Jump to content

Hankøfjord/Tinganes - panikkfasen...


hschrde

Recommended Posts

.......

Det er tydelig at det kommer olje i eksosen nå, fra turen oppover var det avleiret olje på termometrene som jo kan trekkes ut, og da jeg gav på fullt noen sekunder utpå så kom det en STOR svart røyksky. Den gikk rask over i blått... Da jeg gav på like lenge etter en halvtimes gange, så kom det derimot grålig røyk...

Hvor sitter disse termometerene ?? Før eller etter turboladerene?

 

Hvis før, så kan det være alt fra dårlig kompressjon, for mye diesel til karbonavleiring på en eller flere ventiler... (som ikke lukkes helt ved forbrenning...). Ved lengre stilleligge, bør du dekke til luftintaket på disse maskinene(gjerne en plastpose.... som du husker på å fjerne før oppstart igjen selvsagt), da et par ventiler vil være åpne (kun eksosventiler her), og som vil forårsake luftsirkulasjon, som igjen vil gjøre at sylinderveggen kan tørkes ut, rustdannelse, og ventiler ikke lukkes helt mm...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Termometrene har jeg montert rett etter turboene. De viser i det minste omtrent samme temperatur.

 

Du har rett i at jeg må få skaffet meg en skikkelig manual ja, og at det er smart å ta ting rolig... Så vidt jeg kan se, så er det en overkommelig jobb å ta toppene på den, selv om det er tungt og stort sammenliknet med mye annet! Så dersom det er enten dette og/eller turboene, så skal det være overkommelig.

 

Er det noen måte jeg kan skille på om det er stempelringer eller noe annet?

 

Er det forresten løse sylindere på disse - og går det i så fall an å ta til og med denne jobben uten å heise maskina ut?

 

Fikk opplyst at veiva var slipt til .20 på slutten av åttitallet en gang...

Link to post
Share on other sites

OK ... da er det ikke lett å avgjøre om det er Turboen eller ikke....

 

Manualen er første propritet ... gir deg toleranser og det hele...samt detaljert om hva som skal gjøres i hvilken rekkefølge...

 

Jada .... på blokken har du inspeksjonsluker for hver sylinder, slik at du kan inspisere sylindervegg og stempel/ringer ... samt at du kan ta av eksosmanifolden for å visuelt sjekke ventilene... og evt oljeutslipp her.....og finne ut hvilken ventil som lekker...

 

Løse sylinderforinger, så jobben "kan" gjøres ombord...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Da har Bergen dieselcontact nok en gang vært veldig hjelpsomme - manualer er å få tak i men er på tre bind og ca. 1500,-...

 

De mente også at det er helt sikkert at turboen må overhales - og at det bare er å få det gjort som en start i alle fall... Får plukke den av når jeg har slått meg til ro i båsen og sende inn - skulle visst bare ta en dag på verksted + postgangen...

 

Høres flott ut at det alltid er en mulighet til å ta det meste ombord - selv om stempelsjau på denne sikkert er et slit, hehe...

 

Snakka med taksmannen og - skal avtale en tid på fredag. Så håper jeg at skaden dekkes!

Link to post
Share on other sites

Da har Bergen dieselcontact nok en gang vært veldig hjelpsomme - manualer er å få tak i men er på tre bind .........

 

Høres flott ut at det alltid er en mulighet til å ta det meste ombord - selv om stempelsjau på denne sikkert er et slit, hehe...

Mine er på 880 sider, så kan nok stemme det...

 

Yup mye metall i disse, så ikke de letteste delene, men forhåpentligvis så trenger du ikke å gjøre noe med det ennå...., men justering av dyser og ventiler er første jobben hos deg .... men kjøp deg fastnøkler i tommer og ikke mm....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Har noe i tommer fra tiden med mekking på Anglia...

 

Ventiler er jo enkelt, og det med dysene skal jeg igang med utover vinteren tenkte jeg...

 

Det er bare et par ting jeg lurer på:

 

Hva justerer man dysene etter? Hvor bra motoren går? Trekker av til turtallet synker for så å justere opp igjen?

 

Hva bruker du for å få rett moment på niplene - har tenkt på en fastnøkkel kopla 90 grader til momentnøkkelen - det skulle gi rett moment...? Står i alle fall i boka mi at det er viktig med rett moment for å unngå lekkasje ut i olja med ødelagte lagre som konsekvens...

Link to post
Share on other sites

"Enkelt" er "relativt .....

 

Dysene først .... du "justerer" ikke dysene .... men du synkroniserer hver dyse, som er en liten pumpe i seg selv...

 

ta av ventildekselet, og jeg går ut ifra at du kan fjerne dysene lett, nummerere dem (hvilken som hører til hvor), og få dem testet av et verksted..... samt at de må ha samme nummer på dysene... pass på drivstoffslangene ... som må holdes rene...

 

1. kople av gass wire

2. løsne tomgangsskruen (under deksel på governoren)

3. løsne buffer skruen, og start hjelpeskruen

4. Lås gass hendel på fult pådrag (på governoren

5. Sett bevegelse på nr 1 dyse på hver bank (egen prosedyre her... som jeg kanskje kan sende arket for.... evt legge in 36 MB av PDF fil slik at du får en indikasjon om hvor detaljert dette er, og er forskjellig for mine og din maskin)...

6. kopl av synkroniseringen mellom sylinderbankene (fra governoren), og juster hver bank opp mot dyse 1 på hver bank, før du kopler opp hele fuel racken igjen, og sjekker bevegelsen for all 8 dysene ... en ordentlig plage hvis du har en ut.... da alle 8 må sjekkes igjen...

Så tar du ventilene........ og klaringen.... ihh til timingen for din maskin

 

7. sett gass hendel til 0

8 . start opp og begynn og juster tomgang mens du manuelt holder maskinen i gang

9. når maskinen sviver få OK turtall (450 - 600), så skruer du buffer skruen inn.... lett til slik at du øker 10 + 25 RPM.... dette er en finjustering og ikke korreksjon, og er svært følsom...

10. Juster starthjelpen inn ihh til manualens klaring...

 

Klart det ble jo litt kort da ...... dette kommer til å ta minst 4 timer, men når alt er gjort, så kan du balansere en 10k kroning på høykant på governoren eller sylinderbanken .....

 

Tror at en 19mm pipe vil passe til klemmen til hver dyse, så det passer vel på momentnøkkelen din.... husker ikke hvordan 92 maskinen ser ut inne i der...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Aha - tror jeg ser litt av gangen i det nå...

 

Må nok få manualene før jeg tar denne jobben ja!

 

Det må jo være utrolig tungt å tørne denne for hånd - dessuten er det liten plass i fremkant hos meg... Må kanhende få litt hjelp til å tørne...

 

Ellers må det jo nevnes at den går veldig jevnt som det er, ingen vibrasjoner, ulyder eller nøling. Den jagde litt et par minutter da det var minusgrader, men det kom seg raskt...

 

Tror ganske så sikkert det blir å skrape sammen til å ta turboen først!

 

Skulle visst ikke være verdens vanskeligste jobb det heller - så jeg er jo litt frista til å legge ut for manualen og ta det også... Men så er det det med turtallet og kreftene i den da, vil jo helst ikke ha eksploderte turboer... Er det noen som har erfaringer med å ta ringene inne i en turbo? Selve lageret virker OK - det er absolutt null slakk...

Link to post
Share on other sites

Legg ut for manualen du .... er en god investering, og hvis du vil gjløre dette selv ... er jo egentlig ikke vanskelig .... men alt har en rekkefølge... som må følges.... manualen gir den...

 

Jager litt gjør de ved oppstart ... Når du spinner denne opp, så gir governoren "full fuel" med en gang, som betyr for mye diesel i kammerset, ... gir litt røyk, og jaging i 30 sek + ... men skal roe seg ned fort .... når det er mins grader ute, så tar det litt lengre tid ... men du kan jo montere forvarmere på denne hvis du vil .... Også ved oppstart, etter lang ligge eller kjølig, så kan du vurdere å holde stoppknappen inne en liten stund, slik at tennig ikke skjer ved første kinning, men oljepumpen går og bygger opp litt trykk på forhånd....

 

Hedde sent turboladeren ut .... liten toleranse og egentlig en spesialist jobb da du trenger en del spesialutstyr... husker ikke helt hvilket da jeg ikke har min manual her.... dessuten så er ikke "granat turbo" gøy å ha ombord... Forresten, ikke ta turboladeren før du har justert dysene og ventilene .... se ovenfor vedr., ventillekasje osv..... så kan spare deg et par kroner....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har forsikringsmannen vært her! Ser ut som jeg får noen titusen til å rette opp ting, men har dessverre en høy egenandel og... Skal ikke starte en debatt i denne tråden med å si hvilket selskap det er, men synes det er god service...

 

Er ganske sikker på at jeg vil ha vann i anlegget nå, hele greia må ut uansett. Regner med at det er mye tull som dukker opp når det monteres ned - og hele løpet etter riserne blir vel mindre og enklere enn det jeg har nå?

 

Lurer derfor på hvor vanskelig og dyrt dette er å få dette iorden? Kan jeg feks få laget selve riserne og ordne resten selv på en grei måte? Det er jo litt dimensjon på det, men når temperaturen kommer langt nok ned så er vel kravene til materialer mindre...?

Link to post
Share on other sites

Er ganske sikker på at jeg vil ha vann i anlegget nå, hele greia må ut uansett. Regner med at det er mye tull som dukker opp når det monteres ned - og hele løpet etter riserne blir vel mindre og enklere enn det jeg har nå?

 

Lurer derfor på hvor vanskelig og dyrt dette er å få dette iorden? Kan jeg feks få laget selve riserne og ordne resten selv på en grei måte? Det er jo litt dimensjon på det, men når temperaturen kommer langt nok ned så er vel kravene til materialer mindre...?

Har rustfritt fra Turboeksos, hvor saltvann kommer inn rett etter turboen ... inn i fleksibel eksosslange og inn i Vetus lyddemper / vannlås og ut i skrogsiden.

 

Tror at Detroit har standard opplegg for dette, men hvis ikke, så er jeg helt sikker på at noen kan hjelpe deg med råd ... mottrykket for disse maskinene er viktig å få riktig ...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er vel et spørsmål om monteringshøyde også; dvs. hvor høyt over vannlinjen turbo-utløpet står; og dermed om du må ha riser eller kun trenger et bend. Men det kan umulig væreet stort problem å tilpasse. Har nå sett enkelte proff-installasjoner der eksosen går tørr i metervis før kjølevannet tilsettes.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dieselteknikk virka i alle fall klare på at det er mulig uansett... Det er ca. en halvmeter fall fra turboene til dekket - kan være det er nok med bend om jeg er heldig da... Kunne i så fall ha to utløp - skulle være plass til det...

 

Får nok bestille time hos de - var jo gratis med en kikk faktisk!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er jeg i gang med riving av inventar og oppbygging av gulv!

 

Vi rev ut det meste på babord side i dag - så er det å rydde og rive med styrbord i helga.

 

Det blir veldig enkelt å bygge opp - håper det ikke tar for lang tid før jeg har rene dansegulvet der inne...

 

Skal prøve å få opp endel bilder og snart...

Link to post
Share on other sites

Fikk svar fra forsikringsselskapet i dag - skaden er taksert til 45000 - minus egenandel på 12000....

 

Pengene er på vei, en virkelig god nyhet!

 

Så da blir det en stor handletur etter utstyr...

 

 

En annen ting jeg lurer på er inneklimaet slik som båten er nå... Har merka meg at jeg har blitt dårlig og litt forkjøla etter begge de to gangene jeg var nede og rev bort innredning... Lurer litt på om det kan være så mye muggsopp og sånt at det kan være skadelig?

 

Skal i gang med å spyle ut og fjerne alt som kan ha mugg i seg - og så er det vel på med antiparasitt. Men jeg lurer på om jeg allerede nå kunne trengt et viftesystem? Eller om jeg burde få analysert lufta?

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg lurer på er inneklimaet slik som båten er nå... Har merka meg at jeg har blitt dårlig og litt forkjøla etter begge de to gangene jeg var nede og rev bort innredning... Lurer litt på om det kan være så mye muggsopp og sånt at det kan være skadelig?

 

Skal i gang med å spyle ut og fjerne alt som kan ha mugg i seg - og så er det vel på med antiparasitt. Men jeg lurer på om jeg allerede nå kunne trengt et viftesystem? Eller om jeg burde få analysert lufta?

1. Om båten din er bygd på 60-70 tallet - tenk også på Asbest. Det er ikke det granne morro å tenke - men ta forholdsregler om du ikke er sikker. Konsekvensene er dødelige

2. Uansett når du jobber med saker du ikke vet helt sikkert er bra å puste inn, bruk maske. Pass på å kjøp rett type. 3M selges bla hos MAXBO

Link to post
Share on other sites

Men det kan vel ikke være noe i selve skroget eller salongen???

Asbest var vidundermiddel på lik linje med DDT en gang i tiden. Helt til man oppdaget asbestose lungekreft. Asbest er brukt i plater lagd av trefibre, isolasjon m.m. Jeg ville vært veldig på den sikre siden her. Det skal ikke mer enn et par støvkorn asbest til før man har dritten i seg.
Link to post
Share on other sites

Asbest var vidundermiddel på lik linje med DDT en gang i tiden. Helt til man oppdaget asbestose lungekreft. Asbest er brukt i plater lagd av trefibre, isolasjon m.m. Jeg ville vært veldig på den sikre siden her. Det skal ikke mer enn et par støvkorn asbest til før man har dritten i seg.

Faktum er at de brukte asbest i stor stil mange år etter at de ble klar over de uheldige konsekvensene av dritten.

Storhetstiden til asbest var faktisk etter at de ble klar over de helsemessige belastningene det medfører, for å få et best mulig økonomisk resultat..

Link to post
Share on other sites

Synes vel det blir litt feil å omtale asbest som en dødelig gift, vi som jobbet i maskinrom på 70-80-tallet pustet nok inn mer enn et par støvkorn, og de fleste lever enda, uten asbestose! Skal ikke bagatellisere noe, bruk maske! Sørg for å få tak i maske med riktig filterinnsats, vanlige "papirmasker" er mest for å unngå sagflis o.l. Keep up the good work!

Mvh; Sindre

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Det er noen remser med foring mellom lektene og dørken - men det ser ut som vanlige saker... Ellers er det jo kun selve kryssfinerplatene... DE kan da ikke inneholde asbest!

 

Må vel sjekke med et firma som kan dette eventuelt... Takstmannen jeg hadde ombord mente det holdt med en vanlig, bra maske med støvfilter - en sånn som du har gitt link til...

 

Stemmer det også at EN enkelt eksponering er så farlig? Synes ikke det rimer helt, det var jo først og fremst de som jobbet med dette til daglig som fikk store problemer... Og da helst de som røyka mye i tillegg...

 

Men jeg skal sjekke - og det er kanskje lurt å bruke maske uansett under det verste av arbeidet - det er jo så mye annet som virvles opp og...

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Det er noen remser med foring mellom lektene og dørken - men det ser ut som vanlige saker... Ellers er det jo kun selve kryssfinerplatene... DE kan da ikke inneholde asbest!

 

Må vel sjekke med et firma som kan dette eventuelt... Takstmannen jeg hadde ombord mente det holdt med en vanlig, bra maske med støvfilter - en sånn som du har gitt link til...

 

Stemmer det også at EN enkelt eksponering er så farlig? Synes ikke det rimer helt, det var jo først og fremst de som jobbet med dette til daglig som fikk store problemer... Og da helst de som røyka mye i tillegg...

 

Men jeg skal sjekke - og det er kanskje lurt å bruke maske uansett under det verste av arbeidet - det er jo så mye annet som virvles opp og...

Røyker du?

Det er såvidt jeg vet slik at røykere i dag ikke får lov til å jobbe med asbestsanering (kreves godkjenning for det).

Forøvrig har det vært oppsiktsvekkende høye dødstall blant alle yrkesgrupper som var en del i nærkontakt med asbest.

 

Forsikringsselskap eller et firma som driver med asbestsanering bør kunne svare på hva som er nødvendig av utstyr, vanlig støvmaske hadde ikke jeg slått meg til ro med.

Link to post
Share on other sites

Hmmm.... Her er det flere meninger om samme sak ja...

 

Får nok ta den telefonen i alle fall - høre hva som vanligvis kreves... Tror neppe jeg har råd til å få noe firma ned - men de gir da sikkert råd!

 

Så vidt jeg husker var det stor forskjell på brun og hvit asbest og - den brune var mye farligere...

 

Husker forøvrig en fotojobb jeg gjorde ved Vest-Agder sentralssykehus da det skulle overdras til ADH - det måtte gjøres en formidabel jobb i 5-etasje. Den var proppfull av asbest... 5-etasje var i mange år nettopp lungeavdelingen!

Link to post
Share on other sites

Hmmm.... Her er det flere meninger om samme sak ja...

 

Får nok ta den telefonen i alle fall - høre hva som vanligvis kreves... Tror neppe jeg har råd til å få noe firma ned - men de gir da sikkert råd!

 

Så vidt jeg husker var det stor forskjell på brun og hvit asbest og - den brune var mye farligere...

 

Husker forøvrig en fotojobb jeg gjorde ved Vest-Agder sentralssykehus da det skulle overdras til ADH - det måtte gjøres en formidabel jobb i 5-etasje. Den var proppfull av asbest... 5-etasje var i mange år nettopp lungeavdelingen!

Asbest er ufarlig så lenge det er en del av en stabil konstruksjon, og ikke "slipper ut", med en gang det er ute i friluft er det et helvete, da støver det, og som du nå har fått beskjed om er støvet ikke av den snille typen..

Link to post
Share on other sites

OK... Ser absolutt poenget...

 

Jeg har en gammel fjøsvifte som jeg ikke har fått brukt, kjøpte den for 12 år siden...

 

Har lurt på å montere denne i maskinrommet - da vil den trekke luft ut fra hele båten... Det kan neppe skade, i tillegg til andre viktige tiltak? Eller er det sånn at det må filtreres før det kan slippes ut i friluft?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...