Jump to content

CO forgiftning i båt


knbo

Recommended Posts

Er det nødvendig med CO2-varsler dersom man har både CO-varsler og røykvarsler? Finnes det tilfeller hvor folk i båt faktisk er blitt skadet eller omkommet pga for høy konsentrasjon av CO2? Jeg "kjøper" at det kan være uheldig å f.eks. ha flere folk sovende i en knøttliten stengt forpigg uten ventilasjon ... og i slike tilfeller vil neppe en CO-varsler hjelpe ... men er det faktisk farlig?

Link to post
Share on other sites

 

Jeg kjøpte en slik tidligere i år til bruk i båten. Da jeg kom hjem og pakket den opp står det inni at den ikke må brukes i båt.

:sad:

 

Jeg bruker den nå likevel i båten. Alle de ulykkene med kullosforgiftning i sommer har skremt meg. Vi er nå oppe i 4 døde og 7 nesten døde i båt som jeg kommer på. Jeg har ikke holdt telling med de som har hatt problemer i campingvogn eller hytte.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik tidligere i år til bruk i båten. Da jeg kom hjem og pakket den opp står det inni at den ikke må brukes i båt.

:sad:

Det sto det også i bruksanvisningene til begge mine CO-varslere, selv om den ene ble kjøpt hos Maritim :wink: Går visstnok på at de ikke skal utsettes for fuktighet/fuktig luft, noe som kan være greit å ta hensyn til med tanke på plassering. Hos meg er de ikke plassert inntil skutesiden, der er det større fare for kondens enn på båtens indre skott. Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik tidligere i år til bruk i båten. Da jeg kom hjem og pakket den opp står det inni at den ikke må brukes i båt.

:sad:

 

Jeg bruker den nå likevel i båten. Alle de ulykkene med kullosforgiftning i sommer har skremt meg. Vi er nå oppe i 4 døde og 7 nesten døde i båt som jeg kommer på. Jeg har ikke holdt telling med de som har hatt problemer i campingvogn eller hytte.

 

Så det samme, den liker sikkert ikke å få vannsprut på seg. Montert min inne i sovekabin, føler det er tørt nok miljø der. 

Link to post
Share on other sites

Nå har det vært så mange episoder med CO at jeg har bestilt detektor for både dette og propan. Oppfordrer alle andre også til å gjøre det. Har ikke brukt dieselvarmeren mens vi sover, men når jeg ser at folk blir slått ut under fart, så er det ikke tvil om at dette er skummelt.

 

Jeg gikk forøvrig for denne som ser ut til å være satt ned ganske mye: http://www.multicom.no/clsf-co-varsler-co-kullos-karbonmonoksid/cat-p/c100947/p10629706

Skal være egnet for bruk i båt, så jeg håper den gjør jobben sin om det er behov for det.

Link to post
Share on other sites

OBS! Overtok en Beneteau Antares 580 med leverandørmontert Eber D2 som var feilmontert. Oppdaget dette ved en tur hvor både jeg, kona og bikkja ble sløv og uvel. Slo av varmeren og kom oss ut.....

 

Kjøpte så en CO måler og testet den på eksosen til Eberen. Den virket. La den i cabinen og satte på varmeren. Etter 20 min slo den ut. Så deretter over montasjen av Eberen som viste seg å være feil. Den var montert i et nærmest tett rom (kun lufting via slanger for lensepumper) og ventilasjonsluften OG forbrenningsluften ble hentet fra samme rom. Det står uttrykkelig i monteringsanvisningen at det skal man ikke! Det som skjer og som skjedde hos oss er at ventilasjonsluften (som har større sug enn eksosen) dro forbrenningsluft ut av brenneren!

Fikset dette ved å skille ventilasjonsluft og forbrenningsluft. Henter nå ventilasjonsluft fra cabinen og har øket lufting mot ur for forbrenningsluften. CO alarm er stille.

 

Så pass opp! Kan ikke båtleverandører slike ting lengre...? Kan man bare stole på seg selv heretter...?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

CO2 er farlig gjennom å fortrenge oksygenet du har i et lukket rum,

Ja, jo, men ikke fullt så enkelt. Ved CO2-forekomster på over 7% vil det fortsatt være langt mer oksygen enn CO2 i lufta, allikevel kan man kveles, da lungene ikke vil greie å kvitte seg med CO2. Nivåer helt ned til 0.1% kan til en viss grad virke sløvende. Mye interessant lesning på wikipedia:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide#Toxicity

 

Det var jo også CO2 som var problemet for mannskapet på Apollo13 ...

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_13

 

At CO er farligere enn CO2 er hevet over enhver tvil. Jeg tviler sterkt på at en CO2-varsler er verd bryet, så vidt meg bekjent finnes det ingen som har dødd eller blitt varig skadet av høyt CO2-nivå inne i båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk forøvrig for denne som ser ut til å være satt ned ganske mye: http://www.multicom.no/clsf-co-varsler-co-kullos-karbonmonoksid/cat-p/c100947/p10629706

Skal være egnet for bruk i båt, så jeg håper den gjør jobben sin om det er behov for det.

Jøss, ser man det. Jeg har bestilt to :-) Takk for linken!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk at en CO alarm skal stå høyt, opp under taket, men en alarm for propan og CO2 skal stå lavt, nede med gulvet.

Opps... såvidt eg husker så stod det i manual at co var adekvat tetthet som luft og måler kunne monteres valgfri høyde, men ikkje inne i hjørner eller bak gardiner osv pga den bør få luftstrømming. Eg har begge mine montert ca midtveis mellom dørk og tak. Og samme i garasjen.

Men manualene er kastet nå... kjipt å måtte flytte de.

Nokon som har utfyllande info om plassering?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Egenvekten på luft og CO er ganske lik, CO er ørlite tyngre, men i praksis vil det blande seg med lufta slik at denne kan plasseres i varierende høyde.

 

CO er farlig men når det kommer inn via eksos fra motor/dieselbrenner etc vil man som regel kjenne lukt da det er ander bestanddeler i eksosen som lukter. Det er derfor sjeldent at våkne folk tipper døde om.

 

Vedrørende bruk av dieselvarmer kan man med enkle grep mht plassering av brenner/eksos og inntak av friskluft samt regelmessig kontroll gjøre risikoen svært liten. En CO varsler er en selvfølge.

Der det har vært alvorlige ulykker har det stort sett vært feil bruk, feil montering eller manglende vedlikehold / kontroll som bakenforliggende årsak ( og selvfølgelig manglende CO varsler)

Man bør også være klar over mange CO varslere  har en begrenset levetid på x antall år, skal stå i vedlagt dokumentasjon.

Link to post
Share on other sites

CO har en tetthet på 1,145 kg/m³ og luft har en tetthet rett over 1,184 kg/m³  ved 25 grader og tilsvarende tall for 0 grader er 1,275 for luft og 1,250 for CO. Alt ifølge Wikipedia. Det er ikke store forskjellen, men CO lettest og det vil sannsynligvis være hensiktsmessig å plassere detektor forholdsvis høyt oppe.

Link to post
Share on other sites

CO har en tetthet på 1,145 kg/m³ og luft har en tetthet rett over 1,184 kg/m³  ved 25 grader og tilsvarende tall for 0 grader er 1,275 for luft og 1,250 for CO. Alt ifølge Wikipedia. Det er ikke store forskjellen, men CO lettest og det vil sannsynligvis være hensiktsmessig å plassere detektor forholdsvis høyt oppe.

Helt ening, og det vil har du en takventil åpen så vil faren reduseres mye fordi da forsvinne opp den veien.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

I ansiktshøyde når du sover eller over - leste jeg en gang. Eksos som er oppvarmet vil i alle fall stige opp....

Ikke regn med det fordi det som er skummelt med CO2 er at den kommer krypende langs bakken og fortrenger luften nederst i båten. Og etter som det blir mer og mer av den så stiger  den oppover. I en båt er der ingen bunnventil som kan slippe den ut, Derfor er det lurt å ha en eksplosjonssikker vifte som kan ta den bort Propanen som lekker ut vil også havne der nede. Dermed har du en måte å fjerne gassen nede i båten også

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

I instruksjonen til CO-alarmen vår står at den skal monteres minst 20 cm under takhøyde. Og at CO mer eller mindre 'svever' i luften, avhengig av hvordan luften sirkulerer i rommet. Følgelig står vår CO-alarm montert rett ved nærmeste utblåsing fra Eber D4 (endeventilen, alltid åpen) til sovecabinen. Om vinteren har vi alltid landstrøm. Da fyres det med vifteovn. Har så langt ikke sovet med Eberen i gang.

 

Story: Den gangen vi kjøpte Caroline, vår første båt, tok vi en liten tur fra Bestumkilen og ut på utsiden av Killingen en sommerdag. Vår eldste sønn var vel den gangen halvannet år. Motoren var Volvo av den typen som gikk på traktorbensin. Og den var installert av profesjonelt verkstd, de har for lengst gått over i historien. Sønnen tok formiddagsluren et halvdekk under der jeg og min kone stod og styrte båten. Hun gikk ned for å se hvordan det gikk med sønnen. Fattet at noen var galt, opp og ut i frisk luft. Det tok en stund før vi fikk liv i gutten. Og da var han helt 'utafor' i flere minutter, virket nærmest lammet. Det var en svak eim av eksos nede i båten, ingenting å merke oppe i styrehuset. Etter dette liker jeg heller ikke at folk ligger og sover når motor eller aggregat er i gang. Det er svært lite som skal til, og gasskonsentrasjonen kan øke svært hurtig.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte sist år både CO måler og vanlig sensor for brann/røyk. Men det ble alt for mange falske alarmer med to voksne røykere, og CO alarmen tror jeg ga lyd også for fuktighet i luften. Jeg forsøkte en rutine med å legge de et godt ventilert sted på dagtid, for å å plassere de litt mer fornuftig før vi køyet. Men det ble for omstendelig, så nå vet jeg ikke hvor de er, med frakoblete batterier. Dette var Clas Ohlson duppeditter.

 

Etter alle skrekkrapportene i det siste, har nå også jeg bestilt CO alarmen fra Multicom. Så får vi se hvordan det funker. Kanskje jeg legger opp en bryter for å slå den på kun når vi sover? Vi har ikke gass i båten, så alarm for det, trenger vi ikke.

 

Og normalt, har vi ikke på Eber'n om natten. I mars eller ut i oktober, tar vi heller med heldun vinterdynene. Husker en av de første nettene i år at vi våknet om morgenen at det var +6gr. under kalesjen. Strømmen til varmeovnen hadde gått. Men inne i akterkabinen under dynene var det varmt og godt selv om jeg kun hadde på meg en tynn T-skjorte og truse.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...