Jump to content

Prosjekt. Fornying av doryen Vosso


Vosso63

Recommended Posts

I det Vossotråden passerer 100 000 visninger er Vosso i prinsippet ferdig! Maskina fungerer utmerket og Vosso går gjennom sjøen som ei dronning. Alt som skal gjøres inni er slikt som en gjør i alle båter av alle materialer, i alle aldre og storleiker. Det som angår Vosso er det smekre (og tunge) skroget med de mange buer og harmonier og overbygget som jeg etter beste evne har forsøkt å speile skroget.

 

I dag gikk turen fra Berland i strålende vær, et par og tjue grader, i lett bris fra akter innmed land hele Herdlefjorden, og så hit og dit innmed det som er av holmer og skjær hjemme i Byfjorden. Første ordentlige, sutalause, båttur på det jeg kan huske. Alt har gått slik det skulle gå!

 

Vossoferdigsmrt20.6_23.JPG.523bc51d6f21fa98cd93acb31dd69c89.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Jeg prøvde også å stoppe Hulda etter et gitt antall visninger, et par/tre ganger. Det funka ikke. 

Nei, du veit... Akkurat nå, i denne særskilte gledesrusen som følger et vanvittig prosjekt ingen andre har den fjerneste ide om (eller sans for), i det alle har tenkt at han derre der blir aldri ferdig, kommer aldri i mål, han er nok en fusentast og livsløgner, og gudveithva, asså: Da tenker jeg at dette må jeg vise fram på Facebook og alle stann alle er og kan klappe og vise bløtkaker, hoppesmil, og bruke kuriøse emojies.

Og så kommer hverdagen med alle de derre dippeduttene og releene og transistorene og motstanderne og sånn som fusentasten og livsløgneren egentlig skulle kunne, men definitivt ikke kan, og da er jo Båtplassen der, og Vossotråden, og alle de andre underlige gråsprengte som surrer i samme panna.

Eller som i Huldatråden, og Vossotråden, vi har det jo med å brette ut de underligste livsfilosofier, legge det ut til alminnelig fryd hos den engere krets og en viss ergrelse fra de flate fantasilause - de som trur båt bare er båt og ikke essensen i livet. Og slikt.

Jovisst, Hulda, Båtplassen har en tilhenger- og medlemsskare av ymse kvaliteter og ymse livsinnstillinger, men tross alt finner en jo et gedigent mangfold av raringer som veit svaret på akkurat det rare en sitter og tenker på, spikker på og trer seg ut og inn av.

Og så er det jo lov å slenge med litt småsutring om skrantende knær, skuldre og innvoller. 

Så, ja. 

Joda.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 23 minutter siden:

Denne opplevelsen unner jeg deg av heile mitt hjarte. En helt fantastisk tråd over flere år nå og så endelig få putre avgårde. 

Ja, hadde du ikke etterlyst mer oppdatering 3.juni, hadde tråden stoppa der. Jeg visste at målet var i sikte, at det ville gå, at båten ville bli tett, at sabben ville gå. Men, nesten som i et behov for smiger, og med dårlig samvittighet for ikke å levere pussigheter, i ei absolutt pussig tid (det er ikke bare fordi jeg har blitt fragått og sitter att aleine på ei holme og ser verda seile forbi), la jeg ut flere biter av mitt og Vossos liv. Tusen takk for dine og alle andres oppkvikkende tilrop fra svaberga langs leia. De bidrar til fortsettelsen, de kan være akkurat nok til ikke å legge til med tjue trosser fastsurra i det som er av iler og påler og ringer i grunnfjellet- og bare latt tida overta resten. 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, med Vosso og sabben i god stand kan jeg endelig begynne med å gå. Eller seile, eller hva det nå heter med en tredvehester med lavt turtall og stort moment og en enslig toblada propell langt baki der. Jeg har slitt med ganske mange brygger, og særlig "marinaer". Bryggene står uhyggelig stille, er gjerne laga av brokker av grunnfjellet eller armert betong. Marinaene er så trange med så mange eksklusive hekker, badeplattformer og spinkle konstruksjoner ut i farvannet. En skal enten være uhyggelig røynd (noe som vantar etter år på land) eller vørslaus og stinn av daler (som jeg definitivt ikke er). Jeg er heller ikke av kategorien hive seg ut fra høyeste møne og sjekke om snøhaugen er mjuk først etter at en har landa. Jeg må få det til, men prøver heller ti ganger mot noe som er mjukt eller som ikke spiller særlig rolle. Til det er brygga mi ideell. Den bygde jeg sjøl - og nå etter 14 år, vintre og høster, mellom anna nesthøgste flo ever, sjø fra de som går så djupt og så fort og så nært at de kaster dønningaktige bølger inn i vika; og uendelige doser regnvann, er den litt ettergivende i toppen. Pålene gir etter, bjelkene har blitt smuldrete og bløte. Ja, brygga er brygge, ikke noe firkanta en har ankra opp. Det går som oftest greit. Men dette er jo ikke realiteter, det gjelds ikke. Det er tauverk til to iler, og småbåten ligger der, slik at en kan entre i land via den om alt anna stopper opp. For med en toblada akter og tauverk i sjøen må en sjølsagt av og til bare slå av maskina. Propellen stopper ikke. De gjør ikke det når fri er fri og ikke stopp. Den går videre i sitt fett- og vassfylte rør.

Derfor er det fint at juniors fiskeplasser er nær land, og juniors behov for fangst, om det er pale, lyr, torsk eller lange, er sterkt og intenst. Med baugen inn mot fjellet og fritids- og nyttetrafikken uttafor, blir det akkurat de rette forholda for hurtigbakking og hurtigsnuing en trenger for høstens turer. Det er da det gjelder som mest. Når dieselfyllinga ligger inni havna og resten, uttafor, er stappa med slike som har propeller både akter, midtskips og forut og tusentalls omdreininger og hundrevis av kjappe krefter, skal ferdigheten være tilstede så det ligger tjukt uttapå. Nei, jeg trur ikke sommeren blir fylt av lange turer til Sunnhordland eller Gulen, Osterøy rundt eller Hardangerfjorden ut og inn. Jeg antar det blir nærmere og nærmere fjellet, båene og stakene. Jeg skal ha kartbord med faktisk kart, men vurderer også å realisere den fem år gamle gaven fra mine svigerinner: Elektronisk kartplotter. Som også skal prøves ut. Ja, livet er herlig, og nå, i dag, da jeg virkelig trenger litt hvile, regner det. Minsanten!  

Link to post
Share on other sites

Om turene blir korte eller lange bestemmer du selv. Men det er noe eget med å ta med soveposen og primusen og finne seg en stille havn, og nyte roen der. Å våkne opp på en holme eller i en vik man har for seg selv gir ro i sjelen. Bare som en inspirasjon til en annen type båtliv enn det du har hatt de siste årene:wink:.

 

:easter:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 12 minutter siden:

Om turene blir korte eller lange bestemmer du selv. Men det er noe eget med å ta med soveposen og primusen og finne seg en stille havn, og nyte roen der. Å våkne opp på en holme eller i en vik man har for seg selv gir ro i sjelen. Bare som en inspirasjon til en annen type båtliv enn det du har hatt de siste årene:wink:.

 

:easter:

Så snart jeg har klippa til en passe madrass, sparka i gang singeren, fått skrudd fast spritbrenneren og oppvaskbenken, og funni pakning til spylepumpa i dassen, skal det vurderes ja. Til neste år, i hvert fall! Nå blir, sannsynligvis, Vosso tilgjengelig alltid, alltid (!). Så da kan jeg kaste meg rundt når finværet er der.

 

Og småkjøringa, snuinga, bakkinga kan jo definitivt gjøres i ei trang vik ved Io eller Oni, eller langt inne i Lindåspollene!

 

Å, som jeg gleder meg! 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg vært på småturer i de lommekjente farvann og begynner å få att godfølelsen knytta til manøvrering. Det ser også ut til at kjøleproblemene kan ha vært knytta til saltvannskjølinga av eksosen! Har ikke merka noe av det på de to siste turene, sjøl om jeg ikke går på toppfart - uansett. Jeg antar at jeg skal foreta en oppretting av motor ift flens, men det er en bagatell.

Vosso lekker ikke mye, men jeg har montert enda en automatisk lensepumpe, per flottørbryter i forkant av motor, slik at jeg har en på hver side av den. Tjæringa innvendig i fjor høst har gitt dårligere sirkulasjon/avrenning akterover, og innredninga i kabinen har forflytta tyngdepunktet framover. Dette siste er ikke dumt ift skrogets gang i sjøen. Den bikker enda mindre akterover (graver seg ikke ned). 

Nå må jeg begynne å tenke på instrumentering og føler at jeg først og fremst mangler ekkolodd/kartplotter knytta til faktisk, fysisk svinger. Hadde håpa på å slippe å måtte montere noe stort og som skal bores gjennom skroget under, men dette er jeg altså blank på. Må også ha VHF fra neste sommer. Denne sommeren blir det bare turer rundt lokalt, uansett.

Jeg har også begynt å fundere på en aktervegg på styrhuset. Kalesje er greit når båten ligger ved land, i havn eller på tur, men gir meg en nesten klaustrofobisk følelse i fart. Det forholdsvis store, åpne, rommet akter er en del av Vossos sjel og fortrinn sjøl om det skulle yre litt eller blåse. Det er vel på 2,5-2m x 2m. Planen (som finnes inne i hodet mitt) er å lage vegger av furu og pleksiglass i tre deler, hvorav midterste felt omfatter motorkasse. Veggen kan ikke være helt fast, men såpass som en kalesje er, og omlag like komplisert å få av og på. Det skal være mulig å gå med 1, 2 eller 3 deler på plass, da med babord og styrbord del hengsla slik at en lett kan komme seg ut i det fri. Poenget med det er primært å få et tørt oppholdssted, særlig etter hvert som måleapparater og anna elektronikk kommer på plass. 

Jeg trenger noen tanker knytta til hardware (svinger) og leser, måler, instrument, samt oppdatert software. Med mitt behov trenger jeg ikke noe som er uhyggelig avansert og dyrt. Det viktigste er - de nære forhold, dybde under kjølen innafor ganske små arealer. Særlig når jeg må snu eller bakke i trange farvann syns jeg det er problematisk, og holder meg nå ganske langt unna potensielle grunner.  

Vossovedkai5.7_23.JPG.1cbd2ee44b70cf4cfd2f44973bb37dde.JPG

 

Etter to dagers kopling, omkopling og fipling har jeg fått lys i samtlige lanterner (ledpærer). 3 av 4 lanterner var så korrodert at det ikke gikk tilstrekkelig futt gjennom. Har klart å få ett lyspunkt ved førerplass og har kopla om den store Rule-pumpa til manuell bryter (ikke via "føler" som skal ta evt stor lekkasje, når den ikke kommer, går hele greia i dvale). "Strømskapet" står vidåpent så lenge jeg stadig skal installere. Pentri mangler stadig. Samme med dass og slike fasiliteter.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Da er det atter jul, med Vosso trygt i havn. Det har, sjølsagt, ikke blitt gjort noe av betydning sida sist. Båten flyter og lekker minimalt. Ettersom jeg smørte henne med Xtreem coat i våres så dekk og dollbord ut som nyolja sist Vosso var bar for ei uke sida, da det var pluss åtte etter ei uke ned mot minus sju. 

Sutalaust!

Vosso2023-12-2216_49_15.JPG.6d06343273823176dd2c661c57f06fb0.JPG

 

Nå er hun igjen dekka av snø, men romjula kommer med mye rar vinter, så om ei uke er hun kanskje naken att?

 

God jul!

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Vosso er igjen på slipp, ei halv uke. Rensing: 2 t. Bunnsmøring og inspeksjon: 6t. Lakk/olje over vannlinja + anoder: 4t. 12 timers arbeid, altså. Trebåt er ikke verre enn plast så lenge grunnarbeidet er på stell!

 

20.4.24VOSSOPSLIPP.JPG.2ef859bb4779d2e9fb41ef4bd4f50c92.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at Vosso stadig eksisterer også i andres sinn! Jeg har jo etter hvert som skuta flyter og sabben går, latt båt være båt og latt vinteren være hviletid. Det frister ikke lenger å være aktiv i mørke og kulde. Nå tar det også - derfor - lenger tid å komme i siget att, så da er jo Vosso god å ha. Hun må aktiveres og skal opp på slipp, slik at jeg også aktiveres og dykker under slippvogna. Skal nok klare det minst en olympiade til, men før eller seinere går det ikke lenger. Brygga har også fått noen kilevinker i vinter, så da skal både Vossos indre og bryggas beskaffenhet vøles. 

I dag er det absolutt perfekte forhold for utsetting, med blikkstille fjord og flo i ellevetida. At brygga er så som så får være. Jeg har vært utpå med småbåten og ordna alt av fortøyninger, så i dag starter sommerhalvåret for min del. Før første mai, asså! Slett ikke verst!

Det blir nok, om ikke storm, så kuling også det som er att av våren. Kulda skal slippe, og kjenner jeg været rett, kommer det vel en siste, tett, klyse lavtrykk dundrende inn før varmen ankommer?

Morgen21.4_24.JPG.0d27354de9d71346a83adc5f98174cff.JPG

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Se der ja. Da er tråden på forumet der den hører hjemme og ingenting har "dævva" jfr en annen tråd her inne som nok er i ferd med å forsvinne. Fin trening dette båtstyret om våren etter en lang vinter. Bygde selv om toalettet for noen uker siden og er delvis stiv i kroppen ennå. Lykke til med båtutsett🙂

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...