Jump to content

Hjemmelaget anker - DIY

Komodo

Recommended Posts

Hulda skrev 11 minutter siden:

Mener at det ligger tegninger på nettet i .pdt som kan printes ut i A4-format. Bare å tape sammen for å lage mal. 

Det stemmer nesten Hulda. Jeg printet ut slike maler da jeg lagde mitt. Problemet er at man ikke får med alle målene man trenger for å lage ankeret, kun de kritiske målene for å sjekke at det passer i rulla. For eksempel får du ikke alle vinkler. Men som sagt, jeg skal se hva jeg finner :smiley:

• 5 år senere...

Ni år har gått siden "The Knife" ble smidd til ute i garasjen, og kan melde om at det fremdeles fungerer i beste velgående :thumbsup: 

For noen dager siden var jeg ute og fikk meg et dykk, og etter dykkingen svømte jeg ned på ankeret for å se hvordan det satt i bunn. På forhånd var da ankeret kjørt godt fast slik at båten stoppet opp. Legger til at det var uhorvelig dårlig sikt oppe på grunna, ankeret ligger på ca 4 meters dyp.

GOPR0322.JPG.8bf163692143a3cbe0bf15f1781723ff.JPG

GOPR0328.JPG.9dc5f980b38b77bf4ffa6fc04a2898e2.JPG

GOPR0331.JPG.9371ad6f776efae35d188885665de26f.JPG

Erfaringene er at ankeret setter seg utrolig lett, og gir en vanvittig holdekraft. Kort fortalt er vel egentlig ankeret kraftig overdimensjonert for vår Viksund på 29,5 fot. Der bunnen er litt hard klarer vi rett og slett ikke å kjøre det helt ned. Men når belastningen øker, så vil det gradvis skjære seg lengre ned i bunn. Begrensningen på hvor hardt jeg klarer å kjøre det ned er når blytauet begynner å slure på kabularet. Antar det blir en kraftig forbedring der neste år når vi får inn ny vinsj, ref. @dennricks prosjekt med overgang fra tau til kjetting. Hans gamle tauvinsj skal da inn hos oss :smiley:

@Komodo Dårlig sikt minner om da jeg tok dykkerkurs. Dårlig sikt de første meterne, og jeg måtte geleide partneren min ned på andre forsøk. Han likte ikke grumsette vann. Lengre ned ble det bedre sikt! Jeg syntes det har vært mye brunt vann iår - det er dog noe bedre lengre ut eller?

Jeg så jo ankeret ditt da vi var i båten din, og når jeg ser det i aksjon syntes jeg dette ser utmerket ut. Strekket går langs bunn, så SV Penope har nok ikke mye å klage på her :smiley: Rele kommer nok ut av båten min til helgen.

For nye lesere, så er det slik at Komodo har hjulpet meg med en stor jobb. Det er denne tråden, og jeg er veldig takknemlig :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 9 minutter siden:

@Komodo Dårlig sikt minner om da jeg tok dykkerkurs. Dårlig sikt de første meterne, og jeg måtte geleide partneren min ned på andre forsøk. Han likte ikke grumsette vann. Lengre ned ble det bedre sikt! Jeg syntes det har vært mye brunt vann iår - det er dog noe bedre lengre ut eller?

Jo, det stemmer. I år har det vært ekstremt mye algevekst og brunt vann. Her hos oss går det et skille mellom 5 og 6 meter, dypere er det klart og fint sjøvann. Men selvsagt med varierende sikt. Det litt spesielle i sommer er at vannet er brunt og misfarget langt ut. 

Jeg så jo ankeret ditt da vi var i båten din, og når jeg ser det i aksjon syntes jeg dette ser utmerket ut. Strekket går langs bunn, så SV Penope har nok ikke mye å klage på her

Ja, det legger seg pent på bunnen, og skjærer seg brutalt ned ved belastning. Testet senest i dag 😎

:smiley: Rele kommer nok ut av båten min til helgen.

Veldig bra 👍 Men det blir nok ikke montasje på en stund ennå, så det er ikke noe stress 🙂

For nye lesere, så er det slik at Komodo har hjulpet meg med en stor jobb. Det er denne tråden, og jeg er veldig takknemlig :smiley:

Og jeg har en flott vinsjpakke som ligger i garasjen og venter på å bli montert! Ser veldig fram til det 😄

dennrick skrev for 12 timer siden:

Jeg syntes det har vært mye brunt vann iår - det er dog noe bedre lengre ut eller?

Jeg syns det har vært uvanlig brunt alle stedene jeg har vært i Skagerak og Kattegat i år, også de stedene der det ellers har vært klart som feks. på Anholt. Det har vært temperaturer oppunder 20 grader i vannet, så mulig det har vært årsaken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...