Jump to content

Navic II's Windy 37GM


Navic II

Recommended Posts

Da er ENDELIG båten ferieklar. ?

Nå har det gått nok timer synes jeg. Skiftet alle 12 dysene, justert ventiler, og bytter nater i hele cockpiten.

Prøvekjørt motorer og de oppfører seg eksemplarisk . Og cockpiten ble ikke så verst synes jeg. ?

bilde

Link to post
Share on other sites

Første ferieetappe gjennomført. Toppet tankene på Sætre , og første strekk gikk videre til Stavern. Vi ble liggende der noen dager pga meget bra plass, og meget fornøyde unger og rederinne. Turen gikk omsider videre til Arendal, og denne gjestehavna imponerte stort. Det stod havnevert på brygga og pekte oss inn og tok i mot tau etc. Under hele oppholdet var det kjempeservice her! Tipp topp tommel opp. Turen gikk videre til Kristiansand og vi hadde store forventninger til denne havna, etter å ha sett bilder, og at det er en kyst-by av dimensjoner. Men vi ble litt skuffet. Både av havneanlegget og vertskapet. Men vi har hyggelige båtnaboer, og det er vel viktigst? litt uggen opplevelse at den ene motoren stoppet på tur inn i havna. Skjønte ingenting, men var først redd for at jeg hadde tette dieselfiltre og at den andre maskinen stod for tur. Måtte finne plass fort, og få sjekket det. Det viste seg at det var hovedslangen fra tanken som hadde løsna!! Har nettopp hatt en stor jobb på motoren, men denne var ikke tatt av i denne jobben. Dermed har altså denne løsnet helt av seg selv!? Fant nå ut av det, og motoren maler igjen som en katt, men jeg har en liten vaskejobb å gjøre. noen som tar på seg dugnad i Kristiansand i løpet av en dag eller to? Hehe... Fortsatt god sommer!!

Link to post
Share on other sites

Var i dyreparken i Kristiansand i dag, og når jeg kom tilbake i båten hørte jeg at lensepumpen startet. Jeg åpnet motorrommet og så at det rant vann av slangene fra varmtvannstanken.

 

bilde

 

Klipte opp stripsen og fant synderen. ? kjapt å fikse, måtte bare kappe slangen litt opp, og sette på opblingen igjen. Men kjenner jeg er glad for at jeg har automatisk lensing. Jeg hadde full vanntank, og det hadde ikke vært trivelig med 250 liter vann nedi der.

 

bilde

 

Ganske imponerende at båten har oppført seg problemfritt hele veien, men i Kristiansand har jeg vært igjennom båten diesellekkasje og vannlekkasje i løpet av to dager. ? godt en har litt teknisk kompetanse og verktøy tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten: det var en bitteliten sprekk i slangen. Koblingene var tette og fine.

kaffelars :ja det er 220v til vv tank som er stripsen sammen der. Lagt utenpå slangen, og ikke mot stålet, og her er det ikke så forferdelig varmt. Men jeg hadde kanskje sett at det var lagt separat. Er på "to-do-listen" til vinteren.

Link to post
Share on other sites

Bra det er på todo'en :thumbsup: 

..men anbefaler å la den ligge et annet sted til det blir fikset, denne typen plastisolert kabel blir omtrent flytende over 60 grader, og varmtvannet i en båt kan i værste fall bli det samme som kjølevannet på motor, mye varmere enn i en boligbereder som vanligvis er rundt 65 grader på termostaten.

Mulig årsak til at tynnveggede pex-røret sprakk litt i nærheten av tanken, kan også være litt treg overtrykksventil på tanken, og varme + trykk som bygger seg opp på transportetapper forårsaket lekkasjen din.

Link to post
Share on other sites

Flott at alt har ordnet seg raskt når uhellene først er ute.. Skikkelig drømme båt dere har ☺

Når det gjelder strømmen din ville jeg gjort som Kaffelars og beskyttet ledningen bedre. Angående innstikkskuplinger SKAL alle myke rør ha støttehylse. En siste ting helt på tampen, hvis det er merkbart dårligere mengde vann på varmtvanns siden kan det ha med de armerte slangene og gjøre..

Fortsatt god ferie :-)

Link to post
Share on other sites

Kaffelars: ja, jeg er klar over at det er varmt. Jeg har mang en gang klart å få leggen borti bandet ut fra tanken, og det er mildt sagt helvetes vondt! med årsaken til sprekken tror jeg har sammenheng med at stripsen har vært veeeldig stram i mange år. Man kunne se innsynk av stripsen akkurat der sprekken var .

Olsen83: har ikke merket noe problem med vanntrykk eller varmtvanntilførsel. ☺

Skal få ordnet en bedre patent på dette. ☺

Link to post
Share on other sites

Nei bare ute å spionerte litt.. Har plass oppi elva. Første dag av 2 uker her nede..

 

Måtte bare ta et bilde da jeg så navnet.. Er vel ikke så mange gm37 med det navnet;)

 

Blir dere lenge?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...