Jump to content

Hjemmelaget anker - DIY


Komodo

Recommended Posts

Takk for tilliten Volfro :smiley:

 

Den sveisekragen du har brukt der, ser ikke helt hvordan den ser ut, men er den som et valset vinkelstål? I tilfelle burde jo den gjøre nytten, men det blir nok litt penere med et valset rør.

 

 

Nå blir jeg litt misunnelig. Skjønner at jeg må lære meg å sveise.

Ikke for sent å begynne i lære ennå vel Nils? :giggle: Noen fordeler må vel vi andre ha også som gikk omveien veien med fagbrev før ingeinørskolen   :wink:

Link to post
Share on other sites

Her er det flere som lager seg anker:

 

https://www.youtube.com/watch?v=D-QjaDoBy0o

 

 

Smart med demonterbar stokk. Men de burde brukt shims når de sveiset festet til stokken slik at det ble plass til sink når de galvaniserte.

Link to post
Share on other sites

............................................

Ikke for sent å begynne i lære ennå vel Nils? :giggle: Noen fordeler må vel vi andre ha også som gikk omveien veien med fagbrev før ingeinørskolen   :wink:

 

Sveising på snekkerloftet går dårlig. Har planer om om å installere sveiseverksted i garasjen. Men der må det ryddes en del først :rolleyes:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du følger med Hakkannen :thumbsup:  Men det er nok andre som er proffere i dette faget enn meg, mange år siden jeg var yrkesaktiv i slike fag så der er jeg nok utdatert så det holder. Det er bare å se på hvor proft volfro jobber. Dette er kun garasjemekk på hobbybasis :smiley:

Link to post
Share on other sites

Proft du liksom, jeg har hverken utdanning eller fagbrev og har forøvrig aldrig vært sveiser heller så strengene mine er ikke så pene. Var bedre før men nå har jeg databriller så når jeg har slik avstand at brillene funker så ser jeg ikke sveisebadet men det får jo stå sin prøve. 

Har testa litt i dag igjen på annen lokasjon med hardere sand og vil si det fungere bra så langt, får håpe det varer.

 

Vekten ble 26 kg før bly fylling og 32,7 kg etter fylling. (litt spent på om blyet kan løsne)

Bøylen krasja selvfølgelig med pullpit, så måtte kappe opp og flytte rollbaren 8 cm. akterover, nå går den akkurat klar så det passer fint å surre bøylen i røret. Det ble å sveise ferdig på Fredag kvelden, så 2,5 timer i syra menst jeg gjorde ferdig de siste tegningene på jobb før ferie (ferdig kl 0500). Så spørst om ikke vi kurser sørover i morgen kveld med nytt anker og britttanyen ligger igjen hjemme. Litt laksedorging på stad og ankring på stattvågen, så litt dorging Mandag før videre ferd sørover kanskje, vi får se.

 

 

Vekten her stemmer ikke, skal være ca. 2.2 kg på øverste bildet.

bilde

 

Bra vekt på tuppen når det ligg helt på siden.13,4 kg. Eller kanskje ikke, noen andre som har målt?

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig imponerende resultat volfro! Når du har så mye som 13,4 kg på tuppen av bladet tipper jeg det ikke tar lang tid før det skjærer seg ned i bunn. Hvis du er redd for at blyet skal ramle ut kan du bare ta en smedhammer og stuke kanten på lomma litt innover, da kommer det aldri noe sted.

 

Mulig du har nevnt det før, men hvor tykk plate har du brukt i stammen? Jeg har brukt litt tynne plater der, så jeg tror jeg må forsterke litt.

Link to post
Share on other sites

Visst stamma er skaftet så har jeg brukt 5 mm tynnere enn deg, 15mm. Men skaftet er noe høyere enn rocna men tror ikke det er overdimensjonert. Ville ikke ha for mye vekt høgt oppe i skaftet og har bare lagerført 12/15/20/25 mm plater. Du har jo 316 og jeg 304 så da har du jo 15mpa mer der også. Noen som vet ståltypen i moderne anker? Varmgalvanisering svekker jo også styrken på lik linje med sveising.

Link to post
Share on other sites

Mente skaftet ja. Nå har jeg bare 20mm i den første platebiten i skaftet, resten er 12. Vurderer litt om jeg skal legge på en remse av 5mm på hver side for å stive opp, men da ikke i full bredde. Men det blir mye vinkelsliperbruk og sveising, så jeg får se hva jeg gidder/rekker. Nå har jeg tenkt meg ned i båten for å skifte olje og litt småting. Sent ute med å få båten klar i år, mye pga et steinleggingsprosjekt på gårdsplassen. Men det har heller ikke vært noe sommervær her på Hvaler, så det er like greit. Satser på at varmen kommer for alvor neste mandag, da kaster vi loss :smiley:

 

Lagt til:

Fikk for øvrig et tilbakeslag i ankerprosjektet her om dagen. Hadde funnet meg et 29mm tykkvegget duplexrør i toben som skulle bli rollbar, men trur du jaggu ikke noen har vært innom kontoret mitt og knabbet det :headbang:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått gjort en liten innsats på ankeret igjen. Synd at jeg ikke har røret til bøylen, ellers tror jeg at jeg ville satset på å gjøre det ferdig og montere det til ferien. Får se om jeg finner et annet rør.

 

Bladet har fått "vinger", men med den vekta det er oppe i nå er det liten fare for at det letter :giggle:  Alle delene er nå på plass på bladet, men jeg må slipe opp og reparere et par fuger før jeg setter på stammen. Jeg har valgt å avvike formgivingen litt fra Rocna, så det blir spennende å se hvordan det fungerer. Men så stort og tungt som det blir skal det forundre meg mye om det ikke fungerer i det hele tatt. Bladet veier nå 14 kg.

bilde

 

 

Platebiten i midten er bare for å kunne sette bladet i stikka for sveising av fugene på undersiden.

bilde

 

 

Stammen er også godt på vei. Siden den ytterste delen av stammen bare er 12mm plate har jeg valgt å stive den av litt. Grublet litt på hvordan jeg skulle gjøre det uten at det skulle bli alt for tungt eller klumpete og stygt, og endte med å kappe til biter av 5mm plate som blir lagt på hver side som doblinger. Siden de ikke dekker hele arealet, vil de heller ikke trekke opp vekta like mye som ved å gå opp i tykkelse på stammen, men totalt vil den nå bli 22mm på det tykkeste, så den burde bli rimelig stiv også sideveis. Valgte å ikke la doblingsplatene gå helt ut da momentet vil bli minst her ute.

bilde

 

 

Litt usikker på hva jeg skal gjøre med tuppen. Ser de originale ankerene ofte har en oval slisse, ikke bare et rundt hull. Har egentlig det noe særlig misjon? Hadde egentlig bare tenkt å bore et hull på 16-17mm. Men jeg lurte også litt på om jeg skal sveise på en bøyle i tuppen. Noen synspunkter på dette?

bilde

Link to post
Share on other sites

Da har jeg ligget første natt på svai i Honningsvåg på stad. Sønnavind fra alle kanter for å si det slik så har snurra en del rundt men ligg fremdeles der jeg skal. Ligg nå med 3x men har testa litt med 2x og får da litt feste men 2x er jo normalt sett for lite.

Har samme plan b med å legge på skaftet visst det skal vise seg å bli for svakt så det funker sikkert og så blir det jo litt spissere/smekrere med tanke på nedgraving.

Ovalt hull har vel kanskje noe med å få stor nok sjakkel inn i kjettingen, jeg har min gamle sjakkel ennå men den er egentlig for liten så må få bytta den.

Klart du må ha dette ferdig før ferien, du får finne tyven..

 

Hva er totalkvekten innkludert skaft nå?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ovalt hull har vel kanskje noe med å få stor nok sjakkel inn i kjettingen.

 

hei Volfro

 

Ovalt hull har du for att sjakkeln skall kunne vri seg. slik att du alltid har bare trekkrafter i kjetting o sjakkel

 

"Schacklets lyra/bygel skall vara i ankaret för att ta upp alla de vinkeländringar som blir följden av vindvridning och båtens rörelser i sidled."

 

http://sailaround.info/sv/5ankring.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er jo innlysende Gunga din, men har man ett lite rundt hull i skaftet så får man ikke sjakkel øyet igjennom hullet. Har man stor sjakkel så går sjakkeløyet ikke igjennom kjetting heller.Lager man for stort hull i skaftet så blir godset i skaftet tynnere, valgets kval. Kjettingen min er 14 år nå så tror jeg tar en stopp på kaibutikken i måløy i morgen og ser om jeg får ett godt tilbud på ny kjetting/sjakkel/svivel.

Nærmer meg gamla nå så får sule opp dorgene, intet napp.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips! Har egentlig aldri tenkt på dette med at sjakkelen skal monteres den veien. Jeg får sørge for å få til et hull som duger. Borer jeg litt stort hull kan jeg alltids forsterke godset som blir igjen om det bli litt tynt ved å legge på en 6 eller 8 mm stang langs kanten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått svidd av et par timer til i garasjen med ankerprosjektet :smiley:

 

Her er platebitene til blad er ferdig sveiset

bilde

 

 

Og her er skaftet ferdig sveiset med 5mm doblingsplater

bilde

 

 

Etter litt sliping nestet jeg skaftet på bladet

bilde

 

Årsaken til at jeg ikke helsveiste var at jeg grublet på om jeg skulle slipe det litt penere og polere, men jeg følte at naboene hadde fått nok vinkelsliperleven for i dag :rolleyes:

 

 

I enden av skaftet boret jeg to 14mm hull som jeg forsenket og tok ut en slisse mellom

bilde

 

 

Og jammen hadde ikke en kompis liggende noe rørkapp fra et rekkestøtteprosjekt på båten sin :thumbsup:  Måtte skjøte to biter for å få nok. Dette røret skal bli rollbar

bilde

 

 

Så da får vi se om jeg får valset det i morgen

 

Ship ohoi :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært fint diax! Jeg føler meg ikke helt trygg på at det blir vellykket å valse det røret jeg har siden jeg måtte skjøte det. Det skal jo valses i en ganske krapp radius, og den sveiseskjøten står ikke akkurat til en røntgenkontroll for å si det sånn...

Sender deg en IM :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk for positiv anerkjennelse Godthaab, det er alltid hyggelig :yesnod:

 

Som alltid når man setter i gang med noe morsomt, er det vanskelig å legge det bort. Hadde egentlig tenkt å pusle med dette til høsten, men når Volfro bare sveiset sitt sammen og fikk det i vannet med det samme ble jeg også fristet på å få testet det nå i sommer. Så i dag fikk jeg endelig gjort det ferdig :smiley:

 

I går ble røret til rollbar valset. Tok et par bilder under valsingen, men de var på en telefon jeg hadde på lån, så de har jeg ikke lenger...

 

Her er rollbaren kappet til og klar til å nestes fast. Det var litt knotete å holde på med dette alene, så det ble litt tape og ståltråd for å holde den på plass.

bilde

Link to post
Share on other sites

Obs... kom visst borti post knappen, det var litt kjapt, jaja, fortsetter litt her for de som måtte være nysgjerrige :smiley:

 

 

Og der var rollbaren sveiset. Har brukt et rør som bare er 1,5 i godset, så jeg hadde egentlig tenkt å sveise på en kneplate i bakkant som avstivning, men gadd rett og slett ikke. Det virket rett og slett ganske robust som det er.

bilde

 

 

Så var det på tide å helsveise skaftet. La først en streng med 2mm tråd, deretter to strenger med 3,2. Slet litt med å få dette bra. Antagelig er elektrodene litt fuktige, så det ble litt porer pluss at noe av bunnstrengen rett og slett sprakk. Gadd ikke å slipe opp, la bare på mer. Dette blir overdimensjonert styrkemessig uansett.

bilde

 

 

Har rigget meg til med et arbeidsbord ute for å slippe all sveiserøyk og slagg inne i garasjen.

bilde

 

 

Og der var det endelig ferdig sveiset, kun igjen å syrevaske :thumbsup:

bilde

 

 

Når jeg legger det på siden Blir det liggende med spissen ned mot bunn, og hvilende på "vingen" på ene siden. Egentlig omtrent som forutsatt. Håper bare geometrien og avbalanseringen er sånn nogenlunde slik at det skjærer seg ned i bunnen og ikke bare blir slept etter båten. Prøvde også å legge det opp ned og mer på siden, og da virker det som om rollbaren fungerer etter hensikten, så da blir det jo spennende å prøve.

bilde

 

 

Jeg var visst litt ivrig med å sveise sammen delene, så i farta hadde jeg glemt å bore hull i bakkant for forkatting. Det ble litt utfordring å få det opp i boremaskinen når alt var ferdig :blush:  så det ble til å bore et 11mm hull med drill. Gikk greit det også, men tok jo litt mer tid med forboring osv.

bilde

 

 

Så da blir det syrevasking i morgen og prøvemontering på båten. Får bare håpe at det blir plass til dette dråget under badeplattformen, det har blitt litt større enn jeg opprinnelig hadde tenkt. Tror det veier ca 25 kg nå.

 

God kveld til alle, nå er det en :cheers:  her :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...