Jump to content

Galskap med RIB fra Horten til Chicago.....


innaskjærs

Recommended Posts

Når jeg først leste om disse to karene, så antok jeg at dette var planlagt lenge og godt. Jo mer jeg leser jo mer får jeg inntrykk av at det motsatte er tilfellet. Tur tilbake Oslo, forsikringstrøbbel, ikke ferdig med påmontering av utstyr (men ikke så farlig fordi det var så enkelt å bruke det at selv fattern tok det med en gang) - som de da ikke har fått testet etc. etc.

 

Men lykke til..

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Nå tenkte jeg mest på Heyerdahls evne til fritenking, uavhengig av vedtatte normer og regler til havs. Trådstarter bruker ordet galskap, og mange fritenkere har blitt karakteriserte som gale opp gjennom historien.

 

Nå vet jeg ikke helt om dette er så veldig revolusjonerende eller fritenkende, og for meg fremstår det egentlig ikke som galskap heller, kun veldig ukomfortabelt og dårlig planlagt ?

 

Dette er jo fullt mulig, og reisen bør vel ikke noe være noe stort problem, det er forholdsvis korte strekninger med en såpass rask båt, og alle strekningene er vel bereist gjentatte ganger i robåter, kajakker, og annet, det skulle ikke forundre meg om noen hadde prøvd seg med badekar også, det er jo ikke akkurat useilt terreng.

 

Dog kan det være tøft terreng i rette været, noe de sikker har innsett de siste dagene i oslofjorden, og det er tross alt ingenting i forhold til hva som venter de neste månedene.

 

Det blir sikkert en fin tur, dersom de kommer seg ut av Telemark noen gang, og all ære for at de tar den turen de har drømt om, jeg må innrømme at jeg hadde aldri gjort dette.

Jeg personlig hadde nok valgt et helt annet fremkomstmiddel for en slik tur, og kan ikke se at det skulle komme i konflikt med målet om hedre en forfar som reiste med vikingskip, som jo faktisk seilte strekningen.

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med adeneo her.. I tillegg flirte jeg godt når jeg fikk se sønnen demonstrere dritestillingen over motorene. Sikkert fint når du ligger rolig i havn, dess mer utfordrende i 4 meter bølger og frisk bris fra nordvest.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Det er godt mulig at jeg er forutinntatt, men etter som jeg har hatt fem "sommer"sesonger på et boreskip i området Vest-Grønland, New Foundland og Labrador er det sannsynlig at jeg ser på denne "ekspedisjonen" med andre øyne enn folk som stort sett ferdes i båt på feriekysten .....

Jeg klarer ikke engang å forestille meg hvordan man skal ta seg frem med en slik RIB når det blåser stiv kuling, sterk kuling, liten storm  -  og det som verre er, dag etter dag, uke etter uke. Selv i juli og august må man regne med drivende isflak i milliontonnklassen, massevis av småflak, godt ispedd issørpe. De få dagene det ikke blåser minst kuling, da ligger stort sett tåken pottetett milevis i alle retninger.

 

I tillegg er det langt, og med en liten båt er det skrekkelig langt, over åpent hav for å komme seg opp til Grønland. Jeg ser ikke fnugg av fornuft i en slik tur og jeg er vel tilbøyelig til å mene/håpe at de to ombord kommer til samme erkjennelse, forhåpentlig før det blir nødvendig med svære redningsaksjoner.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Alt vi foretar oss er forbundet med en vis risiko. De fleste ulykker skjer som kjent i hjemmet, for det er der vi er  mesteparten av tiden. Eller for å si det mer korrekt i dette forumet - vi seiler ikke lenger enn rekkevidden av det draftet vi har foran oss. Jeg beundrer de som har evne og vilje til å se på globusen, beregne en storsirkel og kaster loss. Når de kommer tilbake og forteller om sine opplevelser, sitter vi der med store øyne og ønsker at det var nettopp oss som kunne gjennomføre en slik tur.

Derfor synes jeg disse to karene er et friskt pust, og kunne faktisk tenkt meg å være med selv på en slik tur. Jeg ønsker dem en riktig god tur og ser frem til å følge med.

Link to post
Share on other sites

Ha! Skal du få meg til å tro :-) Setter en flaske pils på at et flertall bruker de som primærnavigasjon på en fin sommerdag i Oslofjorden. 

 

Men jeg gidder ikke å sjekke (telle) altså ;-)

De aller fleste trenger jo telefonen som primærnavigasjon for å få i seg middagen...

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal de komme tilbage? Sejle igen? Sælge båden derovre? Fragt? Fremgår det et sted?

 

Jeg tror den (eller det som er igjen av den) blir hentet hjem igjen og plassert i et nybygg på Bygdøy, mellom Fram og Kon-Tiki, under navnet "Steelballs".

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Da har de tatt et godt jafs på veien videre - ser ut til å ligge i Egersund for natten.

(min forrige bemrkning var kanskje litt ufin, og det var ment som løssluppen humor  - ikke la det stoppe tråden) - Jeg ville aldri gjort noe slikt selv, men jeg heier nå ikevel på RIB-gutta, jeg og skal klappe når turen er over. De har valgt å utsette seg for dette selv, så da er det bare å krysse fingrene for at det går bra!

 

Poseidon hadde et viktig innlegg synes jeg. Aller siste  "Point of no return" ligger vel et sted mellom Island og Grønland, og da har de dessverre det vanskeligste farvannet foran seg fremdeles. Så hvis de leser dette og opplever en gnagende tvil om det er riktig å fortsette før det,  gjentar jeg gjerne også at det er ingen skam å snu. De bør kunne gjøre det på fritt grunnlag til tross for all omtalen, og med æren i behold.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Som et lite apropos: på en av turene på Labradorkysten hadde vi en "Wave rider bouy" ombord, den stod fastsurret under helidekket. For moro skyld slo jeg den på og startet avlesningene. Det viste seg da at bøyen gikk 12 meter opp og ned.
Dette foregikk sammenhengende i en 4-ukersperiode: bøyen gikk12 meter opp og 12 meter ned, 12 meter opp og 12 meter ned   -   det samme gjorde køyene våre .....
Å sove ombord i et skip på 165 meters lengde, med 26 meters bredde og 7 meter dypgående under slike forhold, det blir en nødvendig vane. Men å få sårt tiltrengt hvile ombord i en RIB under slike forhold   -   det forekommer meg å være noe mer av en utfordring.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ah, ingen ting er som noken slakke atlanterhavsdønninger. Prøv en vinter i samme området Poseidon, det er morro det ;). været er største faren. en frisk bris kan være ille nok, og nei det kan ikkje sammenligne med skagerak. Alt vestenfor Foula er i en anna liga.

Link to post
Share on other sites

Litt av en tur....

Lurer litt på hvordan de vil takle vær som evt kommer overraskende og de blir liggende ute i vill havet og nesten ikke komme seg av flekken. Får håpe for deres skyld at de har gode nærvær og ikke får panikk.

Tror ikke jeg hadde kommet til og være med på en slik tur med en sånn båt, skjønner egentlig ikke helt vitsen en turen heller.

 

Men får vel ønske de lykke til.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Propel1 , den var egentlig ganske stilig . Takk for linken. Sjølv bruker eg en maxsea timezero som værplotter , den fungerer meget bra til det. Men også yr.no og storm gir bra værvarsel . Theyr.tv og islandske met har vel dei beste langtidsvarsel for nord atlanteren for dei som sliter med båndbredde .

Link to post
Share on other sites

Propel1 , den var egentlig ganske stilig . Takk for linken.

 

Enig i at den er fin, jeg fikk den i en annen tråd her på Baatplassen, husker ikke helt hvem som fortjener takken...

 

Og ellers da - noen som vet hva som oppholder dem i Egersund? http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0CQh9FtR5etP2md9XNSyaY13G3nlz1Klv

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Begynner å stusse litt nå... :confused:  Om jeg hadde planlagt tur med bilen "tilsvarende løype", så hadde jeg syntes det var kjedelig å få "drifstsstopp" ved Svinesund og jeg egentlig viste at jeg skulle til "Australia" med bilen. Glemte at kjøretøyet bare var en "Prius". Glemte service på bil,  og glemte å legge om til sommerdekk. Glemte jaggu pass, visum, penger også.  Hmmm, skal jeg revurdere planene....Ha..Ha...dette er kun ironi...Når gutta har gjenneomført, så skal jeg være den første til å gratulere... :thumbsup: Stå på!!! :yesnod:  :yesnod: 

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

He he, så sant så sant. Hadde de hadd oversikt over alt de trengte og sikringstiltak som gjorde dette trygt, ville de ikke lagt avgårde. Det ville blitt et for stort, dyrt og antagelig kjedelig prosjekt.

 

Vi trenger kanskje noen slike som tenker "How hard can it be?" og bare drar. Jeg håper de klarer det, de flytter grenser.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fant ikke båten blant produktene Avanti selger i dag så det er vel en noen år gammel hyllevare. Men hadde vært spennende å vite litt mer om hva de selv har gjort mtp utstyr og evt. forbedringer og forsterkninger på selve båten.

Link to post
Share on other sites

Savner fortsatt tekniske opplysninger om båten og hva den konstruert for å tåle. Uten disse opplysningene er det umulig å mene noe som helst om denne "overfarten". 

Det går selvsagt an å mene noe mellom ytterpunktene fra å si "Dette er galskap" / til "Dette ville jeg gjerne vært med på selv! " - Båten er avgjørende selvsagt, holder ikke den, så...

Men med så mange variabler involvert, som vær, vind, strøm, nedbør, temperatur, bølgehøyde, og båten, menneskene ombord, pluss tilfeldigheter type flaks/uflaks osv. osv., så er det likevel ingen som kan ha noen fasit på forhånd.  Men det er interessant å dele noen tanker med hverandre rundt dette. Det er ikke ofte noen finner på noe slikt, for å si det sånn! (Og det er det vel en grunn til også).

;-)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...