut at oeSENC plugin ikke hadde fått med seg at oppdateringen har endret systemName (fingerprint) på telefonen, slik at filene ble generer med feil koding.

Nå som jeg oppdaterte plugin, så ble systemName oppdatert, og jeg fikk brukt den siste av de to lisensene for kartet.

Da må jeg bare spørre support om det er mulig å fjerne det systemName som ikke virker fra kartet jeg kjøpte i dag.

 

systemName skulle vel ikke egentlig bli endret av oppdateringen?

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette fikser de for deg hos o-charts, hvis du har orientert dem om sammenhengen, så vil nok Hubert, som er sjefen der, ordne opp dette, han er en flink og hyggelig kar!

 

Hvis det er en BETA tester utgave du har fått (meldt deg på?) så går du inn på appen i oversikten din over installerte apper i Playstore og der er det mulighet for privat tilbakemelding til utvikleren Dave, hvis du ønsker å gi han info om hva som hente når du oppdaterte, fra hvilken versjon o.l.

Legg ved logfilen og din kontakt epostadresse i tilfelle han trenger mere info fra deg, eller bare vil gi deg tilbakemelding.

 

Lykke til

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjørte en oppdatering på opencpn og plugin på Android.

Og der røk kartene mine jeg hadde fra 2020, minnes meg på hvorfor jeg gikk over til Embark navigering.

 

Har kjøpt karter 3 ganger og har bare hatt tull på alt fra RPi til nettbrett, sitter enda og venter at dem skal komme frem til noe bedre system en den fingerprint fil systemet som resten av navigasjonsapper klarer seg uten.

 

3 ganger har jeg kjøpt og det har tullet seg til, har våre i kontakt med ocharts et par ganger og dem har nullstillet det så jeg kan legge det inn en gang til, men dette blir for mye styr.

 

Ser dem er litt på rett vei med den USB donglen som KUN virke på windows pc.

 

Har alltid likt opencpn, men det er litt vel mye styr på nettbretter og rpi.

Eneste jeg ser for meg er en Laptop i båten med windows på før jeg kommer til og prøve det igjen.

Redigert av Nortonis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker dongelen på Linux, det funker det.

 

Men jeg er forsåvidt enig med @Nortonis i at det blir mye styr med o-charts. Jeg ender opp med å måtte laste nye kart alt for ofte, og det er kjipt når man er på mobilt Internett.

 

Det er også nesten helt uforståelig knotete å få lastet dem ned. Sist gang rotet jeg så mye med det at jeg endte med å betale lisensen to ganger. Sight.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...