LeviCorsair Svart 18.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2016 Hehe.. ja, jeg har det hvertfall når jeg holder på. Oppmerksomheten kommer mest av at jeg graver frem litt om båten... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
LeviCorsair Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 (redigert) Det har dessverre vært litt stille den siste tiden.. mye jobb og reiser. Men fikk hvertfall gjort litt i Påsken. Første pri ble å rydde garasjen, da den er full av inredning jeg tatt vare på.. Det meste er nå vasket og klart for videre behandling. Ellers så fortsatte jeg med diesel tankene, var ikke helt fornøyd med plasseringen, så måttte fram med saga igjen. Ville få begge tankene lenge fram. Sånn, da får jeg god plass til å bygge et godt isolert motorrom. En slange mellom de begge tankene, og avtapping fra begge. Blir å lage en luke så jeg kan komme til. Men så et spørsmål - jeg har lyst å lage en "vugge" så tankene ligger stabilt i alt slags vær. Hva med å sprøyte ut byggeskum der tankene skal plasseres, og legge de på plass (dog med plastfolie i mellom) Fjerne tankene når det tørket og da støpe med glassfiber over....?? Da får jeg perfekt passform. Eneste er at jeg vet at skummet trekker fukt - men det blir jo helt kapslet inn = vanntett...?? Mottar gjerne andre gode råd eller innspill... Redigert 30.Mars.2016 av LeviCorsair (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
ivar Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 ... da vilel jeg kanskje heller kjøpt divinycell eller lignende skum og skjært til. Og glassfiberen vil jo bygge litt så om du støper med skum så må du likevel pusse ned litt så tankene går nedi krybba når det er laminert over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LeviCorsair Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Du har et poeng der ivar.... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Mulligan Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Pakk tankene inn i Gladpack. Legg de opp ned på arbeidsbenken. Laminer krybba til tankene rett på. Laminer opp forsterkninger og avstivninger. Laminer de på plass i båten. Legg tankene oppi. Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Bra forslag Mulligan - problemet er bare at underlaget ikke er rett... mildt sagt - derfor jeg tenkte at skum var en god ide ? ..som in liten short-cut... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
LeviCorsair Svart 8.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2016 Fikk tak på en komfyr. Dometic Moonlight TWO...så da blir det hvertfall matlaging.. men lang vei innen den skal installeres.. Er ganske aktiv på finn om dagen... så ta gjerne kontakt hvis dere har noe å selge...trenger det meste Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
LeviCorsair Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Lenge siden jeg har hatt en oppdatering her nå, så er på tide.. Det har vært litt stille i sommer men nå er jeg igang.. Ser etter en ny vindskjerm.. den jeg fant er dessverre litt for liten.. Har også fått begynt på "gulv" - og diesel tankene er på plass.. Ble mest bilder den her gangen.. litt presset på tid - har jo en båt å bygge Kommer tilbake... helgen er jeg dessverre opptatt med annet.. men til uken så blir det noen kvelder... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Thor-Arne Svart 14.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 Fin prosjekt-tråd dette. Inspirerer å se at en gammel båt faktisk kan bli ren og pen innvendig. Minner litt om mitt prosjekt dette Godt jobbet og lykke til videre Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 14.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 Takk Thor-Arne - jeg følger godt med på ditt prosjekt også.. Må vel nesten være litt gærn for å sette igang et prosjekt som dette hehe Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Rolf Svart 14.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 Artig lesing - kjempe båt! Lykke til videre Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2016 Godt å se at du er i gang igjen Levi. Er det et lite håp om sjøsetting til våren ? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
LeviCorsair Svart 15.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2016 Takk... Ja SoBo - det er planen nå - hvertfall et lite håp.. Regner med at motor er klar rundt juletider... men sliter litt med å få tak på en vindskjerm som passer. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2016 men sliter litt med å få tak på en vindskjerm som passer. En slik flott klassiker kan kanskje ha vindskjerm i treverk, ala storebro sin 31 foter? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
LeviCorsair Svart 15.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2016 @SoBo - ja det er en mulighet, men jeg vil gjerne ha den så lik originalet som mulig, hvis jeg får det til... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Thor-Arne Svart 15.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2016 Kan du ikke pusse opp den du hadde da? Var ikke den original? Men, som Sobo sier så hadde en i tre gjort seg flott. Blir vel muligens vanskelig å oppnå original-looken da. Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2016 @Thor-Arne - nei dessverre den er håpet ute for.. og den er ikke original. "Noen" som dessverre satte den på i midten av 80-tallet. En i tre kunne nok blitt meget pent.. men tror ikke jeg klarer å bygge en... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
LeviCorsair Svart 1.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2016 Noen økter i helgen og noen kvelder igjen... Det går sakte men sikkert fremover... men begynner å føle at jeg har en dørk å gå på nå hvertfall... Solsengen/soffaen over motor begynner også å ta form.. Benker, stoler og dashboard blir neste steg......men først skal de males..og må få ordnet motorom. Det var alt for den her gangen.... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
LeviCorsair Svart 25.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2016 Det går sakte men sikkert fremover, har dessverre ikke så mye tid som jeg skulle ønske.. mye jobb, reiser osv. Men løper ut i båten så fort jeg har mulighet.. og nå er det jo gøy.. har så smått begynt å bygge opp.. ikke bare riving, pussing og vasking.. Må først finne ut hvor stolene skal stå.. men først må jeg lage dashboard.. så jeg kan se hvor de skal placeres... Får fikse overflatene etterpå.. Men kan nå bygge en benk fra solsengen...og en kasse der stolen skal stå... Måtte også se hvordan de gamle dørene passet. Det skal pusses og males.. Solseng, over motor.. Største utfordringen nå er vindskjermen... er mye i tankeboksen der. Den gamle er bare å kaste.. men tenker mer å mer på å lage en i tre. Skal bort å se på en meget fin båt ila helgen - der eier har gjort en formidabel jobb med oppussing. Jeg tror noe som dette kan bli pent.. Dette var alt for den her gangen.. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Tridenten Svart 25.November.2016 Del på Facebook Svart 25.November.2016 Denne følges! Slike båter og eiere som deg som er villige til å brette opp armene å få de tilbake i fordoms prakt står det respekt av! Stå på! Jeg gleder meg til å se resultatet! Ble det sommer 17 i stedet for sommer 16 eller? hehe Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 25.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2016 (redigert) Takk Tridenten... Men jeg er imponert over mange tråder her på forumet..... mange fine båter som blir pusset opp... Ja sommer 17...eller så blir det sommer 18 Redigert 25.November.2016 av LeviCorsair (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
LeviCorsair Svart 28.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2016 Ble dessverre ikke noe direkte jobb med båten i helgen.. Men dro med både unger og hund til Tjøme, der er det nemlig noen som har pusset opp, og bygget om en gammel trebåt fra 60-tallet...han har også laget vindskjermen selv... Bilde av den i tidligere innlegg ( #119 ).. så var gøy å se hvordan han har gjort det. Jeg kjøpte også en lanternemast av han...tror den kommer å passe fint på Levi'n Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
LeviCorsair Svart 28.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2016 Renato ‘Sonny’ Levi – the father of modern powerboat design – dies Litt trist.. jeg fikk æren å møte han i under Southamptons årlige (sinnsykt) store båtmesse.. Tror ikke han er så kjent i disse nordlige strøk...men han er nesten et ikon i England, Italia og andre land. Han går for å være det moderne v-skroget "grandfather" NB - text og bilder nedenfor kommer fra; NOTE - text and images below is copied from; http://www.ybw.com/news-from-yachting-boating-world/renato-sonny-levi-the-father-of-modern-powerboat-design-dies-44341 Renato ‘Sonny’ Levi, whose name is synonymous with power boat design, has died at his home on the Isle of Wight. The designs of Renato ‘Sonny’ Levi dominated powerboat sport both offshore and inshore circuit racing in the latter half of the 20th century. The 90-year-old died peacefully at his home on the Isle of Wight on 12 November, 2016. Born in Karachi in 1926, he studied in France and India before joining his father’s boatyard in Bombay. However, it was his victory in the Daily Express Cowes-Torquay offshore powerboat race in 1963 that brought his name to prominence as a successful designer. While American Ray Hunt was developing the battened deep vee hull, Sonny was solving an entirely different problem. An approach had been made by the Indian Government Fisheries Department for a hull which could be launched and retrieved in surf on an open beach. Sonny found his new vee hull would provide the answer. Little did he know that this configuration would last a lifetime in his career as a naval architect. Vee hulls may have dominated his later designs, but the Levi brand without doubt launched what was to become known as the ‘Delta’ configuration. His long relatively narrow hulls were often given the wedge shape of a delta dart and this was to become his trademark, particularly in the area of high performance racing craft. This distinct shape is easily recognised in the 1966 36ft (10.97m) offshore contender, Surfury. While the Levi brand can be seen in a huge number of designs perhaps Sonny will be best remembered for this particular racer – an example of a perfect high speed monohull capable of performing well in both calm and rough sea conditions. During the mid-sixties to early 70s his designs began dominating other areas of powerboat racing. His narrow monohulls built by Melly and Merryfield for circuit racing were virtually unbeatable, but success was further confirmed in 1965 when he designed the first monohull offshore racer for the smaller Class III sub-division – a growing group on the British offshore scene at that time. Powerboat sport was of course only one area of his success. His range of Triana, Corsairs and Tantarellas sports cruisers became the Jaguar ‘E Type’ of the motor boating world and still command popular support many years after they first appeared. Another less publicised area of development was his famous ‘Step Drive’ surface propeller transmission system. The first Italian built Drago using the Step Drive proved a huge success. At 42ft (13m) and with only 500hp of diesel power, it achieved over 50 knots and hence at that time became the world’s fastest production pleasure cruiser. The Italian firm of Riva approached Sonny for a hull design using his Step Drive surface propeller transmission. The result was the Riva 2000, an extremely successful luxury production cruiser of which over 50 were built. Levi was a man who developed a huge range of ideas which in his early days even included light aircraft, inflatable boats, cars and sailing yachts. More recently he turned his hand to pure art creating more than 100 canvases. However, among his personal achievements, and one which came about through his long history of milestones in design, has to be Richard Branson’s Virgin Atlantic Challenger II which successfully broke the record for crossing the Atlantic Ocean in 1986. Its success not only reflects Sonny’s enormous ability as designer of revolutionary high speed craft it also proved his forward thinking with transmission systems. This was proved with the Levi Drive Unit, the next generation of the Step Drive, which powered the 37 ton monster across the Atlantic at a record average of 41.5 knots. His great contribution to design and innovation was later recognised by his election as a Royal Designer for Industry, the highest Italian accolade in engineering, followed last September by an Honorary degree from the University of Genoa. Levi was 90 when he died on 12 November, 2016. By Ray Bulman Read more at http://www.ybw.com/news-from-yachting-boating-world/renato-sonny-levi-the-father-of-modern-powerboat-design-dies-44341#9aCla44vx8zmIvIM.99 Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
LeviCorsair Svart 5.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2016 (redigert) Da er det mandag...og har fått gjort litt i båten i helgen. Ikke så mye som jeg ønsket (som vanlig skulle gjerne hatt mer tid) ..men slenger ut noen bilder. Har laget rammen til benk fra solseng.. "kasse" for kapteins-stolen og fotstøtte. Har fått testet - og jeg tror at høyden blir bra. Tror jeg skal klare å snike meg ut et par kvelder den uken her...må si det klør i fingrene.. Den båten her er jo byggd på 60-tallet.. og helt for hånd. Så kan bare konstatere at det er nesten ikke noen mål som er lik - ikke en vinkel som er "rett" eller lik.. så bygger det meste på frihånd.. Båten står i "vater" med tanke på vannlinje, både vertikalt og horisontalt...så får se når den kommer på vannet om jeg har beregnet riktig.. Redigert 5.Desember.2016 av LeviCorsair (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
ivar Svart 5.Desember.2016 Del på Facebook Svart 5.Desember.2016 hehe, har hørt fra folk som jobber på slipp med eldre båter at er det 2 ting som ikke skal ombord i slike båter så er det vater og vinkelhake Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.