Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

Klart de starter! Ikke noe å bekymre seg for. Og når kveldene blir lysere nå fremover så kommer arbeidslysten sigende tilbake skal du se! Du kan ikke gi opp nå som grovarbeidet er gjort!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Juleribba er fortært, raketter skutt opp og sjampisen drukket... Klar for det nye og godt nyttår til alle sammen.

 

Jeg har hatt en liten knekk, prosjektet er som dere sikkert har fått med dere, langt større en hva jeg forventet. Å total renovere en båt var aldri i tankene mine og det har 

 

Stå på Morten - dette får du til. Men ja...man må nok være litt halvgal for å gi seg på så store prosjekt. Mitt er ikke akkurat mindre...men jeg har ikke dårlig tid på noen måte.. og jeg synes (fortsatt) at det er kjempegøy.

Link to post
Share on other sites

Hei Morten,

 

selv om båten ikke er så stor, så var det et svært prosjekt du startet på, og du har vist imponerende mye pågangsmot og energi. Jeg fikk litt pepper tidligere i tråden (innlegg #61) din for at jeg helte kaldt vann i blodet på dem som heiet på prosjektet. Visst sant er det en flott båttype - og en flott drøm. Men alle prosjekter bør også ha et potensiale som utgangspunkt. Du ble lurt av selger til å kjøpe en båt med endeløst mange feil og mangler...

 

Håper du tar en fot i bakken nå - og klarer å foreta en realistisk/ nøktern vurdering der du skrur på "helikopterblikket" for å se realistisk hva du sett har potensiale til å ende opp med etter å ha jobbet videre med prosjektet.  Er det dette du vil? Livet er for kort til å brukes i og under en gammel båt på land hvis den ikke kommer seg på sjøen for å oppfylle drømmene. 

 

Lykke til!

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk alle sammen.  :smiley:

 

Fant et gammelt lærbelte å bite på og heiv meg i båten i dag. Fem timer ble det med effektiv jobbing, så nå har jeg fått sortert ut det siste av ledningsnettet. Da er det bare å få lagt opp nye kabler fra dynamoene for så å finne frem synålen så dette kan syes sammen til noe som det kan gå strøm igjennom. Ja også et par batteri, så skal vi nå få sett om det er liv i disse gamle gampene under der.  :pray:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Hva med å prøve å få løftet ut motoren og sett over den ute eller i garasjen (om du har det) før du starter, blir en vinn vinn løsning der du får bedre overblikk totalt over labber og det du ellers ikke ser. Må vel være en i din nærhet som kan gi deg en rimelig pris på lastebilkranen sin. Lykke til ellers :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Klemme dings for kabelsko, Kjekk liten sak dette.  :clap: (Vet ikke hvorfor det er så morro å kjøpe verktøy... :giggle: )

bilde


Og resultatet  :thumbsup:

bilde


Dette er kanskje en litt spansk løsning? :smiley:  Hele knuta skal monteres i et lite skap forsåvidt.

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

I morgen er en briste eller bære dag. Start knappene på motorene skal trykkes inn. Det er ingen diesel tilførsel så starte gjør dem ikke, men om de sveiver rundt så er mye gjort. Det er ingen grunn til at de skal stå, men må ta i betraktning at de har stått nå over halvannet år.  :ghost:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Hvor har du kjøpt dette hen? Det så jo ut som en mer håndterlig sak enn den tanga jeg har..

 

Du, den er kjøpt på O store Biltema. Merk at det kan være greit å ha med en skikkelig hammer, og ha et godt underlag å sette verktøyet på når du skal smelle til den.  :yesnod:

Men ja, fungerte overraskende bra!  :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Begge motorene går rundt.  :thumbsup:


Å det var jaggu godt! Nå slipper jeg tenke mer på det, å kan konsentrere meg om resten.


 


Fått koblet en del ledninger i dag også, så på motor siden begynner det å bli hele kurser igjen. Som dere kan se av bilde under så er jeg et godt stykke unna mål linjen enda. Skal lokke en god venn av meg som er snekker med noen pils når det elektriske begynner å bli ferdig, så kanskje jeg får satt opp tempoet litt.  :yesnod: Blir en full dag i båten i morgen også, til og med fruen skal være med å male litt i pantry, så jeg får legge ut noen bilder av det i morgen ettermiddag. 


 


bilde


Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått koblet litt mer, og frua har malt... med topp lue. :giggle:   :thumbsup: 
 

bilde


Ser mer og mer helt ut forut nå... to strøk til så tenker jeg det blir bra. :yesnod:  Har en komfyr som trenger en fullstendig gjennomgang også der ser dere. :diving: 
 

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da er begge batteribankene på plass. Må fortsatt få tak i et skillerelee så forbruksbanken også får lading.
Måtte bare smelle på litt strøm på den ene lampa for å se at dette virket.  :thumbsup: 7 timer ble det i båten i dag... Puh!  :smiley: 
 

bilde


Lampa har til og med natt belysning.  :lol:  :yesnod: 
 

bilde

 

Men når det kommer til motorsensorene så har jeg et lite problem... Det er jo ikke råd å se hva som er + og hva som er signal... Forsøkte å måle i den tro at det ville være høyere motstand på + siden, men fikk ikke noe utslag på noen av dem i det hele tatt. Noen som har erfaringer med slikt?  :smiley:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tettet igjen der trimflapsa var. Jeg har ikke lyst til å støpe dem igjen siden jeg ønsker meg nye flaps senere, har bare ikke lagt det inn i budsjettet i år. :diving:  Men noen form for deksler er ikke å få kjøpt så da får man lage selv. Ikke pent, men tett er det, også er det jo under vannlinjen så ingen som ser dem.  :yesnod:

 

bilde

 

Utover det så er det EL anlegget det går i. Fått koblet opp to hele kurser ferdig nå da.  :giggle: Litt lys og 12V anlegget. Fant ut at det var likegreit å ha en 24V - 12V transformator også :thumbsup: . Kjekt å ha  :smiley:

 

bilde

 

Lurer på om den tilførsels kabelen ble litt "over kill"...  :lol:

 

Trenger fortsatt litt info om hvordan sensorene på motoren fungerer, så om det er noen som har erfaringer med slikt så send meg gjerne en IM  :thumbsup:

 

Nå tar jeg helgen, blir nattevakter og det hele så ikke noe båt før mandag igjen nå. 

God helg alle sammen!  :cheers:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...