Jump to content

Hjemmelaget anker - DIY


Komodo

Recommended Posts

name="Komodo" post="1745791" timestamp="1437435436"

Hvis du titter nøye etter ser du at det er noe forskjell på geometrien på Mantus og Rocna. Et eksempel er slipingen av spissen som jeg var inne på tidligere i tråden. Jeg valgte å slipe spissen som Mantus. Nå har jeg aldri sett et Mantus "live", men er ikke bladet på Mantus knekt av en plate? Bladet på Rocna er sveiset sammen av to plater med ulik tykkelse. Det er vesentlig tykkere i spissen, så jeg antar at det er for å få mer vekt foran og ned. I tillegg er jo Rocna et pent anker, det er jo ikke Mantus. Det har vi jo slått fast i en annen tråd :giggle:

 

Videre har vi testet under litt forskjellige forhold i holmene utenfor Grebbestad. Et sted jeg var litt spent var en bukt vi har ankret mange ganger før hvor det er ekstremt mye tare og sjøgress. Her har vi et par ganger opplevd at Brucen har fylt seg opp med grønnsaker før den har rekt å grave seg ned.:

 

Er på hytta for øyeblikket, og husker ikke detaljer på Mantus så nøye. Husker allikevel at også Mantus har doble plater i spissen. Antagelig som du sier for å øke vekten her?

 

Tør jeg gjette på at bukta du omtaler utenfor Grebbis er på Otterøen? Dette er ett av de stedene på Svenskekysten hvor vi har hatt problemer med Bruce. To andre steder er på Pilgrimen vis a vis Hermanø og på Alvøen utenfor Bovalstrand. På alle disse stedene er det tett sjøgress på bunnen.

Har benyttet Mantusen en del i sommer og hatt godt feste alle steder. Ett sted hogg ankeret fast så fruen på fordekket nesten tok kolbøtte i sjøen. "Møkkaanker" var kommentaren. Det skal legges til at de stedene vi har ankret opp ikke er særlig utfordrende, slik at også den gamle Bruces ville sitte godt.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Steinsvik: Jeg er ikke så bekymret for det. Som jeg nevnte lenger opp vil bare tauet slure i kabularet om belastningen blir for stor.

 

REM: Det var ikke på Otterøen, det var en plass på østsiden av Pinnö. Men vekstforholdene er sikkert nogenlunde like så det er jo greit. I likhet med dere har vi heller ikke ankret opp under særlig utfordrende forhold, så noen konklusjon i forhold til Bruce-kopien er det vanskelig å trekke. Skjønner også at frua di ikke er særlig begeistret for Mantus; det ser ikke ut i måneskinn, og setter seg alt for brutalt :lol:

Link to post
Share on other sites

Takk for det På Svai, alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger vet du :flag_bp:  Håper for øvrig at du har et godt anker når du ligger på svai :giggle:

 

I dag var jeg innom Maritim for å kjøpe ny vest til jentungen, da benyttet jeg anledningen til å se etter svivel. Jeg spurte jenta bak disken etter ankersvivel, hvorpå hun hev seg over dataen og konkluderte med at de hadde to typer, blant annet den Fjordgubbe linker til lengre opp, men dessverre ikke den typen jeg ville ha som milisivert linket til i innlegg 108. Men de henger der borte sa hun, så jeg kunne jo gå og se på dem. Jeg tenkte at jeg kan jo alltids ta en titt, og den første jeg legger blikket på er akkurat den jeg så etter :thumbsup:  Kanskje en ide at betjeningen ser etter hva de har i butikken, ikke bare på skjermen :crazy:  Jeg hadde for øvrig funnet samme type i båtbutikken i Strømstad (da også 50 kr billigere...), men slo den fra meg fordi jeg syntes den så litt for brei ut. I dag kjøpte jeg den allikevel, men regnet vel egentlig med at den måtte modifiseres noe. En kjapp tur ned i båten avslørte at den var for brei for ankerrulla. Den gikk egentlig gjennom, men den tappen på siden til å skru på ville nok komme til å henge seg opp.

 

bilde

 

 

Denne måtte gjøres smalere, så her var det bare å finne fram vinkelsliperen. Kappet bort litt over halve tappen, satte skruen i dreiebenken, og dreiet vekk litt av ansatsen. Beholdt litt i senter som styring. Deretter tok jeg en M10 mutter som jeg dreiet ned ca 1/3 av tykkelsen på. Så sveiset jeg mutteren på skruen. Resultatet ble sånn:

 

bilde

 

 

Etter at jeg hadde dreiet av mutterene hadde de blitt litt skarpe i kantene, så de fikk en tur innom smergelskiva og litt polering.

 

Det ser kanskje litt klumpete ut ennå, men bredden på svivelen ble redusert med ca 7mm så da tror jeg det går. I morgen bærer det ut på tur igjen, så da får vi se om den passer. Det blir å dra til med 17 nøkkel og en skvett locktite på, tviler på at de klarer å skru seg ut da.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke bilde, men har en std. sjakkel på ankeret der ingenting stikker ut.

Bolten har senkehode med et kraftig tverrspor, og går inn i et forsenket hull i sjakkelen. Tviler ikke særlig mye på at du kan modde denne svivelen slik, om noe lugger nå :)

 

Du nevnte en utfordring med avstand mellom anker og vinsj, behøves egentlig svivel i det hele tatt på blytau?

Har bare en sjakkel på tauet og 15kg brucekopi, og det går somregel rett i av seg selv, avogtil det trenger et kvarttørn da det entrer omtrent loddrett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en slik sjakkel Kaffelars. Grunnen til at jeg ville ha utvendig sekskant istedenfor bare et flatspor er for å kunne trekke til med hardere moment. Men skulle det lugge ennå så kan jeg jo gjøre slik du sier. Har også fundert litt på om det er nødvendig med svivel i det heletatt som du er inne på. Jeg tenkte at det er lettere å turne ankeret 180 grader hvis det kommer opp feil vei, men det er kanskje ikke noe problem. Vi får se hvordan det fungerer nå :smiley:

Link to post
Share on other sites

"Takk for det På Svai, alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger vet du :flag_bp:  Håper for øvrig at du har et godt anker når du ligger på svai :giggle:"

 

Hei Komodo. Æres den som æres bør, tenker jeg. :flag_bp:

Jotakk, vi ligger som regel godt på svai. :wink: Vi har et 20 kg Spade anker forut med 50 meter 10 mm (tror jeg) kjetting. Når vi rygger dette fast med jerngenoaen har det fungert godt sålangt. Må ta et forbehold om at vi ikke har vært utsatt for sterk vind enda, pleier å se an værmeldingen før vi ankrer opp, selv om det ikke gir noen garanti i seg selv. Vær og vind er jo ikke alltid forutsigbar.

 

Akter har vi et 15 kg Bruce kopi (rustfri, med 50 meter Nawa ankerbånd. Dette fungerer også svært godt, men det må legges til at jeg bruker en 15 kg Dregg (sammenslått) som daumann på båndet... :giggle:

Sålangt har vi alltid ligget trygt og godt med dette, i år har vi ligget fortøyd til land med denne patenten med opptil frisk bris i sidevind (solgangsbris) og det fungerte helt fint. Vi svaiet litt, men god lenge på bånd ute og tung daumann gjorde at vi svingte fint tilbake igjen.

 

Men hvis du setter igang serieproduksjon (ett til...) skriver jeg meg gjerne opp på listen over interesserte. Flott, fagmessig utført og (etter det jeg ser/ leser) utmerket kvalitet. :thumbsup:

Redigert av På svai (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig det Fortego! Har også beundret dine tråder hvor du tryller fram det ene produktet etter det andre av plast/kompositt. Vi får støtte oss til hverandre, det er vel det som er styrken med forumet her  :yesnod:

 

Fikk veldig lyst til å lære meg å sveise etter å ha lest denne tråden Komodo...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Spennende tråd. Det ankeret er STORT for båten? Må lære meg å sveise.

 

Angående sjakler til anker. Det finnes noe som heter ankersjakkel som er smalt og mangler den utveksten på bolthodet. På Saowanee har jeg droppet svivel og sjaklet direkte på kjettingen. Den svivelen kjøpte jeg på Maritim. Dette er ankeret som Komodo reddet for meg i Sand Marina.

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er svivelen jeg bruker. Har funka for meg på de tre siste båtene.

bilde

 

Spissen på Mantus er forsterket på samme måte som Rocna så vidt jeg kan se.

 

bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

REM, den svivelen der er skummel :ghost:  snakk med NilsPils om det. Hvis du får sidekraft på kjettingen i forhold til oppankringsretningen (kan f.eks. skje når du skal ha opp ankeret), får du bøyemoment i svivelen og den vesle bolten i svivelen kan knekke. Du kan lese om Nils sine erfaringer her https://baatplassen.no/i/topic/119490-ankersvivelen-røk-i-går-noen-med-lignenede-erfaring/

 

Når det gjelder spissen på Mantus-ankeret ser det for meg ut som om det er sveist inn en tykker plate ytterst enn resten av bladet, stemmer det? Det samme er det jo på Rocnaen. Poenget mitt med spissingen av tuppen er at Mantusen er slipt andre veien i forhold til Rocna. Der har jeg valgt å slipe spissen min som Manuts. Ser liksom for meg at det letter nedgravingen i starten dersom bunnen er av veldig fast sand eller hard leire.

Link to post
Share on other sites

Är det någon som har ett mantus som kan tala om vilka mått det har. Jag skulle vilja veta materialtjocklek och vilken vinkel det är på uppvikningen på själva flyet. (Bottenplattan)

Hur är förhållandet i bredd på den plan delen och uppvinklingarna?

Dessa mått framgår inte på Mantus hemsida.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten oppsummering etter sesongens ankeropplevelser. Slik såg det ut i baugen da vi kursa på sør med helt nytt anker og 16kg Brittanyen låg igjen i garasjen.

bilde

 

Har flere døgn til ankers enn til brygge siden dette og har tatt bilde av ankeret (når det kommer til overflaten) på alle ankringene, men det blir for mye å legge ut. Tar ett par eksempel bilder.

 

Her ifra bløt bunn i Osen i Bygstad her har det vært rimelig dypt og det var tungt å få det løst igjen.

bilde

 

Og her ifra Eldevika i Flekke med litt hardere bunn satt godt der også.

bilde

 

Værste testen var i Nordgul elva der vi skulle søke ly for nordavind kulingen, det var fullt i Eivindsvik. Tenkte også  at det kanskje kunne være ørret der. Fortøyde  med akterførtøyninger i land mot nord, og ankeret mot sør.

Men plassen en jo fallvindenes mekka og den kom aldri fra nord. Det ble lite søvn om natta men tenkte at dette er en god anker test, 2 stk. anker alarmer på og litt soving ble det. Men 15++m.sek, rett på siden genererer jo litt krefter på en seilbåt men vi sto han av.

 

På nord stoppa vi på kaibutikken i måløy som hadde skaffa 50m med 10mm kjetting via flak og denne skal ha bruddstyrke på 4 tonn. Så fikk jeg ett godt tilbud på 70m med 20mm tau men de kunne ikke finne info om hverken type eller bruddstyrke, men det ligner på polyester silke eller noe slikt?

Så da har vi 120m totalt men har hengt opp de første 30m i baugen.

bilde

 

 

Så videre til Honningsvågen og ankre opp igjen men meldingene var stiv til sterk kuling, ble jo ikke all verden med søvn da heller da det tar litt tid å opparbeide tillit oss imellom (ankeret og meg). Her er det også utrolige fallvinder fra alle retninger og vindeksen er veldig i tvil om hvilken retning den skal stille seg i. Men det gjekk helt fint denne gangen også. Skulle prøve å dorge etter blankfisken da vi gikk dagen etterpå men 4.3 knop bare på masten ble litt i meste laget så ga ganske fort opp denne planen og kursa heim, fruen klaga også litt over slingring vi var jo på stad så greit nok.

 

Har så også testa på noen plasser med veldig løs bunn fks. i indre lagunen i Kjellsund der jeg har hatt problemer med Bryttanyen når det drar seg til. Med nye ankeret så satt dette godt og det kan virke som jeg kom igjennom det myke øverste laget og ned til ett fastere lag.

bilde

 

Men har testa også på hard sandbunn og har sluppet anker når jeg sig framover så det ligg feil veg, så droppa kjettingen i en haug og sett på sikringskrok. Så bakka med ett par knop og det ble bråstopp, gjør ikke det flere ganger for å si det slik. Ankeret hadde ikke flytta seg noe særlig fra der jeg sleppte det så allt i allt er jeg meget nøgd. Hard bunn har vi lite av i mitt område så tar gjerne imot tips om hard bunn på søre sunnmøre da jeg ikke har fått testa skikkelig hard gressbunn. Jeg har dog ankra på Ospa og da var det kvite merker på anker og bøyle så der var det nok steinbunn, men jeg låg jo over natten og sov godt.

 

Saga til noen pehd plater og limte de fast så jeg slipp å grise ut hele båten når jeg tar inn ankeret men det ble jo mye bedre når jeg fikk bort den 14år gamle rusta kjettingen.

bilde

 

So far so good, men noen problem har også dukka opp og jeg mistenker at det har litt medd å gjøre at ankeret har blitt 32.7kg og det er lite høgde under kabelar.

 

Kjettingen ser jo ut til å passe fint etter øyemål  og kabelelaret ser jo ikke direkte slitt ut men det er jo ikke nytt da. Kjettingen er 10mm 766 kalibert og jeg finn ingen merking på kabelaret.

bilde

 

Problemet er som følger, kjettingen begynner å hoppe over når jeg slakker ut og det skjer prompte når jeg kjører ut.

bilde

Som man ser så kommer kjettingen ut i bakkant og her slakker jeg ikke ut, kun vekten av ankeret.

Når jeg hiv inn så går det helt perfekt.

 

Her tester jeg med en rull framover men akurat samme resultat.

bilde

 

 

Så en tykk pehd plate som jeg kilte fast bak kabelar, men akkurat samme resultat.

bilde

 

Så det som funker best er å åpne bremsen og frislippe men det er jo ikke alltid det er så praktisk.

Mulig man må krype til korset og skifte kabelar men har en dårlig følelse for at det ligger der.

Noen som har erfaringer med denne problemstillingen?

 

Har også en mistanke om at sjakkelen er svakeste leddet nå, men den har vært med meg siste 7 årene.

Merka med WLL 0.6T , noen som vil tippe bruddlast da? Er egentlig ikke plass til større sjakkel i en 10mm kjetting heller men tar gjerne imot tips om sterke sjakkeler for 10mm kjetting.

bilde

 

Har også litt utfordringer med at bøylen på ankeret dekker litt av lanternen men har egentlig så god tru på den store bøylen på myk bunn da den øker arealet og hjelper til med nedgravingen så trur jeg prøver å lage noen parallell stag for å løfte opp lanternen. Får sjå hvordan arbeidslysten blir utover.

 

Er du nøgd så langt Komodo?

Link to post
Share on other sites

Det så da riktig så bra ut. Tipper du kan sove godt i både frisk bris og kuling når du etter hvert stoler på ankeret. Vi var ganske nervøse tidligere, men nå bryr vi oss ikke om kulingkast lenger.

Må anbefale å montere avlastere med gummi på kjettingen når du ankrer. Om du bakker fast ankeret uten, kan det bli noen brutale rykk i vinsjen.

Link to post
Share on other sites

Steinsviken e du lei av å bade synst du var kjapp nå. Har på kroken når jeg bakker fast (det kvite 20mm nylon tauet på øverste bildet) men skal lage til avlastere og ha klare, vi ankrer jo normalt sett innaskjærs. Har du noe tendenser til at kjettingen hopper over når du slakker ut?

Link to post
Share on other sites

En liten oppsummering etter sesongens ankeropplevelser.

bilde

 

Og her ifra Eldevika i Flekke med litt hardere bunn satt godt der også.

 

 

 

      bilde

 

 

 

 

 

Er du nøgd så langt Komodo?

 

Det der så jo riktig så bra ut :thumbsup:

 

Joda, jeg er knallfornøyd med "The Knife". Det setter seg merkbart lettere enn Brucen, og har en vanvittig holdkraft. Så sant det er lere eller sandbunn er det bare å slippe det ut og stramme opp så sitter det :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Steinsviken e du lei av å bade synst du var kjapp nå. Har på kroken når jeg bakker fast (det kvite 20mm nylon tauet på øverste bildet) men skal lage til avlastere og ha klare, vi ankrer jo normalt sett innaskjærs. Har du noe tendenser til at kjettingen hopper over når du slakker ut?

Ja, det er noe som skjer av og til. Vi har vel omtrent samme setup. Ser at vår båt har blitt modifisert en gang før vi kjøpte den. Tidligere gikk kjettingen ned i et hull bak kabelaret, men noen har montert en liten rulle foran kabelaret.

Det har skjedd at kjettingen har forsøkt hoppe av likevel, og da har den kilt seg kraftig mellom rulla og kabelaret. En gang måtte jeg frem med slegga for å slå rulla vekk og frigi kjettingen. Jeg bruker stort sett å guide kjettingen inn på rulla når den går ut, og legger kjettingen pyntelig i brønnen med en kjepp når jeg heiser den.

 

 

bilde

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjettingen hopper ikke ut av kabelaret av seg selv, men det skjer at den faller utfor kanten på den vesle rulla foran, og da rives den sidelengs ut av kabelaret (og kiler seg). Så lenge kjettingen går beint opp og ned, går det fint. Problemet oppstår når kjettingen tårner seg opp i brønnen og velter ut til ene siden. Da kommer den på skrå opp i kabelaret.

En løsning hadde vært å lage en høy kant på gummirulla så kjettingen ikke sporet av til siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...