Jump to content

Hjemmelaget anker - DIY


Komodo

Recommended Posts

Takk for det Steinsvik :thumbsup:

 

Dessverre, men jeg har nok ikke noe gopro kamera. Jeg har et undervannskamera, men det begynner virkelig å bli en fossil, det er et Nikonos V. Har mye utstyr til det, to-tre blitser, 15mm linse og mellomringer til macro, men det er jo for 35mm film da... vet ikke om det er å få kjøpt lenger engang. Litt synd, det er jo kvalitetsgreier med god optikk.

 

Det ble litt avsporing, men det blir nok dårlig med bilder ja. Men jeg skal i hvert fall komme med en tilbakemelding  på hvordan det fungerer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dykker ikke du Komodo? Jeg har GoPro. Passer det sånn kunne du lånt det og filmet. Eventuelt kunne jeg dykket om vi hadde møttes utpå. Men det ser ut til at vi drar ut mandag og farter nedover sørlandet de neste tre ukene.

 

PS. Dukker det opp et rør så kan jeg få satt det i portvakta.

Link to post
Share on other sites

diaX: Ja, jeg dykker, men uv-foto har nok ikke vært et tema på ganske mange år. Jeg tror vi kommer til å dra nedover svenskelandet, så det skal nok litt til at vi møtes. Tenk ikke på rør, jeg klarte å valse de to rørstumpene jeg fikk av kompisen min uten at det røk i sveisen. Men hvis det viser seg å være for spedt med 1,5mm gods hører jeg med deg igjen :smiley:

 

Framtia: Takk for det, men dette kommer til å henge under badeplattformen, så det blir nok ikke sett av mange. Skulle det hengt synlig i baugen ville jeg nok lagt litt mer i sliping og polering. Hos meg blir bare øverste del av skaftet synlig  :smiley:  

Link to post
Share on other sites

Syrevasket og klart til montering

bilde

 

 

Tok også noen bilder i forskjellige vinkler som viser geometrien/ vinklene. Rørbøylen valset jeg på litt overmål slik at den stikker litt mer ut i bredden enn bladet.

bilde

 

Bøylen er for øvrig sveiset rett på bladet

bilde

 

bilde

 

 

Jeg modifiserte spissen litt med en feisel og slipet den litt skarpere

bilde

 

 

Ankeret ble nok litt i største laget for båten egentlig. Tenker litt på de baugankerene jeg har sett på store Princesser osv. i båthavnene bortover

bilde

 

 

I forhold til den gamle Brucen (20 kg kopi) er bladarealet ganske stort, så hvis det først får tak tror jeg nok det kommer til å sitte godt.

bilde

 

 

Så var det å få montert det på båten. Første utfordring, den solide fine sjakkelen jeg hadde kjøpt gikk ikke gjennom ankerrulla :headbang:  Så da var det bare å montere med den gamle galvaniserte.

bilde

 

 

Men når det først kom på passet det i hvertfall bra oppunder badeplattformen :thumbsup:

bilde

 

 

Men det var visst noe lenger i stammen enn det gamle, så jeg fikk ikke strammet det helt inn. Ser ut som om jeg får ta av svivelen. Problemet var bare at den innerste sjakkelen er klinket, så da må jeg fram med baugfila...

bilde

 

 

Så da er det bare å kaste loss teste. Blir spennende å se hvordan det fungerer. Får prøve å finne et sted hvor det er grunt med klart vann så jeg kan få tatt et bilde av hvordan det legger seg.

 

God helg til alle

 

:cheers:

 

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Så var det å få montert det på båten. Første utfordring, den solide fine sjakkelen jeg hadde kjøpt gikk ikke gjennom ankerrulla :headbang:  Så da var det bare å montere med den gamle galvaniserte.

[...]

 

Men det var visst noe lenger i stammen enn det gamle, så jeg fikk ikke strammet det helt inn. Ser ut som om jeg får ta av svivelen. Problemet var bare at den innerste sjakkelen er klinket, så da må jeg fram med baugfila...[....]

Hva med en sånn her (http://komplettfritid.no/product/svivel):

bilde

Da får du svivel og sparer noen centimeter.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Hakkannen :thumbsup:  Det ser kanskje blankt ut, men på nært hold ser du at det er fullt av riper fra lamellskiva på vinkelsliperen. Får heller være litt mer nøye med slipingen hvis jeg skal ha et synlig i baugen en gang i tiden. Enig i at det blir veldig spennende å se hvordan det virker :yesnod:

 

 

Hva med en sånn her

bilde

 

Heisann, det var akkurat hva jeg trengte! Takk for tipset :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nei, det blir nok nærmere et Rocna.

 

Ser svært bra ut begge to etter hva jeg kan bedømme. Er det egentlig noen forskjell på Mantus og Rocna? Bortsett fra at Mantus er bolta sammen, er de etter hva jeg kan se nærmest identiske

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem før du eventuelt begynner å selge og markedsføre. Dessuten, hva skal man patentere? I beste fall kan du vel få en mønsterbeskyttelse, men de er ikke værdt stort.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Riktig det og det er kanskje der kluet ligger? Ellers er de jo begge Plogformet, en uten bøyle og en med. Det er opplagt når man ser ankrene med bøyle at de vil hjelpe stort på å få ankeret over til riktig vei og angrepsposisjon. Lurer på om delta ikke ville bli betydelig bedre med en slik bøyle?

Link to post
Share on other sites

Utrolig flott arbeid Komodo. Imponert !!

 

Skal bli spennende å følge testinga !!

 

Den svivelen ovenfor fordrer vel sjakler i begge ender. Således blir den enda lengre enn opprinnelig oppelgg.

 

Selv har jeg villet satset på en svivel uten behov for sjakler.

 

F.eks. denne hos BT:

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Anker/Anker/Ankersvivel-2000035563/

 

Lengde ca. 90 mm, og du slipper ekstra sjakkel. I hvertfall i ankerende. Det spørs om du får tredd kausa i den andre enden ?

 

Ved bruk av denne svivelen så har jeg villet sveis en låse-perle for å sikre at boltene ikke løsner og skrur seg ut. (Har gjort det samme sjøl)

 

Lykke til med testinga !!

 

:smiley:

 

Bjørn

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Imponerende arbeid!

 

Jeg ville ha kjøpt en slik svivel: http://www.svb24.com/en/wasi-power-ball.html

Med den unngår du problemet som andre sviveler kan ha m.h.t. sideveis belastning. 

 

 

Det har slått meg med Rocna, hvis man tar ett Delta-anker og sveiser en bøyle over det, er ikke det heller ulikt Rocna. Tror Rocna skal slite med å kreve patent? Er vel strengt tatt bare en videreutviklingen selv av f.eks Delta eller Spade?

 

Vil heller si at Rocna er en forbedret utgave av det tyske bügel-ankeret - eventuelt spade med bøyle.  Delta er plogformet og har ekstra vekt i spissen. 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle god-ord og tips om svivler :thumbsup:

 

 

Ser svært bra ut begge to etter hva jeg kan bedømme. Er det egentlig noen forskjell på Mantus og Rocna?

Hvis du titter nøye etter ser du at det er noe forskjell på geometrien på Mantus og Rocna. Et eksempel er slipingen av spissen som jeg var inne på tidligere i tråden. Jeg valgte å slipe spissen som Mantus. Nå har jeg aldri sett et Mantus "live", men er ikke bladet på Mantus knekt av en plate? Bladet på Rocna er sveiset sammen av to plater med ulik tykkelse. Det er vesentlig tykkere i spissen, så jeg antar at det er for å få mer vekt foran og ned. I tillegg er jo Rocna et pent anker, det er jo ikke Mantus. Det har vi jo slått fast i en annen tråd :giggle:

 

 

Det er jo snakk om et kopi. Har man sjekket at det ikke er noen form for patent på Rocna?....i så fall vi jeg nok ikke ha laget likheten så opplagt

Som andre skriver her føler jeg ikke at jeg går skaperen av Rocna i næringa. Det helt uaktuelt for meg å lage flere slike og selge, det har jeg ikke fasiliteter til å gjøre på en effektiv måte. For det andre har jeg forandret flere ting på "The Knife" i forhold til andre "bøyle-ankere" :smiley:

 

 

Ellers så har jeg fått testet litt siden sist. Har dessverre ingen bilder av hvordan det graver seg ned, men jeg har fått testet det på litt forskjellige bunnforhold.

 

Den første testen var i Fredagshølet. Der er det løs gjørmebunn som de fleste anker setter seg lett. Jeg slapp ut ankeret og kjørte det fast, og det er vel ikke stor mer å si enn at det satt godt :thumbsup:

 

Neste test var på Akerøya. Her var det litt grunnere vann og ganske fast sandbunn. Som vanlig kjørte jeg fast ankeret til båten stoppet opp før vi fortøyde i land. Vi skulle ikke ligge for natta, så jeg la ikke så mye i det. Denne gangen tok jeg på dykkemaska og gikk ned og tittet på hvordan det hadde satt seg. Jeg ble vel egentlig litt skuffet over hvordan det lå. Det satt godt, men det lå litt på siden, hadde liksom ikke skjært seg skikkelig ned i bunnen. Jeg forsøkte å rette det opp slik at det skulle stå mer symmetrisk med spissen rett ned, men det satt så hard at jeg ikke klarte å vri det. Antagelig fordi bunnen var så fast. Ut fra dette trakk jeg vel egentlig den konklusjonen at ankeret rett og slett er i største laget for båten.

 

Videre har vi testet under litt forskjellige forhold i holmene utenfor Grebbestad. Et sted jeg var litt spent var en bukt vi har ankret mange ganger før hvor det er ekstremt mye tare og sjøgress. Her har vi et par ganger opplevd at Brucen har fylt seg opp med grønnsaker før den har rekt å grave seg ned. Konsekvensen har vært at vi har droppet ankeret lengre ut for å unngå dette. Denne gangen slapp jeg ankeret midt i åkeren for å se hvordan det fungerte, og det fungerte utmerket. Med litt sig i båten låste jeg vinsjen og strammet opp tauet. Idet tauet var stramt kjørte ankeret seg fast, og båten stoppet opp.

 

Slik fungerte det også de neste gangene. Det virker som om det hugger umiddelbart med en gang lina er stram.

 

I formiddag skulle vi trekke opp ankeret etter å ha ligget to netter på Bjørnåsen utenfor Grebbestad. Da skulle jeg rett og slett ikke ha fått opp ankeret. Bakket ut og strammet opp så lina stod stramt rett ned. Båten hadde på det tidspunktet dreiet 180 grader i forhold til hvordan vi hadde ligget. Kjørte deretter fram for å brekke ankeret løs, men det eneste jeg oppnådde var at blytauet sluret på vinsjen. Det hører med til historia at tau og vinsj er gammelt og slitt, så det skal ikke veldig mye til før tauet slurer. Jeg bakket opp og strammet opp på nytt. Blytauet stod nå som en fiolinstreng rett ned, men det var ikke antydning til at ankeret hadde tenkt seg opp. Jeg halte og dro i lina og fikk gradvis strammet inn litt mer, og til slutt slapp det taket. Hvor langt ned i gjørma det har vært kan jeg jo bare tippe på, men de første par meterne på tauet så i hvert fall ut til å ha vært et stykke ned i gjørma.

 

Senere på dagen fikk jeg testet det under litt andre forutsetninger, denne gangen på Långeskjær utenfor Havstensund. Vi la oss til med baugen mot land på et sted hvor det gikk rett ned til 11 meter, deretter var bunnen ganske flat. Jeg er litt usikker på bunnforholdene der, men det er enten helt fin sand eller muligens leire. Jeg droppet ankeret relativt nærme land, låste vinsjen og strammet opp tauet som vanlig, og kjørte fast ankeret. Også her hogg ankeret umiddelbart når lina var stram. Fem minutter etterpå skulle ankeret opp, vi hadde nemlig funnet ut at det var finere å ligge longside. Jeg kunne da konstantere at vi hadde fått et meget godt ankerfeste til tross for lite tau ute og relativt dypt vann, altså med uheldig vinkel på ankeret.

 

Summa summarum er det vel ikke annet å si enn at ankeret står til forventningene og vel så det. Det hugger umiddelbart, og sitter utrolig godt. Det blir ut igjen i morgen eller neste dag, så da blir det flere runder med testing. Får se om jeg kan framprovosere noen vanskelige situasjoner etter hvert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at det fungerte!

 

Det som er virkelig viktig, er å få på avlasterene før du bakker det fast. Når ankeret hugger til, som det alltid gjør, kan du rett og slett rive ut hele ankervinsjen om farta er høy nok bakover. Det er som å bråbremse med en bil.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...