Jump to content

CO forgiftning i båt


knbo

Recommended Posts

I følge informasjonen jeg postet tidligere om CO2 holder det med 10% CO2 i luften som pustes inn. Da klarer ikke kroppen/lungene lengre å kvitte seg med egenprodusert CO2.

Ja, det er greit, jeg kan også Google og lese på Wikipedia. Men er gassen egentlig giftig, eller fortrenger den bare oksygen?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er greit, jeg kan også Google og lese på Wikipedia. Men er gassen egentlig giftig, eller fortrenger den bare oksygen?

 

CO2 er ikke giftig, ei heller fortrenger den O2. Men diffusjonsprosessen i lungene slutter å virke ved ganske lave verdier av CO2, dette fører til at du ikke får kvittet deg med CO2 og dermed ikke tatt opp mer O2, noe som fører til at du kveles.

 

CO fortrenger O2 i blodet da hemoglobinet tar det lettere opp enn O2, og for å gjøre situasjonen enda verre slipper hemoglobinet O2 mye lettere enn CO.

Link to post
Share on other sites

CO2 er ikke giftig, ei heller fortrenger den O2.

Det første er jeg enig i, det andre ikke.

 

Luft inneholder ca 21% oksygen og 78% nitrogen. Tilsetter du CO2  slik at du får 10% CO2 innhold må jo den nødvendigvis fortrenge de andre gassene.

 

 

CO fortrenger O2 i blodet da hemoglobinet tar det lettere opp enn O2, og for å gjøre situasjonen enda verre slipper hemoglobinet O2 mye lettere enn CO.

Ja, i tråd med hva jeg skrev i innlegg #97. I tillegg mener altså jeg bestemt å huske at oksygenet binder seg vesentlig lettere.

 

 

Det er ikke definert som giftig, likefullt dør man av det ;)

Ja, men det er mye som ikke er giftig som man dør av. Det er også mye som normalt ikke er giftig, men som blir giftig under visse omstendigheter. Eksempler er oksygen og nitrogen. Blir partialtrykket høyt nok er begge dødlige. Sånn sett kan man vel egentlig gå rundt grøten lenge meg hva som er giftig eller ikke. Nå er vel de fleste enige om at CO er giftig, men satt på spissen kan man vel også si at den ikke er giftig, men den fortrenger oksygenet i blodet. Klarer man å få fram nok oksygen (ref. innlegg 97 igjen), kan man klare seg greit med CO også.

Link to post
Share on other sites

Ja, men det er mye som ikke er giftig som man dør av. (...) Eksempler er oksygen og nitrogen.

Må ikke glemme vann! :-) Det er heller ikke giftig, men blir man liggende opp-ned med flytemidler rundt livet og hodet dypt nede i vannet ... da er plutselig vannet giftig. Eller vent, det er vel ikke giftig, det bare fortrenger oksygenet? :-) Finnes forøvrig folk som har dødd av å drikke for mye vann også.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det første er jeg enig i, det andre ikke.

 

Luft inneholder ca 21% oksygen og 78% nitrogen. Tilsetter du CO2  slik at du får 10% CO2 innhold må jo den nødvendigvis fortrenge de andre gassene.

 

 

Ja, i tråd med hva jeg skrev i innlegg #97. I tillegg mener altså jeg bestemt å huske at oksygenet binder seg vesentlig lettere.

 

 

Ja, men det er mye som ikke er giftig som man dør av. Det er også mye som normalt ikke er giftig, men som blir giftig under visse omstendigheter. Eksempler er oksygen og nitrogen. Blir partialtrykket høyt nok er begge dødlige. Sånn sett kan man vel egentlig gå rundt grøten lenge meg hva som er giftig eller ikke. Nå er vel de fleste enige om at CO er giftig, men satt på spissen kan man vel også si at den ikke er giftig, men den fortrenger oksygenet i blodet. Klarer man å få fram nok oksygen (ref. innlegg 97 igjen), kan man klare seg greit med CO også.

 

Det virker som om begrepet "å fortrenge" brukes forskjellig fra hvordan jeg forstår dette begrepet. Jeg ser på det å fortrenge utelukkende som det å ta opp plass/volum. En båt har eksempelvis en oppdrift som er lik vekten av det vannet som skroget fortrenger. Derfor mener jeg det blir feil å si at CO og CO2 er farlig fordi det fortrenger oksygen, med forbehold om at jeg som fysiker uten spesielle medisinske kunnskaper ikke har misforstått hva som er ment.

 

Hvis man befinner seg i et rom hvor man har tilsatt CO2 til vanlig luft slik at CO2-konsentrasjonen er 10%, har man fortsatt mer enn nok oksygen i luften. Man har faktisk da fremdeles høyere partialtrykk av oksygen enn det man kan oppleve om man går en tur i høyfjellet. Det som gjør at 10% CO2-konsentrasjon er farlig er ikke at det fortrenger oksygenet, men at det gjør gassutvekslingen fra blodet til luften i lungene umulig. Denne gassutvekslingen skjer ved osmose og er avhengig av et lavere partialtrykk av CO2 i luften i lungene enn i blodet. Jeg mener å ha lest at partialtrykket av CO2 typisk ligger på drøyt 6 kPa for blodet som strømmer inn i lungene. Deretter synker dette til rundt 5 kPa etter gassutvekslingen. Dette tilsvarer rundt 5% CO2 i støkkiometrisk forhold og nærmere 10% hvis man ser på masseprosenten (CO2 er en god del tyngre enn luften forøvrig, dvs. N2 og O2). Dersom man har mer enn 6 kPa CO2 i luften man puster inn, vil partialtrykket av CO2 i blodet som strømmer ut av lungene nødvendigvis også bli høyere enn 6 kPa.

 

Når det gjelder CO mener jeg det også er feil å si at det er det at CO fortrenger oksygen som er problemet. Det binder seg kjemisk til hemoglobinet og hindrer på den måten blodet i å ta opp oksygen, men det har ingen ting å gjøre med fortrengning.

 

En gass som derimot kan kvele deg bare ved å fortrenge oksygen, er edelgassen argon. Ettersom det er en edelgass, reagerer det ikke kjemisk og påvirker ingen funksjoner i lungene bortsett fra at det tar opp plass. Dersom det er tilstrekkelig mye av den, kan du kveles, men da må du langt  høyere i konsentrasjon enn 5%.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

CO er giftig. Det innebærer at den forårsaker organskade helt uavhengig av sin eventuelle fortrengning av oksygen. CO stopper et viktig enzym i cellenes "kraftverk" (mitokondriene) og forårssaker hjerne, hjerte og nyreskade. Denne effekten er svært lik cyanidets effekt på kroppen. Uavhengig av dette så vil ca 0,05% med CO i innåndingsluft blokkere 50% av blodets oksygenbærende kapasitet - dette er en tommelfingerregel for kritisk grense.  Isolert CO-forgiftnng (er i praksis svært sjelden, den forkommer alltid sammen med andre forbrenningsgasser) gir lite symptomer og symptomene kan lett overses (hodepine, kvalme, tretthet, synsforstyrrelser).

 

CO2 gir med økende konsentrasjon en intens opplevelse av pustetrang og man vil våkne hvis konsentrasjonen blir for høy. Ved 5-6% blir åndenøden intens, man får hjertebank, hodepine og angst. Man vil våkne av en CO2 forgiftning før det når kritisk (livstruende) nivå.

Link to post
Share on other sites

Alle gasser som fortrenger oksygen er farlige. Det meste en leser om CO2 forgiftning er erfaring fra matine dykkere som dykker med utstyr som samler opp CO2 en puster ut, i stedet for å sleppe den ut i vannet som vanlig dykkerutstyr gjør. Og er mann under vann så er en også i et mye høyere trykke en det en normalt beveger seg i.

Det å stole på at en våkner av CO2 forgiftning skal en ikke stole på at en gjør. Ja en del av symptomene på dette er  nevnt til det kjedsommelige her Det en glemmer at oksygenmangel også gjør at en ikke tenker klart, blir slapp, trøtthet og så bevishetstapt. Noe som gjør at en ikke kan regne med at en være sikker på at en våkner, når en ligger å sover. Og så kommer et moment til:

Hva med de andre røyk og eksosgassene, hvordan vil de innvirke på oss? det er ikke bare CO og CO2 som er til stede, men en salig blanding av av gasser.

Redigert av knbo (see edit history)

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel såpass mange tilfeller av at personer omkommer sovende, der årsaken er CO, at å hevde at man våkner virker litt pussig.

Så kan det godt være at COen opptrer samtidig med andre avgasser. Men hva så?

 

Det er også eksempl på at personer sovner av CO gass påvirkning og omkommer.

 

Å tro at man er sikker bare fordi man sover i båt uten varmeren på er kanskje ikke så sikkert som mange liker å tro...

 

Ellers er det vel slik at det er individuelle forskjeller for hva man tåler av CO, røykere har f.eks. en ikke ubetydelig CO metning i blodet i utgangspunktet.

 

Høy CO konsentrasjon en liten stund er normalt ukomplisert, lav konsentrasjon om lang tid kan være fatalt.

Verdt å ha i bakhodet hvis noen trenger å reddes ut av lugar der man mistenker CO gass.

 

Da i motsetning til disse ulykkene i lasterom der O2en er fortrengt, der er det gjerne nok med et par innpust.

 

Administrativ norm for CO er vel 25ppm. Gode CO varslere tar vel også hensyn til både konsentrasjon og tid.

Da slik at lav konsentrasjon over lang tid gir alarm, høy konsentrasjon gir umiddelbar alarm.

 

CO varsler er svært viktig. Sammen med god teknisk tilstand på alt som kan generere CO gass naturligvis.

Men CO gassen kan komme fra naboen, så varsleren er et must..

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel såpass mange tilfeller av at personer omkommer sovende, der årsaken er CO, at å hevde at man våkner virker litt pussig.

Den påstanden ble fremmet ifbm CO2, ikke CO.

 

Det er min oppfatning at man trenger ikke CO2-varsler, holder lenge med CO-varsler og røykvarsler - samt gassvarsler dersom man har gass ombord.

Link to post
Share on other sites

Ohhh Sorry tobixen, ser ikke helt hva CO2 har her å gjøre....

 

Man stryker med av hvilket som helst gass bare konsentrasjonen blir høy nok......

Ref. han som gasset seg selv under dyna.... metan da ser du...

 

CO2 varsler virker litt voldsomt ja, så mye øl skal du vel ikke åpne :wink:

 

Ellers er det nok betydelig farligere å kjøre bil for å komme til båthavna enn å sove med Ebernen på....

Link to post
Share on other sites

Gode CO varslere tar vel også hensyn til både konsentrasjon og tid.

Da slik at lav konsentrasjon over lang tid gir alarm, høy konsentrasjon gir umiddelbar alarm.

Det tar heldigvis den varsleren som mange av oss kjøpte på tilbud hos Multicom hensyn til.

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men så er vanlig pris på den også kr.899,-!! Jeg tror jeg gjorde et godt kjøp da den var satt ned 70% til kr.269,-

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De var snar å sette opp prisen  etter masse-kjøp av BP's medlemmer....

Men fortvil ikke - denne er bedre, nyeste EU godkjenningene og avlesning på CO nivå:

 

http://www.ebay.com/itm/Kidde-Digital-Carbon-Monoxide-Co-Detector-Alarm-For-Home-Caravan-Boat-KID7DCOC-/291251793667?hash=item43cff5af03

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Man snakker om folk har død av CO forgiftning i båt med motoren i gang, og at ingen har dødd av  CO2. Hvordan kan dette rime når eksosen inneholder ca 350 ganger mer CO2 enn CO?

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...