Jump to content

Hjemmelaget anker - DIY


Komodo

Recommended Posts

volfro: Starter lavt, så går vi opp til ca 1500 rpm en stund, før vi avslutter litt høyere. Dess mer kraft en påfører, dess dypere graver det seg. Så om det blåser opp, vil det bare begrave seg enda mer.

 

larole: Vi går sakte forover mens vi vinsjer inn. Når kjettingen går rett ned (1x dybden) kjører vi litt til forover. Sakte. Da brytes det ut. Så vinsjer vi inn resten.

 

Dagen derpå-dykk:

Flekken oppe til høyre er der ankeret landet. Flekkene rett bak ankeret er der det fikk tak i bunnen og gravde seg ned. Som man ser, er distansen fra bladet tok tak til ankeret stoppet helt opp kortere enn selve ankeret.

bilde

 

bilde

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte greier Steinsvik, du må ha litt å styre med når du ikkje ligg på soling/grilling.

 

Ser at mange anker stopper på selve anker skaftet som naturlig er. Hva skjer visst man lager skaftet ekstra høgt? Ankeret ligger på ryggen grunnet høgt tyngdepunkt?

 

Nå har jeg egentlig gjort det stikk motsatte men nå har jeg ikke tid til mer studering, så sender det til skjæring i morgen visst skjæreren har tid.

Får slipe skaftet litt i framkant så det skjærer seg litt bedre nedi. Er også noe skeptisk til at jeg har dette skaftet forover mot spissen, har en mistanke om at det

ikke vil skjære seg like godt nedi når man drar det litt sidevegs før det ev. får tak. Selve den blyfyllte tuppen vil også bli værre å få skjært nedi bunnen grunnet større volum.

 

Men det er bare en måte å få svaret på og om ikke annet så har jeg jo ett godt skaft å bygge på. (rocna 25 skaftet i rødt stipla)

 

bilde

 

Her ligg det også 500 kg. sidevegs belastning, og bevegelsen på sjakkel siden er da ca.18mm.

bilde

 

Ser at det er vanskelig å lage en smekker tupp som tåler ubegrensa så dette får bli som det blir.

Har heller ikke regna ut arealet på ankerflatene så det er litt på gefilen, men man får sveise på noe mer skrap ved behov.

 

Link to post
Share on other sites

Her skal dere få se noe interessant.

Jeg fikk sjansen til å dykke på et Spade under ankring her om dagen. Det må nevnes at det her var elendige bunnforhold, med et sandlag over et lag med små korallsteiner. Det mest oppsiktsvekkende var at ankeret la seg på ryggen over flere meter. Dette hadde jeg aldri regnet med skulle skje. Det retter seg riktignok etter noen meter, men får ikke tak i det håpløse underlaget.

Båten prøvde igjen et annet sted, og fikk godt feste.

 

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende volfro :yesnod:  Imponert over engineeringen du legger i dette :thumbsup:  Mitt blir nok litt mer på øyemål. Men Nå må jeg konsentrere meg om å få båten på vannet, så det spørs om det blir noe særlig tid til dette før båten skal opp igjen...

 

Morsomt at du greide å fange den episoden Steinsvik! Det viser jo klart hvordan ankeret legger seg på bunn og blir slept bortover.

Link to post
Share on other sites

Mye engineering er ingen funksjonsgaranti desverre.

 

Spaden er vel alu. Med blyfylling med det jeg husker. Har også sett noen som har sprukket på nett, så alu. Har jeg begrensa tru på.

 

Det er akkurat dette jeg er redd for Steinsvik. Er smertelig klar over at det er vanskelig å lage ett godt all round anker.

 

Var det svivel på spaden?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det var svivel på ankeret. Usikker på hvor mye den har å si i en slik situasjon. Men jeg vil tro det er mye vanskeligere å dregge opp-ned om man har rollbar. Spade har forøvrig en versjon med rollbar også. Seablade, på samme måte som Rocna har en versjon uten: Vulcan.

 

Og ja, Spade har blyfylt tupp som skal sørge for at det legger seg rette veien. Det gjør det også, men i tilfellet i videoen hadde ankeret sannsynligvis så høy fart forover at drakraften overstyrte tyngdekraften.

 

Peter Smith skriver litt om Spade-konstruksjonen her: http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/new-gen-boat-anchors-explained.php

 

The Spade, a development of Frenchman Alain Poiraud, is almost the polar opposite of the Bügel in terms of design complexity. Omitting a roll-bar, the Spade makes use of the old generation technique of self-righting: simply place a sufficiently heavy mass in the tip, until the anchor cannot possibly sit on its back. The Spade accordingly has a lead insert built into a dedicated ballast chamber in its tip. Additionally, the shank is hollow, fabricated by plate welded together in a triangular cross-section. The fluke is concave, for maximum resistance in soft substrates. The anchor therefore consists of:

* A prominent ballast chamber with lead insert to generate tip-weight
* Hollow triangular shank profile as an attempt to retain strength as weight is removed from the shank in order to achieve the desired weight distribution (except smallest two models)
* “Ears” to prevent blade edge penetration
* Concave triangular fluke for optimum holding power, similar to previous designs by Bruce and others
 
The Spade is a very effective and high performing anchor, owing entirely to its efficient fluke shape which improves drastically on old plow configurations and significantly on flat fluke designs (including the Bügel). However, on a weight-for-weight basis the fluke is smaller than it might be, on account of the dedicated ballast, which cuts its potential holding power. The complicated design raises fabrication costs and it is questionable if the hollow shank is of adequate strength to handle abuse in stringent environments – the aluminium versions bend very easily indeed.
 
The key difference between the concepts found in the Bügel and the Spade is that the former relies on force from the anchor rode to set the anchor (assisted penetration) whilst the latter is supposed to use weight distribution and an angled ballast chamber to ensure the optimum angle for penetration (passive penetration) even before any force is applied. In fact the specially weighted tip makes little difference to its setting performance, and is present for the same reason the CQR featured a lead insert way back in 1933: to make sure it rolled over and couldn’t stay upside-down, hence the term “ballast”. The Bügel avoids this requirement by using its roll-bar, of trivial mass contribution itself, and so greater blade area or structural strength can be attained by allocating the weight of the lead to other things. Only the primitive nature of the Bügel restricts its potential.
Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Polering og stoffing i helga + skifta ett par gjennomføringer som IKKE er beregna å skifte ut da de er satt inn før innredning er satt inn. Anyway 18 timers dager er jo vanlig denne helgen.

Hektisk på jobb også og 50 års lag i kveld, skulle jo vært og punkta ihop dette. Kanskje i morgen?

 

bilde

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Noen lager sine egne ankere, mens vi som ikke har den muligheten må kjøpe.

 

Jeg bestilte nytt 10 kg Rocna hos Seatronic den 30. Mai, purret på ordren 16 Mai og fikk da beskjed

Om at Rocna ikke klarer å levere nok, de venter inn ny forsendelse i uke 27.

 

Er kanskje flere en meg som har bestilt :)

 

larss

Link to post
Share on other sites

 

Jeg bestilte nytt 10 kg Rocna hos Seatronic den 30. Mai, purret på ordren 16 Mai og fikk da beskjed

Om at Rocna ikke klarer å levere nok, de venter inn ny forsendelse i uke 27.

 

Er kanskje flere en meg som har bestilt :)

 

 

Jeg er en av dem :-) Ingen tvil om at norske båtsjapper har mye å takke baatplassen for....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Da var ankeret på plass i baugrullen og det passa brukbart. Self launching også men fare for å spise gelcoat når det svinger. Har ikke laga bøylen ennå, men skal prøve med blyfylling først. Er vel best å smelte allt først? Går det på ett vanlig koke bluss?

 

Litt testing i morgen først.

Får legge ut mer bilder visst det skulle fungere.

bilde

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøss, det går unna når du først svinger deg volfro!

 

Blyet kan du med fordel smelte rett i ankeret. Sett ankeret ankeret med lomma opp og legg bly rett oppi mens du varmer fra utsiden med skjærebrenner. Hvis ikke blir blyet kaldt idet du heller det opp i lomma.

Link to post
Share on other sites

Ble lang dag på jobb i dag og men rakk en rask test i dag. Vil syre dyppe ankeret før blyfylling så test som på bildet ovenfor. Fin sand med litt tareflekker og ca. 3m dybde. La ankeret på siden og kjetting i feil retning og 3xdybde. Dregga ett par meter før feste. Neste test 8xdybde og det rykket i båt ved oppstramming. Øka til 1500rpm. Og lar båten vri seg 90 grader under belastning, drar så på mer og mer til full spiker akterover og det sitter fremdeles. Gjentar det på 6x og 2 ganger på 3x med samme resultat. Overraskende bra men det er jo fin ankringsbunn så 5 forsøk er lite å konkludere over. Det var tungt å få løst ankeret, såg så vidt i toppen av skaftet.

På land igjen surra jeg 10kg bly på tuppen og la det på rygg og det snur seg ikke av seg selv så trur jeg satser på bøyle også. Må også forsterke det litt i hekken selv om det såg helt fint ut.

 

bilde

 

bilde

 

Som man ser har det vært litt belastninger da tuppen har mista sveisefargen allt.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hørtes jo helt kanon ut Volfro :thumbsup:  Høres ut som om du puster både Rocna og Mantus i nakken her nå :giggle:

 

Ble litt sen hjem fra jobb i dag jeg også. Måtte innom båten og gjøre den klar for sjøsetting i morgen, sette på propellen osv. Men jeg fikk meg et par timer i garasjen allikevel, får se om jeg får lagt inn noen bilder av fremdriften her. Jeg bruker jo vinkelsliper og platekapp, så det går ikke i samme tempo som med deg :worry:

 

Lagt til:

Ser du må runde litt skarpe kanter også når du gjør finpussen :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her har jeg slipt tuppen spiss og sveiset sammen noen av delene. Som tidligere nevnt har jeg gått for å slipe tuppen på samme måten som Mantus istedenfor den måten Rocna har gjort det. Har litt tro på at det skal skjære seg lettere ned i bunnen da, men vi får nå se. Har også bøyd opp en "spoiler" i bakkant :giggle:   Det gjorde jeg ved å kappe 2/3 gjennom plata og bukke den i tonnepressa. Det gjenstår fremdeles noen sveiser på undersiden.

 

bilde

Platene i spissen er 20,5mm tykke, de bak er 12.

 

 

Spissen

bilde

 

 

Og slik ser det ut fra undersiden

bilde

 

 

Så var det å begynne på stokken. Et emne av 20mm plate ble valgt som en passende start. Det har noen stykke hammermerker, men det får være.

bilde

 

 

To minutter senere :smiley:

bilde

 

 

Jeg har rigget meg til med et arbeidsbord ute for anledningen, greit å slippe alt slipestøvet inne i garasjen.

bilde

 

 

Jeg bruker en enhånds Bosh sliper til jobben. Kunne sikkert med fordel ha brukt en 9 tommer som jeg har liggende i stedet, men denne har blitt hardt brukt i snart 15 år, og har vært utrolig god. Nytter ikke med vinkelsliper fra Europris når man kapper i 20mm syrefast :blush:

bilde

 

 

Så var det å neste sammen platebiter som skal bli stokken.

bilde

 

 

Så var det helsveising

bilde

 

 

Et lag til må det være :yesnod:

bilde

 

 

Det fine med å sveise elektrisk (pinne) i forhold til tig er at man ikke trenger bakgass. Bare å kakke av slaggen og legge på  neste streng :thumbsup:

bilde

 

 

Med riktig strøm og mating krøller slaggen seg vekk av seg selv :smiley:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Når man sveiser syrefast slår det seg veldig på grunn av krympekreftene. For å motvirke dette sveiser jeg vekselvis på annenhver side. Allikevel blir det litt bom av og til, da må man kalibrere litt i pressa

bilde

 

 

Det neste blir å kappe til stokken

bilde

 

 

Det blir en del kapping, så jeg har kjøpt inn litt slipe og kappeskiver. Det eneste jeg har kjøpt så langt, men helt gratis blir det jo ikke allikevel da  :giggle:

bilde

 

 

Deretter blir det å runde noen skarpe hjørner

bilde

 

 

Og sette på noen "vinger" slik at det bikker ned med spissen hvis det blir trekt sidelengs bortetter bunn. Men det siste bildet fikk jeg feilmelding på, så det fikk jeg ikke lastet inn...

Link to post
Share on other sites

Wow! Imponerende hva dere får til! Spent på å høre hvordan "field-testene" går.

Når det gjelder ballastvekt i blad (bly i Spade) kontra rollbar (Rocna o.l.), holder jeg en knapp på rollbar. Ballastvekten kan da heller legges i større flateareal på bladet. Og som man har sett, er det fullt mulig for selv et Spade å gå på ryggen, om enn bare for en kort stund. Med rollbar er det tilnærmest umulig.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk så mye for det Langedahl!

 

Nå er jo rustfritt/syrefast et takknemlig materiale å sveise i, så det er relativt lett å få pene sveiser. Er sveisene jevne og fine ser jeg ikke noe poeng i å slipe dem etterpå heller. Og så blir jo dette sydd sammen av mange småbiter, så det er jo greit om sveisene ikke rakner heller :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja sveisestrengene var som venta perfekte Komodo. Blir nok ett bra design du lager. Her går det i overtid i dag også så hadde ikke valseutstyr til 35mm så da var rådyra gode. Snubla i noen 500mm sveisekrager så da får der bli en midlertidig bøyle i sommer. Sette også på noen stiver på sidene. Spørst om det graver like bra nå? Galskap?

Må hjem og se om jeg har klaring til pushpit før jeg sveiser. Så syring og blyfylling.

bilde

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...