Jump to content

Galskap med RIB fra Horten til Chicago.....


innaskjærs

Recommended Posts

hehe.. blir vel kos når de kommer seg på havet også! håper den vindskjermen er dimensjonert sikkelig.. var en av MTB`ene som fikk knust alle frontvinduene over Skagerak i dårlig vær.. de vinduene er ca 1/3 av arealet av den vindskjermen..

Høres ut som samme historien en kompis av meg fortalte. Tidlig 90-tallet?

 

Han var på MTB i et jævlig vær i Skagerrak i mørket. I høy fart traff den en mye større bølge på en måte så den fungerte som en rampe. Båten gikk helt ut av sjøen så begge propellene var i lufta. Landet så med et brak og det ble endel skader ombord, også noe på personer som lå og sov bl.a.

 

Den andre MTBen de gikk sammen med gikk tvers gjennom bølgen og fikk slått inn omtrent alle vinduer og oversvømmet brua. Den var ute av drift en god stund etterpå, bl.a på grunn av skader på selve overbygget.

 

Som sagt tidligere, så håper jeg de velger å gå kun på stabile og gode værmeldinger. Synes også den vindskjermen og bimini-duken over ser alt for pinglete ut om de skulle råke ut for litt ordentlig vær.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Forkortelsen MTB får frem gode følelser fra en svunnen tid. Tjenestegjorde i 3 år på 23. Skvadron og 3 år på flotiljen i Tromsø. Men er det noen som har siste nytt om gutta fra Horten?

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som samme historien en kompis av meg fortalte. Tidlig 90-tallet?

 

Han var på MTB i et jævlig vær i Skagerrak i mørket. I høy fart traff den en mye større bølge på en måte så den fungerte som en rampe. Båten gikk helt ut av sjøen så begge propellene var i lufta. Landet så med et brak og det ble endel skader ombord, også noe på personer som lå og sov bl.a.

 

Den andre MTBen de gikk sammen med gikk tvers gjennom bølgen og fikk slått inn omtrent alle vinduer og oversvømmet brua. Den var ute av drift en god stund etterpå, bl.a på grunn av skader på selve overbygget.

 

Som sagt tidligere, så håper jeg de velger å gå kun på stabile og gode værmeldinger. Synes også den vindskjermen og bimini-duken over ser alt for pinglete ut om de skulle råke ut for litt ordentlig vær.

Heldigvis hadde vi papirkart kompass og stoppeklokke og minimalt med elektronikk på brua..manøverspakene var hydrauliske. Jeg var ikke inne da dette skjedde. Så ikke for meg det var så veldig trivelig på brua der med knuste frontruter! en svunnen tid desverre.. nå har hightech korvetter tatt over. Broa på båten jeg var ombord på står på museum!

 

Håper gutta får fint vær og lite sjø! Det er nesten helt sikkert de kommer ut for bølger som er mer enn spennende for en så liten båt på strekningen de skal seile! håper de har bra kvalitet på drivstoff og at de holder hodet kaldt og ikke tar sjangser. Det er garantert det blir masse oversjø på en båt med bare en pølse over havflata! da bør ting på dekk tåle kreftene! arealkreftene på en bråttsjø er ikke til å spøke med!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 Synes også den vindskjermen og bimini-duken over ser alt for pinglete ut om de skulle råke ut for litt ordentlig vær.

 

jeg har opplevd såpass mange nordnorske båtsommere at jeg ville også hatt noe mer beskyttelse mot elementene ja  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Så langt har trackeren oppdatert hver halvtime, så nå mangler to stykker (siste var 16.36).

Er det pysete å være bekymret, tro. Det kan jo hende de bare har tatt en pause midtveis... :sleep:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det er noe rart med klokka på forumet. Jeg postet forrige innlegg kl 17.42 (innlegg #210 i denne tråden).

Når jeg er avlogget, vises det som om jeg postet kl 16.42.

 

Kommentar fra moderator: Norsk tidssone er GMT+1 og det er denne som blir vist om man ikke er innlogget og har valgt sommertid. Så det du observerte er altså normalt.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Kanskje du skal dra rundt jorda selv istedenfor å kritisere? Tror neppe de gjør det for noen andre sin skyld enn seg selv.

ja han piraten der har jeg sett før!! han har ikke mye peiling på sjømanskap!

 

Synes det er tøft gjort selv om jeg er skeptsik, og de har nå utført den kortteste etappen! får dem fint vær er jo dette gjennomførbart.. synd det ikke kommer opp hastighet på den trackingen

Lykke til videre gutter!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

ja han piraten der har jeg sett før!! han har ikke mye peiling på sjømanskap!

 

Synes det er tøft gjort selv om jeg er skeptsik, og de har nå utført den kortteste etappen! får dem fint vær er jo dette gjennomførbart.. synd det ikke kommer opp hastighet på den trackingen

Lykke til videre gutter!!

De er på ais nå også:) mener de heter capt.magnus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...