Jump to content

Hankøfjord/Tinganes - panikkfasen...


hschrde

Recommended Posts

Så har jeg vært nede for en sjekk igjen...

 

Åpna inspeksjonslukene over manifolden, men det er jo for kjølevannet... Ser det er noen større nede på blokka - det er vel disse som er for å inspisere sylinderne? De er nok mer avhengig av å være 100% tette, så jeg lar det være forløpig...

 

Fjerna deretter luftfilteret til babord turbo, og så noe underlig... Det var avsatt et forholdsvis tykt lag OLJE på innsugssiden! Ser ut som det har avsatt seg litt over tid, men jeg lurer på hvordan det kan ha skjedd på denne siden?

 

Er det sånn at jeg har flaks og bare trenger å bytte simmer-ringer? Det var null slakk i lageret, så jeg håper jo det er i orden...

 

Fikk ikke sjekka styrbord turbo, mangla noe verktøy.

 

Tenker å ta den oppover neste uke - så får vi se. Lurer på en ting - hva er flammepunktet for w40-olje? Og når krysser eksostemperaturen dette? Kan nok godt være at jeg har hatt en liten brann gående i eksosanlegget - selv om etterbrenner kanskje ikke er det beste å ha på båt!

 

Ellers var det bare litt vann å pumpe ut. Kikka og planla litt, skal være en rask jobb å ordne plan dørk - gleder meg til det...

 

Fikk en annen ide for utlufting. Dersom jeg lager feks 4 punkter med undertrykk UNDER dørken, setter inn 4 små pc-vifter feks, da skulle jeg vel få både luktfri og gulvvarm salong? Det meste av dårlig lukt kommer jo fra kjølsvinet, og selv om jeg har tenkt å spyle det ut så vil det jo alltid være litt grums der... Dessuten ville en sånn løsning sørge for mindre trekk i alle små hull og gliper som alltid oppstår???

 

Uansett, gleder meg til å få starta på turen oppover mot Oslo... Har fått tak i et manuelt ankerspill i topp stand for 700,- på Ekeberg, tar med flåte og drivanker... Tenkte også å ta med en trykkpumpe og en god lengde hageslange dersom noe skulle oppstå slik som sist...

Link to post
Share on other sites

Det blir nok neppe til at jeg bruker det, men noen ganger kan vel sånt være greit? Husker en lekkasje jeg hadde i radiatoren på en bil, fikk noen greier i sverige jeg ikke har sett siden... Det ble potte tett, lekkasjen var ganske stor også!

 

Lurer fremdeles på hvordan det kan komme olje på innsugssiden, er det sånn at sentrifugalkraften slenger oljen ut på fullt turtall, selv mot lufttrykket som går inn?

Link to post
Share on other sites

Lurer fremdeles på hvordan det kan komme olje på innsugssiden

Hvor blir veivhusluftingen din av? På de 6-71 uten turbo som jeg har hatt går den inn før blower. De motorene jeg kjenner med turbo går luftingen inn før turbo. I denne luften er der oljedamp i større eller mindre mengder........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se det går noe inn etter turbo annet enn at intercooleren står der. Før turboen er det kun luftfilteret, det er derfor jeg lurer!

 

Utluftingen fra toppene er separat ut til hekken, og når det gjelder veivhusutluftingen så er jeg ikke 100% sikker enda... Har fått tips om at noen av disse mangler vanlig utlufting, vet ikke om det stemmer?

Redigert av hschrde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor blir veivhusluftingen din av? På de 6-71 uten turbo som jeg har hatt går den inn før blower. De motorene jeg kjenner med turbo går luftingen inn før turbo. I denne luften er der oljedamp i større eller mindre mengder........

Yup SveinHa......Standard DD er å legge disse inn før turboen, gjerne inn i en innsats mellom luftfilter og turbolader... men også gjerne ned i en "gunk container", slik at maskinen ikke trekker dette inn igjen... mine er 6-71 med turbo, og den er lagt til fremforbi turboladeren...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se det går noe inn etter turbo annet enn at intercooleren står der. Før turboen er det kun luftfilteret, det er derfor jeg lurer!

 

Utluftingen fra toppene er separat ut til hekken, og når det gjelder veivhusutluftingen så er jeg ikke 100% sikker enda... Har fått tips om at noen av disse mangler vanlig utlufting, vet ikke om det stemmer?

Rep. av radiator, jeg gjorde det samme på min gamle Ascona. Bare at jeg brukte to pakker kanel. Det holdt et par år, inntil bilen ble sendt til spiker.

 

Lufting ut fra toppene er trolig veivhusventilasjonen. Denne ventilasjonen kan tas ut forskjellige steder. Det er uvanlig (ikke altid helt lovlig) å vente den rett ut. Vanligvis/ofte går denne dampen innom en "condenser" der oljen blir drenert tilbake til oljesumpen før overtrykket fra bunnpannen går til motorens innsug.

 

Nå er vel den motoren du har den jeg kjenner minst til her i verden... det kan være detaljer jeg bommer på. Er veivhusventen kjørt rett til friluft på motoren din, så er det vel ok. Motoren er jo klasset.

Link to post
Share on other sites

Aha - da kan det være veivhusutluftingen som går fra toppene og ned i en boks... Det står en tappekran nederst på den, og den har avløp bakover til hekken. Mulig det har kommet for mye oljedamp i denne? Får ta en sjekk på resten av dette anlegget, det er jo godt mulig det er lekkasjer et eller annet sted...

 

Har sjekket flammepunktet for olja jeg bruker, det er på 238 grader celcius. Kunne få en annen som er marginalt bedre på 252...

 

Eksosen blir jo kun 150 grader på tomgang, men jeg vil jo ha litt mer både for å spare tid og for å unngå for lavt oljetrykk over tid...

 

Ting gikk jo helt fint til jeg skulle dra på litt, så om jeg finner et passe turtall der eksosen ikke blir altfor varm så kan det jo være det rett og slett blir en fin tur!

Link to post
Share on other sites

Aha - da kan det være veivhusutluftingen som går fra toppene og ned i en boks... Det står en tappekran nederst på den, og den har avløp bakover til hekken. Mulig det har kommet for mye oljedamp i denne? Får ta en sjekk på resten av dette anlegget, det er jo godt mulig det er lekkasjer et eller annet sted...

Sjekk samtidig at vetilasjonen går uhindret ut og inn av boksen. De kan være at det sitter en enveisventil i systemet, slik at oljedampen kan gå ut, og ikke noe annet kan pusten den gale veien. Hvis det ikke kommer noe ut når du åpner kranen, anta at denne er tett og fortsett sjekkingen. Det er viktig å ha veivhusventilasjonen oppe å gå sammen med eventuell drenering.

Link to post
Share on other sites

Du sier noe... Da jeg flyttet den sist så kom det ingenting ut, så det er vel for lite... Får prøve å kople fra ved toppene og se om det kommer noe da...

 

Da gjenstår det bare å finne tabeller for eksostemperaturen, jeg har litt lyst å finne ut hva den faktisk er... Alternativt måle den?

Link to post
Share on other sites

Det blir nok måling av temperaturen ja:

For et par hundrelapper er det bare å bore et forsiktig hull i inspeksjonslukene på manifolden - og få fin kontroll på temperaturen!

 

:eek: Nei .... du har to manifolder .... og hvis du kjøper en av disse

 

Bilde

 

http://308hobbies.com/proddet1.asp?PLU=38838

 

så kan du sjekke temperatur i manifold, men det so bedre er er at du kan sjekke hver sylinderbank etter "tune up", slik at du kan være sikker på at hver sylinder får lik mengde diesel, og tenne med lik varmeutvikling...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

:eek: Nei .... du har to manifolder .... og hvis du kjøper en av disse

http://308hobbies.com/proddet1.asp?PLU=38838

så kan du sjekke temperatur i manifold, men det so bedre er er at du kan sjekke hver sylinderbank etter "tune up", slik at du kan være sikker på at hver sylinder får lik mengde diesel, og tenne med lik varmeutvikling...

Litt snaut måleområde:

Reads a very wide temperature range, from –27 to +428°F (–33 to +220°C).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Litt snaut måleområde:

Ja men hva kan du forvente for NOK 250 ???

 

Raytech MX2 måler fra -30C til +900C .... men en "litt " annen pris....

 

http://www.checkline-europe.com/raytek_mx_...bef684927bf52f4

 

og MX1 dekker -30C til +275C for € 79.00

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ser at Claes Ohlson også har infrarød måler - til ca. 800. Får ta en kikk når jeg skal ned dit i morgen. Er en fordel å ha et par enkle montert fast også, enkelt og billig - og går ikke tom for strøm eller dør helt uventa?

 

Kikka litt på forumet marinediesel.com, tror jeg må melde meg inn der... Det er en som har noe av det samme problemet som jeg har, men i mindre målestokk. Det ble hevdet at pakningene i turboen IKKE er vanlige simmerringer på grunn av turtallet, men en åpen løsning der det er sentrifugalkraften som sørger for at oljen slynges av akslingen og inn i pakningen på et vis... Er visstnok slik at babord turbo står rett etter oljepumpa og kan få for høyt trykk, mens styrbord står lengst fra og kan risikere å få for lavt trykk. Så det kan jo forklare litt av problemet?

 

Lurer også på om jeg skal skifte olja - det finnes jo en annen type w40 som er laget for heavy duty bruk - det er sikkert denne som egentlig skal brukes... Lurer på om det kan ha noe å si når det gjelder eventuelle lekkasjer? Viskositeten skal jo være den samme - men NOE må jo være forskjellig? Flammepunktet er jo høyere i alle fall...

 

Planlegger turen oppover nå, har laget en liste over ting å ha med:

 

- redningsflåte...

- to pulverapparat

- trykkpumpe med slange...

- drivanker

- manuelt ankerspill (må monteres...)

- anker ligger i båten

- skal kjøpe aggregat, tar med vanlig ovn

- diverse verktøy, to lommelykter

- oljehyre++

- nødraketter

 

I tillegg får jeg hjelp av et par kamerater, tar det antakeligvis i to etapper.

Link to post
Share on other sites

Da er det klart for flytting i morgen tidlig!

 

Har vært nede og fylt diesel, fått start på aggregatet og montert termometeret.

 

Lot den gå i brygga en stund på ca 12-1400, og da lå eksostemperaturen rundt 200. Lover godt for morgendagen, det er jo ikke all verden av temperatur og i alle fall under flammepunktet.

 

Ser at det er stor forskjell på røyken under belastning og uten, så det må nok justering og sjekk av dyser til uansett. Er vel gjerne begge feil samtidig, får se...

 

Fint å ha strøm ombord uansett - og føles også greit å ha tilgang til en slange med vann hele veien, bare sånn i tilfelle...

 

Er det ikke alltid sånn da, når man forbereder seg for det verste så skjer det rett og slett ikke? :lol:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke alltid sånn da, når man forbereder seg for det verste så skjer det rett og slett ikke? :lol:

 

Ja og nei. Man forbereder seg på at det værste kan skje , og dermed er en

forberedt slik at man takler de fleste situasjoner man har mulighet til å forutse .Men selsagt så plutselig står man overfor en "utfordring " man ikke har tenkt seg . Spesielt oss på dette forumet med vår "dragning" til "elementene" og til teknikkens verden, er dette særs viktig. DET ER DA hverdagens tilsynelatende

uviktige trening kommer til sin rett. I trafikken (med bil) kan vi bli forbauset over å plutselig å ha

kjørt en strekning uten å kunne huske en meter av turen. Ingen er blitt ihjælkjørt eller ingen skrammer å se

så vi får anta det gikk bra . Hvorfor? Jo , bilkjøring ligger i ryggmargen , sålenge man trener nok på det ,

og bil kjører(trener) man med hver dag.Tenk om sikkerhet hadde blitt en sak som (bare) er i ryggmargen liksom. Likesom trafikkreglene.En ,katastrofe, kan lett nedklasiferes til en ,hendelse, om bare man er en smule forberedt.

Fortsett dine forberedelser du , og du kommer dit du vil.

Link to post
Share on other sites

Da ligger Hankøfjord trygt fortøyd ved Killingen i Oslo!

 

Turen gikk nesten litt for fint - det var ikke en eneste antydning til skikkelige problemer...

 

Vi startet kvart på tolv lørdagen - det føltes veldig bra å ha montert temperaturmålerne, rundt 200 grader gjorde vi i snitt 6.5 knop og omtrent 1400 rpm. Oljetrykk rundt 1.5 kilopund.

 

Det ble litt virring i starten, med kondens på rutene og viskere som streika... Heldigvis er jeg litt kjent der nede, og med en rask fiks på GPS-en så gikk det greit.

 

Det var jo litt vind og sjø - kanhende opp i liten kuling på det verste. Ble en god del stamping ved Jeløya - vi var da nede i under 5 knop. Temperaturen steg litt også på grunn av motstanden, til omtrent 220. Dro av litt og tok tiden til hjelp. Nå hadde vi fått i gang aggregatet og hadde varme, pluss vifteovn mot ruta og batteriladeren kopla til vindusviskeren.

 

Dro litt på etter Drøbak, men gav oss da det viste 260 grader bak. Kom endel blårøyk da også, mens på 200 grader var eksosen ganske så normal.

 

Peila dieselen underveis 3 ganger, og da vi var framme hadde det gått omtrent 18 liter på timen. Synes ikke det er så ille!

 

Føler panikkfasen definitivt er over, og det var skikkelig morsomt å komme inn fjorden i en såpass stor båt, ligger jo rolig i sjøen og er romslig og praktisk!

Link to post
Share on other sites

..............Kikka litt på forumet marinediesel.com, tror jeg må melde meg inn der... Det er en som har noe av det samme problemet som jeg har, men i mindre målestokk. ............Er visstnok slik at babord turbo står rett etter oljepumpa og kan få for høyt trykk, mens styrbord står lengst fra og kan risikere å få for lavt trykk. Så det kan jo forklare litt av problemet?

 

Lurer også på om jeg skal skifte olja ........

Kjekt at turen gikk fint .... vedr det ovenfor, så er nok ikke noe av det som jeg har sitert, ditt problem. Din maskin har svevet i 1000 vis av timer, og ihht andre poster her på forumet, så kan en faktisk si at din maskin har gjort en ganske god jobb ... (personlig så forventer jeg at din maskin skal svive fint i flere tusern timer mer ...). Det er 1000 vis av disse maskinene rundtomkring som sviver med dette oppsettet, og selv om noen spesialister "synes" at det ikke er helt 100%, så har de til tross klart å få mellom 10 - 15000 timer på turboladerene før en "liten" oljelekkasje oppstår ... forsøk å få det til med en "moderne" diesel...

 

Det beste du kan gjøre nå, er å lære å kjenne maskinen din (ved siden av oppussingen osv.)... gå igjennom alt eksternt først... se og følg instruksjonsboken, deretter så justerer du dysene ... gjere ta dem ut og få dem testet .... (men hust å nummerere dem).. i følge boken ... ikke ta noen snarveier.... Deretter så ser du på luft og oljesystemet... og hvis den ene turboen din lager litt krøll, så få den overhalt, eller skift den ut. Sånn generelt med disse maskinene så bør du ikke lete etter noe du "tror" kan være feilen ... disse maskinene er enkle ... begynn med de enkleste først, og arbeid deg nedover ... En god regel er "KIS" (Keep it Simple), og ikke kompliser saken. Gutta på det forumet, nevnt ovenfor, kjenner disse maskinene ut og inn og vet godt hva de står for .... og når de "vurderer" å endre designet, så har de ikke endret dette ennå fordi de er usikkre på om den alternative løsningen faktisk er bedre enn hva Detroit hadde i utgangspunktet. KIS siden de har svevet i 15 - 20 år, og fremdeles har lang levetid igjen....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Det er alltid noe da - det var 3-4-5 tonn vann i båten i dag tidlig... Jolla rev løs stigen da vi starta på turen, så det er et par skruehull som slipper inn vann...

 

Tok en tur utpå for å lense det ut og kikke på sola - virkelig fint å kunne ta en privat ferjetur i Oslo, helt alene...

 

Var litt vanskelig å vri den inn i båsen, ikke så mange metrene med klaring! Gikk flott på andre forsøket, akkurat passe sig innover og vridning fra propellen da jeg bremsa ned... Morsomt å leie den inn i båsen for hånd - er litt størrelse over den når man står der og holder den alene...

 

En fyr som la til utenfor meg var litt uheldig omtrent samtidig - hørte ham banne og sprinta bort for å hjelpe til. Gikk greit, det var bare VENSTRE motor som ikke ville i gir, hehe!

 

Det er tydelig at det kommer olje i eksosen nå, fra turen oppover var det avleiret olje på termometrene som jo kan trekkes ut, og da jeg gav på fullt noen sekunder utpå så kom det en STOR svart røyksky. Den gikk rask over i blått... Da jeg gav på like lenge etter en halvtimes gange, så kom det derimot grålig røyk...

Redigert av hschrde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...