Jump to content

Prosjekt; Levi Corsair 27 - fra 1967


LeviCorsair

Recommended Posts

Ny skottbekledning limer du lett opp ☺ mye finere og lunere en lakk, og er nok vel så mye arbeid med Sparkling og maling.. 10 liter kontaktlim og endel skai så blir det så fint atte☺

Ja.. det er ikke noe problem å få det opp - varianten med å sparkle/male er nok mere jobb.. 

Men du har et poeng.. det blir lunere.. 

Link to post
Share on other sites

Mulig du har sett tråden her inne om en klassisk Nimbus som får en solid makeover av en tusenkunstner, tenkte på et bra alternativ til maling der du har noenlunde slette flater kunne være dryppstopp-plater, som du finner endel nydelige eksempler på bruken av her.

Synes det er særs kreativt og ga et flott resultat, med et rimelig materiale som slett ikke er laget for formålet!

Link to post
Share on other sites

Mulig du har sett tråden her inne om en klassisk Nimbus som får en solid makeover av en tusenkunstner, tenkte på et bra alternativ til maling der du har noenlunde slette flater kunne være dryppstopp-plater, som du finner endel nydelige eksempler på bruken av her.

Synes det er særs kreativt og ga et flott resultat, med et rimelig materiale som slett ikke er laget for formålet!

Den har jeg sett ja, men ikke fått med meg det der.... takk for tips. 

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette var en virkelig flott båt som fortjener en stilig innreding

I stede for å bruke billig skai, ta kontakt med Scanaprima i Ørsta å fo deg en rull med Alcantra "lookalike" som du får laminert på porolon på baksiden.

mye bedre pga den puster og det blir ikke så lett kondens, ett annet tips er å tilpasse plater å trekke med "alcantra" og lime dem opp med sika, blir mega proft resultat i forhold til å trekke direkte på skott/skute sider, om du tilpasser en plate kan du senere kutte den opp i buer, strimler, for så å trekke hver enkelt del og lime 

det på plass til slutt så for du ett mye stiligere resultat, og det er enklere å få til i tillegg

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette var en virkelig flott båt som fortjener en stilig innreding

I stede for å bruke billig skai, ta kontakt med Scanaprima i Ørsta å fo deg en rull med Alcantra "lookalike" som du får laminert på porolon på baksiden.

mye bedre pga den puster og det blir ikke så lett kondens, ett annet tips er å tilpasse plater å trekke med "alcantra" og lime dem opp med sika, blir mega proft resultat i forhold til å trekke direkte på skott/skute sider, om du tilpasser en plate kan du senere kutte den opp i buer, strimler, for så å trekke hver enkelt del og lime 

det på plass til slutt så for du ett mye stiligere resultat, og det er enklere å få til i tillegg

 

Hei - hmm, ja det var et bra forslag.. Alcantra er ikke like tett som skai, så kan "puste" - så da burde problemet med kondens bli  borte. 

Scanaprima er notert - takk for tips !

Skroget er støpt 1967, og jeg antar at mye er gjort på "øyemål".. så er ikke akkurat mange helt rette flater... så plater tror jeg blir vanskelig.. men skal se litt når jeg er hjemme igjen...

Link to post
Share on other sites

Vinduer og vindskjerm

Alle vinduer skal ut på båten, ramme freshes opp etc. og sen settes inn igjen etter kunstens alle regler... akkurat den biten bekjymrer meg ikke så mye...

 

MEN, vindskjermen er jeg litt usikker på - den er i relativt dårlig stand.. spesielt alu rammen rundt...

Er det noen som har gode råd å komme med her  ?

bilde

 

Er jo mulig at jeg kan få den strøken etter demontering etc... men tenker litt "worst case"

Vindusviskere står også høyt på ønskelisten...

 

bilde

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens økt er klar.. fortsatt bare riving og demontering.. må si jeg gleder meg til å begynne å sette ting inn... sitter og sjekker diverse nettbutikker... septik, do, instrumenter, ankervinsj...osv listen er ganske lang...

 

Har fått ut siste rest av gulvet på do... masse dritt bokstavelig talt - fikk også ut vinduet. 

Tror jeg ska klare å få inn vask, do og dusj.. blir ikke veldig god plass men.. 

 

bilde

 

bilde

 

Har også fått ut dekksluke, noen flere vinduer og takvinduet i piggen...

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Alu profilene er fortsatt i god stand.. så må bare freshes opp + nye gummi lister etc. 

Ting tar tid - men jeg håper at jeg kommet så langt at jeg kan begynne å slipe ila helgen... Har tenkt å gå over alt sammen grovt med en stålbørste på en vinkelsliper... 

 

Ha en god kveld !!

 

 

Link to post
Share on other sites

Denne båten må ha vært hinsides flott i 67!

Prosjektet ditt er kjempespennende og du er godt i gang! Gleder meg til å følge med!

 

Ja, det tror jeg også... og skroget er fortsatt noe av det beste man kan få - meget skarpt V-skrog. 

De har faktisk begynt å lage båten på nytt, produseres i Italia - http://www.leviboats.com/

Se spesielt på videon de har lagt ut der... gjett om jeg gleder meg til den er på vannet...

 

I ny utgave så har den 2x265HP - og gjør da ca 50 knop -  jeg har bare 320HP

Nypris ca 290-tusen Pund  :crazy:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin di "nye" ja :smiley:  så ut som skroget fungerte fint.

 

Ja, de er kjempefine... men litt stiv pris.. -har du sett videon ? - https://youtu.be/pxuYeZ9ewlE - ""the faster you go - the better it gets""

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er jo knallvær ute...og melder like fint hele helgen - så blir nok litt endrede planer. DVS ikke så mye jobb med Levi'n...

 

Tror Baylinern blir mye brukt i helgen...

1440169473.jpg

 

 

Say no more...

 

1440169549.jpg

 

 

 

Den ligger også ute på Finn så løp å kjøp...

 

 

Ha en strålende båt-helg allesammen

Link to post
Share on other sites

Så mellom kidsa, grilling og kos... så fikk jeg litt tid til å sjekke kalesjet - får det dessverre ikke på båten, da teltet er for lavt. Så det må vente til våren. 

 

Det ser OK ut.. trenger noen sømmer fornyet og en skikkelig rens/vask... 

 

En liten sprekk

bilde

 

MEN, burde det ikke være stoff over glidelåsen her ??

bilde

 

Som det er her....

bilde

 

Og her....

bilde

 

 

 

 

 

Ha en god kveld... :cheers:

 

Link to post
Share on other sites

Etter en super helg på vannet, og jobb idag.. så var jeg tilbake i teltet.. 

Fortsatt riving, riving og riving..  har tatt instrumentpanelet og det elektriske idag - mange kg kabler som ble revet ut. 

 

Alt for gamle sikringer...... nye og gamle ledninger kaotisk blandet...også noen brente ledninger.. så dette kunne ha gått ille....

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Så er det en sak jeg virkelig ikke skjønner her.. Kablingen fra motoren er kuttet, og alle ledninger går via en skinne... 

Er det noe jeg ikke fått med meg, eller er dette vanlig ? Eller er det noen annen fordel med å gjøre det på den her måten ?

 

bilde

 

 

 

Kobbler på her får å sen gå videre til instrument etc. 

bilde

 

 

Ha en god kveld allesammen

Link to post
Share on other sites

Hei 

 

Veldig spennende båt og prosjekt, dette skal eg følge med på.

Håper du kommer med masse bilder underveis.

Ang kabelen så veit eg ikkje hvorfor det er gjort det sånn, kan ikkje trur dette er noe fordel, kan det ha vært noe som har gnagd på kablene som gjorde at det måtte gjøres sånn ?

 

Mvh Tom Erik 

Link to post
Share on other sites

Hei 

 

Veldig spennende båt og prosjekt, dette skal eg følge med på.

Håper du kommer med masse bilder underveis.

Ang kabelen så veit eg ikkje hvorfor det er gjort det sånn, kan ikkje trur dette er noe fordel, kan det ha vært noe som har gnagd på kablene som gjorde at det måtte gjøres sånn ?

 

Mvh Tom Erik 

 

 

Hei

Ja mye mulig.. men jeg vurderer å kjøpe ny kabel - for å unngå ev. problemer som kan komme... skal sjekke pris så får vi se..

Link to post
Share on other sites

Har hatt litt for mye med jobb, og andre ting de siste dagene, så har dessverre ikke fått gjort så mye.. men fikk levert ca 500 kg motor og drev i dag. 

En i Larvik som skal gå over alt sammen innen det settes inn i båten igjen... 

 

I morgen torsdag er det lang dag på jobb, men fredag og helgen er dedikert til båt....

Link to post
Share on other sites

Endelig, fått tid til båten igjen... eller vraket som ungene kaller den...  :lol:  -jaja, vi får nok se når den er ferdig.. 

 

Måtte starte dagen med rydding.. et fult hengerlass til Pasadalen.. 

 

så fra dette 

bilde

 

...til dette...

bilde

 

Etter at jeg fikk ut litt småtteri fra båten + rydding av verktøy etc. så satte jeg igang med å slipe/skrape av malingen av de to listene på siden av båten.

Så frem med vinkelkutter + stålbørste...

 

bilde

 

Og etterhvert så ser kaptein ut som dette....

 

bilde

 

men spiller ikke noen rolle.. for jeg ble meget fornøyd med resultatet.. 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Så til dagens spørsmål.. jeg håper det er noen som vet...

Disse listene skal males igjen, men jeg har også tenkte å "plaste" de med Epoxy.. de er festet med gjenomgående bolter..og jeg ser at det har vært noen lekasjer. Men bør jeg også bruke duk...eller blir det sterkt nok med bare Epoxy ?  :confused: Jeg tror det kan bli vanskelig å få det pent med duk. 

 

De er jo akkurat i vannlinjen, så jeg ønsker at det skal bli 100% tett.

Skroget skal males blått, listene hvite. 

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Artig å følge med her.  Er det en mulighet å ta av listene for å fuge opp på nytt for å få det tett.

 

Gøy å høre.... Jeg har det gøy når jeg holder på også....  Men i morgen blir det dessverre familie forpliktelser...  :saint:  som jeg ikke kommer unna...

 

Listene sitter med ca 35-40 skrue/mutter - og med tanke på at der er rett i vannlinjen så vil jeg gjerne sikkre uansett. Derfor jeg tenkte på Epoxy - ikke Epoxy maling uten Epoxy laminering... men MÅ jeg da også bruke duk ?

Link to post
Share on other sites

Da var enda en båt-helg over.. Det går sakte men sikkert fremover.. men fortsatt så tar jeg ting ut..og sliper vekk gammel maling.

Skroget er sandblåst, men dessverre var ikke akterspeilet tatt.. så det ble slipet helt ned... - Grisete jobb, men resultatet ble bra.

 

bilde

 

Jeg ønsker at hvert fall alt under vannlinjen blir slipet helt ned, for å oppdage ev. skader som må fixes. Men så langt ser alt meget bra ut. Noe "slitasje" lengst frem...men det er fort gjort å fikse. 

 

Ellers så er nå den gamle damen nesten helt "naken"  :clap:

 

bilde

 

Jeg har nevnt teaklistene tidligere... jeg kommmer å "plaste" de med epoxy.. men er fortsatt usikker på om jeg må ha duk også.. ?? - Noen som har gode råd her ?

 

bilde

 

Selfølgelig blir det sparklet også...

 

bilde

 

bilde

 

Det er sandblåst tidligere, så det ser greit ut - mer eller mindre klart for epoxy primer....

 

bilde

 

bilde

 

Det var alt for denne helgen - mye jobb som venter til uken, så blir nok dessverre ikke så mye båt. Neste helg går nok også i vasken dessverre.. :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...