Jump to content

Hankøfjord/Tinganes - panikkfasen...


hschrde

Recommended Posts

Så... Turtallet falt... Ville ikke opp igjen... Lavt og fallende oljetrykk...

Hmmmm, luft i dieselen eller tett dieselfilter? Detroitene svelger unna enorme mengder med luft uten å bry seg om det men der må i alle fall være litt diesel i lufta :lol: Høres nok mer ut som tett dieselfilter. En skvett vann i dieselen og filteret kan gå tett momentant. Synkende oljetrykk er vel gjerne fordi turtallet kommer under tomgang?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Til kontinuerlig bruk i en bobåt så må vel en ovn av type Refleks, Dickinson el. lign være bedre egnet enn en Wallas? Tenker da på avhengighet av 12 volt, bråkende vifter m.m.

Har nettopp satt inn en refleks i kutteren, som står og varmer kontinuerlig. Fantastisk! Båten har det MYE bedre nå!!!
Link to post
Share on other sites

Så var badetrappa ferdig!

 

Ting tar jo tid - 12 timer i alt, nesten i ett strekk...

 

Sånn ser det ut:

 

http://www.femelement.no/hankoefjord/badetrapp1.jpg

 

http://www.femelement.no/hankoefjord/badetrapp2.jpg

 

En ting er sikkert - dette ble SOLID! Fikk godt mothold og feste - så når jeg hopper det jeg makter opp og ned så rikker det seg ikke engang...

 

Festet for motoren kan tas av - det er jo uansett en foreløpig løsning...

 

Hva som feiler Detroiten, og hva som trengs for å få den i gang igjen orker jeg ikke tenke på engang! Dieselfiltrene har jeg tatt - så jeg tviler på at det er det... Tar en kikk når jeg får tid/overskudd til det - først skal båten fraktes de 15nm ned til plassen på Storsand. Dessuten skal den nye dørken legges - kjøpte materialer i dag.

 

Jeg burde selvsagt hatt riktig propell for jobben - men det er som sagt midlertidig... Dersom det er veldig vellykka som arrangement, så er det klart at det kan hende jeg kjøper en riktigere propell!

 

Nå gjenstår det bare å få hengt på plass motoren, samt å kople opp. Regner med å starte tidlig i morgen - håper å få gjort det verste før regnet kommer... Håper også å komme avgårde ikke alt for seint!

Link to post
Share on other sites

Hva som feiler Detroiten, og hva som trengs for å få den i gang igjen orker jeg ikke tenke på engang! Dieselfiltrene har jeg tatt - så jeg tviler på at det er det...

Hvis du kan "garantere" for at tanken er ren, så er dette rett holdning. Hvis ikke, kan dieselfiltre tette seg på nytt?
Link to post
Share on other sites

Tanken er ren ja - har luke... Sjekket at alt var OK før jeg dro - samt helte på en kanne ekstra. KAN jo være det har sneket seg inn litt vann - får ta EN liten titt rundtomkring før jeg jobber videre med backup-løsningen...

 

Ser ut som det blir en dag eller to med blikkstille - det passer jo perfekt. Da blir det flytting, om det så skal skje med jolla!

Link to post
Share on other sites

Da var det snart slutt på enda en arbeidsdag - nå er alt klart for avreise. Selvsagt akkurat litt for sent til å dra - og selvsagt ble det litt for mye vær tidligere i dag og...

 

Tar en liten pause før jeg drar ned i båten - blir det blikkstille så stikker jeg i kveld. Ellers blir det å stå opp et par timer før sola!

 

Hadde en liten tur i jolla her som ikke var så morsom... Tror nok den må byttes ut - er altfor ustabil i litt sjø. Bør nok skaffe meg en pioneer eller liknende.

 

Anonym: forstår ikke helt? Boksen til venstre på bildet er feste for påhengeren - monterte og testa den før i dag. Ser kanskje spesielt ut - men er en helt kurant måte å transportere på så lenge det er finvær...

 

Chriz: takk! Skal få tatt noe mer bilder - særlig når jeg får lagt dørken. Da kan jeg BRUKE båten, ikke bare jobbe på den... Den blir nok en form for hytte i sommer - tror ikke det blir annet enn noen småturer i nærområdet på god vær... Men seiltur i Vegaen blir det garantert!

 

Skipper Worse: Det er en klar mulighet - har såvidt starta å teste litt... Uansett, får ta det når jeg har kommet frem til sommerplassen!

Link to post
Share on other sites

F... Værmeldinga er blitt verre... Ser ikke så godt ut for andre halvdelen av morgendagen, er meldt opp til frisk bris.

 

Blir litt stress dette - aldri bra å dra med press på å komme frem... Ikke morsomt å bli pressa ut heller - når det er MYE ledig plass i marinaen. Får heller komme tilbake med et innlegg og si hva jeg mener om akkurat dét...

Link to post
Share on other sites

Huff og huff. Du får ha en god tur. Det er meldt vestlig liten kuling utover kvelden, økende til stiv kuling i morgen. Dette gjelder for ytre Oslofjord da, så det blir kanskje ikke så ille lenger inn.

Men det er kanskje bedre å vente på bedre vær hvis du kan.........

Om ikke du får fart på hovedmaskinen da. Da er vel ingen fare akkurat med den båten din. Tåler vel sjø så det holder den. Og litt bedre å manøvrere enn med en påhenger på hekken.

Link to post
Share on other sites

Joda - med detroiten i drift er det jo null problem! Men så lenge jeg ikke kan stole på den er det jo noe annet...

 

Lurer på å stikke til middagsbukta i kveld - det er jo et veldig trygt sted. Så starter jeg veldig tidlig mandag morgen for å ha tid og lys nok...

 

Vi får se - tar avgjørelsen i løpet av de neste par timene...

Link to post
Share on other sites

Før du setter i gang med denne manøveren, tror jeg nok at jeg ville ha skiftet dieselfiltre og luftet gjennom systemet. Kanskje Detroit'en starter igjen etterpå? Det ville i så fall ha gjort flyttingen mye enklere. Så kan du heller ha påhengsen i reserve om noe skulle skje igjen..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda - med detroiten i drift er det jo null problem!

En DD vis svive hvis den får diesel, luft og har noenlunde OK smøreolje... luft i systemet er vanligvis ikke noe problem, men som SveinH sier, så bør det være litt diesel i luften. KIS ... Sjekk diesel tilførsel, inklusiv filter og kraner som du har .... sjekk at ingen har dratt i nødstopp spjeldet for 1) Luft inn til "bloweren" som er fjærbelastet og spennes opp veldig lett...., 2) Drivstoff tilførsel 3) Retur til tanken. Neste sjekk er luft systemet som blir litt mer komplisert da det har en god del med mekaniske deler som kan forårsake dette, men er mer uvanlig, så mine penger ville være på dieselsystemet ... Med reduserende turtall, så er det normalt at oljetrykket synker .... og hvis noe var galt med luftsystemet (turbo og blower) så hadde du hatt ordentlig mye svart røyk i eksosen når turtallet sank og ingenting hjalp for å få det opp igjen.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

En DD vis svive hvis den får diesel, luft og har noenlunde OK smøreolje... luft i systemet er vanligvis ikke noe problem, men som SveinH sier, så bør det være litt diesel i luften. KIS ...

En vill tanke - men jeg lurer på om ikke enkleste og beste måten for hschrde å få i gang motoren er

1. spandere en knakende god single malt whiskey og en gratis flytur til Oslo for Divemaster

2. om alt 1 ikke er gjennomførbart - montere web kamera/vidoekonferanse utstyr i motorrommet på båten sin og få Divemaster online

:yesnod:

 

Stå på hschrde - morsomt å følge tråden din. Trenger du slepebåt så stiller jeg gjerne opp om noen uker. Pr i dag har jeg bare robåt - og den ligger hos Windy den også :crazy:

Link to post
Share on other sites

En enkel og uvitenskaplig test på dieseltilførselen er å ta av RETURslangen en eller annen plass og la den gå i en vaskefat e.l. Start Detroit Dyret og se hvor mye diesel som kommer i retur og om den inneholder luftbobler. Det skal renne rimelig friskt (mengden står i manualen men det er ikke så veldig viktig her og nå). Prøv også litt rusing og følg med på returen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har vært nede nå - var på vei til å legge ut...

 

Så lenge detroiten ikke går som den skal, så er det vel best å vente på perfekt vær før jeg prøver nødløsningen... Snudde derfor - fikk en klar følelse av at det var best, og da er det bare å følge den!

 

Om jeg skulle finne problemet tidlig i løpet av morgendagen, så kan det jo tenkes at jeg stikker. Men jeg heller nå mot å få organisert et slep, eller få ligge til det passer perfekt med værmeldinga...

 

Slep kan fort bli dyrt - så om noen her inne vil ha til dieselpenger for sommeren, så er det bare å si ifra!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så lenge detroiten ikke går som den skal...

Hvordan går det med Detroit Dyret? Noen framgang?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med Detroit Dyret? Noen framgang?

Fler som vil høre om fremgang her .... tenkte litt på dette ... hvis filterbytte har tatt plass, og da disse muligens ikke er "spin on's", men sikkert vanlige innsatser (billigere), men mer søl, så er det mest sansylig luft i systemet ... Disse insatsene skal være fulle med diesel når de settes inn, og ny O-ring, som er lett å vri (luftlekkasje) kan være litt problematisk å få inn helt riktig .... en har jo filtere og innsatser på både lavtrykk og høytrykk siden her hvor luft kan trekkes inn...

 

tror at jeg ville forsøkt å tatt lavtrykksiden først ... med litt løsning av filter, kinne maskinen for å fylle opp beholderen og se at det flyter over .... deretter gjenta dette på høytrykk siden ...fulgt av et forsøk på oppstart ... etter å ha sjekket "luftveien" til bloweren ... (se ovenfor...)... Hvis maskinen ikke sviver da, så hadde jeg sjekket retur diesel osv, for å få sjekket pumpene mm... Burde egentlig være relativt enkelt å finne ut av dette...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Detroiten går det ikke SÅ bra med - turtallet faller etter at den har gått en stund... Leter etter feil på dieseltilførselen - men så langt har tida gått med til å løpe etter damer... (og enda mer tid går jo med når man lykkes!)

 

Klarte å starte den på halv gass og i gir forleden - noe som medførte at båten trakk en moring på 2-5 TONN ca 5 meter bakover... Ligger egentlig bedre nå, men håper jo ikke eieren av marinaen legger for stor vekt på det...

 

Har avtale med dieselteknikk i oslo om å få tatt en kikk på den så snart som mulig, håper på noe i denne uka.

 

Ellers så er innredningen kommet seg - 2-3 arbeidsdager gjenstår før maling og listing kan starte!

 

Skal prøve å være mer aktiv i juli - da har jeg fri og regner med å jobbe mer på båten. Dersom jeg ikke er veldig heldig da, hehe...

Link to post
Share on other sites

Ser muligheten for de feilene Divemaster nevner ja! Men i manualen står det faktisk at finfilteret på lavtrykkssiden skal fylles HALVT opp med diesel før det monteres???

 

En annen sak er at den gikk helt fint omtrent en halvtime før turtallet fallt... Får liksom ikke det til å stemme helt, det samme skjedde sist jeg var nede og sjekket.

 

Det kan jo være at jeg har en lekkasje som åpner seg når det trekkes opp mer diesel enn på tomgang - skal gå over hele lavtrykkssiden når jeg får en ledig arbeidsdag ganske snart.

Link to post
Share on other sites

Men i manualen står det faktisk at finfilteret på lavtrykkssiden skal fylles HALVT opp med diesel før det monteres???

Jeg ville tolket dette som at filteret skal fylles minst halvfullt. DD svelger unna mye luft i dieselen så skal du få problemer har du en seriøs lekkasje og/eller struping....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Var sånn jeg tolka det og, fylte opp det jeg kunne!

 

Har sjekka vannavskilleren - ser ut som den hadde endel luft på toppen. Mener det var sånn før jeg rensa den faktisk - men bør sikkert sjekke pakningene her. Finfilteret får jeg sjekke neste gang jeg er innom, som blir om ikke så altfor lenge!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er finfilteret sjekka - og der var det mye luft! Faktisk var det ikke mer enn ca 1/3 fylt... Ny pakning er montert, kunne ikke finne noen ujevnheter på den gamle. Det er mulig jeg ikke strammet godt nok - men nå har jeg dratt til så godt som jeg tør uten å dra av gjengene.

 

Fikk start på motoren, men den døde relativt fort. Ingen tegn til liv, så det ser ut som systemet etter finfilteret nå er tømt HELT for luft...

 

I manualen står det at det vanligvis holder med å fylle filteret og starte, men at det i VISSE tilfeller når det er kjørt helt tomt kan være nødvendig å kople fra tilførselen i et av rackene og lufte her.

 

Er litt usikker på om det da menes at man skal kople fra og så kjøre litt på starteren for å få frem diesel?

 

Det står også at man kan kople til en spesiell pumpe for å prime hele systemet - er dette da en vakuumpumpe som koples til nippelen som skrus løs???

 

Så vidt jeg kan se er det uansett ingen "vanlig" håndpumpe for lufting/priming...

 

Tar turen ned i morgen for å fortsette - er det noen som har tips om hvordan jeg kan få primet den med det jeg har liggende - som jo er diverse slanger og trakter - men ingen spesialpumpe...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...