Jump to content

Galskap med RIB fra Horten til Chicago.....


innaskjærs

Recommended Posts

Ifølge speccen er * Frame with self righting device en option

 

Virker som båten er sjødyktig som f, men den er jo laga for å deployes fra skip og ha kort radius, tankvolumet alene på 300liter er jo en god indikasjon her, lille fiskebåten min har jo ca samme motorer og 4x kapasitet. 

Link to post
Share on other sites

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Vi trenger ikke noe info for å vite hva vi mener for vi har ikke så mye å mene. Om dem vil og faktisk drar på et eventyr og gjør en drøm til virkelighet må dem vite det selv. Skjønner ikke helt negativiteten fra mange og "dømmingen" både her og andre steder. Lukter jeg et snev av sjalusi fordi "jeg selv ikke har råd" eller "jeg selv ikke tør/ikke får lov av kjerringa?"

 

Ønsker gutta lykke til og oppfordrer egentlig alle til å gjøre som dem vil og leve drømmen uten å stadig vekk bli dømt :)

Link to post
Share on other sites

-Nå som du vet nok om båttypen, har du gjort deg opp en mening som du er villig til å dele med "oss" andre? -Ikke et krav altså, er bare litt nysgjerrig på hva du tenker her, basert på båtens egenskaper.

 

Jeg trenger det selvom "vi" ikke trenger det.

Har nå fått de opplysningene jeg trengte.

 

 

 Alt for lite opplysninger til å mene noe som helst. 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Da er de i gang igjen. Trackeren viser "Battery state - LOW". Da håper jeg de bytter batteriet regelmessig, så ikke sporingen forsvinner under veis og alle lurer på hva som kan ha skjedd!

Ellers har jeg studert vindkartet jeg la ut link til, for de neste to ukene, og vindvarselet ser ut til å kunne gi dem bra værluker helt til Grønland hvis alt går uten lange stopp nå. Men det sier ingen ting om bølgehøyder. -Noen som vet hvor det finnes tilsvarende kart eller oppdatert info om bølgehøyde under veis?

Andre RIB-brukere: Hvor store dønninger kan de ha uten å måtte redusere farten (komemr vel også an på bølgelengden, men likevel) -?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg de driver ap med oss. Spot`n har ligget midt i leden i 3 timer uten bevegelse. Kan da umulig være noe gunstig sted å bade. Ser ikke bort fra at de sitter på Bryggen i Bergen med en kald en, og venter på en god latter når vi begynner å spekulere. Så jeg tar ikke sjansen.....

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Hadde også vært artig om de kunne sendt noen meldinger til omverdenen om hva de opplever. Men en øl og et pek til oss som er opptatt av hvordan det går med dem, får vi vel tåle også. Det er de som skal gjennomføre det de har planlagt, og det er  vel ingen som har dømt turen til å mislykkes på forhånd heller. Selv om det er fornuftig -og interessant-  å tenke over farene de utsetter seg for. Det er nok de fleste opptatt av Alle ønsker vel samtidig at de skal lykkes med dette. :-) Selv kommer jeg til å følge interessert med på hele ferden de skal legge ut på. Lykke til! :flag:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

.....

Andre RIB-brukere: Hvor store dønninger kan de ha uten å måtte redusere farten (komemr vel også an på bølgelengden, men likevel) -?

den båten der takler ganske saftige bølger. men krappheten bestemmer alt. Med min på 24 fot skal det være veldig ille om man ikke greier å holde 20 knop dersom man får dem rett i trynet. kommer de skrått forfra er det mye enklere og krever færre "avstikkere" av betydning for å unngå alt for store svev.

 

Hadde nettopp 10 til 12 sekundmeter på yttersiden av Senja. Støvelhav og grunt,så bølgene blir fort ganske knappe. Anslår bølgehøyden til mellom 2 og 4 meter. Vi gikk med mellom 20 til 25 knop. Båt er 24 fot. med 28 fot og masse mer kilo bør det åpne for mer hissig kjøring..

Trygge båter, men hadde nok sørget for gunstig vindretning før jeg hadde lagt ut. Slitsomt i lengden dersom man er uheldig.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Ren leketøysbåt de har valgt. Dette her er båten de skulle hatt. 2xVP D6/370. Fornuftig marsj 36 knots på 1,6 l/nm. Stor drivstoffkapasitet med betydelig kapasitet for ekstra, høy marsjfartspotensiale, beskyttet førerposisjon for vær og vind og ikke minst full innredning. Langt mer robust sak enn det de har lagt ut på.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

hehe.. blir vel kos når de kommer seg på havet også! håper den vindskjermen er dimensjonert sikkelig.. var en av MTB`ene som fikk knust alle frontvinduene over Skagerak i dårlig vær.. de vinduene er ca 1/3 av arealet av den vindskjermen.. Jeg er naturlig skeptisk og har erfart dårlig vær på Finnmarkskysten og Nordsjøen, og må si det er en plass jeg ikke kunne tenkt meg å vært i småbåt.

Kult og et utrolig ambisiøst prosjekt! God tur!!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...