Jump to content

Prosjekt. Fornying av doryen Vosso


Vosso63

Recommended Posts

Artige bilder fra Eystein Bjerke! Det skal sies at vannlinja går et stykke over vannlinja, slik det ofte er på trebåter. Ligger nok kanskje litt høyere, men artig lell!

Prisen på Vosso?

Orker ikke tenke på det.

Orker ikke.

Bare epoksy-bruken, materialkjøpsturene, fluidumer og andre lime-tettestoffer, lakk, olje, løsemiddel, skruer, beslag, verktøy (!), overhaling av motor, henting av motor i Fredrikstad, uendelig mange faktiske, fysiske, timer og alle timene med planlegging (som jo brorparten av den voksne befolkninga har som jobb...).

Nei, -  Sekssifra, men tallet først orker jeg ikke tenke på. 

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg får vende tilbake hit. Jeg har brukt Vosso til alt innom fenomenet avreaksjon, mest mens hun har ligget til lands, ikke til vanns. Hvorfor jeg tviholder på dette, her på en plass som i større og større grad handler om alt anna enn saktegående ur-båter og en tilårskommen sjel i sin tilårskomne lørje, med yngre krefter som bruker sjøen som arena, tukter hav og fjord, og regner med at elementet skal lystre! Was fyr noko? Ja, jeg har lufta tankene mine på en tråd som handler om å skjære fjorden i to på langs, sløye den, så og si. Det skulle jeg ikke gjort. Det er ikke så mange som er så gamle som meg lenger. 2-300 år. De fleste har klart å modernisere seg, utvikla seg videre inn i noe jeg ser på som en dead end. Det er den sjølsagt ikke. Men åssen det går får jo jeg aldri vite...

 

Jeg tvinger meg sjøl til å tenke på noe anna. På skraping av bunnstoff.

Jeg gleder meg til å gå med Vosso i Byfjorden en dag med laber bris fra nord og så mye sol at en må bruke solbriller. Da er det bare sånne som er ute som syns sånn er tiltrekkende. Egentlig syns jeg nok havblikk er best. Det er noe magisk ved det. At noe som er så stort og som strømmer så aktivt kan være så stille og flatt. Jeg har funni meg nye, fancy, solbriller med polaroidglass. Jeg er av dem som starta tidlig med nærsyntbriller og dermed ikke har kunnet delta i solbrilleposeringa. I vinter fikk jeg nye linser inni øya, og valgte dermed falkeblikk på lang avstand, glassklart syn. Det var interessant! Alle diskusjoner om bildekvalitet og kikkertvalg mellom godt voksne menn kommer heretter til å framkalle lett undring fra min side...

 

 

I dag og et par timer i går kveld, mens det ikke høljregna, men var vått og kjølig, har jeg skrapa skroget. Arbeidet jeg gjorde under forrige oppussing var veldig bra, så det går lett. Det er faktisk også en fordel å gjøre det i yr og regn. Støvet er absolutt verst, og den blå gørra som legger seg under båten og på det en har klart å hylstre seg inn i, kan spyles vekk. På meg har jeg full regnhyre fra Aalesunds, mjuke gode regnklær som tåler nesten alt. Jeg bruker vanlig støvmaske, litt tjukk. Ettersom jeg ikke kjenner den lett karakteristiske søtsmaken når jeg inhalerer røyken min i pausene, antar jeg det holder. Jeg bruker tjukke, gummierte hansker. Ikke fordi jeg har tynn hud på henda, eller skader dem lett, men fordi jeg oftere og oftere, når jeg får en flis, noe jeg får fortere med hard hud enn mjuk, pussig nok, får betennelser. Jeg antar Vossos skrog er sterkt toksisk, og at huden min etter hvert har utvikla antipati, aversjon og intoleranse mot den. 

 

 

Jeg hadde glømt hvor ubehagelig skrapinga var, så derfor har jeg ikke kjent på det store ubehaget. Nå er den delen over.

 

Det er også trekk ved skroget jeg ikke kan huske å ha sett: Sprekker i bordgangen, særlig i det nederste bordet, og imellom delene av "kjølen" (kjøl-lot-stevn). Jeg veit ikke. Det har liksom blitt veldig store sprekker, men tørkinga får kanskje være årsaken. Kan ikke la slikt hefte nå. Kan heller se om jeg kan bruke noe og få sett etter når hun har ligget ute ei uke.    

 

Jeg er stadig overbevist om at Biltema "Takmasse" er en nær slektning, sibling, til Jotuns "Farm". Forskjellen i kjemi er minimal, mens reint økonomisk er den formidabel. I en ordinær båtutstyrsbutikk koster sistnevnte 269kr for en boks som inneholder 1 liter, hvorav en god porsjon er luft (det er sjelden en liter stoff i dem). Biltema sin versjon koster 269kr for 5 liter (eller 469 for 10...) Kanskje er Farm80 tilsatt noe som gjør den mer maritim, men Vossos beskaffenhet, med alle tidligere påføringer fra John F Kennedy ble skutt i Dallas til Helge Ingstad ramma Sola ved Stura, gjør den mottakelig for alt av petrokjemisk opphav. 

 

Altså bruker jeg takmasse.

 

Jeg skal legge stoff i alle suer utvendig, så derfor lurer jeg på om jeg skal jukse litt, og bruke takmasse på tube/patron. Får sjå. 

 

Over vannlinja må jeg få på plass ventilen og griperekker på styrhustaket. Lanterner haster ikke - trur eg. 

 

Hvordan Vosso skal ligge her hjemme, om jeg lager ny ile/moring, slenger i en dobbel, bruker ett eller to ankre i tillegg, tja. Har ikke overskudd til å ta det. Blir det krise, får jeg finne en kriseløsning. 

 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg per "Finn.no" fått tak i to stk Sønnak sr650. Hver er på 142Ah og har en enorm vekt (35kg). Jeg antar at de går inn i hullet under dørken inne i styrhuset, der mine litt mye utladede er. Tenker litt på om jeg skal helt koble ut det ene og ha det absolutt fullt til enhver tid. Jeg har bryter, men er litt i tvil. Om jeg har begge kobla på vil vel begge tappes omtrent like mye? (bryteren har 0, 1, 2 og 1+2). Vurderer også å ha et bittelite 12Ah kobla på en egen helt lukka krets til en liten separat lensepumpe. Jeg har det i den lille ikkelensende åpne småbåten, og tross mye nedbør trenger jeg ikke lade batteriet ofte. En slik liten lensepumpe med flottørbryter bruker ikke mye strøm og batteriet er så lite at jeg kan (med to) bytte til helt fullt med jevne mellomrom. 

Jeg har også tenkt å montere min nye startmotor (kjøpt i 2019) før jeg starter opp sabben. Den gamle er original, og jeg har åpna den tre ganger for å fiffe opp børstene. Den kan jeg ikke stole på.

 

Det er spådd kraftig nordavind i morgen, noe som er optimalt for skånsom tørking av skroget. Gjennomblåsing med kjølig nordavind er jo nesten ideelt. Jeg skal bare fylle i så mye asfalttetting jeg rekker/orker. Det skal være oppholdsvær tilstrekkelig lenge (mandag-tirsdag) til at jeg får lagt et ytre beskyttende lag med en halvtørkende olje over vannlinja, får slipt ned og olja skrogreparasjonen og får tørka overflata på alt under vannlinja slik at bånnstoffet sitter.

Deretter blir det å se hva jeg rekker før det dukker opp en fin dag med fin flo, fri fra barn og plikter, velvillighet fra alle makter og en hvilket som helst lykkedings om den så skulle ha vært i berøring med Durek, Snåsamannen eller vært høgd ut av en stein i Mekka. 

Sjølsagt flyter Vosso.

Sjølsagt starter Sabben.

Sjølsagt har jeg så mye strøm at jeg kan selge på svartebørs...

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erik AN skrev for 6 timer siden:

 Sjølsagt flyter Vosso.

Sjølsagt starter Sabben.

Sjølsagt har jeg så mye strøm at jeg kan selge på svartebørs...

 

De to første er jeg rimelig sikker på. Den siste er jeg dog litt mer skeptisk til...

 

Ellers så tappes batteriene like mye om de er tilkoplet eller ei. Så lenge du ikke har noe som stjeler strøm. Men fordelen med å ha det tilkoplet er at du kan lade det lettere. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har jeg henta batteriene. De er 3-5cm for høye for hullet de skal stå i. Over er det dørk. Under er det et golv i kryssfiner. Jeg veit ikke om jeg skal senke golvet under dem, og komme nærmere den tidvis vassdekte kjølstokken, eller om jeg skal installere dem inne på en av sidene. Problemet er at de veier 2x35kg, og det hadde jeg ikke lagt inn i kalkylene for balansen pentri (bb) og dass (sb). Styrekonsollen, og dermed meg (80kg) er på bb side. Om jeg går aleine - noe som stadig vekk skjer - liker jeg ikke slagside, uansett. Må kanskje legge inn vanntanker på begge sider.

Hvor lange batterikabler kan jeg ha? Er det noen grense for det?  

 

Kanskje kan jeg finne noe i plast med karm/kant, slik at de kan stå lavere men ikke risikere å havne i for fuktig miljø?

Er det noen ide å sette dem inn i en slik lukka boks jeg har sett til salgs rundt om? Og; finnes det slike tilpassa et batteri som er 285mm høyt?

 

Har liksom så innmari mye anna å surre med, men som antyda i tidligere innlegg opplever jeg at batteriene stadig blir tappa kjapt, sjøl om de ikke blir brukt. Kan det skje i et fuktig miljø? 

 

Jeg var sjølsagt i Vosso et par timer på formiddagen, mest for å se på at trevirket skulle tørke. Sprekken mellom lot og stevn bekymra meg hele natta, så jeg skrudde fast en galvanisert spikerplate på hver side, og fylte ut med asfaltmassen. Mest for å stabilsere, slik at det ikke slår seg under trutninga. Innser at jeg burde ha hatt Vossos eksteriør eksponert vesentlig mer i denne lange tørketida. Det har rett og slett krympa for mye. Mulig jeg setter på en spreder under etter at jeg er ferdig med smøringa. Jeg trur ikke vannfylling innvendig er særlig glupt akkurat nå. Trykket må komme utenfra og presse asfaltmassen inn. Den "Takmassen" var forøvrig veldig god å smøre på. Passe mjuk, og lett å kline utover, eller å "flytte". Trur jeg skal prøve å legge på den i suene, under hver bordgang, med sparkel. Får utstyre meg med nitrilhansker og bruke fingeren til glatting til slutt. Verre enn vasstrukkent kobberstoffgørr er det jo ikke. En får stå det av.   

Det lekker fra sidene i kabinen. Ikke fra vinduene, men fra overgangen eik-kirsebær. Skal prøve å legge på et seigt lag av benarolje, kanskje iblanda kokt linolje, utenpå hele kabinen. Går det ikke, får jeg håpe på finvær når hun har kommet hjem. Det er jo bare sprekker mellom friske trestykker, så en løsning må jo finnes. Men harmelig, sjølsagt! Forrige gang prøvde jeg glassklar fugemasse, men den var silikonaktig og minna for mye om gummi. Trenger noe som oppfører seg som normalt fuge/lime-stoff. Det er jo mest til dekking, ikke så mye til strekking (sprekkene er ørtynne, men kabinsidene er skrå, slik at vannet sildrer inn. Skulle aldri blanda eik og kirsebær, men gjort er gjort!

 

Akk & ve! Nå spår yr.no regn hele lørdag, det var absolutt ikke kjærkomment! Uff og uff! Windy gir meg lørdag ettermiddag til onsdag ettermiddag. 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gøy å se Vosso uten innpakning. Synes også at det nye styrhuset var kledelig. Godt jobbet. 

 

Om batteriene tømmer seg av seg selv kan det være de rett og slett er ødelagt, kan bli det av å bli tappet for langt ned. Sulfatering kalles det visstnok på fagspråket. 

 

Har hørt mye bra om dette tettemiddelet. Skal være en tynn masse som renner inn i sprekker.

 

https://ahoy.no/batvask/reparasjon/batlim-fugemasse/fugemasse/capt-tolley-crack-cure-tetningsmiddel?gclid=Cj0KCQjwvZCZBhCiARIsAPXbajt5feYu1c6VijamSu75Thoxm3Q7-nKwJoHLmuKD6djnLGAIePbu5RgaAgjyEALw_wcB

Link to post
Share on other sites

Nei, i dag var dagen ingenting gikk min vei! Ja, det blir mye sludder på Vossotråden nå, men når hun ikke er grei å være i, eller under, og lite kan gjøres i eller under, får det bli per ord, her.

Fullstendig klar over at dette ikke er noe som vedrører dagens spesielle båtfolk, deres avanserte båter og ditto utstyr. Javisst!

Men som relikt, eller drivved, eller noe anna som havet reka rundt med og så har lagt igjen i ei lun vik, insisterer jeg på det.

Forstår at jeg er det, en Ötzi, ikledd antikverte klær og meininger, tanke og tru fra ei helt anna tid.

Nei, jeg skal aldri mer delta i Båtplassens pussige diskusjonstråder. Hva andre folk gjør med farkoster, fartøy, båter, skip, kajakker eller vannscootere, angår meg ikke. Det er ikke mitt bord, ikke mi tid.

 

Da jeg var 35 møtte jeg hun som jeg seinere gifta meg med. Deretter møtte jeg foreldra hennes. Så møtte jeg faren hennes ute i Langenuen i en færing. Oselveren hans. I løpet av noen fisketurer og timesvis med sløying, rensing, flekking, salting, speking, tørking, røyking og slikt, sildra det ut deler av slikt han hadde sett og hørt og gjort. Mest gjort. Jeg undra meg over at han da bare var i sekstiåra, for historia han brakte fram, historiene han fortalte, minna om gamle, gamle, gamle, dager.

 

Det er ikke så lenge en skal sitte aleine i ei lørje og stort sett tenke trevirke, tettestoff og festemateriell, før en sakte stopper opp, og så retarderer. Ikke mentalt, trur jeg, men i tankesettet. Jeg har liksom dotti ta. 

 

Mye av slikt som skjer nå skjønner jeg ikke, men før trudde jeg vi hadde en slags felles fornuft. At fornuft kunne forstås omtrent likt. Altså at fornuften min var omlag som din, hans, og hennes. Det er ikke sånn.

 

Så da er det bare å resignere. Det spiller asså ingen rolle. 

 

I dag måtte jeg være hjemme og passe det store barnet. Det blåste friskt, og regna innimellom, så da slapp jeg å gå ut med "Duitama", 14-foteren, og fiske lyr og makrell. Klart det hadde gått, også med ham ivaretatt, men frista så lite at jeg fant på en rekke unnskyldninger. Orka ikke rett og slett. Det var spådd opphold utpå eftan, men da den kom, og fruen kom hjem fra jobb, regna det att.

 

Jeg skal smøre tettestoff i alle suene og langs med kjølen, samt inni og over alle antydninger til sprekker. Vosso er 10 meter lang. Det er sju suer på hver side + kjølen, pluss her og der; kanskje 70 meter på hver side. Tida skrumper og skrumper for slikt. Altså kjørte jeg videre til "Jula" og kjøpte asfalttettestoff i patron. 310ml til 99,90. Disse patronene kommer i et utall forskjellige forpakninger, varierende i pris fra 49kr til nærmere 300. Mye av dette er ikke superpolymerer med avanserte cis-trans-bi-delta-mega greier, men gammal svart olje stappa inn i en standard plasthylse påført hver leverandørs bumerke.

Jeg har jo egentlig nok stoff, men å bruke sparkel eller kniv, dytte på, kline bortetter, tørke av, kline på, bortetter, av, osv., tar alt for lang tid. Det blir ei strime med fugegreia til jeg får krampe i håndleddet, og så den berømte pekefingeren etterpå. Det var slik jeg lagde badet, flisene på kjøkkenet eller har tetta de merkeligste sprekker og fuger på alt mulig en på død og liv skal ha. Med engangsfiller på rull, og whitespirit, linolje og terpentin, kan dette bli bra. 

Det skal slutte å regne i sjutida. Sola står opp i sjutida. Det er kjølig og fuktig i sjutida, og jeg har for vane å bruke minst to timer på morrakaffen, men i morra må jeg opp tidlig. Trur eg.

I totida skal fruen på jobb og i femtida er det flo, så da blir det nok lyr og makrell.

Svigerfar min hadde lita tru på nordavindsvær til slikt fiske, men jeg har ikke valg. Plutselig er det oktober, og da må Vosso sitte fast i bånn og brygge, og så skal jeg kaste bort enda mer levetid på det, og når jeg kvikner til att uti november, er det mørkt og enda flere fornufter er blitt fremmede fra min. Strømprisene er blitt høye som skyskraperne i New York, og vil vedbli slik til både Dovre og Putin faller - og lengre enn. I butikkene er det enda flere varer som mangler. Eller så har noen funni ut at det er intelligent, for da spiser vi mindre sukker, salt, kjøtt og noe som de har funni ut er usunt, men som ikke spiller noen rolle, for jeg spiser det ikke lell. Rå fisk eller syrlige ananasbiter på schnitzler eller ansjos. At jeg ikke skjønner noe, sjøl om jeg bare er i sekstiåra, og ikke så forbanna gammal, går kanskje på en anna fornuft. At jeg syns jeg har skjønt nok. Og ikke klarer å bytte den ut med en ny. Vil ikke. Kan ikke. 

 

Nei, det skal bli fint å få Vosso på sjøen.

 

Håper hun flyter!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

index skrev 36 minutter siden:

Jeg føler meg hjemme i tankesettet ditt. Selv om du ofte tenker enda mer enn meg.

Jeg tenker nok ikke mer enn de fleste, men det henger seg litt opp. Når jeg har fått tulla litt med det, gnagd på det, får jeg skrevet det, og så kan jeg le av det. Da er det ikke så farlig lenger. Trolla triller inn i krokene i dagslyset og de tankene som er att, orda, blir liggende att som ord og bare ord. Jeg veit ikke helt hva jeg meiner og tar som fornuftig, men ofte møter jeg motsetninger, og noe anna, nytt og - for meg - ukjent, og kanskje historielaust. Det er da jeg skjønner at jeg er avleggs, at mi tid er over og at jeg glir ut i 5 prosenten utpå sida av normalfordelinga. Snart er jeg i to og en halv så i en. 

Link to post
Share on other sites

Da klarte jeg å få på asfaltstoff i samtlige sprekker, suer og uregelmessigheter. Asfalt-tettestoffet fra Jula, "Illbruck", var behagelig mjukt og greit å pjåte inn i suene. Takmassen fra Biltema var i tynneste laget, men jeg regner med at det er mjukt fremdeles i morra, slik at jeg kan bruke kost og dytte det inn. Jeg hadde også en patron med "Mataki" asfaltfugemasse, men den syns jeg var litt for mye "Tec7"-aktig. Jeg la ikke på plass igjen blyremsene over sprekkene forut sb. Jeg har jo tetta på innsida der de største sprekkene er, med blyremser, og tenker det kanskje blir litt vanskelig for virket å trutne, med metall på begge sider. I stedet tenker jeg å kjøre på enda ett lag asfaltstoff noen timer før jeg har på bunnsmøring. Som oftest er tettestoffet så mjukt at jeg kan fusjonere bunn- og tettestoff med malekosten. Får heller legge enda ett lag bunnsmøring der det blir for mye svart. 

1931539248_rasfaltvedprop.JPG.9ffbf8be599ddf15fed931c3da6f8746.JPG

 

1535066984_rasfaltstevn.JPG.3d09e78866041d5c036b5b33b6dc0b95.JPG

 

120849999_rasfaltisprekker.JPG.4507e49b3de72c7779f62168b43bf675.JPG

 

Jeg hadde på meg mine gode Aalesund-oljeplagg, som det nå blir et svare strev å få vaska (med white spirit). Svært lite asfalt havna i hår og hud, men forsøkene på å hvile hodet mot skutesida har resultert i blått hår, eller rettere fjon. Jeg antar blåfargen kommer til å bli værende ei stund. Min grunnfarge har for lengst falma bort!

1604213532_rBltthr.JPG.f90c65288585234473222273266f44f4.JPG

   

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle vil at båten skal bli ferdig, fort! Jeg og. Hvorfor jeg da bruker hele dagen, 10 timer, på en enkel bånnsmøring må fåglarna vite!

1322638121_SVossohel19.9_22.JPG.8244b1b632fb976be8df950a64e76147.JPG

Ja, kvitstripa er håndmalt med minimal tapebruk.

 

Her er forøvrig reparasjonen fra i vår. Nå slipt ned og farga (tona ned) med mahognybeis.

479478374_19.9.22Rep.JPG.1b163ab5514ef5b19d24d6493c9b8b4f.JPG

 

 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå går det unna på harde livet! Sluttprosessen illustrerer da også den vesentligste forskjellen på vårpuss/oppussing og restaurering/fornying. I dag kom jeg kl.9, fikk tørka av enorme mengder vann fra nattedogg som har hopa seg opp på tak og dekk, og kom så i gang med tetting i 11-tida. Oljing/lakking, som var planen måtte bare vente. Jeg har gitt opp å finne allverdens tynne sprekker i overbygget, så jeg gjør som med skroget, kliner på stoff over alle potensielle lekkasjer. Nå brukte jeg en "Marine Caulking" fra Biltema, transparent. Det er et MS-produkt, så jeg syntes det var veldig billig ift Bostik og Sikaflex. Jeg var i prinsippet ferdig med oljing av overbygg for ett år sida, så om jeg ikke får gjort det nå, så gjør det ikke anna enn en manglende estetisk finish. Tettestoffet synes ikke, foreløpig på treverket. På vindusflatene ser en det sjølsagt, men her må ulemper veies opp mot fordeler. Utett kabin kommer langt ned på lista. 

Etter tetting olja jeg dollbord og dekk/bakker med Benar. Dette var også ferdig i september 2021, så dette var bare for at det er vesentlig penere, og at Benar gir tilstrekkelig lim-følelse til at det er trygt å fote seg.

Til slutt la jeg "Trestjerner golvolje" på hele skroget o.vannlinja. Dette produktet fikk jeg til 80% avslag ved et opphørssalg for ei tid sida. Derfor, altså. Det har litt farge, dufter godt, og minner om alle andre gode oljer eller lakker. På skroget ser det pent ut, og vil neppe skille seg ift underlaget. Alle tre prosessene, med flytting av gardintrapp og seg sjøl hit og dit, tok ca 5 timer.

671817359_tVossoakter20.9_22.JPG.86fc83e512c4c19bd2fad52ab419b394.JPG

 

1733925616_tVossoforbb20.9_22.JPG.6d57eaabf9509dcf1d49660a321e6bb9.JPG

 

For ikke lenge sida satt jeg inne i kabinen og skar til bord som skulle passe med bordgang og spant. Da produserte jeg ett bord i timen. 

Dette jeg driver med nå er noe helt anna. Sjølsagt blir det ikke veldig pent - det har jeg ikke tid til, men det er heller ikke irreversibelt. Skraping, pussing, tetting, maling og oljing er noe en bare gjør, gjør og gjør.

 

Det var jo et vidunderlig vær i dag. Jeg trudde det ble siste på ei stund, men nå ser det ut til at det blir regnfritt i morra også. Jeg må da prioritere å få satt på griprekker på styrhustaket, få tjora masta, og få laga hull til ledningene til mast og sider. Jeg har ikke lyst til å penetrere det glatte hvite taket, men det må jo til. Siden taket er lengre enn det forrige, blir rekkene for korte, så jeg har lyst til å sette på to metallhåndtak lengst akter på taket, der en tar tak når en svinger seg ut fra benkene. Jeg burde kanskje tenke på kommende kalesje, men nå har jeg ikke nok synapser til å holde styr på alle greiene. Det enkleste er jo å sette håndtaket på sida av styrhuset, på treet. (?). Har kjøpt to, men kan jo kjøpe flere om det trengs. 

Jeg burde også få bora gjennom hull til vindusvisker(e). Det er jo derfor det er trevirke over vinduene i styrhuset. 

Og så er det badetrappa.

 

Og så er det batteriene, som er for høye.

Og alt anna hardware.

 

Men planen er tirsdag-onsdag om ei uke!

 

Grøss og gru!  

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på denne takperforeringa. Hva er lurest? Fylle skruehullene med en eller annen fugemasse, og skru til det tyter ut? Eller legge en foring under, av f.eks. pakningsstoff (gummi)? Jeg kommer til å merke av der rekkefesten er, og så lage et hull for hvert feste ovenfra. Deretter går jeg inn og borer et hull til aktre feste, skrur i skruen (fester rekka). Så tar jeg hull etter hull. Det er skruhull i rekka (teak) fra før, men tar ikke sjansen på å treffe akkurat dem, få prøve å bomme, så jeg får godt feste, men det er der jeg er usikker. Om jeg nesten treffer, vil kanskje ikke skruen få tak, og så har vi det gående... Teakrekkene koster ganske mye, så jeg har ikke råd til å skrote dem og kjøpe nye. 

 

Så var det viskeren. Jeg har en 24v viskermotor. Jeg har fått tak i en transformator (?), converter (?), eller noe slikt, som jeg har installert i strømskapet. Denne motoren er i utførelse helt lik den 12v viskermotoren Biltema har. Akslinga, altså den som viskeren er festa på, er 16mm, så det er et digert hull. Maskina er også gedigen, og burde kanskje vært plassert nede, men jeg vil ikke ha hull der... Jeg kommer nok til å bruke visker og -arm fra BT, men kan godt tenke meg noe mer a la bil. Noen som veit noe om det?  Jeg har en annen, en liten 12v fra "Alfa Marine", med 8mm aksling. Ettersom jeg nå, mot før, er avhengig av å se gjennom rutene, stoler jeg ikke på at den lille, aleine, vil gi nok sikt. Er dette absurd?

 

Link to post
Share on other sites

Grufolf skrev On 17.9.2022 at 8.04:

 

Har hørt mye bra om dette tettemiddelet. Skal være en tynn masse som renner inn i sprekker.

 

Hei, glømte å takke for tilbakemelding! Ja, jeg har prøvd Captain Tolley's. Problemet er ikke nytt. Jeg trudde jeg hadde klart å løse det, men sjøl om hvert vindu er tett, lekker det inn allikevel. Nå har jeg tetta alle sprekker, reelle og fiktive, slik at det skal være minimalt igjen - og slik at jeg skal kunne isolere de få som er igjen. Det ligger jo i blanding av ymse trevirke, uten skråskjæring eller felling. Det skal ikke rare sprekken til... Det skal høljeregne på torsdag. Det blir spennende!

Kanskje tetter jeg det som er igjen med Captain Tolley? Kanskje er det alt for mye? Jaja...

Link to post
Share on other sites

Butyl er jo godt som fleksibel tettemasse. Fåes både som patron og tape/bånd. Den herder aldri og forblir en klissete masse, minner mye om lærertyggis (den blå greia man fester tegninger på veggen med som lærerene har i skuffen)

Har selv brukt det under festene til pullpiten på båten min. Holder tett som bare det. 

Link to post
Share on other sites

Griperekker styrhustak. To håndtak på innsida av styrhuset akter (trur jeg skal kjøpe flere slike enkle håndtak, ikke dumt! Mast. Ventil. Et par lenseslanger. Akterleider (eller badetrapp, eller hva det nå er). Batteriene på plass på senka golv. Har kjøpt et par nye polsko. Gasswiren hadde satt seg, så nå er den løsna. I alt 13 timer. Mørkt fra åttetida. Litt ekstra tetting, kosting, støvsuging, dilling, dalling, og minst en times surr med å få batteriene over rekka egenhendig. Fikk hjelp av et par karer, så var det gjort. Kunne sikkert ha spurt litt oftere om hjelp. Koslig slikt!  

 

 

382981894_uVossohelseinkveld21.9_22.JPG.14ebffb8bbe49b2eff2d047a817c2ac7.JPG

Vosso by night. Mangler bare sidelanternene.

 

279572257_uVossotakseinkveld21.9_22.JPG.3f8b1a3c397e7a4ecb1bdd916655cea8.JPG

"Selfie" på frambakken. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hjalp ikke! Vosso lekker inn ovenfra. I desperasjon har jeg pjåta på "Bremjuk, enda mjukere". Det hjalp litt, men lekkasjen(e) er åpenbart ikke der jeg trudde. Kan komme fra dekket forut, ettersom det er så mye. Der får jeg tette godt langs med. I overgangen styrhus/kabin kan det være at det samles vann i vinduslistene. De er kanta, slik at det ikke renner unna, men da skal det være råd å lage ei fuge. Ellers får jeg håpe det også kan være snakk om trutning...

Taket er tett, også etter gårdagens perforeringer. Vinduene er også tette. 

Må la det ligge.

Det regner mye, så da får jeg ikke tatt batteritilkoblinga. Må ha i stand strøm og teste startmotor før jeg legger Vosso utpå, men det begynner å haste.

Ei lensepumpe har jeg visst klart å tråkke sund, så en ny, identisk er innkjøpt. 

Vosso lekker fra flere suer, ser jeg nå som det kommer mye fra oven. Det er også en helligdag fra asfaltpåklemminga langs kjølen akter. Der drypper det ut, men egentlig ok, ettersom det er en smal sak å dytte inn asfalt langs hele kjølen. Syns det så fint ut, men trebåt er trebåt. 

Jeg må nok lage til ett eller anna å tre over det åpne rommet akter. Har en tidl. presenning, men bøylene er gåen. Kan også bruke den "nye", sjøl om den ikke passer helt.

Har arva noen bøyler fra en annen kondemnert snekke/krysser. De er 190cm brede (Vosso 235 innv. forrest, til 2m) (egentlig 180, men siste 40cm buer sterkt). Høyden på disse er hhv 100 og 120. Den på 100 er laga i 16,5mm aluminium, og består av en ekstra bue hengsla 70 cm under topp. Den andre (120cm) er laga i 21,5mm aluminium. Om jeg skal bruke dem, må jeg skøyte på tvers, midt på oppe, med 45cm, kanskje litt mindre på den "lange". Begge må skøytes i høyde. Det enkleste er jo da å finne rør som går utenpå den tynneste og inni den tjukkeste.  

Inntil videre kan jeg jo nøye meg med å få dem modifisert til å holde den gamle kalesjen. Jeg har hatt et oppryddingsarbeid, og har vært med en gammel harddisc hos eksperter, og fått en del bilder tilgjengelig - igjen. Artig. Det er få og dårlige bilder av Vosso i opprinnelig drakt, særlig med kalesje, men jeg fant da ett, særs uklart. 

 

2060584378_Vosso2007mkalesje.JPG.3572faeecfa683273f186cf414eb9022.JPG

 

1170724945_Vosso2007ukalesje.JPG.032f00fec68e3d14f4f8a867b964b700.JPG

 

  

Link to post
Share on other sites

Jeg trur hun er født som skrog på slutten av femtitallet, men ble omdanne til lystbåt i 63. Vosso var brukt som nick, så da måtte jeg hive på et tall. Kanskje det er jeg som har testa ut Vosso som navn en gang, aner ikke åssen andre kunne finne på å bruke det.

Redigert av Vosso63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved siste sjekk virka ikke lensepumpa, den lille, elektriske. Jeg har en stor, elektrisk, og en liten, manuell. Jeg er egentlig berga, men liker det sjølsagt ikke. Nå har jeg hele morran og litt av formiddagen på meg til å finne feilen i lensepumpa, og finner jeg ikke ut av det får jeg kople på nytt. Jaja, noe stress er det jo. I morra går Vosso på sjøen, uansett. 

 

Derfor har jeg vært på Biltema og kjøpt enda en flottørbryter, med kule. Pumpa er ny. Jeg har funni to andre pumper som jeg ikke kan huske er defekt, så om en av dem virker, og den gamle flottørbryteren virker, kan jeg ha to slike. Til og med en på et uavhengig batteri. Eller tre, eller åtte... Det er jo ikke det som er problemet. Problemet er som et agg. 99 prosent sikkert er 1 prosent andre vegen. Den  vegen orker jeg ikke. 

 

Jeg har tetta en gang til.

 

Jeg har kopla til batteriene og sjekka Rule-pumpa.

 

Jeg har skifta startmotor fordi den gamle kom med det sedvanlige gnistregnet og ikke lystra umiddelbart. Klart jeg kunne ha fiksa oppkoplinga men den er sikkert for gammal uansett. Den nye går, men jeg skal ikke starte sabben før det har gått noen dager. Vosso er som ei treøskje, en butt, stamp eller tønne. Som tørr er alt litt laust, og det skal ikke mye til før noe får for mye lealaust over seg og brister. Om noen dager trutner og klemmer hele stampen seg sammen. Da får vi se om maskina sviver.

 

Hvorfor jeg stadig stikker på Biltema eller Maritim og kjøper ymse, aner jeg ikke. Jeg er sjølsagt uhyggelig nervøs for at noe ikke er som det skal. Gleder meg samtidig enormt til å få henne hjem, sjøl om brygga mi ikke er anbefalt vinterhavn. Med den prisstigninga vi har nå, på slikt vi ordinære sjeler skal ha; mat, strøm og diesel, kan jeg ikke ha Vosso andre steder. Antar det går bra om bare ila og iletauet holder. Blir stresset for uutholdelig, finnes det sikkert noen med kran og virketrang som legger ut en betongkloss for meg! 

 

Jeg har jo, som båtfolk flest, tau i bunt etter bunt, eller lagt ut på mer eller mindre virksomme plasser. Allikevel har jeg kjøpt et nytt ankertau på 40m. Jeg har fire dregger. To på land og to i sjøen. Det ene er knytta opp til småbåten, som sikring. Det andre er også der, et sted, enten knytta til den ene eller den andre ila, men festet er langt under skorpa, så om det er der, aner jeg ikke. Altså må jeg ofre enda ett. Om jeg bruker et lite, håndterbart, eller et litt større, håndterbart, i Vosso, spiller egentlig ingen rolle. Hun ruller med seg det meste om det ikke sitter. Jeg trur derfor at jeg skal ta sjansen på å bruke et på usle 7,5kg og heller kjøre på med litt tung kjetting. Nå skal jeg jo ikke stoppe på veien, men en veit aldri, og i dag, som i går, ja hele den siste uka, er jeg sikker på at noe kommer til å skjære seg. 

 

Heldigvis er det varsla godvær flere dager framover. Da blir Vosso trutna av sjøvann, altså i skroget, og så slipper jeg å filosofere over hvordan regnet klarer å komme inn. Siste desperate tettingsøkter har redusert sildringa til drypping et stykke under vinduene, altså sannsynligvis mellom overbygg og dollbord. Det er gode nyheter! 

 

Tidligere har det vært lekkasjer som har sikra at bunnen har vært lett fuktig. Denne gang har jeg fått dreisen på båtteltet, så i år har jeg forholdsvis tørr båt. Det blir interessant!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...