Jump to content

Prosjekt; Levi Corsair 27 - fra 1967


LeviCorsair

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Det har dessverre vært litt stille den siste tiden.. mye jobb og reiser. Men fikk hvertfall gjort litt i Påsken. 

Første pri ble å rydde garasjen, da den er full av inredning jeg tatt vare på.. Det meste er nå vasket og klart for videre behandling. 

 

Ellers så fortsatte jeg med diesel tankene, var ikke helt fornøyd med plasseringen, så måttte fram med saga igjen.

Ville få begge tankene lenge fram.

 

bilde

 

Sånn, da får jeg god plass til å bygge et godt isolert motorrom. 

En slange mellom de begge tankene, og avtapping fra begge. Blir å lage en luke så jeg kan komme til. 

 

 

bilde

 

 

 

 

Men så et spørsmål - jeg har lyst å lage en "vugge" så tankene ligger stabilt i alt slags vær. Hva med å sprøyte ut byggeskum der tankene skal plasseres, og legge de på plass (dog med plastfolie i mellom) Fjerne tankene når det tørket og da støpe med glassfiber over....?? Da får jeg perfekt passform. 

 

Eneste er at jeg vet at skummet trekker fukt - men det blir jo helt kapslet inn = vanntett...??

Mottar gjerne andre gode råd eller innspill...

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... da vilel jeg kanskje heller kjøpt divinycell eller lignende skum og skjært til.   Og glassfiberen vil jo bygge litt så om du støper med skum så må du likevel pusse ned litt så tankene går nedi krybba når det er laminert over

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk tak på en komfyr. Dometic Moonlight TWO...så da blir det hvertfall matlaging.. men lang vei innen den skal installeres..  :giggle:

Er ganske aktiv på finn om dagen... så ta gjerne kontakt hvis dere har noe å selge...trenger det meste 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Lenge siden jeg har hatt en oppdatering her nå, så er på tide.. 

Det har vært litt stille i sommer men nå er jeg igang.. 

 

Ser etter en ny vindskjerm.. den jeg fant er dessverre litt for liten..

bilde

 

Har også fått begynt på "gulv" - og diesel tankene er på plass.. 

 

bilde


bilde

 

bilde

 

bilde

 

Ble mest bilder den her gangen.. litt presset på tid - har jo en båt å bygge  :giggle:

Kommer tilbake... helgen er jeg dessverre opptatt med annet.. men til uken så blir det noen kvelder... 

Link to post
Share on other sites

Artig lesing - kjempe båt! Lykke til videre

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noen økter i helgen og noen kvelder igjen... 

Det går sakte men sikkert fremover... men begynner å føle at jeg har en dørk å gå på nå hvertfall... 

Solsengen/soffaen over motor begynner også å ta form.. 

 

Benker, stoler og dashboard blir neste steg......men først skal de males..og må få ordnet motorom. 

 

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Det var alt for den her gangen....

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det går sakte men sikkert fremover, har dessverre ikke så mye tid som jeg skulle ønske.. mye jobb, reiser osv. 

Men løper ut i båten så fort jeg har mulighet.. og nå er det jo gøy.. har så smått begynt å bygge opp.. ikke bare riving, pussing og vasking.. 

 

Må først finne ut hvor stolene skal stå.. 

 

bilde

 

men først må jeg lage dashboard.. så jeg kan se hvor de skal placeres...

 

bilde

 

Får fikse overflatene etterpå..

Men kan nå bygge en benk fra solsengen...og en kasse der stolen skal stå...

 

bilde

 

Måtte også se hvordan de gamle dørene passet. Det skal pusses og males..

 

bilde

 

Solseng, over motor..

 

bilde

 

 

Største utfordringen nå er vindskjermen... er mye i tankeboksen der. Den gamle er bare å kaste.. men tenker mer å mer på å lage en i tre. Skal bort å se på en meget fin båt ila helgen - der eier har gjort en formidabel jobb med oppussing. 

 

bilde

 

Jeg tror noe som dette kan bli pent.. 

 

 

Dette var alt for den her gangen.. 

Link to post
Share on other sites

Takk Tridenten... 

Men jeg er imponert over mange tråder her på forumet..... mange fine båter som blir pusset opp...

Ja sommer 17...eller så blir det sommer 18 :lol:  :lol:  :lol:

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble dessverre ikke noe direkte jobb med båten i helgen.. Men dro med både unger og hund til Tjøme, der er det nemlig noen som har pusset opp, og bygget om en gammel trebåt fra 60-tallet...han har også laget vindskjermen selv... Bilde av den i tidligere innlegg ( #119 ).. så var gøy å se hvordan han har gjort det. 

 

Jeg kjøpte også en lanternemast av han...tror den kommer å passe fint på Levi'n

 

90_921623501.jpg

Link to post
Share on other sites

Renato ‘Sonny’ Levi – the father of modern powerboat design – dies

 

Litt trist.. jeg fikk æren å møte han i under Southamptons årlige (sinnsykt) store båtmesse.. 

Tror ikke han er så kjent i disse nordlige strøk...men han er nesten et ikon i England, Italia og andre land. Han går for å være det moderne v-skroget "grandfather"

 

NB - text og bilder nedenfor kommer fra;

NOTE - text and images below is copied from;

http://www.ybw.com/news-from-yachting-boating-world/renato-sonny-levi-the-father-of-modern-powerboat-design-dies-44341

 

Renato ‘Sonny’ Levi, whose name is synonymous with power boat design, has died at his home on the Isle of Wight.
 

renatolevi.jpg

 

The designs of Renato ‘Sonny’ Levi dominated powerboat sport both offshore and inshore circuit racing in the latter half of the 20th century.

The 90-year-old died peacefully at his home on the Isle of Wight on 12 November, 2016.

Born in Karachi in 1926, he studied in France and India before joining his father’s boatyard in Bombay.

However, it was his victory in the Daily Express Cowes-Torquay offshore powerboat race in 1963 that brought his name to prominence as a successful designer.

While American Ray Hunt was developing the battened deep vee hull, Sonny was solving an entirely different problem.

An approach had been made by the Indian Government Fisheries Department for a hull which could be launched and retrieved in surf on an open beach.

Sonny found his new vee hull would provide the answer. Little did he know that this configuration would last a lifetime in his career as a naval architect.

Vee hulls may have dominated his later designs, but the Levi brand without doubt launched what was to become known as the ‘Delta’ configuration.

His long relatively narrow hulls were often given the wedge shape of a delta dart and this was to become his trademark, particularly in the area of high performance racing craft.

This distinct shape is easily recognised in the 1966 36ft (10.97m) offshore contender,  Surfury.

While the Levi brand can be seen in a huge number of designs perhaps Sonny will be best remembered for this particular racer – an example of a perfect high speed monohull capable of performing well in both calm and rough sea conditions.

During the mid-sixties to early 70s his designs began dominating other areas of powerboat racing.

His narrow monohulls built by Melly and Merryfield for circuit racing were virtually unbeatable, but success was further confirmed in 1965 when he designed the first monohull offshore racer for the smaller Class III sub-division – a growing group on the British offshore scene at that time.

Powerboat sport was of course only one area of his success.

 

His range of Triana, Corsairs and Tantarellas sports cruisers became the Jaguar ‘E Type’ of the motor boating world and still command popular support many years after they first appeared.

Another less publicised area of development was his famous ‘Step Drive’ surface propeller transmission system.

The first Italian built Drago using the Step Drive proved a huge success. At 42ft (13m) and with only 500hp of diesel power, it achieved over 50 knots and hence at that time became the world’s fastest production pleasure cruiser.

The Italian firm of Riva approached Sonny for a hull design using his Step Drive surface propeller transmission. The result was the Riva 2000, an extremely successful luxury production cruiser of which over 50 were built.

Levi was a man who developed a huge range of ideas which in his early days even included light aircraft, inflatable boats, cars and sailing yachts.

More recently he turned his hand to pure art creating more than 100 canvases.

However, among his personal achievements, and one which came about through his long history of milestones in design, has to be Richard Branson’s Virgin Atlantic Challenger II which successfully broke the record for crossing the Atlantic Ocean in 1986.

atlantic2.jpg

 

Its success not only reflects Sonny’s enormous ability as designer of revolutionary high speed craft it also proved his forward thinking with transmission systems.

This was proved with the Levi Drive Unit, the next generation of the Step Drive, which powered the 37 ton monster across the Atlantic at a record average of 41.5 knots.

His great contribution to design and innovation was later recognised by his election as a Royal Designer for Industry, the highest Italian accolade in engineering, followed last September by an Honorary degree from the University of Genoa.

Levi was 90 when he died on 12 November, 2016.

By Ray Bulman

Read more at http://www.ybw.com/news-from-yachting-boating-world/renato-sonny-levi-the-father-of-modern-powerboat-design-dies-44341#9aCla44vx8zmIvIM.99

Link to post
Share on other sites

Da er det mandag...og har fått gjort litt i båten i helgen. Ikke så mye som jeg ønsket (som vanlig  :thumbsdown: skulle gjerne hatt mer tid) ..men slenger ut noen bilder. 

 

Har laget rammen til benk fra solseng.. "kasse" for kapteins-stolen og fotstøtte. 

 

bilde

 

Har fått testet - og jeg tror at høyden blir bra. 

 

bilde

 

bilde

 

Tror jeg skal klare å snike meg ut et par kvelder den uken her...må si det klør i fingrene.. 

 

Den båten her er jo byggd på 60-tallet.. og helt for hånd. Så kan bare konstatere at det er nesten ikke noen mål som er lik - ikke en vinkel som er "rett" eller lik.. så bygger det meste på frihånd.. Båten står i "vater" med tanke på vannlinje, både vertikalt og horisontalt...så får se når den kommer på vannet om jeg har beregnet riktig..  :confused:  :rolleyes:

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe, har hørt fra folk som jobber på slipp med eldre båter at er det 2 ting som ikke skal ombord i slike båter så er det vater og vinkelhake  :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...