Jump to content

Prosjekt; Levi Corsair 27 - fra 1967


LeviCorsair

Recommended Posts

Ja, fikk brukt opp to bokser med hvit farve.. Grei å jobbe med...kanskje litt tynn, og dekker ikke like godt som 2-kompen.

Men har ikke sett på det etter at det tørket...jobb+reise=0 båt  :thumbsdown:  - Men skal ta meg en tur ut å se når jeg kommer hjem.

 

...blir nok å kjøpe flere for resten av kabin etc. 

Link to post
Share on other sites

Slenger opp noen bilder etter at jeg malt med den nye BT 1-komp malingen som erstatter 2-kompen

Jeg synes faktisk at resultatet ser meget bra ut.. de malte flatene er grunnet med BT epoxy-primer. 

 

Det hvite er BT 1-komp (1 strøk). Det grå er BT 2-komp (2 strøk) - ser ikke forskjell 

Den største forskjellen blir vel hvor mye tåler, så er vel først om noen år vi ser....

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Dette er motor-rom - 2 strøk med BT 2-komp

 

bilde

 

 

Jeg har tenkt å male hele båten, men kun et strøk i første runde, før jeg begynner å bygge.. sen blir det sparkling, finnpuss og topstrøk når byggingen er ferdig...så skal nok få teste og "misshandle" malingen litt i byggeprosessen.

 

 

...men alt i alt så er jeg fornøyd med den nye BT 1-komp malingen, så langt.

Men er litt i tvil om hva jeg skal bruke på flater med mye slitasje, som gulv, dekk etc.... (utvendig)

For motor-rom der det kan bli litt olje-søl etc er det ikke noen tvil - KUN 2-komp som er godt nok....

 

Hvis noen har lyst å se - så ligger båten i Porsgrunn (har den hjemme i hagen)

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

På tide med en liten oppdatering for å holde liv i tråden...

Har ikke skjedd så mye som synes på bilder etc. Men hele båten er nå malt, neste steg er nå å bestille utstyr. Må nesten ha tingene her for jeg begynner med ramme for gulv etc. 

 

Trenger nå;

- septik tank

- vanntank

- komfyr

- toalett

- Kjøleskap

- Varmtvannsbereder

 

 

Må nesten ha utstyret på plass for å se at det passer, innen jeg bygger gulvet. 

...men å bestille utstyr tar tid... tidskrevende å sjekke mål, priser etc. 

 

Har også 2x150 L dieseltanker som jeg må på plass til....  :confused:

Har vel to muligheter for de... se bilder nedenfor. (bildene er fra for maling av båt)

 

 

Alt 1 er å ha de lengst bak, på hver side av motoren. 

bilde

 

 

Alt 2 er å ha de forran motoren, og blir da mer i midten..men da får jeg ikke gulvet så lavt som jeg ønsker. 

 

bilde

 

Tror jeg må se helheten med alt annet som skal inn også.....

Ellers er det mye jobb, og en del reiser fremover så får ikke så mye tid som jeg ønsker....

...hjelper ikke at det er -10 grader ute....

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en båt med mye historie, designet av Renato Levi, eller "Sonny Levi" og båten er byggd av Souters i UK, som bl.a også byggde flere andre berømte båter. Jeg har søkt mye informasjon om båten og dess historie, og den har fått en del oppmerksomhet i UK og Italia....

 

http://www.altomareblu.com/  er mer eller mindre en side for Levi båter...og nå fikk jeg et sertifikat på at båten min er bekreftet original osv...

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tøft med sertifikat å greier da  :thumbsup:

Ser at mange båter med motoren helt bak (drevinstallasjon) 

Har tankene midt i båten eller fra rett foran motor og fremover.

Kan det være lurt med tanke på vektfordeling tro.

Denne hadde vel også originalt motorene midt i?

 

Ja, hvertfall litt gøy med sertifikatet. 

 

Ja det stemmer, 2xPerkins midt i, med en totalvekt på 2.5-3 tonn. Så var dieseltanken forran de to. 

Mercruisern + drev veier ca 500kg....

 

Du kan nok ha rett at ha de forran motor...tror jeg må ut å prøve meg litt frem...

Link to post
Share on other sites

Veldig bra prosjekttråd! Må si jeg er meget imponert over fremdriften du holder, vi har ett Albin Vega prosjekt på gang, men klarer ikke tilsvarende fremdrift.

Resultatet etter du har malt taler jo for seg, ser hva vi skal gjøre med motorrommet etter at havarert innenbordsmotor (forhåpentligvis) blir løfta ut til våren.

Mye jobb nå, men det vil du ikke angre på når båten ligger klar og strøken på vannet, også kjenner du båten ut og inn ned til minste detalj når du gjør en så grundig jobb.

Her er det bare og ta av seg hatten!

Link to post
Share on other sites

Takk for det Albinisten....

Ja jeg må si at resultatet ser bra ut...og nå gleder jeg meg til å begynne å "bygge" har mange ideer som skal testes ut.....men er maaaange timer igjen. Desverre så krever jobben mye om dagen..så fremdriften er ikke som jeg ønsker.... Men er igang å bestille ustyr, så jeg kan bestemme endelig plassering innen jeg bygger ramme for gulv. 

Link to post
Share on other sites

Fikk litt tid til båt idag...men dessverre ikke så mye som jeg ønsker...  :pray:

Men har flyttet litt rundt på 2x150 liters dieseltanker... 

 

Først tenkte jeg nok ha de lengst bak, på hversin side av motoren...men jeg tror ikke det blir bra balanse i båten med 200kg lengst ut på hver side...dessverre kommer de delvis også over vannlinjen med den løsningen...

 

bilde

 

 

Så nå tenker jeg nok at jeg plasserer de forran motor... og mer i midten av båten...

 

Motor der den røde viften står

Jeg får tankene helt ned til skroget

 

bilde

 

Motor kommer lengst ned i bildet

 

bilde

 

 

Et alternativ er også at få laget skreddersydde tanker i rustfritt stål eller plas... Jeg skal sjekke det opp også. 

Men jeg tror jeg MÅ ha de forran motor, og mer i midten for balansen.

 

Hvis noen har gode råd...kom gjerne med de. :clap:

Link to post
Share on other sites

@SoBo - ja i utgangspunktet er de greie, men er redd for at de er for lange...  :headbang:  Ikke noe problem hvis jeg plasserer de bak...men som sagt jeg tror det blir dårlig balanse i båten med 2x200 kg helt ut på kanten...og delvis over vannlinjen kan nesten bli litt skummelt.... :pray:

 

Ja, er bypass mellom de, og mulighet for tapping av vann etc. helt i bånn på begge...

Jeg skal få sjekke nøyaktige mål på motor.... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kort oppdatering etter helgen... 

Har jobbet litt med å få diesel tankene på plass. Måtte sage litt får å få de ned..men tror dette blir bra. Får de plassert forran motor, og under vannlinje.

 

bilde

 

bilde

 

Nå må jeg bare få festet de på en smart måte...

Tror disse kan brukes. Tanken er å skru de i "bjelken".

 

bilde

 

Dette er fortsatt gøy...men har dessverre for lite tid... kanskje man skulle ta ut litt ferie... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Da har båten blitt kjendis  :giggle:  :giggle:  :giggle:  :lol:  :lol:  :lol: (jeg håper alle skjønner at dette er litt ironi, og noe jeg skriver med et smil)

Men, Sonny Levi, er nok et større navn i UK og Italia enn her oppe i Norge...

 

Har fått en del "oppmerksomhet" fra begge stedene...

 

http://www.altomareblu.com/corsair-souter-cowes-classic-boat-restoration/

 

 

Nå er blir det helt stopp en periode - reiser på ferie i kveld, og etter det dessverre en del reiser i jobben... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...