Jump to content

Prosjekt. Fornying av doryen Vosso


Vosso63

Recommended Posts

Joda. Mauring var siste utvei. Som nenvt over, når man var underveis og sprang lekk, var det på land for å raide maurtuer. Mauringen trutner i sprekker og nat, hvilket gjør dem større. Før i tiden var fett et probat tettemiddel. I tillegg ulltåd, blyplater etc. Personlig vil jeg hevde at disse naturmetodene er bedre enn moderne kjemikalier som tørker/herder.

Link to post
Share on other sites

On 11/2/2022 at 4:00 PM, Vosso63 said:

Da blir det Vosso videre. 

Jeg kunne godt tenkt meg kalesjebøyler laga av syrefaste rør, og ettersom vi har en bedrift her på øya som selger slike, dro jeg dit. Der møtte jeg en ung mann som hadde laga kalesjebøyler til en Colin Archer, ja, det viste seg jo at han var trebåtentusiast i andre generasjon og hadde overmåte god peiling på slikt. Det ble en svært hyggelig halvtime, som, sjølsagt, kulminerte med at jeg forsto at dette ville bli arbeidskrevende, og altfor dyrt. Ideen er jo der, men en slik eksklusiv bøyle (eller to) vil ikke være forsvarlig opp mot alle de andre greiene jeg har utstyrt Vosso med. Det kan jo være noe å vurdere for andre, med båter i helt andre klasser enn min. Damstahl, altså. 

 

Viktig å ta vare på motivasjonen og lysten til å gjøre ... noe. Og som seriemonoman så er vel valget lett(ere). 

 

Syrefaste kalesjebøyler anser jeg som påkrevd på båter hvor de har en støttefunksjon for mannskap. Slik er det ofte på seilbåter for sprayhood (som faktisk er et ord som opptrer i Norske Akademis Ordbok: https://naob.no/ordbok/sprayhood). Da er det rett og slett sikkerhetsutstyr. Slik er det vel ikke her hos deg? Da tenker jeg økonomi og estetikk kan få spille ut sin kronglete par-dans, som det høres ut som har skjedd her hos deg. Alu er jo langt rimeligere og lettere, og skal det ikke bære last så er det "god skit" i min bok.

 

Mht kalesjen din så tror jeg det gode gamle uttrykket om å måle to ganger og kutte én gang kan komme til anvendelse. Jeg ville ha planlagt nøye, og jeg har erfart på den harde måten at det lønner seg å lage maler. Jeg ville laget mal i ulike paneler lik de du har tenkt å ende opp med, og så limt panelene sammen med dobbelsidig tape og prøvd på med riktige bøyler. Husk også å beregne sømtolerans på panelene dine (1 cm f.eks). Og bruk polyester-tråd av høvelig tykkelse og med egenskaper egnet for kalesje (jeg bruker en UV-beskyttet 100% polyester-tråd i størrelse V92/TEX90, tror 201'en din vil trives mest med stådstørrelse V69/TEX70, som er helt fint å sy kalesje med). Bruk også gjerne dobbelsidig akryltape for å holde arbeidsstykkene sammen og for å redusere fare for vanninntregning i sømmene. 

 

Med sømmelig hilsen!

Link to post
Share on other sites

Fint å høre fra deg, skreddermester! Ja, syrefaste bøyler var nok i overkant flott, og kun en mulighet til undersøke litt anna enn bare å kjøpe hva som helst som tilbys. De spretter jo opp som paddehatter, disse nettbaserte firmaene som driver med assorterte båtvarer! Kalesjeditt, og -datt er åpenbart en ny - og kanskje periodisk - farsott. Vanskelig å orientere seg i, så jeg håper jeg snart skjønner hvor det er billigere, og kanskje bedre. Best bare å få vite hva jeg skal ha. Jeg har allerede kjøpt 600m tråd. Litt fort, og kanskje gæli, men det ble bare sånn, sida jeg allerede hadde betalt for sending av pakke. Tråden heter Saba 30 (Saba 30 Tråd 300m | Industrisøm AS (industrisom.no)

 

Hva betyr V69/TEX70? Om det er som med kaliber er det noe som befinner seg under brøkstreken, men mitt kjøp på "30" kan da umulig være dobbelt så tykk? Dessuten veit jeg jo ikke hvilken tykkelse nåla har. Akk, nå blir det mye styr for en stakkar! Den maskina jeg har kan jo sy gjennom omtrent alt, fra lær, skinn og telt til alt en trenger på kalesjer. Den går veldig fort, men jeg sysler med tanken på å se om jeg kan finne noen som kan lage et litt lavere "gear" for meg. Det vesle hjulet som står på "startmotoren" ift det store er jo årsaken til den enorme farta til maskinen. Det ligger en vg-skole med "maskin og mekk" (eller-hva-det-nå-heter-i-dag) i nabolaget, så jeg vurderer å spørre der. Spørsmålet er vel om det er mulig å lage et lite nok hjul? Kanskje det er så lite det kan bli? Eller er jeg helt på ute på villstrå nå?

98391231_Symaskingear.JPG.2af6ed608e1fa6ed86ca5d2300dcd6be.JPG

 

Alternativet er å prøve å dempe pedaltrykket eller finne en måte å klare å holde foten med et så lite trykk som mulig.   

Nei, jeg har ikke klippa ennå. Jeg veit faktisk ennå ikke om jeg skal ta ut det tiloversblivne oppe eller nede. Om jeg tar det ut oppe, vil lengden på tvers, langs skvettbordet/ripa, bli lengre, og kanskje trenger jeg det? Da slipper jeg også å sy i alle disse skinnlappene rundt kalesjeknapphøla. Da vil jo skråheten måtte forlenges ovenfra, men det må jo bli ganske mye søm uansett! Tanken er nå å ta av glidelåsene og brette stoffet med klyper og se hvordan det ser ut. Om det slutter å regne, asså. Gjør det ikke det får jeg prøve noe a la det du foreslår. Disse panelene, tenkte du å lage dem i noe anna enn stoff? Eller er du i kategorien laken nå? Taket i kalesjen skal jeg ikke røre. Styrhuset passer sammen med kalesjen, øverst. Det er det som henger ned som bare passer et stykke, så blir det for langt, men kanskje ikke for sidt. Bruker jeg sidene, som jo er skråe, er de kanskje ikke skrå nok, om jeg klipper dem av "midt på leggen"... Jeg trur nok jeg skal ta av det store stoffstykket akter. Det er jo glidelåsfritt og omlag 140 x 120 stort. Der er det jo tilstrekkelig stoff til å fylle igjen de trekanta hullene framme ved veggen. Dobbelsidig akryltape; er det noe som skal sys inn i skjøten, og bli der? 

 

Bøylene lager jeg til sist. Ettersom de to og en halv jeg har kan mekkes sammen til noe som er stor nok, skal jeg lage noe cirkaaktig. Men jeg trur egentlig ikke jeg trenger det. Passer kalesjen til trereisverket, skal jeg alltids klare å lage bøyler som passer kalesjen. Jeg har jo litt å gå på på skvettbordet også. Det er ganske høyt, så om jeg prøver å treffe midt på, kan det jo hende jeg treffer et sted innafor?

 

Jeg er litt splitta akkurat nå. Sabben skulle vært fiksa, og sjøl om jeg veit hvordan, må jeg jo finne lyst og futt til det. Jeg skal nok måtte legge på presenning over mesteparten av båten - slik at jeg ikke behøver å tette mer før monsunenregnet virkelig slår inn. November ser ut til å bli heftig. Lavtrykkene som venter i rekker og rader fra Golfen og opp har strålende drivverk i den nærmest ideelle NAOen (L over Island, H over Azorene). Glad jeg ligger til kai og ikke på svai! Det hadde vært herlig å konvertere seg til symann i førjulstida, men så var det det å slå av den ene dilla og pense seg over på den andre. Multitasking er utelukka. Jeg klarer ikke en gang å synge og klappe samtidig, ja sliter egentlig med å høre og å klappe. Men på en eneste ting om gangen er jeg eminent. Som å sy, når jeg bare kommer i gang. Trur eg.

 

Redigert av Vosso63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett i andre tråder om kalesje at det lages maler av byggplast (dampsperre) som settes sammen med klyper og merkes opp så de passer, når da byggplast-kalesjen er ferdig overføres dette til stoff og syes sammen. Denne plasten har gjerne en limstripe på den ene kanten også så det er hendig å hefte delene sammen med den.

Link to post
Share on other sites

Ja så her var det litt av hvert å ta tak i, skal vi se

 

1) fart på maskinen. Er muligens i overkant kraftig motor på denne maskinen, hvor kraftig var motoren igjen? Det er generelt to løsninger på dette. Det ene er å prøve en elektronisk fotkontroll om det er den gamle analoge som er på maskinen i dag (sjekk om det står 'electronic' eller liknende på fotkontrollen. Ny er rimelig, sjekk f.eks https://www.ebay.com/itm/273846395389 . Alternativ to er å montere en utveksling ala denne https://www.sailrite.com/Idler-Pulley-for-Ultrafeeds . Jeg har slike liggende som jeg kan sende deg. Men da får du litt prosjekt med å tilpasse med brakett og reimer (tror jeg har reimer liggende som kan kappes/spleises).

 

2) tråd og nål. 30-størrelse tilsvarer circa v92.  Tråden du har kjøpt ser fin ut, men nok i øvre grense av hva maskinen er komfy med. Jeg er litt preget av å ha lært på nettet, og forholder meg primært til Amerikanske størrelser (v92 osv). Metriske størrelser er jeg ikke så kjent med, utrolig nok. Men 30 tilsvarer v92 og går nok som sagt. Men du må ha nåler som passer. 120 eller 130. Nålsystem er 15x1. Jeg kjøper alt slikt på ebay eller fra internasjonale nettbutikker. Kan sikkert hjelpe deg om du trenger lenker. Du må nok justere litt på undertråd-spenningen for denne tråden. Er en liten skru på undertråd-beholderen for å justere, trådspenning skal være slik at tråden trekkes ut når man holder i tråden og rister litt på holderen, mens spolen er inne i holderen (dette hadde vært mye enklere for meg å forklare på engelsk hehe). 

 

3) akryltape syes inn ja

 

4) med panel mente jeg bare tøystykkene du skal modifisere med, og generelt alt som kalesjen består i av indivinduelle ... paneler. Høres ut som om du har en grei plan her.

 

5) sying er fint å bedrive når vinteren uler utenfor og man har det lunt og greit hjemme og godt med tid. Støtter å utsette dette til øvrig båtarbeid er vanskelig, eller til den store inspirasjonen kommer. 

 

6) vil anbefale deg å øve deg endel før du legger i vei med kalesjen. Lag noen bag'er eller fiks noen klær, eller andre mindre prosjekter. Er fint å få på plass basic arbeidsflyt på mindre omfattende prosjekter. Putetrekk er en annen mulighet, men jeg gjør alltid små og enkle prosjekter for å bli kjent med en maskin før jeg bruker den til noe mer utfordrende. Og skaff deg gode sakser (gjerne en liten trådsaks for å kutte endene, og en skikkelig saks for klipping av stoff, om dette ikke allerede finnes i huset). Og sømspretter, du kommer ganske sikkert til å sprette sømmer...

 

7) Happy days!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sjøl fanatikere når sine metningspunkt! Etter at Vosso var passe trutna, og at jeg hadde fått en viss anelse om hvordan kalesjen skal bli til, og at jeg hadde funni ut hvor det lakk luft i brenselsstrømmen til sabben, slutta jeg å gidde å gå i båten. Nå har det vært gnistrende fint oppholdsvær en evighet, og er spådd snø til natta, så da fikk jeg i det minste tredd på presenning over det meste av framparten. Alt som ser ut som snø er rim. En cm rim på epoksytak, med mann i fora vinterdress oppå, er glatt. Nå får det stå slik til mars.

2103516077_7_12.22Presenning.JPG.c85f865c64bc51027be9c00c8a7a74f2.JPG

Jeg har lagt barkduk under (1m til hver side) i håp om slik å hindre kondens, slik at det kan bli trivelig inni der når lysten kommer sigende utpå nyåret. Det er full gjennomtrekk, med stort hull forut, og klaring til å kunne åpne lukene helt opp.

1266285417_7_12.22Presenningf.JPG.82ecfbbd62a2966ab35c12bd01f7b637.JPG

Akter er det som det var, med et reisverk med presenning på, som en illusjon av den kommende kalesjen. Trur ikke de hjemmeværende vil sette pris på at jeg gjør så mye ujulete i havna, så det blir nok hjemmearbeide framover.   

Link to post
Share on other sites

On 12/7/2022 at 11:35 PM, Vosso63 said:

Sjøl fanatikere når sine metningspunkt! Etter at Vosso var passe trutna, og at jeg hadde fått en viss anelse om hvordan kalesjen skal bli til, og at jeg hadde funni ut hvor det lakk luft i brenselsstrømmen til sabben, slutta jeg å gidde å gå i båten.

 

Kunsten med alt her i verden er å vite når man skal starte, og når man skal stoppe. Og av og til får man hjelp til å ta en beslutning. F.eks når man ikke gidder mer :-) 

 

God jul og vi gleder oss til neste sesong med deg!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er vi, endelig, ferdig med jula og kara oss såpass inn i nyåret at sola har kommi seg litt over Åsane. Akkurat i dag, etter høljeregnet i helga og stri kuling fra nord, holdt jeg meg ved Ulefos'en min. Det er en høg, svart, sylinderovn som fyres med kortreist oreskog til 5 kilowatt og hete for meg og pus. Ja, hele den lyse delen av døgnet er det bare oss, pus og meg, mens barnet og fruen har det fornuftig.

827100778_PUSSOVERPSJESELONGEN.JPG.ac0f36baaa87769cd425ac9a6621949f.JPG

Så vi fyrer hardt og har 27 grader ved ovnen, avtagende i sirkler utover. En må ha det varmt et sted om en bor i et gammalt hus ved fjorden. Særlig i nordavind. Det er ikke mye jeg gjør. I desember gikk småbåten ned etter at batteriet enda en gang ikke var blitt lada. Det ga en dag med minus i kroppsregnskap og en vag nedgang i BMI. Det skjer at det snør, og at det måkes, saltes eller kostes, men den gode følelsen jeg minnes fra mine barne- og ungdomsår i bånn av Gudbrandsdalen, er ikke der. Jeg vil ha vår, sol, varme og hender som egner seg til utendørs arbeide!

 

Presenningsgreiene revna i noen dager kuling i desember, så derfor har jeg tredd på tre flak av middels (blå) presenning fra Biltema. De er om lag 3x5 meter. Den første er lagt på langs forut, og deretter, som om de var lomper, de to andre rulla rundt båten så de dekker hele overbygget. Det er nemlig ikke tett. Et herk! Sannsynligvis er det en konstruksjonsfeil fra 2015, der huset (primært kabinen) ikke helt dekker dollbordet. Flere tørre vintre har gjort at det har oppstått sprekker og sprik, men den tid den sorg.

2065809195_OPPRYDDINGJAN23EPRESENNING.JPG.a2b457e5d7d7a7cbf572ef699bd849f2.JPG

 

For en gangs skyld fikk jeg med meg en kamerat til å tre teinetauene under Vossos kjøl, så jeg får knyta presenningene ordentlig på. Med assistanse gikk det radig. Han gjorde akkurat slik han ble befalt, mens befalingsmannen løp att og fram. Befalingsmannen hater å befale, og misliker å ikke kunne gjøre absolutt alt sjøl. Men det ble nøyaktig slik jeg hadde håpa, og en hvilken som helst gliing, stramming eller slakking, kan kompenseres ved å knyte opp, og knyte att! Plastkanner som liksom skal holde kuling og storm, men som gjør at greia glir, så den ene sida henger på dollbordet og den andre flyter i vannet, pust, har jeg slutta med. Slik får de ryddige med plastseilbåter på land sysle med! Vosso er jo slik laga at en kan skru klosser i skroget uten at det finnes en sjel som ser det, eller som bryr seg. Vosso var en bruksbåt. Vosso er min bruksbåt. Nå skal jeg bruke henne til å kvikne til. Reint sjelelig, asså. Kroppen kommer sigende etter når velværet siger oppover fra fingra. En må ha noe å henge dem i. Henda først, så huggu.

 

Jeg har hatt noen få timer til lett opprydding. Investerte ti timers oppvarming med vifteovn, så tjæra ble litt hyggeligere. Det er jo mye drit som er att fra den desperate tettinga i høst. På Europris fant jeg tørkepapir nok til ei ukes magasjau i en barnehage, til en pris som ikke rimer med unnskyldningene til Rimi-Hagen og Rema-Reitan. Tørkeruller burde kosta uhyggelig mye, ettersom de jo må ha blitt frakta til butikken av noe som går på hydrokarboner, eller finnes det et lokalt tørkepapirlager inni skogen her? Mon det!

 

Det er godt mulig at karosserirens fra Biltema ikke er sertifisert for bruk i båt på sjø, men mesteparten blir sugd opp av papiret, og deretter er det bare å velge: Ulefos, Sankthansbål eller kompostering? Jeg lager ikke mat i hagan min, da jeg gjorde det, gikk spinninga opp i vinninga og sneglene hadde ei tid som i de kretser minnes med stor glede. Så om jeg ikke erstatter oppfyringsremediene (briketter av sagmugg blanda med hydrokarboner) med innsausa tørkepapir, kan jeg putte dem i komposten, eller rett i jorda. Fra jord til jord. 

 

Planen er å prøve å få av overskuddstjæra, og kanskje få dytta det litt til som en hulkil der det er verst. Kanskje åpner jeg trevirket litt ved å skrape litt hist og pist i hvitmalinga? Reint estetisk, og hygienisk, må jeg nok satse på lett og luftig garnityr i form av garnering med noe tynt i furu?  

 

1068884806_OPPRYDDINGJAN23B.JPG.9e146cdb75c643b876bb26fd58f3346a.JPG

Ja, det er rotete. Jeg er det. Rotete.

 

397312301_OPPRYDDINGJAN23FFRAAKTER.JPG.ecf4a59c5bc9253c37ca1f7b50529c37.JPG

Det står mye att, her og der.

Men det kan bli koselig når sola bare begynner å varme!

 

 

 

1899286694_OPPRYDDINGJAN23CDASS.JPG.e9b19a178fd21d2f8b8f30849846a125.JPG

Verst inne på dass, sjølsagt.

2132692163_OPPRYDDINGJAN23DDASS.JPG.efc172ee6be7eadf23e323d679148182.JPG

Det er en del rustfritt som korroderes kjapt i marint miljø...

 

 

1016428703_OPPRYDDINGJAN23A.JPG.2f988543d5d54f837da297bd133aaebe.JPG

Tjæra tetta ypperlig, men overskuddet må vekk!

 

Redigert av Vosso63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt å se at du har krabbet delvis ut av hulen igjen. Så krysser vi fingrene for godt oppholdsvær og en tett og god dorry til båtsesongen kommer i gang.

 

Mulig "Label off" fra samme butikk er hyggeligere å bruke i lukkede rom. Det er en sitrusrens. Er ikke sikker på om den løser tjære men kan være et forsøk. (Den tar limrester)

Link to post
Share on other sites

Grufolf skrev 4 minutter siden:

 

Mulig "Label off" fra samme butikk er hyggeligere å bruke i lukkede rom.

Skal notere meg det! Det er ikke meg og kroppen min som er problemet her. Mine respirasjonsorganer skal vi ikke mase om, men gjennomtrekken er godt sikra, uansett. Det er miljøproblematikken som står høyt herigarden. Nå er nok havna båten ligger i kontaminert på linje med de verste havnene i Rotterdam eller Calcutta, men vil nødig bidra ytterligere. Bruker slikt stoff som en sprayer på karosseriet før bilvasken. Det funker bra. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Plutselig var våren tilbake! Brått og nesten sjokkerende. Ettersom jeg ikke ante om jeg må ut av havna første denne eller første neste, måtte jeg jo se om sabben var greiere enn da jeg forlot maskina i høst. Det var den ikke. Nå har jeg pella av det jeg syns jeg måtte av kobberpakninger og sitter og venter på at Elektrodiesel Vest åpner mandag, om vi da ikke drar til fjells? Jeg har neppe tatt ut banjoniplene på innsprøytningspumpene før. Derfor visste jeg ikke at de var kon(isk)e inni, og at pakningene orginalt koster 220,50 per stykk! Nå håper jeg å finne noe billigere på Elektrodiesel. Ellers, ellers?

Planen er å få i gang sabben og ta Vosso hjem, og så fortsetter vi inn i neste maraton der.

 

Banjopakninger1.4_23.JPG.fb02d618de72ceb73ad9e99f02ab8636.JPG

 

Banjopakninger21.4_23.JPG.f246eb9f719b1eacafc219e0fd6db88c.JPG

 

Banjopakninger31.4_23.JPG.725f30349db826faab0f0c9e5821f884.JPG

 

Banjopakninger41.4_23.JPG.c52174c2484f96f08be4350140784fd4.JPG

 

 

 

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 2 timer siden:

Er kobberet så sammenklemt at du ikke kan gløde de?

Det er ikke "vanlige" kobberpakninger. De må ha en glatt, skrå, flate inn i banjoen for at det skal bli tett nok. Må nok ha nye, spesielle, for å få tilstrekkelig trykk. "Bosch-system". Trur eg. De innerste satt klemt inn til godset og ble helt herpa da jeg dro dem av. Antar de klemmes både inn (til skruen), og inn mot flatene. Har prøvd med vanlige kobberpakninger, gløda, og klemt på plass, men fikk ikke en dråpe diesel opp fra pumpene (bildene er tatt etter forsøk med nye pakninger). Må nok ha 4 nye å klemme på plass. Ja, det sto at en ikke skulle røre dem ved lufting, men jeg trudde jeg huska prosedyren. Det gjorde jeg ikke! (Så har jeg lært det før jeg ligger i rom sjø en sjømil uttafor Rong, god erfaring å gjøre seg!) 

Redigert av Vosso63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

22_04.23Vossoforutavflassa.JPG.87253bd5b878af09608db0aad0dff4c5.JPGDa løste motorproblemene seg, nesten av seg sjøl. Problemet er at jeg leser bruksanvisninger, i motsetning til mange andre, men om jeg har lest det før, leser jeg kanskje ikke godt nok?

Det første jeg oppdaga var at det jo faktisk ikke kom en eneste bitteliten dråpe opp fra innsprøytningspumpene. Om banjoene er tette nok til at spruten skal fortsette opp til toppen, måtte det jo komme litt ut av pumpene nederst, uansett hvor lite tett jeg hadde fått det. I bruksanvisningen sto det hvordan jeg skulle geberde meg for å komme til pumpene, så jeg bladde hit og dit for å se på bilder, og ta det trinnvis før jeg åpna. Problemet med å åpne er jo at en brått river ei pakning, eller får ikke umiddelbart rikka en skrue.

Rett før jeg skrudde opp veivhusluka for å komme til ordentlig, rusla jeg meg en tur på kaia for å se etter noen å prate med. Det fant jeg, og mens jeg prata om løst og fast, og hadde lurka bortpå med litt sabb-snakk, demra det: Det sto jo, minsanten, at jeg skulle kjenne etter om det kom et lite klikk! Altså leste jeg grundig, enda en gang, og der sto det, like forbaska minsanten:

 

-Kontroll om "heng" i pumpene:  Ved å vri hendelen på regulatorluken, skal en kjenne litt dødgang. Kjennes ikke det lille "klikket" ved å vri hendelen fram og tilbake, er det "heng" i en eller begge pumper. - 

 

Aha! Klikket!

 

Altså vrei jeg regulatoren (gassen) opp til fullt: Det gikk litt treigt, og klikket var bare så vidt følbart. Altså vrei jeg hendelen helt tilbake, så opp på fullt igjen, og slik, att og fram, til det glei fint. For hver gang ble klikket mer og mer merkbart. 

Den hadde altså bare hengt seg litt opp i oljesnerk etter stillstand i tre år. 

Så kjørte jeg noen runder, til det spytta opp litt gammal diesel, tørka av, og så etter to tørk, kom det friskt. På med røra, til ny sprut på toppen, ny avtørking, og så var det bare å starte opp. 

Den starta.

Etter et par hosterunder, med sjølrensing av ymse, fikk jeg igjen fart på den, og lot motoren gå på halv fart i et kvarter, mens jeg lytta og lukta, åpna og lukka, vrei og styrte, mens sabben gikk stødig som et swiss-ur.

 

Ok.

 

Nå har jeg, på slutten av ei himmelsk uke, en av de fineste aprilukene ever her borte, funni ut at jeg skifter ut alt gammaldags mhp oljing av dekk og dollbord. Det flasser av, alle vintre, alltid.

Nå sliper jeg ned, og kjører xtreemcoat på de horisontale delene. Den skal bygge et millimetertjukt, seigt, transparent, lag oppå både furu og mahogny, og forhåpentligvis nater og mikrosprekker. Jeg orker ikke dette år for år!

22_04.23Vossoforutavflassa.JPG.87253bd5b878af09608db0aad0dff4c5.JPG

Det er særlig mahognien som jeg ikke klarer å få tilstrekkelig olje nedi, slik at det tørkende laget slipper taket gjennom tilfrysing/smelting/tilfrysing. 

22_04.23Vossobblittslipt.JPG.9d4005775637beffee2e60442c62bd0f.JPG

Jeg er så heldig at det er to plasser ledige dette vinterhalvåret! Nå drar jeg båten over på styrbord pir og sliper der, og så tilbakatt til babord, der Vosso har bodd i vinter.

22_04.23Vossosbslipt.JPG.48e825eaaf3a1ee1857a1d2d1a53e378.JPG

Nedslipt side styrbord. Mengder av svartsopp fra denne fuktige vinteren.

22_04.23Vossosbnrslipt.JPG.4ee5e51aba523f0e5221a7dac4a36e47.JPG

Trasig at det ser slik ut allerede, men nå blir det beising med pigmentert primer, og så håper jeg sola vil bidra med litt patina!

22_04.23Vossotildekka.JPG.e3c353053c89e39bb621d4bfe98292fd.JPG

Etter nedsliping og begynnende tetting med MS-polymer i det jeg fant av sprekker, dekka jeg båten sånn passe. Nå håper jeg å få slipt babord side, og dekka, før jeg må ta henne hjem i slutten av neste uke.

 

 

 

 

Redigert av Vosso63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har vært på Facebook i over 10 år. Facebook har denne geniale greia med å vise gamle greier på n-årsdagen for når det ble gjort. Mine første Vosso-oppussingsbilder, de verste av dem, kommer stadig vekk. 9 år sida i disse dager altså, sida jeg starta! I dag er det flo kl.13:27.

Vosso6.6.23bryggemiddelsvannstand.JPG.03105a762fd13222d2d8ba5497dc999b.JPG

Vosso ligger ved fast brygge, så handlingsrommet er begrensa til flo pluss minus 3 timer. Om få minutter starter dermed avslutninga av siste sliping av eksteriør. Jeg skal så grunne med xtreemcoats "Colin Archer-farge" (lys tjære). To strøk. Om jeg får gjort det i dag, eller må ta siste strøk i morra, veit jeg ikke. Deretter skal jeg legge så mange strøk jeg orker med xtreemcoat på bakker og dollbord, samt det jeg tør oppover veggene. Får se hvor godt det hefter vertikalt. Renner det, får jeg heller avvente. Jeg har fått det råd, som jeg syns høres bra, å legge bredt på med transparent MS-polymer i mulige vanninntrengningssprekker. Det har jo vært mitt store problem, sammen med at mahognyen slipper alle oljer jeg så langt har prøvd. Nå blir det polyuretan over alt. Den er visst permeabel, trans-ditt og -datt, og sjøl om fargen er så som så, må jeg bare gjøre det. Starter om ikke lenge. Så får vi sjå!  

Vosso 6.6.23.JPG

Link to post
Share on other sites

Mye tar lenger tid enn en trur. Noe tar ikke lenger tid - enn en trur -, vanligvis fordi en ikke gjør det allikevel. Mange aktiviteter som fyller hugen med stor glede, når en sitter om kvelden, med morgendagens værprognoser foran seg, er ikke så artig lell. Når en finner ut at; ja det er fint å bare kunne rusle ned og gjøre litt i båten, og så rusle oppatt og være sosial og koslig, og nedatt, og oppatt. Men nei; en gjør ikke det. En finner fram så mye som mulig innafor bærbart, og sliter seg ned buskaset, ut på bryggekanten (stille satt vesle Knut). Og oppatt fordi en glømte drill eller bits eller briller. 

Og så har en brått forandra seg fra å være lealaus og ulenkelig til å være lenkelig, støl og stiv. At det flør kan passe bra, inntil floen har løfta dollbordet og styrbordsveggen akkurat dit en verken kan sitte eller stå, men må utføre slipinga på huk. Og mangler en da en skrutrekker eller slipepapir, opplever en at kneledda nærmest sitter fast, at leggene insisterer på å være klistra til låra. Til en kommer seg opp, og ikke finner veien opp gjennom buskaset, men gjør noe anna en heller kunne gjort en dag med duskregn. Litt vasking med zalo i saltvann, eller gnukking med mose på messing. Ved fjære må båten ut, eller snus, eller en må legge et par ekstra spring, eller ei trosse med daumann eller noe en før syntes var artig og kreativt, men som nå bare tar tid.

For finværet er her, og nå er det visst bare å stå på.

Så da gjør en det.

Der nede er det nå akkumulert så mye av alt en skulle kunne finne på å trenge, at skulle det skje noe her oppe, ja, så må en gjøre alt oppatt omvendt.

Det er flo halv fire, så da kan jeg sitte her og spise litt, drikke kaffe, og være sosial og koselig til halv tolv. Så får vi sjå!

Jeg er ikke ferdig med sliping og pussing. Det er ikke spådd regn på ei uke, men det trur vi ikke på. 

Ting tar tid.

6.6.23Sliping.JPG.66802dc9e29f09c75057c1cced3729e9.JPG

Link to post
Share on other sites

Det ble halv tolv til halv åtte. En tur opp etter biltema-eksentersliperen, etter å ha slipt et halvt minutt på borelåsfestet på Boschen uten å skjønne hvorfor det ble svart på dekket. En tur opp til fruens nykokte kaffe. Ellers pal på brygge og i Vosso. Fantastisk dag! Første dag over tjue her ved Bergen. 50 døgn etter at vi passerte 16. Pussig. Nesten ikke nedbør heller, men så lenge det har lava ned snø, og striregna, østpå klarer de ikke å manifestere ideen om at det har noe med prisen på energi å gjøre. Det har blitt lite vassfylling her fra vest, men det bøtes vel når det bøtter ned i august, tenker jeg.

Etter å ha prøvd biltemaeksentersliperen, som i og for seg ikke funker, og laga bølger i trevirket med båndsliperen, ga jeg opp, og syns det fikk være. 

Primeren til xtreemcoat var fenomenal å legge på! Har aldri vært borti noe liknende. Renner svært lite, passe klebrig. Ingen problem å legge på hulkilen mot vinduene uten maskeringstape. Fargen (Colin Archer, lys tjære) passa også ypperlig for å både framheve forskjellen og samtidig harmonisere mahogny vs furu. Fargen passa godt også til kirsebæretreet, til bjørka og teaken - ja jeg har jo gravd i godteposen, men har hatt problemer med at ikke alt tar opp vanlige grunninger like lett (Owatrol, terpentin, linolje). Det blir nok mørkt, men det ville det uansett blitt med normal solpatinering. Nei, jeg er ikke helt fornøyd med nedslipinga, men nå er nok nok!

Med 2 liter klarte jeg å legge to strøk på alt eksteriør, og hadde igjen nok til ett strøk på innvendig vaterbord. Kommer til å kjøpe en liter primer til, og så får jeg gjøre ferdig innvendig i rommet akter når alt utvendig er lagt på, og tida har gått litt slik at det tåler noen slipestøvskyer. Resten, særlig inne i kabinen, bruker jeg normale båtprodukter på.

 

8.6.23Ettertostrkprimerfsb.JPG.8b66d650bf8d792e7d7ad95bc781f001.JPG

Etter to strøk primer. Dette er grunnfargen som skal "skinne" ut gjennom det opptil 1mm tjukke xtreemcoat-laget. Jeg er glad for at det (egentlig to) nye dollbordet i furu synes. Nå har jeg gjort så mye med Vosso at det er fint at det er en slags signatur igjen.

8.6.23Ettertostrkprimersb.JPG.ed796a6350b0a5ef2278e5dc0a7f5c30.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Sabben går som ei klokke. Starta den seinest i går ettermiddag, da junior var på besøk, men frambakken ikke var farbar, slik at demonstrasjonen pågikk med meg i båten og junior på land. Jeg har et problem med kjøling, men det er sjølsagt løsbart, så snart jeg er ferdig med oljinga i det aldeles perfekte været! Det er slitsomt at jeg må la henne ligge akkurat i disse dager, men får jeg det ordentlig nå, når alt er 90% tørt, preserverer (konserverer) jeg alt ferskvannsutsatt optimalt. Slik Vosso er nå kan den brukes nennsomt når behovet melder seg, og vøles når det passer meg. Alt slikt vanlige båteiere bruker tida på - slik som elektrisk og elektronisk - vanter. Ikke en gang sidelanternene har jeg fått laga hull til! Kalesjen aner jeg ikke når jeg får laga til, men lager nå rommet akter slik at det skal tåle sterk ferskvannspåvirkning. 

Link to post
Share on other sites

Nei, gårsdagen ble ikke som planerad. Vel kom jeg meg ned i tide til passe flo, men så klarte jeg ikke å få snudd Vosso rett vei uten å bruke uhyggelige krefter, som jeg ikke lenger har. Poenget er at brygga er laga til Vosso, i prinsippet, slik at det skal la seg gjøre å legge henne med halve båten inn i hukket mot sør, der strømmen ikke tar. Ettersom Vosso har to stevner og har sånn noenlunde likevekt, kan hun ligge begge veier på svai, som oftest med baugen inn, ettersom det da er langt lettere å dra henne inn, uansett vannstand. De største problemene med å ha brygge rett ut mot byfjorden skyldes, sjølsagt, skipstrafikk, særlig utprøving av fartøyer, som nå for tida ikke er offshoretilknytta men NATO. I det siste er det Kystvaktas nye superskip. Jeg tør ikke la båten ligge ved kai i mer enn en kjapp tur opp, og nedatt innen et kvarter. Med akterenden inn, med roret som laveste punkt og "badetrappa" stikkende ut fra hekken, kan jeg ikke dra Vosso inntil brygga, men føre akterenden godt ut før jeg drar inn. Derfor har jeg laga til fester på kabinveggen, skuffehåndtak i smijern, som jeg kan føre med. De er ikke der i anledning oljing. En kan bruke griperekka, men da blir kraften ytterst på armen langt lavere enn det nødtørftige. Siste mulighet er dermed å feste et tau langt borte på fjellet i sør, og så løpe fram og tilbake for vekselvis og dra og feste. Til det er jeg alt for treig, alt for tung og alt for lemster. Det tok 40 minutter å snu Vosso, etter at hun hadde vært på tokt ti-tjue meter mot nord i retning fjellet der, og så bevega seg med en desimeter i minuttet parallelt med bryggekanten, med full kraft fra en meg som trudde at det å passere en viss alder, tilbringe mesteparten av vinteren i ro inne, bare ville ta toppen av fitnessen. Det tok over halvparten, og futten kommer ikke tilbake med ekspressfart...

Da Vosso endelig lå rett vei, og floa var passe, fikk jeg lagt på litt Tec7 transparent fugemasse, før jeg bare ga opp, rydda sammen og gikk opp for å finne en stol i skyggen. Det må legges til, i resonnementet at vi her borte ikke hadde 20 grader før kl.15 i forigårs, og passerte 24 i går. Tross store inntak av Clausthaler, lot ikke homeostasen til å legge seg i water. Det gikk på reservene laus. Reservene som ikke var der. 

Da får jeg se i dag. Det er allerede 24 grader, men ikke helt klart, og ikke helt stille. Vosso blir liggende uttafor brygga, så får jeg bare benytte de forholda som er. Detter jeg i sjøen får jeg svømme i land... 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo pussig å bruke en prosjekttråd som en slags dagbok, periodisk dog, men stadig en slags dagbok, logg. I dag fikk jeg lagt et komplett lag med XtreemCoat, altså i alle mulige sprekker og hjørner, om alle vinduer, både her og der. Om båten hadde bestått av hele vegger, hele dollbord og hele dekk/bakker, kunne jeg nok smørt tjukt på, og rulla. Jeg påførte dette laget slik jeg har påført alle lag maling, lakk og halvtørkende oljer. Med liten kost og god tid. Dette første brukte jeg omlag 1 liter på. Begynte akter kl.14 og avslutta fremst i baugen kl.16. Med tørke/herdetid 3-5 t., skulle jeg kunne starta oppatt i 19-20-tida, men da kleba det fortsatt for mye på dollbordet, så dermed ble det litt på vinduer, der jeg rakk fra taket, og begge bakkene. Har dagen i morra til å få lagt to-tre strøk, om det herder fort nok. Varmen er jo der, men kanskje er det for lite fuktighet? I natt er det varsla 15 grader, så allerede tidlig skal det være mulig å få starta.

 

Jeg syns ikke det blir veldig fint. Ikke på grunn av stoffet jeg legger på, det minner om vanlig olje, men fordi jeg ikke orka å gjøre det helt fint med eksentersliper. Båndsliperen har laga bølger i virket, men nå får det holde. Vosso ser innmari fin ut fra avstand. Fin ut fra 10 meter, men derfra og inn vil alle med rette blikket se at det er slurva stort i finishen. Jeg stryker stoffet utover nabovirket, også det hvite taket, men ettersom det er polyuretan kommer jeg til å kjøpe offwhite pu-lakk og pynte på med. Ei rett linje mellom trevirket og det hvite taket kan gi illusjonen av petimetrisk utførelse, noe det langt fra er...

10.6_kl_22.20Vossoe.tostrk.JPG.e97b35a9a6b22fb99de20ad354f0ec4c.JPG

Hagemannen burde ta seg et tak og fått kutta ned rogn, selje og anna kratt, ser jeg nå. Fra avstand ser Vosso strøken ut. Jaja.

 

 

Jeg finner også sprekker og usikre felter der jeg skal hive på litt gjennomsiktig Tec7, mens jeg er i gang. Burde ha brukt svart, og slipt det til, men nå blir det bare slik. Er jeg heldig klarer jeg å få det ganske tett før natt til mandag, da skal det være fare (sjanse) for nedbør. Er det ikke tett, har jeg vel enda ei uke med samme tørre juniværet etterpå. Det er jo fryktelig mye som skal gjøres innvendig, men utprøving av kjølinga på sabben kan jo være artig, runde etter runde i vika her.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er Vosso nok en gang oppe i lufta. Denne gang høyst frivillig, og bare for å få seg en liten makeup nedentil. Har drivi på jamnt og trutt hele denne fantastiske sommertida, disse utrulige junidagene. Mangfoldige lag XtreemCoat, etter hvert også på alt virke som kan bli utsatt for vær fra oven. Det gjenstår i prinsippet litt finish på kanten av taket og ny maling på hele kabintaket, så er jeg vel der dere andre er, altså over i finmotorikk og elektronikk. Om jeg finner glede i det, altså få på plass målere, lys og dippedutter, veit jeg ikke, men alternativet er jo å ordne dass og pentri, og akkurat nå orker jeg ikke å bære flere tunge ting ned til sjøen. 

 

Vi (Vosso og jeg) gikk for trekvart fart til Berland, nord på Askøy, der det er en liten slipp hos en hyggelig fyr. Plassen er noe av det vakreste som finnes heromkring, og har sikkert hatt båter og båtfolk permanent sida steinalderen. 

 

Vosso gikk som ei klokke, ingen problemer med kjøling. Spørs om jeg bare fortsetter å gå i 5-6 mil, i stedet for 7,4 (max)? Det spiller jo ingen rolle!

 

19_06.23Vossopslipp.JPG.eec294289bd36d39f1d4f2afbdeaee65.JPG

Biltema hadde ikke egna bunnstoff i blått, så da kjøpte jeg to bokser a 2,5 liter svart. Der traff jeg en fyr som hadde en blå for mye, så da ble det begge deler. Med det blå får jeg male meg nedover og ta det på gefylen når det ser mest moderne ut...

19_06.23Vossopslippa.JPG.5eaf46981e04c7817608105b4b6871c6.JPG

Nei, Vosso er ikke helt strøken, men ser ganske bra ut på litt avstand! Propellen var helt uten groe og rur etter 9 mnd i sjøen. Aner ikke hva jeg har gjort, men de rosa kjølerøra ga indikasjon på feil i offeranodene. Kanskje har det vært en slags krets rundt båten? 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...