Jump to content

OpenCPN - utvikles nå også for installasjon på Android enheter


Seastar

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Hei

Dere som alt har OpenCPN for Android får jo automatisk og gratis oppdatert til siste versjon via playstore.

 

Vil bare gjøre oppmerksom på at versjon 1.0.16 ble utgitt idag, og den koster ca 80,- kroner og da er det inkludert alle fremtidige oppdateringer til nye versjoner.........!

 

Dette er nytt i denne siste utgitte uptodate versjonen:

OpenCPN for Android Version 1.0.16
1. Correct display compatibility for some Android Version 4.x devices.
2. Improve vector chart small scale display rules.
 
Når det gjelder oeSENC kartene for bl.a. hele norskekysten og som også kan lastes ned i helt oppdatert utgave, så er den tilhørende oeSENC PI plugin tilgjengelig Gratis på playstore som versjon 1.7
 
:sailing:
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...
Seastar skrev On 8.9.2017 at 18.10:

Dreuf...

..........

Mitt ellers velfungerende nettbrett, Galaxy tab2 med android 4.2.2 versjonen, blir en for gml. versjon av Android for å kunne kjøre den nye oeSENC plugin for bruk av nye kart fra Kartverket.

 

Det er slik at oeSENC Plugin krever Android 4.4 eller nyere....!

 

:sailing:

Hei

Nå har Dave modifisert /oppdatert oeSENC Plugin:

Dette er nytt

oeSENC Plugin Version 1.7.1423

1. Add full support for Android API16 (JellyBean, Android 4.1)

2. Improve some text label positions for named Features.

Tilleggsinformasjon

Oppdatert

23. februar 2018

Installasjoner

1 000–5 000

Gjeldende versjon

1.7.1423

Krever Android

4.1 og nyere

Innholdsvurdering

PEGI 3

Les mer

Tillatelser

Rapportering

Rapportér som upassende

Levert av

Dave Register

Utvikler

Gå til nettstedet Send e-post til bdbcat@gmail.com Personvernregler

31 Ocean Reef Dr # C101-449 Key Largo, FL 33037-5282

 

 

Denne oppdateringen kommer jo automatisk fra PlayStore  til alle som har denne plugin installert fra før.

 

MEN det var jo greit at jeg nå kunne laste ned oeSENC Plugin på mitt gamle brett også, siden den nye plugin-versjonen "bare" krever minimum androidversjon 4.1 og over nå og ikke som tidligere minimum versjon 4.4 og over!

 

De andre forandringene er jo også bare av det gode!

 

Lykke til dere andre også, som var ute for det samme som meg, med eldre telefoner og nettbrett, nå kan i hvertfall de aller fleste med androidversj 4.1 og over, også kunne kjøre denne gratis plugin for å få de fantastiske bra og uptodate vektorkartene fra Kartverket, som jo er å få kjøpt/lisensiert gjennom  http://o-charts.org/index.html

:sailing:

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt OpenCPN i lengre tid på PC, men på androide telefon og nettbrett (som jeg endelig har skaffet meg) er jeg helt fersk. På Google playstore finner jeg to versjoner av OpenCPN, en gratis og en betalversjon til ca. 80 kroner. Men hva er egentlig forskjellen på disse versjonene? Er det noe ala reklamene for mobilabonnement til forskjellige priser, men som er dønn like?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da blir det å "grave dypt" i lommeboken for meg også. Og så vidt jeg har forstått slike betal-apper, kan den legges inn i et familiebibliotek slik at den kan brukes på opp til 5 enheter i familien uten ytterlige betaling? Se egen tråd om dette i underforumet "Bil, bolig, fritid og hobby". Er en gjerrig, så er en gjerrig!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke brukt familiebibliotek, men det står om det her.  Nei, Trude har egen Google epost på sin mobil og nettbrett, men det skal vistnok ikke være noe problem løsningen med familiebibliotek?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

På Google playstore finner jeg to versjoner av OpenCPN, en gratis og en betalversjon til ca. 80 kroner. Men hva er egentlig forskjellen på disse versjonene?

 

Forskjellen var i hvert fall at med betalversjonen fikk jeg ingen problemer med plugins og installering av kart (jeg fikk det ikke til med gratisversjonen. Så nå er OpenCPN på plass både på egen mobil og på fruens nettbrett. Opplegget med familieabonnement funket også, så det ble bare å betale en gang.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen Lars H.

 

Det var flott å høre at dette fungerer fint......!

 

Hvis du ikke har fått lest igjennom manualen foreløpig, så kan jeg jo tipse deg om at også Android-versjonen har muligheten for nattmodus/ forandre fargepaletten til et slikt formål, - det er bare å etablere den tilsvarende icon-knappen for dette som er i PC versjonen av OpenCPN.

 

Her er fremgangsmåten:

...
This is also available on Android.

Long touch on the toolbar.  When the "Choose Toolbar Icons" menu appears, enable the "Change Color Scheme" icon in the toolbar.

This icon will now work the same as the desktop version of OpenCPN.
 

NB!

Kjenner jeg deg rett fra tidligere, Lars, - så regner jeg med at du skal på Sjøen for alle?

 

Da må du benytte sjansen til å hilse på blant andre Hubert fra o-charts, som på lørdag og søndag skal være tilstede for å presentere OpenCPN og o-charts, siden de er invitert til dette som en integrert del av Kartverket sin stand!:thumbsup:

 

Seastar:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jo da, jeg skal nok på messen. Men ikke i helgen. Jeg foretrekker å dra dit en ukedag på formiddagen da det ikke er så mye stress og enklere med parkering. Om en time skal jeg en tur til Mobile på Kjeller (Opel) for å hente og å få programmert ny bilnøkkel (den gamle brakk), så blir det nok å svippe bortom messen efterpå når jeg allerede er i farten. Da blir det nok en tur innom Kartverkets stand.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

Da er OpenCPN for Android versjon 1.0.17 utgitt på PlayStore:

 

KOPIERER her inn teksten fra Dave sin annonsering på forumet:

Hello all...

Today we have released OpenCPN for Android Version 1.0.17.

This is a maintenance release, with the following changes and improvements.


Changelog:
1.  Allow OpenCPN to be moved to SDCard storage on Android 4.0 through 4.3 (ICS and JellyBean).
2.  Correct chart rendering on some devices ( e.g. Asus MeMo Pad 7 ).
3.  Improve vector chart area boundary rendering for some types of ENC cells.
4.  Correct Dashboard Clock update error.

The new version will sequentially roll-out worldwide over the next couple of days.
Upgrades may be performed manually by visiting the Google Playstore.

Thanks for your continued support.

Dave and the OpenCPN Team.

 

Lykke til

Seastar

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Hei

Det arbeides for tiden med en ny videreutviklet og oppgradert versjon av OpenCPN for Android, - som selvfølgelig kommer automatisk som oppgradering på PlayStore når den nå snart er ferdig for offentliggjøring / utgivelse.

 

NB!

Dette dreier seg kun om betalversjonen av OpenCPN for Android, utgitt av Dave Register.

 

Vil med dette også minne om at det er et eget forum for betal-versjonen av appen, der alle som har kjøpt den får support (BRUK også bruksanvisningen under "Hjelp" flippen i appen) og oppfølging vedrørende spørsmål om bruken o.l.:

 

https://bigdumboat.com/aocpn/forum/forumdisplay.php?fid=4

 

Velkommen på support-forumet for Android-appen for OpenCPN

OBS!

Man må registrere seg som betal-app bruker av OpenCPN for Android for å få tilgang til forumet!

 

Lykke til :thumbsup:

Seastar

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
shipahoy skrev 36 minutter siden:

Har prøvd flere ganger å registrere meg på bigdumboat.com, men får aldri noen e-post med aktivering.

Hei shipahoy

Ja, jeg har hørt om dette problemet som oppstår av og til....., uten at Dave hittil har kunnet finne årsaken til det!

 

Send han en epost med det brukernavnet du har forsøkt å registrere deg med, så fikser han det manuelt til deg og du er "inne"

 

Her er en som opplevde det samme og som skrev et innlegg på hovedforumet for OpenCPN- utviklingen:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/no-access-to-opencpn-android-forum-200621.html#post2624321

NB!

Er du registrert der så er det jo også et alternativ å bare hive seg på den tråden, så svarer Dave deg og ordner dette.........!

:thumbsup:

 

OBS!

For egen del..., så har jeg ikke så mye tid til overs, det er for tiden travelt med mye OpenCPN-uttesting, og innimellom er det kløyving av ved og stabling til tørk, - må jo komme ajour før tur til Bergen for feiring av 17. mai og Pinse-helg!

HURRA!:flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

Da har sjefsutvikleren Dave i OpenCPN utgitt en ny versjon av Android versjonen av OpenCPN, versjon 1.0.18 på PlayStore!

 

Her er en kopi av innlegget fra tråden vedr. utgivelsen, på supportforumet til OpenCPN for android, som alle som har kjøpt appen får adgang til ved å registrere seg. https://bigdumboat.com/aocpn/forum/

 

KOPI:

 

avatar_1.jpg?dateline=1444607480
dsr Offline
Administrator
*******
Posts: 373
Threads: 22
Joined: Oct 2015
Reputation: 9
#1
4 hours ago
 
 
Hello all...

Today we have released OpenCPN for Android Version 1.0.18.

This is a maintenance release, with the following changes and improvements.


Changelog:

1.  Improve chart bar scale selection logic.
2.  Correct error in tide calculation time table.
3.  Improve chart downloader screen layout.
4.  General stability improvements.

The new version will sequentially roll-out worldwide over the next couple of days.
Upgrades may be performed manually by visiting the Google Playstore.

Thanks for your continued support.

Dave and the OpenCPN Team.
 
 
Lykke til alle sammen?
Seastar
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

paxo...

 

Svarer her i denne Android-tråden på ditt innlegg i annen OpenCPN- tråd:

https://baatplassen.no/i/topic/115586-opencpn-gratis-kartplotterprogramvare/?do=findComment&comment=2025975

 

A)

For å få båten i senter av kartet hele tiden når man er i bevegelse, så trykk iconet  med en båt øverst i skjermbildet.

 

Vil du se enda mere av kartbildet foran båten så kan du sette en huk på den funksjonen i innstillingene av programmet.

B)

Det du ellers nevner har ikke jeg registrert på noen av mine android dingser under installasjonen, det eneste appen automatisk vil ha adgang til er GPS data, og det er vel naturlig for denne type (navigasjons)app?

 

Bruk bruksanvisningen og gratulerer med et godt valg!

 

Lykke til:thumbsup:

:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden jeg tydeligvis har postet i feil post, gjentar jeg innlegget her:

 

«Da valgte jeg å gå for Open CPN fremfor å oppdatere den gamle kartplotteren. Utrolig nok hadde Elkjøp et Sony Z4 til salgs i våres, og etter mye om og men, samt lesing av denne tråden, fikk jeg alt på plass.

Imidlertid synes jeg det var pussig at ingen hadde nevnt at man nærmest må «selge sjela si» for å få tilgang. Jeg måtte godkjenne at appen skal ha full tilgang til alle videoer og bilder på nettbrettet. Likeledes at den skal få tilgang til hvor brettet er hen til enhver tid.

Ikke nok med det, men den skal også registrere alle blåtann-dingser i nærheten???

Nå er ikke dette noe stort problem da dette nettbrettet kun skal brukes til navigering, men jeg syns det er pussig at ingen andre reagerer på dette. Det er ikke alltid hyggelig å få alle familiebildene spredt på nettet.

For øvrig er eneste problemet at jeg seiler ut av kartet hele tiden. Regner med å løse det etterhvert.»

 

(Det står forøvrig ikke at posten «OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare» ikke er for android»)

 

Jeg synes fremdeles at det er ubehagelig å vite at appen kan laste ned bilder og video, men jeg kom ikke utenom hvis jeg ville bruke den.

Greit med dedikert brett.

 

Takk for forslag til løsning ang. å seile ut av kartet, men tilfellet er at båten forsvinner ut, og jeg må trykke på båtikonet hver gang for å komme inn igjen.

 

Ellers vil jeg si at noen har gjort en kjempejobb som jeg setter pris på. Godt å ha oppdaterte kart til enhver tid!

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Paxo....

Ok, jeg forstår....,  hvis vi «prøver» å holde android-relaterte  spørsmål og løsninger på eventuelle problemstillinger i denne tråden, så blir det mest ryddig, og dermed lettere for andre også å finne svar og tips på sine spørsmål....., vedr. Android :-) :-) :-)

B)

Når det gjelder å holde båten i senter av kartet/skjermen, så blir bakgrunnen av båticonet gul av farge når denne funksjonen er aktiv!

Da kan du sjekke hva som skjer hos deg...., kan det være at du kommer borti med et touch slik at kartet flytter seg litt på skjermen?

Da deaktiveres denne funksjonen og du må sette på igjen ved å trykke på »egen båt» -iconet slik at den blir gul av bakgrunnsfarge og dermed aktiv igjen! :-)

:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...