Jump to content

OpenCPN - utvikles nå også for installasjon på Android enheter


Seastar

Recommended Posts

Tilgang til alle bilder..... 

 

Du gir appen tilgang til å bruke bilder på enheten fordi den må det..... Den bruker jo bilder til å lage kartene du skal bruke. 

 

Og seriøst.... Posisjonen? Hvordan i huleste skal du bruke den til navigasjon uten at den skal få vite posisjonen til brettet? 

 

Android er bygget opp på denne måten. Du kan ikke la den bruke posisjonen kun når du vil. Dette er slik på ios også. Du kan heller ikke si at den kun skal ha tilgang til to bilder på brettet. 

 

Den med blåtann greiene vet ikke hva du mener. Den ber da bare om å få lov til å bruke enheter som er tilkoblet vi bt. Dette er jo for bt gps enheter og lignende ting. 

 

 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fikk tidligere idag denne info fra Hubert hos o-charts.org, vedr. de nye svenske vektorkartene:

 


The Swedish oeSENC set will be available from Friday about 10.00 UTC as a normal chart set at o-charts.

During the day the crowdfunders will get their receipt/invoice as a signal that their chart sets are ready and licensed. And can start to request and install.

OpenCPN 4.8.4 and oeSENC 2.0.1 , Android the actual 1.0.18 and oeSENC 1.7.1423
Please RTFM!

Hubert

 

Hei!

De nye svenske kartene vil bli tilgjengelige for normalt kjøp førstkommende fredag, i det normale utvalget på o-charts sine websider!

 

NB!

Alle dere som har forhåndsbestilt og betalt, vil i løpet av fredagen få tilsendt "papirer" på kjøpet som et "signal" om at alt er klart for dere til å kjøre prosessen med nedlasting og installering!

 

Sjefsutvikleren i OpenCPN, Dave og Hubert / Roberto m.flere hos o-charts.org har igjen gjort en meget god jobb!

OBS!

Som Hubert nevner er det en fordel å installere de siste utgaver av programvaren og plugin, og her i denne Android-tråden for OpenCPN er det disse versjoner som gjelder per dato:

Android the actual 1.0.18 and oeSENC 1.7.1423

Glem heller ikke å sette dere godt inn i mulighetene ved å lese Brukermanualen.

 

NB!

Det er ikke nødvendig med noen avinstallering av tidligere android versjon, det er bare å installere over den forrige og alt vil gå greit og fordelen er at man beholder innstillinger og ikke minst kartene, slik at man slipper å laste kartene ned på nytt....!:thumbsup:

 

HURRA - og lykke til!

 

Seastar:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For en liten stund siden kom denne nye plugin for PC, men nå har Dave og teamet også utgitt den samme plugin for å kunne benytte Fugawi raster kart også til OpenCPN for Android.

 

KOPIERT ut ifra OpenCPN forumet på Cruisersforum.......,

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/ocpn-android-fugawi-plug-in-released-202081.html

 

bcn
OCPN Android: Fugawi plug-in released

In order to broaden the different chart options on all platforms the recently introduced plug-in for Fugawi raster charts is available for Android as well at the Play Store from today on.
https://play.google.com/store/apps/d...ncpn.ofcplugin
   
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei og fortsatt God Sommer!:sailing:

Dere som bruker OpenCPN for Android - appen vil få tilgang til en ny versjon av oeSENC plugin en av de første dagene via PlayStore.

Vi holder på med testing av forandringene i denne nye plugin, - som foreløpig har denne Changelog:

 

Hello A-Team...
oeSENC_PI V 2.2.0 for Android.

Changelog:

1.  Improve messages for communications troubles with o-charts server.
You will see no difference in the GUI unless you have such problems.
This will significantly help our technical support for new users.

2.  Add a button:  Options/Plugins/oesenc_pi/Preferences/Show EULA.
View the o-charts EULA as desired after installation.

3.  Support x86 Android devices, of which there are a few in our population.

Short of serious troubles, I plan to release this to the PlayStore in a
few days.

Thanks for your help
Dave

 

Lykke til

Seastar:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har lagt opp AIS via wifi og UPN (usikker på navnet på protokollen, gir mulighet for flere enheter å koble til samtidig) og ønsker å bruke Opencpn på androide telefon for å ta ned signalene, men egentlig mest for å kunne bruke den "AIS radar" plug- inn greia som er på PC versjonen. 

 

Noen som vet om det eksisterer plug- in for økt ais funksjonalitet til androide versjonen av opencpn? 

 

Forøvrig sliter jeg med visningen av ais, objektene blir små som mygg på telefonskjermen. 

Link to post
Share on other sites

Det er stadig utvikling og forbedringer vedr OpenCPN for Android.

Det gjelder både selve appen og oeSENC plugin, og samspillet mellom dem.

Dave kom først nå med versjon 1.0.19, med mange forbedringer....., og så kommer den nye plugin i neste omgang! :-)

Nb!

Nytt i denne app-versjon er bl.a norsk språk! :-)

Lykke til!

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

I en flom av informasjon så står det sikkert en eller annen plass.. men jeg spør:

 

- Kan jeg dele kartressursene jeg har kjøpt mellom en windowsenhet og en androideenhet, eller må det kjøpes kart x2?

- Evt hvor mange enheter kan jeg bruke kartene jeg kjøper på?

---

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Det kommer jo automatisk oppdateringer på PlayStore, både av selve OpenCPN appen og oeSENC_pi, som er den nødvendige plugin for å bruke de til enhver tid oppdaterte gode vektorkartene for hele Norge. (Kartverket)

 

Dagens versjon av appen er versjon 1.0.19, som har fungert helt topp og meget stabilt på mitt nettbrett denne sommeren.

 

Vil bare gjøre oppmerksom på forbedringene og korreksjonene som er gjort i den nye oeSENC plugin som ble utgitt idag:

 

Dette er nytt

oeSENC Plugin Version 2.6.0
Changelog:
1. Correct missing "special character" text.
2. Correct text rotation logic.
3. Correct rotated drying height (underline) rendering.
4. Improve SSL communication method for Android Version 4.
 

 

Seastar:sailing::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 2 timer siden:

Og vær litt obs på at det er to totalt. Man kan ikke eksempelvis avinstallere og installere på nytt på en annen enhet om man har brukt de på to. 

 

Da må man kjøpe ny lisens. 

 

Kjedelig... Har en fast PC ombord koblet til GPS og AIS, pluss nettbrett for bruk i cockpit. Da er vi på 2, og det er jo greit. 

 

Men så var det dette med å planlegge hjemme på PCen i sofaen.... jaja. Kan ikke få alt. 

----

 

Trenger kart for Norge, Shetland, Orkneyøyene og Færøyene. 

 

Da lurer jeg selvsagt på om...Er Færøyene er dekket av det Danske kartet? 

 

Ser ut som Shetland, Orkney og Færøyene er dekket av "British Isles and...", men står ikke noe informasjon ifht deltajenivå osv... 

 

Færøyene fås også som eget kart. 

 

Mao, jeg aner ikke hvilke kart jeg må ha og vil helst slippe å kjøpe for å finne det ut. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 3 timer siden:

Eg bruker det kun på nettbrett. Er genialt enkelt å planlegge der syns eg. 

 

Det er rett og slett for tregt på Samsungbrettet mitt til at  jeg kan bruke det til planlegging, enda brettet er ganske nytt og kjører alt annet uten problemer. 

 

Men fungerer ok som "plotter" så lenge det bare får stå der for seg selv. 

---

Syns softwaren osv er helt ok, mange muligheter osv men trege greier er trege greier og ødelegger hele brukeropplevelsen. Hvilket brett bruker du?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører OpenCPN på ett Samsung Galaxy TAB S3, fungerer også fint.

Raskere enn kartplotteren min (1år gammel Raymarine ES75).

 

Ett par raske spørsmål:

1.

Går det an å fjerne Lisense greia for oeSENC plugin som dukker opp hele tiden?

Det samme med "oeSENC_PI Message" som dukker opp etterpå?

 

2.

Jeg bruker "Dashboard 1.2" til SOG, vindstyre, dybde. Denne kan man holde fingeren på for å justere størrelsen på.

Men når jeg lukker OpenCPN og åpner den igjen, så er den tilbake til den gamle størrelsen.

Er det noen måte å lagre resize på?

Link to post
Share on other sites

Dreuf...

Dette er symptomer på at OpenCPN ikke kjører slik det skal......., ikke normal oppførsel!

Både punkt 1 og punkt 2 tyder enten på at du har problemer med brettet (Android- versjonen din, fungerer den ok ellers, i andre arbeidsoppgaver?) eller at f.eks config-filen i OpenCPN appen er blitt korrupt?

Vær sikker på at du har uptodate antivirus/malwareprogram og har kjørt full scan.

 

Det er vanskelig å komme med forslag til enklest mulig forsøk på problemløsning, siden jeg ikke vet hvor familiar du er med hvor filene befinner seg i f.eks. OpenCPN appen o.l.?

 

Under forutsetning av at Android versjonen din er ok og brettet ikke har virus/ malware problemer, - så er det mest sannsynlig blitt noen korrupte filer i Config-filen din i oppsettet for OpenCPN.

 

Under ? i menylinjen vil du finne hva som er banen til Config-filen din. Den hadde jeg villet renamet til .old eller noe, og når du da starter opp igjen OpenCPN-appen så vil det bli som en helt ny fersk installasjon, og du må configurere på nytt i programmet.

NB!

Sjekk først nå med en gang i "skiftenøkkel"-oppsettet ditt for appen, hva som er banen til hvor oeSENC kartene dine er lagret, før du begynner med noen forandringer, slik at du finner de igjen og kan peke appen dit under ny konfigurasjonen!

 

Tror først av alt at jeg ville ha avinstallert på vanlig måte selve oeSENC_PI plugin, slik at du er sikkert på at den blir installert ok på nytt og aktivert med nyeste versjon 2.6.0 .

 

OBS!

Vær obs på at hvis du event. velger å avinstallere også hele hovedappen som et forsøk på "problemsløsning", så må du bl.a. etter å ha installert den på nytt, også laste ned igjen kartene (lisensen) på nytt!

 

En annen ting ved å avinstallere OpenCPN-appen er at man mister alt av ruter, slepestrek og WP, - hvis man da ikke har tatt backup av dette først!

 

Lykke til:thumbsup:

 

PS

Beklager i tilfelle at jeg ikke har tid til å følge opp noe videre.....!

 

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende info, nettbrettet brukes kun til båt ting og er forholdsvis nytt så det fungerer bra ellers.

 

Prøvde å slette alt og reinstallere.

Samme "feil" oppstår.

 

Men jeg har fått bort at "EULA" vises hele tiden.

For å gjøre det måtte jeg gå inn på innstillinger på oeSENC plugin og vise EULA.

Det spørs om den ikke har blitt merket som "sett" under installasjonen.

Nå er den ihvertfall borte.

 

Så da er det bare størrelsen på Dashboard pluginet igjen, skal rote litt rundt i config filene for å se om jeg ser noe.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei

Da har Dave Register (sjefsutvikleren av OpenCPN) utgitt en ny versjon av OpenCPN for Android,

versjon 1.0.20:

 

5 hours ago
Hello all users...

I have today started the rollout of OpenCPN for Android Version 1.0.20.
The update should be available to all users worldwide within 24 hours.

OpenCPN for Android Version 1.0.20 Changelog

1. Add full set of additional waypoint icons.
2. Allow non-ASCII (international) characters in chart directory paths.
3. Correct logic error in display scale on chart switch by chartbar button.
4. Improve navobj file flush policy to avoid data loss on faults.
5. Remove references to unavailable WW3 GRIB model.
6.  Several general stability improvements.

We hope you enjoy the update, and look forward to your continued feedback.

Thanks
Dave
 
Vil benytte anledningen til å ønske alle en
Riktig God Jul!
 
Seastar
Link to post
Share on other sites

Hei

Det ble oppdaget et problem med versjon 1.0.20 på enkelte duppeditter med Android 6 og nyere......!

Denne bug har Dave nå rettet og er oppført som nr 6 i denne changelog for den nye versjon

OpenCPN for Android 1.0.21.

 

OpenCPN for Android Version 1.0.21 Changelog

1. Add full set of additional waypoint icons.
2. Allow non-ASCII (international) characters in chart directory paths.
3. Correct logic error in display scale on chart switch by chartbar button.
4. Improve navobj file flush policy to avoid data loss on faults.
5. Remove references to unavailable WW3 GRIB model.
6. Implement Android permissions model for GPS access on Android 6 and later.
7.  Several general stability improvements.

We hope you enjoy the update, and look forward to your continued feedback.

Thanks
Dave

 

Oppdateringen kommer jo automatisk, og jeg fikk den nå i morges la jeg merke til!

På min nye POCOPHONE F1 m/ android 8.1, fungerer posisjonsangivelsen meget bra, raskt og nøyaktig.

NB!

Uten at jeg har satt meg så godt inn i det foreløpig, så legger jeg merke til at tlf.'n har de fleste av disse eksisterende satelitt-gps systemene per idag og ikke bare det amerikanske GPS-systemet som tidligere var enerådende .........?

 

Lykke til alle sammen:santa:

Seastar

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei og Godt Nytt År!

 

Min POCOPHONE F1 har for en stund siden blitt oppgradert fra Android 8.1, som var da jeg kjøpte den, og til det siste innen Android, version 9 og det fungerer meget raskt og greit........!

 

Dave har rettet noen småproblemer som er oppdaget, samt at det er utgitt en meget grei Android app når det gjelder manualen.

Dette er tatt med i den nye versjonen av OpenCPN for Android som nå rulles ut:

 

3 hours ago
Hello all users...

I have today started the rollout of OpenCPN for Android Version 1.0.22.
The update should be available to all users worldwide within 24 hours.

OpenCPN for Android Version 1.0.22 Changelog

1. Correct fault on Android 7+ regarding application permissions on update.
2. Integrate access to OpenCPN UserManual app from Playstore.
3. Correct FullScreen display on app restart.

We hope you enjoy the update, and look forward to your continued feedback.

Thanks
Dave
 
Lykke til!
Seastar

 

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at det ikke blir problemer med disse OpenCpn versjonene for oss med litt eldre smarttelefoner der Android etter hvert ikke blir oppdatert. jeg har for tiden v.8.0 som ser ut til å bli den siste for min telefon.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lars H.

 

Neida, det blir ikke noen problemer med eldre versjoner av Android, heller tvert om, og den siste lille korreksjonen gjelder versjon 7 og nyere, og det vil jo si at din versjon 8 vil kjøre OpenCPN bare enda bedre!!!!!!!

 

 

Hei igjen også Roger jo

 

Man trenger jo ikke, som du sier, oppdatere så lenge man er fornøyd, men hvis man vil ha de siste forbedringer og eventuelle nyvinninger og nye funksjoner tilpasset de nyeste versjoner av Android o.s.v. ..........ja, så må det jo være noen som er villig til å teste og eventuelt finne og fixe "de små feilene" som måtte dukke opp.....!

 

De vil jo ikke bli fixet, - hvis ikke noen tar den ekstra jobben, Roger!!   (kremt -kremt!)

 

Vi er mange og blir bare stadig flere og flere bidragsytere til å utvikle OpenSource programvare,- som tester og tester og dermed bidrar vesentlig med å holde produktene av OpenCPN ship shape :cool:

 

Jeg ser optimistisk på det meste og vil ønske dere alle en fin helg og et Riktig Godt Nytt År!

 

Seastar:flag_bp:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei...

Nå som versjon 5 for PC er lansert med mange nye funksjoner og ellers feilrettinger/generelle forbedringer....., så er det flere som lurer på når dette vil bli overført og implementert til OpenCPN-appen for Android?

 

Til orientering så har sjefsutvikleren Dave (bdbcat), gitt denne pekepinnen foreløpig:

 

I would estimate that the next Release of OpenCPN for Android including some O5 features will be available by June 1, 2019.


Thanks
Dave

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...