Jump to content

Prosjekt; Levi Corsair 27 - fra 1967


LeviCorsair

Recommended Posts

Noen tanker om badeplattform.... Jeg har tenkt å lage en badeplattform til båten, som står i stil med resten av designet og tidsepoken... noe lignende dette...

 

bilde

 

Har tenkt å bruke den gamle targabøylen...den må kappes og festene må sveises på nytt...

 

bilde

 

bilde

 

 

Men, jeg kan ikke sveise, og ikke har jeg ytstyr for det.. så er det noen nær Porsgrunn som har lyst å se på det....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dagens økt.. for noe svineri. Vinkelkutter + stålbørste = effektvt men det blir støv støv STØV.. Dessverre ikke noen bilder. 

Får jeg bare ut dieseltanken nå så kan jeg male innvendig etterpå...for å sen begynne å planlegge hvordan jeg skal ha det i båten.

Link to post
Share on other sites

Moro når man skal begynne på "sette sammen" prosessen. Har sjøl hatt samme økta i dag.

Lykke til  :smiley:

 

Takk SoBo - ja helt enig.. kjenner jeg er veldig klar for det nå, har flere ideer så får se hva til slutt bestemmer meg for. 

...men ser dessverre ut som at diesel tanken er støpt i glassfiber, og støpt inn i skroget...  :confused:  så får se hvordan jeg får den ut.. og tror det er en lekkasje, så ut må den....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei - lenge siden jeg kom med noen oppdatering her nå. Er på høstferie den her uken, i litt varmere strøk. Men hadde en økt før vi dro. 

Har jo tenkt på den gamle dieseltanken lenge, og begynte på den før jeg dro. Må si at det var litt av en overraskelse, da den hverken er laget av metall eller plastik - uten kryssfiner !!  :confused:  Fikk tømt hele tanken, noe søl av diesel, vann og...dieseldyr så mye grums jeg fikk ut der. 

 

Her kommer noen bilder 

 

Sånn så dieselen ut

 

bilde

 

Nede i tanken 

 

bilde

 

bilde

 

 

...og noen bilder av tanken 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Som dere kan se på bildene så er det noen form for kryssfiner med et plast/gummi belegg på innsiden. Det har jo holdt siden båten var ny i 1967.. så må vel si at det er helt greit. Jeg har egentlig 2x150 liters tanker som jeg har tenkt å få inn - men leker litt med tanken på å lage "støpe" en ny tank på ligende måte. Får jo brukt plassen på en meget god måte.. Er det noen som har har tanker rundt det ? For og emot ?

 

 

Den gamle dieseltanken er det siste å rive ut.. sen er det vare å vaske, vaske vaske, male skroget.. sen starter neste fase. Planlegge hvordan alt skal se ut...og bygge...

 

Det var alt for denne gang.. nå venter sol og strand...og kanskje en  :cheers: eller to.. retur på lørdag  :thumbsdown:

...egentlig er det jo her nede man burde ha båt... det står høyt på ønskelisten. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Helgen forsvant alt for fort.. men sånn er det når man har det gøy.. dvs pusser opp båt  :clap:

Ble båt oppussing både lørdag og søndag (inkl litt klage fra naboen i dag. For mye støy en søndag !!  :saint: )

 

Startet med å sage ned den gamle dieseltanken helt - så nå kan jeg ha flatt gulv hele veien. Gir også mulighet å ha en dør med full høyde. 

 

bilde

 

 

Bilde bakfra, her er også de nye drivstoff tankene. Men de blir plasert lengst bak i båten.. se neste bilde 

 

bilde

 

De nye tankene blir plassert lengst bak, på hver side av motoren. Tanken er å lage en stor solseng over motor og drivstofftanker. 

Får da også god plass for vann, septik etc etc. 

bilde

 

Neste prosjekt ble å få av Transom plata.. litt av en jobb da den satt godt. Men fikk den ut til slutt.

 

bilde

 

Etter litt sliping så ser det bra ut...

bilde

 

Vanntanken var også laget på samme måte - og fikk akkurat samme behandling som drivstofftanken...

Lengst frem i forpiggen.. Som dere kan se har "malingen" begynt å flasse av.. så var nok på høy for bytte...

 

bilde

 

Det var alt for denne helgen.. får se om jeg ikke kan få lurt meg ut i båten ila uken som kommer også..  :pray:

Ha en god søndagskveld !

Link to post
Share on other sites

Eksos - i drevet eller legge det ut. 

 

Motoren i båten blir en Mercruiser 4.2l diesel - 320hp, med et Bravo 3X drev. Gir det noen fordel å legge ut eksosen utenfor drevet ?

Tenker på mindre varme i drevet, som jeg har lest kan være et problem. 

Link to post
Share on other sites

Blir vel mindre støy med eksosen i drevet.  dersom du legger den ut ekstern og over vann bør lydpotte inn.

Bravo 3 installasjon på tunge båter, altså stor belastning har vel ikke alltid vært en god kombinasjon.

Mindre kjøling på dreve i plan (mye av drevet ute av vannet) 

Monter en drevdusj, så får drevet kjøling også i plan.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stort og fint prosjekt må jeg si ☺ ett lite synspunkt, ville det ikke være bedre med drivstoff tanker midtskips ut mot sidene med hensyn til vekt og stabilitet?

 

Hei.. egentlig vil jeg nok ha de litt lavere ned, men båten trenger faktisk litt mer vekt bak. Tidligere var det 2x Perkins dieselmotorer fra 1967, total vekt med girkasse, etc. over 1 tonn per stk... Den "lille" Mercruiser'n veier ikke stort i forhold...  så 2x150 liter med diesel i bak tror jeg blir bra. 

Link to post
Share on other sites

Blir vel mindre støy med eksosen i drevet.  dersom du legger den ut ekstern og over vann bør lydpotte inn.

Bravo 3 installasjon på tunge båter, altså stor belastning har vel ikke alltid vært en god kombinasjon.

Mindre kjøling på dreve i plan (mye av drevet ute av vannet) 

Monter en drevdusj, så får drevet kjøling også i plan.

 

Hei.. ja jeg har lest om noen problemer med Bravo 3x.. så derfor jeg tenkte å fjerne eksosen = mindre varme... men motoren får fortsatt hente kjølevann via drevet = bedre kjøling ?!

Eksosen vil jeg ha ut under vann, tror ikke jeg trenger lydpotte da. Eneste grunnen at jeg vurderer det er å få vekk varme fra drevet...

Mottar gjerne tips, og bilder på hvordan det kan gjøres på en god måte. 

 

Drevdusj er nok en god investering ja.. står på listen  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ikke oppdatert her på en stund..mye jobb, reiser etc. men litt har jeg fått gjort, men har i stort sett bare vært sliping, vasking, vasking vasking...det synes ikke så mye...

 

Men i dag fikk jeg endelig begynne med den første malingen - starter med epoxy primer... blir stor forskjell... nå starter neste fase.. oppbygging.

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

 

Resten av helgen blir det båt....

Ha en god kveld allesammen...

Link to post
Share on other sites

Dagens økt er ferdig.. i stort sett bare maling i dag også. Kabin og do er ferdig med første strøk - har kommet ca halveis "ute"

Litt lys farve gjør virkelig forskjell. 

 

Doen

bilde

 

bilde

 

Kabinen

 

bilde

 

"ute"

bilde

 

Over motor (der den skal inn)

bilde

 

Nå er jeg tom for maling.. så må på handletur..... tror jeg skal få til en par kvelder ila uken med maling også...

Link to post
Share on other sites

Ble båt i helgen også.. malt absolutt hele båten er nå grunnet med epoxy primer. 

Fikk også på et første strøk med Biltema grå 2-komponent polyuretanakryl inne i kabinen og motorrom. 

bilde

 

bilde

 

Motorrom 

 

bilde

 

Har også lagt 450g glassfiber i bånn av kabinen... for å få det jevnere, og sterkere. 

Må bare på med ny runde primer...

 

bilde

 

Må dessverre ut å reise litt den her uken.. men mer maling og diverse er kjøpt i dag.. så fra fredag er jeg tilbake i båten  :thumbsup: 

 

BTW, Biltema faser jo dessverre ut sin 2komp maling.. noen som har noen gode tids på hva som kan erstatte den...gjerne til samme pris.. 

Link to post
Share on other sites

Dette må bli bra Levi. Lurte dog på en ting:

Slipte du ned til laminatet før du støpte i kabinen,

eller støpte du utenpå primeren?

 

Støpte utenpå primeren.. men slipte den først for å få en "røffere" flate.  Er nok ikke helt sånn det bør gjøres. Men sjekket akkurat, og resultatet ser bra ut. 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet men er nesten håpløst å kommer til der. Har også hørt at polyester ikke liker seg så godt oppå epoxy...

Får se om om litt hvordan det holder seg. 

 

Det var ikke en helt nødvendig jobb, mest får o få en bedre flate bare, lettere å holde reint etc. Blir ikke noen direkte belastning der. 

Link to post
Share on other sites

Fortsatt bare maling i helgen. Fikk testet den nye 1-komp malingen fra Biltema. Taket i kabinen er malt...

 

bilde

 

Får se i morgen hvordan det ser ut.. men må nok ha 2 strøk til...Jeg synes ikke den dekker like godt som 2-kompen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...