Jump to content

Hjemmelaget anker - DIY


Komodo

Recommended Posts

 

 

Problemet er som følger, kjettingen begynner å hoppe over når jeg slakker ut og det skjer prompte når jeg kjører ut.

bilde

Som man ser så kommer kjettingen ut i bakkant og her slakker jeg ikke ut, kun vekten av ankeret.

Når jeg hiv inn så går det helt perfekt.

 

Så det som funker best er å åpne bremsen og frislippe men det er jo ikke alltid det er så praktisk.

Mulig man må krype til korset og skifte kabelar men har en dårlig følelse for at det ligger der.

Noen som har erfaringer med denne problemstillingen?

Har hatt samme problem i 28 år det ble ikke bedre da jeg kjøpet ny vinsj samme merke for to år siden.

Så glem tanken om nytt kabelar.

 

Jeg løste problemet for 27 år siden, med å sette stanga inn på bremsemutteren og frislippe kontrollert med bremsen.

Bruker minst 15 sek. lengere på å få ankret, men har da ferie.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Var jo dette jeg frykta og det går jo helt greit å bruke bremsen, sparer sågar strøm. Kan være litt trasig når det er veldig trangt og man skal akter fortøye.

Har vel en mistanke om at det er for lite fallhøyde/vekt på kjettingen etter kabelar. 411 har skrå ankerbrønn for å få plass til tærne i forpeak så har bare 5-700mm fra senter kabelar til kjetting ved full brønn. Noen som har tungt anker som ikke har dette problemet som kunne målt fallhøgde?

Link to post
Share on other sites

Har samme winch og vi byttet kabellar for noen år siden pga slitasje, det ble mye bedre.

 

Mht frislipp forstår jeg ikke helt hvorfor det skal ta lenger tid og være ulempe hvis det er trangt?  Du kan jo slippe mye raskere så du kommer raskere ned til bunnen og du kan bremse med mer "fingersptizgefül" enn å bare slippe opp ut-knappen når du bakker båten, så du har mer spillerom på farten på bakkingen. Men det krever jo en god kommunikasjon og en ankergast som forstår mekanismen for manuell slippe og bremse, og som holder føttene unna når kjettingen rauser ut. 

 

Angående sjakkel ville jeg ha byttet ut den med en slik: 

 

https://www.svb24.com/en/power-ball.html

https://www.svb.de/media/1974/pdf/shortmanual_de_2009-03-24.pdf

 

Den gjør at ankeret roterer lettere når det setter seg, samt har ikke ulempene som andre svivler (og sjakler) m.h.t. dårligere styrke ved sidelengs krefter. 

Hatt en sånn i 10 år nå, er vel brukt til snart 1000 ankringer. 

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem i 28 år det ble ikke bedre da jeg kjøpet ny vinsj samme merke for to år siden.

Så glem tanken om nytt kabelar.

 

Jeg løste problemet for 27 år siden, med å sette stanga inn på bremsemutteren og frislippe kontrollert med bremsen.

Bruker minst 15 sek. lengere på å få ankret, men har da ferie.

 

Det ser ut som om kättingen inte är av rätt dimension. Det finns ju ett flertal varianter särskilt om det är 10mm kätting. Både DIN och ISO standard med flera olika varianter inom åtminstone ISO.

Link to post
Share on other sites

Det er bare å skaffe sveseapparat så kan man lære å sveise.

Jeg ankrer en del aleine så jeg bruker en radiostyring for litt mer frihet når jeg både skal manøvrere og kjøre vinsj. Jeg ror samtidig i land akterfortøyningen med jolla når vær og vindretning tillater dette. Frislipp er absolutt fullt mulig i de fleste tilfeller og når ankeret har nådd bunnen er det slutt på hoppingen. Mitt gamle 16kg. Anker hoppa ikke over selv med 14 år gammel kjetting. Testa også rull som Steinsviken men samme problem.

Ang. Power ball så ser den jo godt bygget ut og har vel gode data med tanke på belastning ut ifra hodet. 30 grader er jo mulig å overskride men om det er noe problem vet jeg ikke. Ser den er laga i 316ti og de er jo i så fall marginalt sterkere enn 316/316l allt etter leverandør. Noen som har lest om noen problemer med disse? Alt. Hvor får man kjøpt?

 

Når det gjelder kjetting mot kabular så ser det jo i mine øyne ut til å stemme overraskende bra. Noen som vet om kabularene er merka?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om kättingen inte är av rätt dimension. Det finns ju ett flertal varianter särskilt om det är 10mm kätting. Både DIN och ISO standard med flera olika varianter inom åtminstone ISO.

Du har rett i at det er flere standard.

 

Her ser det ut for meg som det er hånd i hanske.

Mulig den vertikale lenken bunner i kabularet?

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har da sjekka at den ikke tar i bunn på kabelaret, men der er ikke mye klaring. Hengte så ett 2 kg. bly lodd på kjetting nede i ankerbrønn og det hopper fremdeles over. Visst jeg holder ganske hard igjenn når jeg slakker ut så er det noe bedre. Full slakk ut på vinsjen så hopper det fremdeles hele tiden og man raserer både kjetting og kabelar. Prøver uten ankervekt og kun drar kjettingen ut med løs brems og det klatrer/hopper over fremdeles. Ser rett og slett ut som kjettingen er for kort mellom ledd, eller feil kabelar.

 

Måler den gamle kjettingen og den har 10mm gods, yttermål på lenkene er ca.51mm, bredden utv. ca.35mm.

Så målte den nye kjettingen som har 10mm gods, yttermål på lenkene er 45.5-47mm, og bredde utv. er ca.33.5mm.

Har ikke fått målt en del av kjettingen ennå og regna snitt mål på leddene.

 

Kjettingen kommer fra flak via kaibutikken i måløy og sies å være 10mm 766 kalibrert kortlenket.

http://flak.no/search?q=1027470&search=S%F8k

 

Slik ser merkelappen ut, og på trekassen stod det: H.D.G din 766 1027470  10mmx50m IPC

bilde

 

Søker jeg litt på nettet så finnes det litt forskjellige mål på 766 kjetting som varierer med noen mm opp og ned allt etter hvor man sjekker. Noen som vet de offisielle målene? Og alt. om der kan være noen std. på kabular som kan ligge så nær målene at man får problem. Vinsjen er en Lofran Tigres 1000w fra 2001.

 

Ser ut som her er 3stk. varianter av kabelar i 10mm : http://www.lofrans.com/spare_parts.php  (klikk på tigres)

 

Og 766 og iso 4565 så skiller det kun 2mm pr. ledd så det kan jo være sistnevnte jeg har fra før. Det som er merkelig er jo at den også hopper over, så mulig begge kan være feil.  https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Chaindefinitions.aspx

 

Jeg var så sikker på at det var kortlenket 766 kalibrert at jeg ikke gadd å måle før jeg bestillte, dumme meg. På den andre side så står det jo ikke kalibrert på merkingen heller, men kun på web siden til flak. Noen som vet sikkert?

Alt. noen som har kabelar som passer, eller treng 50m 766 kjetting?

 

Når det gjelder sjakkel så tror jeg at jeg stikker bort til naboen (trålverksted) og ser om jeg finner ett trål lås som passer,  de er grise sterke. Noe slik som den A-336 saken.    https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Clinks.aspx

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser jo at iso 818 også kan være en mulighet men slit litt med å finne målene på denne.

 

Fannt ett bilde på nett som sannsynligvis gir ett korrekt bilde, og ingen av mine 2 kjettinger passer slik som dette.

http://hartsatsea.typepad.com/.a/6a0120a5e6e973970b015434b373a6970c-pi

 

Får pille av kabelaret i morgen og ta det hjem og pusse det ned og se om jeg finner merkingen. Ser ut som den skal være i siden der kjettingen går så kan være slitt bort.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny test i dag med frislepp og det går bedre men hopper over en del gjør det da også. Å kjøre ut med full fart på vinsjen hørest ganske forferdelig ut og både vinsj og kabelar får mye juling. 

 

Plukka av kabelar og tok det med opp på arbeidsbenken for skraping/reingjering. 

Finner kun 2stk. svake merkinger rett overfor kvarandre innv. i kabelar. Ikke så godt å sjå men kommer frem til at det står tallet 10.

bilde

 

 

Lengde 50mm

bilde

 

 

Bredde ca. 40mm

bilde

 

Ikke så godt å måle mellomrommet her, men ca.ca. 9mm.

bilde

 

Ytter dia. på kabelaret er 134/145mm. Største bredde utv. ca.51mm. Der er 6 stk. lommer i kabelar og det er ca.93.5mm tvers over der kjettingen legger seg imot kabelaret.

Minste dia. der tauet går er ca.71mm.

 

Noen som har 10mm 766 kjetting og vet at de har korrekt kabelar som kunne tenke seg å kontrollmåle kabelaret?

 

Alt. noen på søre sunnmøre som har korrekt kabelar som jeg kunne testa i 2 min?

 

Alt. noen som har motsatt problem av meg så kan vi ev. bytte?

 

Alt. noen som har ett kabelar for salg?

 

Ser også at de nye kabelarene er slipt mye spissere, kanskje jeg får leite fram slipemaskinen og endre litt på utformingen? Nå ligg det i sitronsyre til i morgen så kanskje dukker det opp noen nye tall?

 

Noen som har 33kg++ vekt på anker og 10mm kjetting som ikke hopper på utkjøring? 

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snudde kabelaret ut inn så den minst slitte delen kommer andre vegen, ingen forskjell.

 

Leita opp gamle kjettingen og rulla litt over kabelaret og den går uten tvil bedre, men jeg vet jo at den også hopper over. Men om det er grunnet tungt anker, slitasje på kjetting eller kabelar, eller summen av alle 3 er ikke godt å si.

 

Her er den gamle kjettingen.

 

bilde

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God kveld

Kikker på det nederste bildet ditt, lenken lengst til høyre som ligger med flatsiden mot kabularet.

Ser ut for at den ikke ligger helt inntil kabularet, men at det er litt avstand der.

Når jeg kikker på bildene av kabularet synes jeg det ser ut for at sporet i midten der ryggen på lenkene skal ligge er grunt, og derfor vil tvinge de liggende lenkene opp.

 

hvis du kikker etter og dette stemmer ville jeg vurdert ei tykk slipeskive som er rund i kantene på vinkelsliperen og slipt i sporet mens du kjører kabularet slik at du får litt dypere spor i midten hele veien rundt.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hvordan er det Volfro; er du fremdeles fornøyd med ankeret?

 

Jeg kan ikke si annet en at vårt har fungert over all forentning. Det setter seg lett, og har en vanvittig holdkraft. Sent på sesongen i fjord fikk vi imidlertid havari på vinsjen. Har ikke fått fikset den ennå, men har fått tak i ny motor.

 

Har nå også et båtprosjekt til gående (Draco 20), så det blir vel å lage et anker i syrefast til den også etterhvert :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

En kort oppdatering av denne tråden er vel på sin plass. Vi har nå brukt ankeret fire sesonger, og det fungerer rett og slett helt rått!

 

Her er et par bilder i bruk.

 

Det første bildet er tatt på løs leire/gjørme bunn. Her forsvinner hele ankeret ned i bunnen til langt opp på tauet. Ca 2-3 meter bak dette punktet var avtrykket av ankeret som forsvant i leira, men det er ikke tegn til at det har blitt slept så mye som en cm før det gravde seg ned. Bildet av sporet der ankeret forsvant ble dessverre mislykket.

DSCN0992.JPG.10092bc915a556588a03f74a4dcbfd32.JPG

 

Dette bildet er også tatt på bunn av en blanding mellom sand og leire. Denne bunnen er vesentlig hardere, og i tillegg ble ikke ankeret kjørt fast, kun strammet inn med vinsjen. Når vi fortøyde strammet vi opp foran alt vil klarte for å komme nærmest mulig fjellet uten å slippe ut mer tau, så fortøyningene ble stramme som fiolinstrenger. Denne kraften var likevel ikke nok til at ankeret har gravd seg skikkelig ned, men av de gangene jeg har dykket på ankeret i sommer (mange) er det tydelig at det graver seg mer ned bare kraften blir større. Dersom bunnen er hard nok klarer vi ikke å få ankeret helt ned selv om vi bruker motorkraft. 

DSCN1064.JPG.3c4362d761b6915fc42e898159937642.JPG

 

Det som ikke framkommer av disse to siste bildene er at vinkelen på tauet er ganske uheldig. Ankeret er her lagt ut med lite tau, så det har litt mye vinkel opp fra bunnen mot båten. Årsaken var avstanden til fjellet på andre siden. Men som man ser har det gravd seg godt ned allikevel. 

DSCN1066.JPG.0ecd2f182997cc33bf634bdc93eab73e.JPG

 

Det jeg ser på hard sandbunn er at ankeret legger seg litt på siden etter at vi har strammet opp. Ved å kjøre det hardere fast vil det grave seg mer ned og samtidig rette seg opp.

 

Det var ikke akkurat så gode bilder. Jentungen har fått et kamera som er vanntett til 10 meter, og det tar gode bilder, men på disse to turene var sikten litt dårlig og forholdene ikke de beste. Litt dumt, for i sommer har det vært utrolig klart vann her ute, for ikke å snakke om nedover på svenskekysten. Vi prøver på nytt til neste år. Men jeg er uansett veldig fornøyd med hvordan ankeret fungerer :thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Heisann! Liv i denne gamle tråden ja :giggle: 

 

Jeg tror jeg har tatt vare på tegningene (pleier sjeldent å kaste noe :blush: ). Ikke minst fordi jeg hadde planer om å lage en mindre versjon til Dracoen. Jeg skal se om jeg finner tegningene.

Men husk at den måten jeg lagde ankeret på var  ekstremt tungvint. Jeg brukte bare biter av kapp jeg hadde hjemme i garasjen som jeg tilpasset med vinkelsliper etter beste evne. Dersom man har tilgang til et velutrustet verksted med platesaks, plasmabrenner, kantpresse osv., for ikke å si materialer, kan man lage et slik anker på en ganske effektiv måte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...