Jump to content

Navic II's Windy 37GM


Navic II

Recommended Posts

Ser den ja.. Er vel meldt fint utpå dagen i morra.. Har dere unger med også?

 

Fin båt forresten:)

 

Skal se om jeg finner en båtbutikk i morra.. Kanskje de har noe jeg ikke trenger:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, skulle vel være bra fra 12 og utover. vi har unger ombord, så terskelen for hvor mye sjø vi tåler er relativt lav. Men de har taklet utaskjærs tur helt fra Stavern til Kristiansand da. Litt småskremt når det smeller under båten, og et lite tilfelle av sjøsyke på eldstemann utenfor Kragerø, ellers ok.  

Takker for kompliment.  

Bare å stikke innom sjappa. Du finner garantert masse du ikke trenger,  men som du burde ha. må finne en båtrekvisita sjappe selv. Frøkna sølte vaskemiddel på plattformen, så jeg har en flekk som det ikke er igjen noe beskyttelse på teaken. Klarer ikke å overse det til etter ferien heller. 

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har bare ei på 3 år med meg og hun flirer høyere jo høyere det smeller.. Blir litt lengre tur på oss senere. Den gamle garmin-plotteren skjønte ikke hvor han var.. Trodde nok han var i Trondheim ennå..

 

Du får sende en im om de har det du trenger på maritim.. Kjører ut dit litt før lunchtid i morra.. Kan svinge innom gjestehavna en tur..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Superhyggelig tilbud, og jeg trenger noen småting,  men jeg skal stikke bort på sjappa i Kristiansand.   finner nok flere ting jeg plutselig må ha der tenker jeg. unga her synes det er moro å frese over hekksjøen til danskebåten. Men store dønninger i høy fart, og krapp sjø som slår synes de er skummelt. Må legge inn kjørestil og kurs etter hva unga synes er greit når vi er på tur. Ellers blir det ensomt i båten neste gang.

Link to post
Share on other sites

Fant ikke noe jeg ikke trengte i dag.. Eller.. Rusta fikk litt penger.. De har mye (u)nyttig:)

 

Ser den ja. Trodde ikke det slo så mye i sånne store båter;)

 

Sola kom nå hvertfall så da er jeg fornøyd!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kommet oss til Grimstad nå. Flott by, og kjempefin plassering mtp små barn ombord. men kan noen fortelle meg hva jeg skal gjøre med plotteren før jeg hiver den på sjøen? Den viser ofte ruter midt over grunner, og på feil side av staker etc. Og som på bildet her, en helt unødvendig manøver mellom skjærene.

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jajaja, er klar over det. Og jeg har ikke knust drevene enda heller. Men når den er intelligent nok til å legge ruten i mellom de to skjærene på bildet der, så skulle den vel vært intelligent nok til å legge ruten på innsiden som det er både dypere og kortere. fikk et tipsav en annen kar på fb at dette er en bug, og trenger en software oppdatering.

Link to post
Share on other sites

Tipper autorouteavdelingen hos Ray og Garmin har en avtale med delelageret hos VP og Mercruser, hehe ;-)

 

Seriøst. Ikke finn på å kjør en rute laget av autoroute.

Er faktisk fristet til å si det skulle vært forbudt da det har stort potensial for å lede oss fritidsbåtførere ut i uløkka om vi begynner å stole for mye på slike systemer. - og det vil folk gjøre litt om litt.....

 

Ikke nok med at de drar deg langs staker og skjær, men de vil neppe aldri heller komme på høyden ang rutevalg i forhold vind, sjø, strøm og lokale forhold. For mange variabler som spiller inn, og på det området gjør at meneskehjernen gjør det klart best :-)

 

Kan bli direkte farlig om man feks følger autoroute forbi Mølen, Tvistein og rakke under "riktige" forhold på tross av at man har satt rett dyptgående med god margin osv.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Japp. Stoler aldri på auto-rute, og bruker den stort sett som en veileder. Og jeg vet heldigvis hva merker og staker etc betyr. Det er nok eneste grunnen til at skuta fortsatt flyter. Hehe. Men jeg vil jo selvfølgelig at utstyret skal virke som det skal. Sånne ting er bare irriterende.

Link to post
Share on other sites

Jajaja... Skulle bare inn til Tvedestrand for en overnatting for å korte ned etappene for barna litt, men når vi skulle dra så var alt på BB maskin dødt. Det lyste ikke engang på edc panelet for denne moturen. Begynte med feilsøking, men skjønte ingenting. Sikringer var hele, det var strøm i alle kretser. Plutselig knasa det i giraktuatoren, og en skrapende fæl lyd vedvarte. Kuttet strømmen og begynte å sjekke mer. Åpnet huset til denne og her fant jeg et avrevet tannhjul. Videre feilsøking på alle releer etc resulterte i at jeg flyttet over ECU'en fra den andre motoren, og vips, så var den andre død, men BB virket som normalt. Ok. Kjempe!! Etter noen telefoner fikk jeg lånt en brukt ecu og giraktuator av en kompis som har en motor stående på pall, og fikk broderen til å ta fri fra jobb og kjøre nedover 3 timer hver vei med delene. NAVIC II virker nå som en drøm igjen, men jeg mistenker at dette blir tidenes dyreste feriebudsjett-sprekk for mitt vedkommende når jeg har fått ordnet alt når jeg kommer hjem. Meeeen, jeg har tatt meg en sommerøl, og koser vettet av meg. Får ikke ødelagt ferien min altså! ? DSC_2212.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har vi fått liv i maskinen, og fortsatte ferden videre nordover. Fikk noen advarsler om risiko for litt stygg sjø før vi gikk avgårde i dag, men det gikk over all forventning. ? litt rotesjø fikk vi, men langt ifra det værste. Ungene fikk mulighet til å si ifra om de ville gi seg og gå til havn, men de ville bare fortsette videre. Vi endte i Stavern, og fikk en superplass med tanke på ankomst klokken 16.00. ? kan ikke klage på annet enn været. Fortsatt god sommer! ?

 

http://i1208.photobucket.com/albums/cc379/nsxnorway/Mobile%20Uploads/th_MOV_2216.mp4

 

 

bilde

Redigert av Navic II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...