Jump to content

CO forgiftning i båt


knbo

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

 

Og normalt, har vi ikke på Eber'n om natten. I mars eller ut i oktober, tar vi heller med heldun vinterdynene. Husker en av de første nettene i år at vi våknet om morgenen at det var +6gr. under kalesjen. Strømmen til varmeovnen hadde gått. Men inne i akterkabinen under dynene var det varmt og godt selv om jeg kun hadde på meg en tynn T-skjorte og truse.

 

Nå har vi riktignok ikke hatt overnattingsturer midtvinters men har vært ute i minusgrader og sålangt bruker vi ingen oppvarming i båten som innebærer brenning av noe som helst om natta. Ligger vi i gjestehavn så kobler vil til en vifteovn, ellers så fyrer vi godt før vi legger oss og satser på dyner og kroppsvarme gjennom natten. 

 

Men om bruken endrer seg så... tja. Vet ikke helt. Vintersoveposer?

Link to post
Share on other sites

Om vinteren har vi alltid landstrøm. Da fyres det med vifteovn.

Vifteovn! Ofte står det faktisk i bruksanvisningen at vifteovnen kun skal brukes under oppsyn! De velter, kulelagrene ryker med overoppheting som følge, og i det hele tatt ... nei, det bør man ikke bruke i båt.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Brannrisiko_med_elektriske_varmeovner

 

Det er nok best å holde seg under dyna - hjemme på land. :-)

Link to post
Share on other sites

Sikkerhet er viktigere enn komfort.

jeg ser ikke at sikkerhet og komfort er noen motsetning. En El varmeovn gjør at en ikke trenger å bruke dieselvarmer når en er i havn og dermed høyere sikkerhet. og komfort. En EL kokeplate gir større sikkerhet enn å bruke gass i havn, og samtidig god komfort. En behøver ofte ikke å velge mellom sikkerhet og komfort, men ofte kan ting gi begge deler.

 

Medisinsk er det helt usannsynlig at noen har blitt bevisstløs av CO2 uten å merke selv at noe er galt. Jeg ville uten tvil ha prioritert en CO-monitor/varsler fordi man kan forgiftes (f.eks under søvn eller alkoholpåvirkning) uten å registrere faresignalene.

CO2 er faktisk en luktfri gass når du tar bort røykepartiklene. Og den legger seg nede i båten. Husk at selv om den er tyngre enn luft så er der ikke et skapt skille, men en flytende overgang Den er også usynlig. Dersom du legger deg å sover og blir påvirket av CO2 så merker du ikke noe, men bare sover dypere og dypere og til slutt mister livet.

 

Når deg gjelder den andre gassen som legger seg nede i bunnen av båten, propan, så ser den skyld i de fleste brannen i båten. Normalt så kjenner en lukten av den, men Lukten kommer ikke fra gassen selv men et luktstoff som er tilsatt gasen. Har det lekt ut gass i båten når en ikke er til stade så kan dette luktstoffet forduftet og du ikke merker at gassen ligger der. Så skal du tenne gassblusset og for å koke noe, Dermed sider det bang og båten er i full fyr.  Hadde du hatt en eksplosikker vifte som trakk ut trakk ut gassen i bunne av båten, før du tente gassblusset så hadde brannet kunne vært avverget.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

De skal vel ha en termo- og i tillegg kvikksølvbryter som kutter strømmen ved overoppheting og velt da.....

 

Mitt siste kjøp av vifteovn har en liten fjærbelasta bryter på undersiden. Resten vet jeg ikke noe om, antar det er på stell. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vifteovn! Ofte står det faktisk i bruksanvisningen at vifteovnen kun skal brukes under oppsyn! De velter, kulelagrene ryker med overoppheting som følge, og i det hele tatt ... nei, det bør man ikke bruke i båt.

 

 

I en periode var det, ut fra hva en leste på BP, "populært" å ha vifteovn som gikk når båten lå uten tilsyn og i opplag. Det ville jeg aldri hatt. Var vel en eller annen av disse som var såkalt "forsikringsgodkjent", men i følge debatten her inne røyk kulelagrene på disse og. 

 

En vifteovn med de påbudte sikringer som brukes noen få timer i året og byttes ut i sin helhet jevnlig har jeg ingen problemer med å bruke noen få netter i gjestehavn hvert år. 

-------------

 

Oljeovn derimot, det skal jeg aldri ha i hus/båt eller noe noen gang. Hadde en som eksploderte på stua og nær brant ned hele huset. Varmeelementene ble blottlagt samtidig som olje hadde sprutet utover hele stua og sofa (pluss tak og vegger). Røyken velta og det var bare flaks og at kona var hjemme og fikk nappet ut strømmen som gjorde at det ikke ble et stort smell. Men jeg leser stadig i tråder at folk bruker slike som oppvarming i sine båter, også i båter som de bor i. Kan ikke engang forestille meg hvordan en brann med varm olje i en trang båt vil arte seg. 

Link to post
Share on other sites

Re vifteovner, alt kan svikte selvsagt men svikter en termosikring stanser ovnen med mindre det er en feilaktig (etter/montert?) overdimensjonert en som ikke løser ut. Min erfaring er at de heller løser ut for tidlig enn det motsatte.

 

Jeg mener å tro og huske at vifteovner  til hjemmebruk i mange tilfeller har blitt fulle av ull og tull som kortvarig kan ha gjort den om til flammekaster og termosikringer ikke har løst ut i tide da de er plassert strategisk andre steder for å dekke tekniske feil i ovnen.

 

Snakket nylig med en el.inspektør fra tilsynet som forklarte at den klart største årsaken til branner i feks bolig i dag er CE merkede KiWanSia strømforsyninger/ladere/omformere til phone, brett (anything u want) ting og som gjerne står på hege døgnet, også når vi ikke er hjemme.

Har hatt min fair share av slike som har konket med varmeutvikling men ikke brannet.

 

Røykvarsler yo..?....

 

CO/2 (for sikkerhets skyld) og røykvarsler (definitivt) duger bra for mitt bruk. Eneste som stod på om natta  på i gamlebåten var Igloen med "cut off" ledd, Det siste ble varmt nok til at det rev i nesa men om det kunne blitt brann?

 

I 12v kontakten? Tja?

I Båten? Tjei det lå i liten grad til rette for det rent fysisk.

 

Men dette var helt nytt utstyr så det var nokså betenkelig.

Redigert av Bay_liner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Re vifteovner, alt kan svikte selvsagt men svikter en termosikring stanser ovnen med mindre det er en feilaktig (etter/montert?) overdimensjonert en som ikke løser ut. Min erfaring er at de heller løser ut for tidlig enn det motsatte.

En termostat og en termosikring kan brenne eller irrer seg fast, og det skjer faktisk. Har faktisk skiftet silke flere ganger.

Link to post
Share on other sites

Nå har det vært så mange episoder med CO at jeg har bestilt detektor for både dette og propan. Oppfordrer alle andre også til å gjøre det. Har ikke brukt dieselvarmeren mens vi sover, men når jeg ser at folk blir slått ut under fart, så er det ikke tvil om at dette er skummelt.

 

Jeg gikk forøvrig for denne som ser ut til å være satt ned ganske mye: http://www.multicom.no/clsf-co-varsler-co-kullos-karbonmonoksid/cat-p/c100947/p10629706

Skal være egnet for bruk i båt, så jeg håper den gjør jobben sin om det er behov for det.

Det ser ut til at denne tråden og en tilsvarende på fjesboken fikk fart i salget hos Multicom. Nå er de tomme på lager, og prisen er satt opp igjen til kr.899,- fra tilbudet på kr.269,- Jeg fikk forresten for noen minutter siden mail om at min detektor var pakket og klar til forsendelse, - til tilbudsprisen.

Link to post
Share on other sites

........en termosikring kan brenne eller irrer seg fast, og det skjer faktisk. Har faktisk skiftet silke flere ganger.

 

Termosikringer består av en smelpeperle som brenner av og åpner et gap - den brenner ikke fast. Termostater kan brenne fast. Det betinnges at begge "svikter" for at mulighet for brann skal kunne oppstå.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt CO alarm både fra Clas Ohlson og EBAY. Den fra EBAY (Kina) kom rett i postkassa i løpet av 5 dager. Prisen var ca 60kr med frakt. Den har 3 utbyttbare AA batterier. Ved test av begge er det den fra EBAY som varsler først. Har brukt begge i båten samtidig som Wallasvarmer og kokeplate (Rødsprit) har stått på. Ingen gir uønskede alarmer, men den fra EBAY varsler via display med blått lys allerede ved små konsentrasjoner av CO.

 

Her er linken: http://www.ebay.com/itm/321707007631

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...