Jump to content

Navic II's Windy 37GM


Navic II

Recommended Posts

Ser veldig bra ut, Navic. Helt riktig som SAP sier at kalesjene er stramme når de er nye. Det går seg til rimelig fort. Ser at du valgte Tradtex framfor Lightex. Tror det er smart. Tradtex er tettere og lunere. Lightex er mer "daycruiser kalesje".

 

Vi la på vår nye Tradtex kalesje før starten av årets sesong, og nærmer oss vel 40 overnattinger allerede. Veldig fornøyd så langt :-)

Link to post
Share on other sites

Husker kalesjene på windybåtene var stramme som fy når de var nye. De går seg til etterhvert. Du kan prøve og fukte den litt om kvelden og la den tørke i morgensola noen ganger for å speede opp prosessen.

 

Lekker båt Navic:-) GM er en virkelig moderne klassiker.

Lekreste båten i skjærgården uansett størrelse og alder ! - Det er nå min særdeles objektive mening da :saint:

 

Et lite tips hvis du struler med å få kalesjen inn på knappene, spesielt midt på frontruta. Jeg kjøpte en spleisenal for en billig penge på Biltema, kappet av 1 cm ytterst, smurte litt Silicon på baksiden og vips så har du et perfekt verktøy til å skli kalesjen inn på "knappene".

 

For øvrig så var jeg særdeles fornøyd med min lyse Lightex kalesje - helt til jeg så bildene av din mørkeblå ! Den var rett og slett jævvla elegant :thumbsup:

Er det noe prisforskjell å snakke om i forhold til Lightex ?

 

Et lite tips til noe nyttig å bruke feriepengene på skal du få med også: Hvis du liker deg godt i uthavn - få deg et baugspyd m/stige. Det gjør det til en helt ny verden å legge til mot berga, spesielt for  "Baughunden" - enten hun går på to eller fire :lol:

Link to post
Share on other sites

Husker kalesjene på windybåtene var stramme som fy når de var nye. De går seg til etterhvert. Du kan prøve og fukte den litt om kvelden og la den tørke i morgensola noen ganger for å speede opp prosessen.

 

Lekker båt Navic:-) GM er en virkelig moderne klassiker.

Hehe, håper virkelig de går seg til ja, for vi var to mann, og vi jobbet så svetten sprutet.  :giggle: spylte over den med ferskvann når vi var ferdige for å sjekke for evt lekkasjer etc, men den er tydeligvis nyimpregnert, så vannet fosset av fortere enn  det kom på, så det var ikke noe håp om å få våt kalesje nei. blir vel bedre utover sommeren. (ihvertfall om dette været fortsetter) 

Takk for det, jeg faller mer og mer for GM37 for hver gang jeg setter min fot i den. 

 

Ser veldig bra ut, Navic. Helt riktig som SAP sier at kalesjene er stramme når de er nye. Det går seg til rimelig fort. Ser at du valgte Tradtex framfor Lightex. Tror det er smart. Tradtex er tettere og lunere. Lightex er mer "daycruiser kalesje".

 

Vi la på vår nye Tradtex kalesje før starten av årets sesong, og nærmer oss vel 40 overnattinger allerede. Veldig fornøyd så langt :-)

 

takk for det Bonus. Gikk for tradtex ja, og jeg har et inntrykk av at den virker mer robust, og ser litt mer "high-quality" ut. 

og nå vil forhåpentligvis fargen holde seg også. :) 

 

Lekreste båten i skjærgården uansett størrelse og alder ! - Det er nå min særdeles objektive mening da :saint:

 

Et lite tips hvis du struler med å få kalesjen inn på knappene, spesielt midt på frontruta. Jeg kjøpte en spleisenal for en billig penge på Biltema, kappet av 1 cm ytterst, smurte litt Silicon på baksiden og vips så har du et perfekt verktøy til å skli kalesjen inn på "knappene".

 

For øvrig så var jeg særdeles fornøyd med min lyse Lightex kalesje - helt til jeg så bildene av din mørkeblå ! Den var rett og slett jævvla elegant :thumbsup:

Er det noe prisforskjell å snakke om i forhold til Lightex ?

 

Et lite tips til noe nyttig å bruke feriepengene på skal du få med også: Hvis du liker deg godt i uthavn - få deg et baugspyd m/stige. Det gjør det til en helt ny verden å legge til mot berga, spesielt for  "Baughunden" - enten hun går på to eller fire :lol:

 

Ja, den meningen er nok særdeles objektiv!  :lol:  men jeg er enig med deg der uansett. 

Tenkte faktisk å lage et verktøy på jobb, til å hjelpe til litt ja. jeg må også gjøre noen småjusteringer på pluggene på vindskjermen. de skruene var ikke noe glade i å bli skrudd på, så jeg har bestillt nye, og venter med justeringen til de er på plass. ;) 

jeg vet ikke hva evt prisforskjell er mellom lightex og tradtex. det er første gang jeg kjøper ny kalesje. men mulig noen andre her har kunnskap her? 

Jeg har baugstige (som hektes i festene ved ankeret) men den er lite brukt hittil. jeg er litt for nervøs enda, til å legge denne båten mot svaberget desverre.  :pray:

 

Spørsmål til dere med åpen GM/Scirocco; dette var (trist nok) første gangen jeg tok av- og på kalesjen på båten. 

tok meg selv i å knote en del med dette. hvilken rekkefølge bruker dere? bak gikk det relativt greit, men fremre delen var det mye banning og lett underholdning for bryggenaboene på.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Første bud for å få på kalesjen: Forsikre deg om at stengene er i "slakkeste stilling". Spesielt at den store, fremre bøylen står høyest mulig i bakkant på glidevangen på targaen. Glidelåsen mot targaen må på først. Min erfaring er i hvert fall at denne er umulig å få på i etterkant hvis den er kneppet på foran. Normalt bruker jeg å kneppe på fra siden og framover mot midten, men det er sikkert fordi det er mest praktisk. Jeg tenker da på hovedkalesjen, ikke sidevinduene som jeg setter på etterpå. De 4 midtre knappene er alltid litt vanskelige, så her tar jeg et godt tak litt opp på kalesjen og trekker nedover samtidig som jeg bruker verktøyet mitt. Det går lettere utover i sesongen når kalesjen har strukket seg litt, men eneste gangen jeg misunner hardtop-folket er under denne operasjonen.
Forøvrig så er det skjelden vi tar den framre kalesjen helt av. Normalt tar vi av sidevinduene og ruller opp frontvinduene. Så har jeg rigget 2 hvite strammereimer fra den framre bøylen og ned i håndtaket rundt frontruta. Liker ikke så godt å få sola midt i øya når jeg kjører og med denne løsningen har jeg en "Biminitopp" så jeg kan holde hue kaldt.

 

Gir meg ikke helt med baugspydet heller :smiley:  Er ikke så fryktelig dreven med båter av denne størrelse selv, men etter at jeg fikk montert baugspyd så ser jeg jo faktisk hvor baugen på båten er og den er myyye enklere å beregne. Vi prøver å gå i så rett vinkel som mulig mot berget for å komme i land med et tau, og med hjelp av 2 motorer og baugpropellere da så er det normalt sett veldig enkelt å vri seg rundt hvis du skal ligge longside.

Et annet tips hvis du skal ligge med nesa inn og for dregg: - Kjøp deg en ny akterdregg og bruk den Engbodreggen du har som daumann. Min erfaring er at den ikke er til å stole på i det hele tatt. Etter at jeg skiftet den ut med en Bruce, har jeg aldri hatt problemer med dreggfeste. (Har aldri brukt den som daumann heller, men den er alltid med ;-)

 

Sånn ! - Nå skal jeg forsøke å slutte med å bruke av dine feriepenger og heller se om jeg finner noen egne :lol:   Første ordentlige sommerhelgen ser ut til å ha kommet så nå skal vi snart ut å cool'n på et skjær   :cool:

God Sommer :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ifm innkjøp av tradtex-kalesje i fjor, kjøpte jeg også et kalesjetrekk til den fremre kalesjen til å feste på targaen (alt fra Hansen Protection, men bestilt via Windy). Dette trekket funker perfekt. Bare å kneppe opp, dra opp glidelåsene langs den vertikale delen av targa'n og så rulle sammen kalesjen. Tilbake igjen tar det ikke særlig mye mer enn et minutt å kneppe på kalesjen igjen. Den bakre delen lar vi stort sett stå på - tar bare av sidevangene.

 

Ellers tiltrer jeg alt som har vært skrevet om montering av ny kalesje. Opplevde det samme peset i våres ved montering etter vinteropplag (kalesjen ble vakset før den ble ryddet bort i høst). Men etter litt tid på går alt så meget bedre. Og viktig at bøylene ikke sitter fast i festene i targ'n.

 

Og enig mht baugspryd (jeg har ogsp teleskopstige). Og jeg har også kassert Engbo-sleda (helt håpløs) og bruker'n som daumann (dvs en gang). Jeg kjører nå med 20 kg Rocna - dæven så det sitter og så raskt det setter seg.

Link to post
Share on other sites

Da har vi vært i båten i helgen, og det gikk så meget bedre å ta av og på kalesjen nå etter bare noen dager. :) 

da blir det nok bra tenker jeg. :) 

Den fremre delen er virkelig diger når man driver på alene, så rederinnen måtte bistå med "ta i her", "hold her" etc.  :giggle:

Har fått mye skryt i havna nå. båten ser jo mye nyere ut også.  :thumbsup:

Duste-ankeret akter funker ikke til stort mer enn evt støtfanger mot brygga.... har testet den en gang, og etter å ha prøvd å få feste, og slept den uten å få feste halvveis igjennom middagsbukta så tør jeg IHVERTFALL ikke bruke den ved baug mot svaberg!  :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Det ble Tønsberg i helgen helgen. For et fantastisk vær. Rederinnen skulle bort med unga i helgen, så da ble det guttetur. ? fikk plass ved siden av en annen GM37 og. Den sorte russiske? Båten var mer enn lekker! Noen som vet mer om den? Fortsatt god helg! ?

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

HERLIG!!! 

Har reagert litt på at det har vært litt antydning til røyk når maskinene er varme, og fikk en VP-mekaniker til å ta en titt på det, og fikk konstatert at det er en eller flere dyser som drypper. da er det bare å rive opp og plukke ut alle sammen og skifte det som må skiftes. blir nok billig moro med 12 stk dyser. :P

samtidig så har jeg merket nå som varmen har kommet litt at natene i cockpiten blir seige og gnir seg utover. så da blir det vel noen timer med skifting av natemasse. 

kjenner at jeg gleder meg ja......  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Natene hadde jeg latt være. Vask med grønnsåpe. La så sola tørke de ut litt noen dager.

 

At du sliter m feste på Bruce i baugen er nok brukerfeil. Legg ut 2x dybde når du ligger i ro. Bakk sakte bakover på en maskin (tomgang) med vinden mens du legger ut 2-3x dybde til. Når du har lagt ut dette og merker at ankerkjettingen strammes så legg inn motor nr to i bakk på tomgang. Se på gps at båten ligger stille. Da har du feste.

 

Vi praktiserte dette på NW420 med samme anker. Funka bra det så lenge vi hadde god ankerbunn. Men er det mye sjøgress så er det vanskelig å få feste nesten uansett.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten: Sliter ikke med feste med baugankeret, men det bakre. ;) 

Jeg vil veldig gjerne slippe å skifte nater, men når jeg får beskjed av to kyndige at dette er bare å bytte så vet jeg ikke om tipset ditt funker? 

det var visstnok en "syke" på en del av disse rundt den tiden. 

se bilder: 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Usikker på hva som har blitt brukt, da jeg akkurat har kjøpt den. men at det må gjøres noe med dette er det jo ingen tvil om. 

Aaby marine er en av de som har bekreftet at det bare kan skiftes. noen som tar på seg en dugnadsjobb? jeg holder natemasse, mat og drikke.  :lol:  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Så lenge teaken din ikke er veldig slitt, så går det veldig greit å fjerne natemassen med en skrutrekker. Legg den flatt under massen og dytt, og massen slipper greit. Du kan ev. bruke en tapetkniv til å ta kantene, men teak er mykt og det er lett å lage hakk.

Hvis du har nedslitte nater-renner (eller-hva-det-nå-heter) og må frese opp disse, er det litt mer jobb.

 

Selve natingen går også greit. Det er lettest med en elektrisk nate-pistol som gir gjevn masse, men det går fint med en håndholdt også. Jeg la på ganske godt og lot det tørke helt. Så brukte jeg fein-sag med vibrerende knivblad og kappet bort alt overskytende, og finslipte etterpå. Det gikk utrolig kjapt.

 

mvh

Didrik

Link to post
Share on other sites

Dette er hva du trenger ! Det er slikt verktøy proffene bruker.

http://www.fein-norge.no/nn_no/multimaster/tilbehor/skjaering/natekniv-mix-artnr-6-39-03-200-01-7/

 

Og grunnen til at jeg kan være så skråsikker på det, er at jeg har opplevd akkurat det samme selv. Mine dørker så rålekre ut da jeg kjøpte båten. Sikkert behandlet med 
"the best there is" for å få en gyllen, lekker teakfarge. Bakdelen med "the best there is" er at det meste av dette luriumet er knallhardt mot natene. Snappys har også vært nevnt som lurium natene ikke er spesielt glad i. Jeg har også blitt fortalt som Bitteliten skriver, at natene i Windy av noen årganger er følsomme, men jeg vet at problemet også er sett på bl.a. Bav'er av mye nyere årgang.

Mine nater begynte som dine for 3 år siden. Du kan sikkert vaske teaken ren og pen med grønnsåpe, men at det stopper natene fra å gå i oppløsning kan du bare glemme.

Etterhvert som det blir varmere i været blir de bare mykere og til slutt nærmest flytende på de mest utsatte stedene. I fjor sommer måtte vi legge tepper over hele dørken.

Vi var innom Sandøy Båtdekk i ferien og gjorde en avtale med de om å skifte natene. Og DE er proffer og bruker det verktøyet jeg linker til.
Jeg kan forsikre deg om at det er litt av en jobb. Tviler på at du bare kan pirke de opp med en skrutrekker som noen her påstår, men klarer du det har du jo kjempeflaks.

Proffene maskerer hvert spor før de nater. Så sliping / pussing før behandling med noe beskyttende.

 

Det var ikke meningen å ta motet fra deg, men jeg kjenner bare problemet så altfor godt :sad: Nå koser vi oss virkelig med å labbe barbeint rundt (bare varmen kommer) på "nytt" gulv behandlet med "Teakseal".

Det ser ikke like gyllent og flashy ut, heller mer naturlig og det lever vi godt med.

 

Et lite tips angående dysene også: Mitt (tidligere) såkalte VP Servicesenter påsto at dysespissene på disse ikke kunne skiftes men at jeg måtte kjøpe 12 nye dyser fra VP.
Vel, en telefon til Vestfold Elektrodiesel sparte meg for sånn cirka 14 båtlapper, for spissene kan skiftes og de skaffer nye, monterer, tester og justerer.

 

Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Er klar over at det er mye jobb, men det MÅ gjøres. sånn for nyskjerrighetens skyld, hvor mye tok sandøy for å gjøre jobben? 

jeg kontaktet Fyksen servicesenter vedr å skifte spisser og overhale dysene, og de skulle ha 1500,- + mva. jeg får tak i nye for 1800,- + mva. men jeg har 12 stk, så det blir jo faen så dyrt uansett. 

det er jo også en faktor at jeg nekter å ha maskiner som er satt ut av spill i evigheter mens jeg venter på at noen omsider skal få overhalt de, så ting må skje raskt. :P

Link to post
Share on other sites

Husker i farta ikke hva jeg betalte for bare natejobben da jeg skiftet teaken på badeplattforma samtidig. Skal sjekke fakturaen når jeg kommer hjem og sende deg en IM.

 

Båt koster, det er helt sikkert ! Og jo flere motorer, jo mer må man ha av alt.

Men når Kaddene maler, sola skinner og isboksen er full av kalde grønne - Da er alle kostnader glemt og livet bare heeeerlig - og det er bare ca 26 timer til :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...