Jump to content

CO forgiftning i båt


knbo

Recommended Posts

 

går ble 3 personer funnet bevisstløse i en båt i Bergen havn. Det ble opplyst at de hadde CO forgiftning. Da kom Dagsrevyen med et intervju med en person som snakket om hvor farlige propangassanlegg i båter. Etter det jeg forstod så dreide det seg mo CO forgiftning og ikke Propanforgiftning. Han snakket også om at det var så mye tryggere å bruke Dieselvarmer og Strømaggregat. I følge min kunnskap så får en CO og CO2 når en Forbrenner noe og ikke far gasslekkasje. Gasslekkasje gir sterk lunt og eksplosjonsfare. Dette i tillegg til at at en kan bil kvelt nå den fortrenger luften i rommet. Jeg kjøpte en 31 fots seilbåt med gassanlegg, motor og dieselvarmer. og tidligere eier sa følgende til meg: "Slå av Dieselvarmeren før du legger det og sover i båten, på grunn av du ikke vet hvor eksosen fra varmeren går, og den kan komme med i båten og og forårsake CO forgiftning."
Jeg er ening med han i dette. Dessuten dersom en ligger i en båthavn så burde ikke være hyggelig å forpeste lufta for nabobåten heller. Det samme gjelder også strømaggregatet, dersom det ikke bruker diesel eller bensin, og motorgange også. Personlig bruker jeg landstrøm når det er mulig, og trenger jeg da varme så tar jeg frem min EL-varmeovn. Og til matlaging min EL-kokeplate. De er trygge og forurenser ikke naboen.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med litegrann på det som skjedde i Bergen. Mange rare uttalelser i media, en fra brannvesenet gikk på at det hadde vært gasslekkasje ombord i båten og derfor høye verdier av co2. Er vel ikke så mange som har med seg en glassflaske med co2 i båten? En annen gikk ut på at det var mye karbon i båten,dette trodde jeg var mest vanlig i litt andre båttyper enn den som er avbildet i media. Nå har det vel også kommet frem at det var et aggregat som stod og gikk nede i motorrommet som forårsaket co2 utslippet. Har selv dieselvarmer og gassvannvarmer som står på døgnet rundt ved behov. (Termostat på begge) Har montert en skikkelig gassalarm som varsler "alt" til og med tarmgass står det i papirene på den Sover veldig godt ombord.Hvis varmen hadde blitt avskrudd om natten vinterstid hadde det blitt mytteri.

Redigert av Cheyenne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har man to røykvarslere, to gassalarmer og to CO-varslere vil jeg tro man er rimelig sikret med tanke på å sove med dieselfyren på nattestid. Jeg har to av alt og sover uten å bekymre meg for CO når jeg fyrer. Går inn i det femte året boende ombord nå, å slukke brenneren på natta har kun vært aktuelt ved ekstreme vindforhold (og varme dager). Da er det bedre å tenke sikkerhet med hjelpemidlene som finnes. Er mot alle disse påbudene man får tredd ned over seg, men slik jeg ser det sier all sunn fornuft at man bør ha alarmer mot gass, CO og brann om man ha båt der det er fare for slikt.

Link to post
Share on other sites

går ble 3 personer funnet bevisstløse i en båt i Bergen havn. Det ble opplyst at de hadde CO forgiftning. Da kom Dagsrevyen med et intervju med en person som snakket om hvor farlige propangassanlegg i båter. Etter det jeg forstod så dreide det seg mo CO forgiftning og ikke Propanforgiftning. Han snakket også om at det var så mye tryggere å bruke Dieselvarmer og Strømaggregat. I følge min kunnskap så får en CO og CO2 når en Forbrenner noe og ikke far gasslekkasje.

Enig, dette henger ikke på greip. Vi vil vite detaljene!

 

Gasslekkasje gir sterk lunt og eksplosjonsfare.

Ja, man vil normalt lukte at noe er galt før man forgiftes eller kveles eller blir svimeslått av gass. Unntakene er vel hvis man har dårlig luktesans eller sover. Og når man snakker om gass og risiko, så er vel eksplosjonsrisikoen størst. Det kan jo hende at gassflammen har generert tilstrekkelig CO. All forbrenning produserer CO, og jo mindre oksygen det blir i lufta, jo mer CO. Langvarig matlaging i en liten, tett seilbåt kanskje?

 

CO-forgiftning kan man også få av aggregat eller dieselvarmere - men det er ytterst uvanlig, tror ikke jeg har hørt om noen tilfeller av CO-forgiftning i båt. Sist jeg hørte om CO-forgiftning var det en som ikke hadde betalt strømregningen, og som tok kullgrillen med seg inn i leiligheta.

 

Jeg er ellers enig i dine betraktninger - gass er konge, og med aggregatdrift blir man fort upopulær. Men jeg ser at det er mange som foretrekker det siste. Dieselvarmeren genererer noe eksos, men er nærmest å regne som en nødvendighet vinterstid.

 

Jeg er også enig i viktigheten av gassalarm og CO-alarm, samt selvfølgelig røykvarsler.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sover man - spesielt flere i et tett "litet" rom kan det oppstå farlige CO2 verdier.

 

Eksempelvis har flere omkommet i campingvogner og tror jeg å huske  - hytter på vinter/påsketid fordi luftingene har vært dekket av snø.

 

Det kan være noe av det samme som har skjedd her. Uansett ikke noe å spøke med.

Link to post
Share on other sites

Både CO og CO2 er farlig, men CO er ekstremt mye farligere enn CO2, fordi CO binder seg til hemoglobinet i blodet og hinder deg å ta opp Oksygen (O2). Det er en snikende fare som alle burde kjenne til. Å ha en generator gående nede i båten er galskap. Skremmende at selv brannvesenet kan komme med så mye tull.... 

Link to post
Share on other sites

CO forgiftning er ikke til å spøke med - det har vært mange som har omkommet i både båt og bobil de siste årene. Man sovner rett og slett inn. Tragisk.

Det er synd at det er så lite fokus på dette; det er åpenbart behov for mer kunnskap blant folk!

 

På egen båt har jeg modifisert luftinntaket, slik at jeg kan veksle mellom "inneluft" og "uteluft." Originalt opplegg gjenbrukte "innelufta" - og etter spesielt én episode fikk dette meg til å tenke: Var dette særlig smart, egentlig? En båt uten noen form for ventilasjon, så resirkulerer varmeapparatet lufta? Vel - dette gjorde noe med innelufta når varmeren er i bruk, helt klart. Samtidig løper man risikoen for å suge inn eksos, så her gjelder det å passe på.

 

I tillegg har jeg fastmontert gassalarm, som er tilkoblet samme kurs som elektrisk fjernstyring på propanflaska. Skal man koke - så må alarmen på først.

CO-varsler er på plass i lugaren + optisk røykvarsler i salongen. Varmeren står aller nødigst på om natta - de fleste jeg snakker med sverger på å slå av før leggetid. Ekstra klær + tepper og vamt sengtøy er en langt sikrere metode.

 

Hjemme har vi dessuten investert (for mange år siden) i et alarmanlegg med varsling til brannvesen og alarmsentral. Begynner det å brenne mens vi sover - er det godt å vite at det er noen på vei. I verste fall fortsetter man å sove. Har tidligere opplevd å ikke våkne av røykvarsleren - men til alt hell var jeg ikke alene i leiligheten. Så et par røykvarslere fra den lokale jernvarehandelen er bare såvidt godt nok, i mine øyne. Helt klart bedre enn å ikke ha noe - men branngasser er ikke til å spøke med.

Link to post
Share on other sites

I tillegg har jeg fastmontert gassalarm, som er tilkoblet samme kurs som elektrisk fjernstyring på propanflaska. Skal man koke - så må alarmen på først. 

En noe uvanlig kobling. Det er vanlig at gassalarmen står på hele tiden og at bryter for gass er seriekoblet med gassalarm og fjernventil. Går alarmen så blir gassen avstengt.

 

 

Hjemme har vi dessuten investert (for mange år siden) i et alarmanlegg med varsling til brannvesen og alarmsentral. 

Er du sikker på det? Svjv er det kun offentlige bygg og store institusjoner som har direkte varsling til brannvesen.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på det? Svjv er det kun offentlige bygg og store institusjoner som har direkte varsling til brannvesen.

Vi har i allefall full utrykning av brannmannskaper hver gang brannvarsleren går på jobb - et kontorbygg, men ikke "offentlig" som i "eid av kommune eller stat".

 

Mener G4S markedsførte seg som eneste leverandør av brannalarmer for bolighus med direkte oppkobling til brannvesenet, og jeg tror vi også abonnerte på tjenesten en stund. Om det stod noe i liten skrift om hvor mye vi måtte betale for falske utrykninger ... det vet jeg ikke ... men så vidt jeg vet får huseier seg en heftig regning hver gang brannmannskaper blir tilkalt og det viser seg å være en falsk alarm? Var gjest i en studentsamskibnadsbolig (Ullevål) en stund, og brannvarsleren gikk av hver gang kineserene i fjerde skulle prøve å lage mat, med full utrykning av brannmannskaper ;-)

 

Et godt alarmsystem har "pre-alarm" som går av en god stund før brannvesenet tilkalles. Husker vi prøvde å steke vafler på et av grupperommene på universitetet, rett under en av brannsensorene - med det resultat at en driftstekniker kom springende, veivet med armene og forklarte at vi måtte plugge ut vaffeljernet med en eneste gang :-)

 

Men dette er rimelig off-topic. Jeg er interessert i alt av rapporter om folk som har blitt CO-forgiftet i båt, ønsker å vite om dette er en reell risiko eller en teoretisk risiko. Detaljene rundt denne hendelsen er så langt meget diffuse.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fortsatt-kritisk-for-skadete-etter-gasslekkasje-3423540.html

 

Det er ikke første gang i sommer at gassforgiftning har forårsaket alvorlige hendelser i båt-Norge.

 

For to uker siden mistet et samboerpar livet etter å ha blitt forgiftet av kullos i Årnes. De to lå og sov da båten deres gikk på tomgang for at de skulle få varme, ifølge Aftenposten.

 

I juni ble fire personer fraktet til sykehus etter å ha blitt funnet utslåtte av en båteier i Sandefjord som tilfeldigvis kom over dem på bryggen. De overlevde hendelsen.

Link to post
Share on other sites

CO er som mange sier ekstremt farlig i tillegg er den i seg selv umerkelig og du behøver ikke lukte noe eksos selv om du er utsatt for farlige gasskonsentrasjoner. Selv små mengder kan være dødelige hvis du er utsatt over lengre tid (f.eks når du sover) fordi den akkumuleres i blodet og fortrenger oksygenet, du blir sakte men sikkert kvelt. Det har flere ganger hendt at ofrene ikke har skjønt hva som skjedde og ikke reagert før det var for sent.

 

Stort sett alle typer forbrenningsprosesser kan skape CO i forskjellige konsentrasjoner.

 

Jeg ble selv forgiftet når jeg gjorde noen arbeider i båten på vinteren mens jeg lå i boblehavn, det var svært kaldt så jeg hadde diselvarmeren på. Merket ingenting før etter ca 1,5 time da jeg ble svimmel og fikk hjertebank, hadde jeg ikke da tatt meg ut av båten med en gang da er det ikke sikkert jeg hadde klart det for egenhånd. Trodde selv jeg fikk hjerteinfarkt og fikk hjelp av en tilfeldig forbipasserende til å kontakte 113, ambulansefolkene målte 48% metning av CO i blodet, noe som er godt innenfor sonen hvor dødsfall kan skje. Ble natten på sykehus med oksygenbehandling for meg.

 

I følge legen så hadde jeg gullhår en viss plass den kvelden som kom fra det levende.

 

Nå har jeg CO alarm i tillegg til vanlig røykvarsler (har ikke gass i båten så har derfor sløyfet gassalarm for propan og slikt).

 

Jeg kan aldri tenke meg å sove med hverken motor eller diselvarmer på og alarmen sjekkes med jevne mellomrom.

 

Husk også på at CO, røyk og gassvarslere må monteres litt forskjellig etter om gassen de skal måle stiger eller synker så ikke kjøp billige kombinertvarslere!

Link to post
Share on other sites

CO forgiftning er ikke til å spøke med - det har vært mange som har omkommet i både båt og bobil de siste årene. Man sovner rett og slett inn. Tragisk.

Det er synd at det er så lite fokus på dette; det er åpenbart behov for mer kunnskap blant folk!

Staten har jo vist at mer kunnskap ikke er godt nok (jfr vestpåbud) så et påbud om gassalarm i alle båter er kanskje på vei?

 

Kk

Link to post
Share on other sites

 

Jeg ble selv forgiftet når jeg gjorde noen arbeider i båten på vinteren mens jeg lå i boblehavn, det var svært kaldt så jeg hadde diselvarmeren på. Merket ingenting før etter ca 1,5 time da jeg ble svimmel og fikk hjertebank, hadde jeg ikke da tatt meg ut av båten med en gang da er det ikke sikkert jeg hadde klart det for egenhånd. Trodde selv jeg fikk hjerteinfarkt og fikk hjelp av en tilfeldig forbipasserende til å kontakte 113, ambulansefolkene målte 48% metning av CO i blodet, noe som er godt innenfor sonen hvor dødsfall kan skje. Ble natten på sykehus med oksygenbehandling for meg.

 

I følge legen så hadde jeg gullhår en viss plass den kvelden som kom fra det levende.

 

Nå har jeg CO alarm i tillegg til vanlig røykvarsler (har ikke gass i båten så har derfor sløyfet gassalarm for propan og slikt).

 

 

 

Skremmende historie.

 

Hva var årsaken til at eksosen fra dieselvarmeren kom inn i kabinen?

 

Jeg har røykvarsler og to CO varslere i båten.

 

Hvordan tester du CO varsleren? (at den virkelig varsler på CO)

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skremmende historie.

 

Hva var årsaken til at eksosen fra dieselvarmeren kom inn i kabinen?

 

Jeg har røykvarsler og to CO varslere i båten.

 

Hvordan tester du CO varsleren? (at den virkelig varsler på CO)

 

Kan ikke vite helt sikkert hvordan eksosen kom inn i båten men tipper at vinden kom fra feil retning og enten førte litt av eksosen fra diselvarmeren under kalesje og derfra videre inn i kabinen, evt fra eksosutblåsning på varmeren i rettning mot luftinntaket, det skal utrolig små konsentrasjoner til hvis du blir utsatt for det over litt tid. For min del var det ca 1,5 time nok. Det var forøvrig en av disse kalde klare kveldene så det skal nok ikke rare vindpusten til, i mer vind hadde det kanskje ikke vært noe problem da CO gassen spres ganske lett.

 

Når det gjelder kontrollen; det er ikke noen vitenskaplig metode da jeg ikke har tilgang til en kontrollert måte å skape ren CO...

 

Men hvis jeg lar motoren gå på tomgang og bakker rolig bakover drar jeg litt luft bakfra inn under kalesjen og inn i kabinen, siden eksosen kommer ut i vannet bak båten vil den luften være innblandet litt eksos. Det tar vanligvis bare sekunder med dette før CO varsleren hyler. Den har utløst 3-4 ganger på denne måten av seg selv denne sesongen hvorpå jeg må kvittere den manuelt, men jeg synes det bare er betryggende at den er såpass følsom. Det behøver ikke være merkbare mengder eksos inne i kabinen før den løser ut så den er iallefall vesentlig mer følsom enn jeg selv er :-)

 

Røykvarsleren som er montert ca samme sted har aldri løst ut pga dette. Så jeg har tror CO varsleren er følsom nok.

 

Hvis noen har tips om en mer nøyaktig måte å teste hadde det jo vært interessant å vite.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lest litt om CO og CO2, Når det gjelder CO så er den letter en luft dermed må alarmen for den sitte opp under taket. Har man en åpen ventil i taket på båten så vil det redusere faren for CO forgiftning mye. Når det gjelder CO2 så er den tyngre enn lurt og vil dermed legge seg i bunnen av båten. Derfor er faren for forgiftning mye større. og en CO2 alarm må sitte mede med gulvet. Har en denne oppe under taket vil en være død før alarmen går. Det samme gjelder også for propan. den er tyngre enn luft og ligger seg nede i båten. Når en begynte med å ha gass i båt så snakket en om at en skulle ha en vifte som kunne suge ut gassen ut av båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...