Jump to content

Hankøfjord/Tinganes - panikkfasen...


hschrde

Recommended Posts

Oj, her var det skjedd mye på et et døgn av innlegg, og må innrømme at jeg humrer litt i skjegget :

 

hschrde skriver :

 

En annen ting jeg lurer på er inneklimaet slik som båten er nå... Har merka meg at jeg har blitt dårlig og litt forkjøla etter begge de to gangene jeg var nede og rev bort innredning... Lurer litt på om det kan være så mye muggsopp og sånt at det kan være skadelig?

og her skrives det om alt fra kreft og verre er. Selvsagt skal man ta asbest alvorlig, men dersom det skulle være så ille som det her skrives, ville norges befolkning vært halvert. Hallo !

 

Dersom vi skulle vært så forsiktige i engangstilfeller alle mann, legg da bort alle limtubene, epoxyblandinger, etc etc.

 

Dersom man kun en kort periode skal arbeide med asbest, kan jeg med min beste vilje ikke forstå at dette skal være så farlig. (ref. halvering av norges innbyggertall)

 

hschrde : en båt som brukes sjelden, kanskje med noe dårlig utlufting resulterer i ganske så høy luftfuktighet, gjerne gammel luft. Mange blir forkjølet av dette, ingen tvil om dèt. Enkelte kan også reagere med småvondt i hue dersom det er "gammal luft".

 

Dersom det skulle vise seg å være asbest, ta dette ut, pakk det i plastikk, og lever dette til renovasjonsanlegg med opplysning om hva dette er (er ikke lov til å kastes i "normal søppelhaug"). Dette må betales for.

 

Dersom du ikke får skiftet ut lufta i båten ganske snart, kan det avhjelpes med maske til et par hundrelapper (bør du uansett ha, blir nok en del støv i båten etterhvert som arbeide skrider frem)

 

Vær også klar over at når det gjelder offentlige bygg, så hender det rett som det er at man IKKE tar jobben med å fjerne asbest, men bygger denne inne istedet. (viser forsåvidt at såååååå farlig er det ikke :wink: )

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Vet det antakelig er litt asbest i motorrommet - kommer til å bruke maske der, uten tvil...

Skulle ikke forundre meg om det er asbest der, nei. så vær forsiktig. Men det er ingen grunn til panikk, så lenge man bruker riktig verneutstyr. (Maske, hansker, helst tett kjeledress osv.)

En enkel liten test du kan gjøre for å sjekke om det virkelig er asbest, er at du tar en liten prøve av stoffet, fyrer opp en lighter og ser om det brenner eller ei. Tar det fyr, er det mest sannsynlig den hvite glassvatten som ble brukt før i tiden. Hvis ikke, er det stor sannsynlighet for at det er asbest.

(Eller det kan være steinull elns, men det ser du sikkert forskjell på.) Og som nevnt tidligere, blåasbesten er verst.

 

Når det gjelder asbest generelt, så finnes det mye mere av det enn en er klar over. F. eks. Eternitplater som er veldig vanlig på husveggen, inneholder mye asbest.

Men det er også riktig som nevnt tidligere at det er vanlig å kle den inn. Det viktigste er at den holder seg i fast, tett innelukket form. Begynner man å rote i gammel materie, vet en aldri hva en støter på. Det er det som er skummelt.

Link to post
Share on other sites

Perlen, du har et godt poeng med fukten... Tenkte på det og, jobber jo som akupunktør - der er fukt ofte kilde til diverse sykdom... Skifte lufta ut burde jeg nok få til snart - og så har jeg sett på lufttørkerne på Clas Ohlson.

 

Skal teste remsene i maskinrommet - håper jeg har flaks der... Ellers så er det lite materialer annet enn kryssfiner og vanlig treverk - så det holder sikkert med en god støvmaske.

 

Det er nok sant at forskrifter og sånt ofte blir veldig strenge fordi potensialet for skade er så stort ved lang tids eksponering. Det er klart at mange er i kontakt med asbest uten noensinne å få skader av det - tenk bare på hvor mange som skifter gamle bremseklosser selv...

 

Samtidig kan anonym ha et poeng i det at engangs-eksponeringer kan være farlige akkurat med asbest. Problemet med asbest er vel at det ikke kommer opp av lungene - at fibrene setter seg fast og gjør skade over tid siden de er så små... Derfor er det nok ikke så lurt å røske av remsene mens man puster dypt inn... Men en god støvmaske, skikkelig rengjøring og utlufting etterpå, skulle vel være bra nok?

Link to post
Share on other sites

Har hørt det påstått at asbest partiklene er så små og lette at de kan holde seg svevende i lufta i mange timer.......... Og med utlufting, f.eks med en vifte så blåser du jo asbestpartikklene ut i omgilvelsene til fare for alle rundt deg. Har sett det anbefalt å jobbe med asbest sannering på dager med regn da regnet vil ta med seg asbesten til bakken og dermed "vaske" lufta. (Men selv har jeg eternitt på husveggene, men så lenge det får stå i fred så er det jo ok.)

Link to post
Share on other sites

Skifte lufta ut burde jeg nok få til snart - og så har jeg sett på lufttørkerne på Clas Ohlson.

Kan anbefale luftavfukteren som selges på Clas Ohlson. Kjøpte en i fjor etter anbefaling her på forumet, den kostet vel rundt 13-1400 kroner dengang. Hadde vel planer om å benytte den i båten, men så langt så har behovet vært større i hjemmet. Den står for tiden på loftet og tørker luften fint som bare det! Kunne egentlig hatt bruk for den i kjelleren også, kanskje jeg burde kjøpe en til??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Stemmer sikkert at partiklene kan holde seg svevende lenge... Kan jo lufte ut på regnværsdager da - det skulle være greit.

 

Luftavfukteren er vel så godt som innkjøpt allerede - men lurer litt på luftrenser også... Det er nok e ide uansett mot mugg og slikt senere...

 

Tanken er at jeg skal få inneklimaet godt på plass - og så gjør det ikke noe om det trekker noen ampere døgnet rundt. Båten skal jo ha landstrøm mesteparten av tida, og aggregatet har jeg allerede...

Link to post
Share on other sites

- men lurer litt på luftrenser også... Det er nok e ide uansett mot mugg og slikt senere...

Så lenge du får kontroll på luftfuktigheten så er ikke mugg noe problem lengre. Muggen må vel ha en fuktighet over 80% for å leve, under det er den ikke aktiv... Mulig luftrenseren kan ta noen av de andre båtluktene, men noen nødvendighet er det ikke. Man skal jo kjenne at man er i båt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mugg der kondensen setter seg? Unngå kondens i første omgang, det er det beste.

 

Selv hos meg, med en luftfuktighet på alt fra 35-50% (ja, den måles kontinuerlig) avhengig av bruk av kokeapparat, oppvask osv opplever man kondens til tider, men kun på enkelte steder, og kun hvis det blir liggende noe inntil disse stedene.

 

Ved å sørge for ordentlig isolering vil du slippe kondensproblemet, men for all del, å holde øye med luftfuktigheten er lurt.

 

Clas Ohlson har en vare som er seriøst fin å ha..

 

Varenummer: 36-1794

 

Flere utvendige givere kan også kobles til (inntil 4 totalt) All kommunikasjon er trådløs..

Link to post
Share on other sites

Den måleren så bra ut ja... Kan ha en i salongen da - og en under dørken feks...

 

Det blir nok helt annerledes når jeg får satt på varme permanent, samt lufttørker.

 

Driver og vurderer litt hvilken oljeovn jeg skal kjøpe... Ser at en wallas på 3200 watt kommer på litt mer enn en dieselovn på 5000 watt... Det jeg lurer på er om forskjellen i pris på parafin og diesel blir såpass stor at det lønner seg med en wallas?

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt råd til 12000watt webasto så hadde det jo vært veldig greit...

 

Det blir nok en kombinasjon av en type oljefyring og elektrisk. Den er nok lettere å varme opp enn en stålbåt uansett - dessuten kan det isoleres ganske bra når jeg bygger opp ting igjen...

 

5000watt skulle vel være bra nok for et rom på 18 kvadratmeter som er godt isolert? Minus dagene med 30 kuldegrader kanhende...

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er alt revet ut - er et stort hull på 9-10 kvadrameter klart for oppbygging...

 

Det blir ganske lett å få det stabilt - og tar vel bare noen timer å legge fundamentet siden alt er firkanta.

 

Ser ut som det blir lemmer av kryssfiner - noen tips eller meninger om det?

 

Har starta å få ut olja og - det går veldig fint med løsemiddel og industristøvsuger... Trodde det skulle bli en fæl jobb - men skal nok gå ganske bra med 2-3-4 runder...

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Så var en litt for lang dvaleperiode over!

 

Har kommet igang med opprydding, fjerning av olje og oppbygging av ny dørk. Nå er det ikke lenger et stort, stinkende hull i salongen!

 

Har fått tilbake lysten til å jobbe, og har satt av hele påska til å få båten i drift... Dørken blir nok ferdig på et par dager nå - lett jobb egentlig...

 

Håper det blir bra vær og livlig på brygga i påska!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fantastisk!

 

Fikk henta starteren fra overhaling på Fredrikstad vikleverksted mandagen. Litt vrient å montere en starter på 20 kilo - men det gikk jo til slutt...

 

Endelig fikk jeg start på maskineriet igjen - må si jeg blir litt nervøs når jeg ikke kan få starta og sjekka at alt fungerer minst en gang i måneden... Særlig vinterstid!

 

Så da blir det full fart i påska - få lagt inn dørk, og ikke minst samle opp resten av griseriet av oljerester og annen faenskap... Har vel henta opp 100 liter så langt!

 

Ønsker alle sammen en flott påske!

Link to post
Share on other sites

Takk for at du følger med!

 

Har jobbet noen dager for å få den i stand til å flyttes nå - det meste ser ut til å være i orden!

 

Så nå er filtre rengjort eller skiftet, kjølevannet er fornya - og det verste er vasket bort og rydda i maskinrommet.

 

Tenker det blir en liten prøvetur i morgen!

 

Dørken er så godt som klar for å legges også - må si jeg gleder meg til å få 9 komplett flate kvadratmeter å bruke!

Link to post
Share on other sites

Takk for at du følger med!

Vi er nok flere som følger med selv om det er du som står for det meste av skrivingen for tiden....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I dag var det mye som skjedde ja...

 

Rydda og sto på for å komme ut på en liten prøvetur. Starta flott med en elegant sving ut fra båsen, og maskina gikk jevnt og fint.

 

Så... Turtallet falt... Ville ikke opp igjen... Lavt og fallende oljetrykk...

 

Det var litt med hensikt at jeg skaffe en 25-hester til jolla!

 

Etter litt ordning med diverse tau og testing, så var jolla klar. Festa den akterut på styrbord side, med halvt pådrag og ca 15 grader utslag mot styrbord så gikk det fint tilbake. Gjorde 2.5 knop faktisk, selv med ca 10-15 hester tatt ut fra motoren!

 

Kunne jo ikke se bryggekanten da jeg gikk i jolla - men hadde jo hjelp med som kunne ta imot. Gikk greit det hele - fint med vindstille for sånne øvelser!

 

Kvelden tilbrakte jeg med å rydde og gjøre klart for plan B... Tenkte jo igjennom dette i vinter, har ikke lyst til å med ett ligge med havarert maskin og måtte betale dyrt slep eller havneavgift!

 

Har tegna og beregna en stor badetrapp som jeg skal starte på i morgen. Så blir det plass til påhengeren der - samt en 60-hester som jeg har liggende...

 

Båten skal jeg helst flytte søndag eller mandag, så det blir en lang arbeidsdag i morgen...

 

Har tenkt å lage denne badetrappa av 2-tom-4, som jeg skrur sammen med gjengede stenger. Har materialer til alt sammen, trenger bare å kjøpe inn selve treverket i morgen tidlig...

 

Så jeg skal nok komme meg nedover! Blir selvsagt litt mer væravhengig - men i verste fall får jeg ta det i etapper.

 

Etter det jeg kan se, så tok vi vel ut ca. 70-80 hester fra detroiten da vi frakta båten opp fra Hankø, og da gjorde vi ca. 7 knop. Den ufrivillige testen med jolla i dag lover jo bra - så turen tar nok ikke allverden tid. OM ALT GÅR BRA DA, hehe...

 

Jeg har vært altfor dårlig til å legge ut bilder - så i morgen MÅ jeg nok være flinkere... Dørken er jo klar til å legges og - kjøper materialer til det i morgen.

 

Blir vel litt liv i denne tråden nå tenker jeg - kanskje vi kan ha et veddemål over hvor mange knop jeg får ut av 60-hesteren???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...