Jump to content

Så var det sommerferie for Trudelutt, tidlig i år.


Lars H.

Recommended Posts

Jeg er lidt forvirret: Er det kajen langs hotellet/restauranten, der nu er gæstepladser eller er det kajen på ydermolen ud mod "E6", der er gæstepladser? Der lå fiskebåde begge steder, synes jeg.

 

Gjesteplassene er markert med rødt. Det som er nytt for meg er at det er gjesteplasser på babord side etter innløpet, der drivstoffyllingen er.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg var på min første Sverigetur siste uka i august i fjor, og da var det nesten for stille. Ingen kø noe sted, men også til gjengjeld ganske øde opg flere butikker og sesongåpne steder som allerede var stengt. Så jeg tror vi tar turen kanskje andre uka i august i år...

Jeg tror jeg faktisk vil anbefale den første uka i august fremfor den andre.

I både 2012 og 2014 hadde vi ferie på svenskekysten de to første ukene i august. Enkelt å finne havneplass begge ukene. Men faktisk så stengte det en god del sesongåpne butikker allerede i helgen mellom disse to ukene. Så i den andre uka ble det faktisk i overkant rolig. Dvs. jeg syntes det var helt greit, men ungene (og tildels fruen) syntes at det ble litt for stille.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er som nevnt over. Svenskekysten stenger nesten ned andre uken i august. Men da har fruen(e) anledning til å gå bananas på REA.

 

Vi var der Trudelutt er nå fjerde uken i august i fjor. Det eneste som fungerte var full havneleie og COOP med redusert åpningstid. Det var ikke mulig å få kjøpt så mye som et drypp diesel. Vi var kanskje syv gjestebåter.

 

Nå ligger Hulda i startgropen og venter på at kulingen skal gi seg. Gidder ikke å stampe med vann på dekk for motor i motsjø. Regner med Kungshavn onsdag ettermiddag.

 

Nå har det vært stort sett lite hyggelig vær et par uker i strekk. Men det er stadig prosjekter på Hulda som jeg kan henge fingrene i. Egentlig alt for mange prosjekter.

Link to post
Share on other sites

Den første uken av august er det fremdeles stor "trøkk" her på Svenskekysten slik at en må inn mellom 1100 0g 1200 for å få grei plass i gjestehavnene. men så stuper besøket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Når det gjelder service og tilbud i havnene nå her nede, er det minimalt. Det er stort sett dagligvarebutikkene som er åpne. Kafeer, Pizzabutikker osv er stengt. Jeg pratet nettopp med en gubbe på kaien, og han fortalte at her på Knippla er det kun diesel/bensin å få i helgene. Men for all del, det var bare å ta kontakt med den hyggelige havnekapteinen så kunne jeg få diesel når det måtte være. Når det gjelder havneleie, ser det ut til at prisen de fleste stedene går opp rundt 15. juni.

 

I dag er det moderat vind, 14gr. og sol innimellom her på Knipla. Men i morgen er det meldt regn og vind opp mot 20m/s for hele kyststrekningen her. Vi ligger godt og koser oss, har nettopp hatt oss reker med loff og majones (forært fra Svensk i Kungshamn) med hvitvin til. her blir vi i hvert fall til fredag. Da ankommer 4 dunker rødvin fra Systembolaget for henting i dagligvarebutikken.

 

Fra helgen er det snakk om en høytrykksrygg som skal komme inn over området med bedre temperaturer. En får leve i håpet.

 

Lars H.

pt. Källö Knippla

mitt webcam

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til drevne svensketuristar:

 

Når er det trengselen blir plagsom / ditto avtar, i Havnene på svenskekysten?

Er det same tendensen som "norsk" fellesferie, eller hur?

 

Har lenge tenkt på ein tur I det området som "trudelutt" fantar rundt i no, men orkar ikkje tanken på kø i havn og uthavn...

 

Om vi börjar med kuststräckan Lysekil- Strömstad i högsäsong (vecka 28-31) Så kryllar det av båtar överallt. Norska båtar i massor och många båtar från Göteborgsområdet drar uppåt och alla möts på denna sträcka.

Sträckan från Marstrand ner till Göteborgas södra skärgård brukar vara riktigt bra om plats från vecka 29 och några veckor framåt när många dragit norrut längst kusten.

Vi själva drar bort från detta inferno till Norska Sörlandet, Telemarkskanalen, Danmark, 4 veckor i Vänern (Rekommenderas) eller till någon annan lugn plats/kust.

Helst av allt tar vi tidig eller sen semester

Link to post
Share on other sites

Om vi börjar med kuststräckan Lysekil- Strömstad i högsäsong (vecka 28-31) Så kryllar det av båtar överallt. Norska båtar i massor och många båtar från Göteborgsområdet drar uppåt och alla möts på denna sträcka.

Sträckan från Marstrand ner till Göteborgas södra skärgård brukar vara riktigt bra om plats från vecka 29 och några veckor framåt när många dragit norrut längst kusten.

Vi själva drar bort från detta inferno till Norska Sörlandet, Telemarkskanalen, Danmark, 4 veckor i Vänern (Rekommenderas) eller till någon annan lugn plats/kust.

Helst av allt tar vi tidig eller sen semester

 

Så kanskje dei to siste vekene i Juni og den første i Juli er den ideelle perioden for å oppleva vestkysten frå si beste side?

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er noe vi har satset på i år, bare at vi startet litt tidligere. Men i løpet av den første uken av juli, skal vi garantert komme oss hjem!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg er lidt forvirret: Er det kajen langs hotellet/restauranten, der nu er gæstepladser eller er det kajen på ydermolen ud mod "E6", der er gæstepladser? Der lå fiskebåde begge steder, synes jeg.

 

Tilbake til dette. Årsaken til at kaien er frigjort er at det faktisk ikke lenger er noen fiskere igjen med hjemmehavn her på Källö Knipla, trist men sant!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke opp. Nå har vi sittet og hørt litt på fine låter. Her min favoritt selv om vi er litt langt syd.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå ligger Hulda i startgropen og venter på at kulingen skal gi seg. Gidder ikke å stampe med vann på dekk for motor i motsjø. Regner med Kungshavn onsdag ettermiddag.

 

Mens du venter på bedre vær, kan du jo hygge deg med enne videosnutten.

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Vi själva drar bort från detta inferno till Norska Sörlandet, Telemarkskanalen, Danmark, 4 veckor i Vänern (Rekommenderas) eller till någon annan lugn plats/kust.

Helst av allt tar vi tidig eller sen semester

 

drar også bort under fellesferien....Danmark / Tyskland / Polen :smiley:

Bohuslän på för og ettersesong :thumbsup:

 

 

Dere får holde dere fast i vinden og være glade dere ikke er på tur med bobil.

 

wx0106.jpg

 

Årets første sommerdag.

 

skall en tur over Valdresflya på torsdag....kanskje man må på med vinterdekken igjen :nonod:

 

 

 

 

LarsH såg deg på AIS'n i söndags, men av noen merklig anledning bare statisk info.....ikke posisjon,

andre båter gikk inn :confused:

Tror du låg på Dyrön !? jeg på Nordön

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tilbake til dette. Årsaken til at kaien er frigjort er at det faktisk ikke lenger er noen fiskere igjen med hjemmehavn her på Källö Knipla, trist men sant!

Helt enig i at dette er trist. Da jeg var på hjemvei fra Sverigeturen i fjor overnattet jeg i Papperhavn. Det var det flere lokale fiskebåter som var i aksjon. En la seg utpå meg for natten, og jeg fikk en hyggelig prat med han om bord. Synes det nesten var litt "eksotisk" å bli vekket tidlig morgen av at båtene dro ut på fiske. :-)

 

Han som la seg på siden av meg fisket spesielt etter leppefisk (som jeg aldri hadde hørt om før da!), denne fisken brukes i oppdrettsanlegg for å rense opp. Kom en tankbil inn til kaia på tidlig formiddag og tok imot all den leppefisken de kunne få.

 

Greit å lære noe nytt! :-)

Link to post
Share on other sites

Det er som nevnt over. Svenskekysten stenger nesten ned andre uken i august. Men da har fruen(e) anledning til å gå bananas på REA.

Å ja da, det har skjedd hver gang! T.o.m. jeg har benyttet meg av det...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg synes barnevognene er litt "ugly" her i Källö Knippla. Slike er det plassert mange av rundt i havnen, og ingen mammaer eller pappaer holder oppsyn med de. Litt skummelt med alle kråkene og skjærene som som skal bortpå de.

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

Ha en fortreffelig aften.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke hva du mener, he he. Men OK, jeg bruker et urgammelt Paint Shop Pro 7 program jeg kjøpte for 10 - 15 år siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...